Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Brickat HD7870.. ATIflash hittar inte adapter.

Permalänk
Medlem

Brickat HD7870.. ATIflash hittar inte adapter.

Så jag skulle flasha grafikkortet och jag har en USB sticka full med bios versionen och sjävklart av en vana så råkade jag skriva 7970.rom istället för 7870 och just då jag klickar av strömen så ser jag ju att det står old version blabla pitcairn new version blabla tahiti. Suck stoppar in ett till gkort i datorn och ska flasha kortet skriver atiflash -i för att få upp adapters och det hittar bara mitt hawaii kort. Så finns det något sätt att force flasha 7870 kortet på?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv

Orelevant då jag verkligen inte kan hjälpa dig, men flasha grafikkort?`Detta är helt nytt för mig. Är det officiella "bios"-versioner? Var kan jag hitta mer info om detta?

Har som sagt inte en aning om hur jag kan hjälpa dig, men finns det mjukvara för att flasha grafikkort till linux så finns det en möjlighet att den låter dig overrida eller force-flasha saker som den inte ens känner igen. Det är vanligt med linux-applikationer.

EDIT: http://forum.techinferno.com/amd-video-cards/1738-%5Bguide%5D...
Där finns en lista över alla tillängliga kommandon, du bör kunna hitta en biosversion att flasha över med, och du bör kunna flasha också på något vänster. Sparade du ingen backup?

prova atiflash -ai

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att ATIflash inte hittar grafikkortet så att säga "no adapter found"

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jays_swe:

Problemet är ju att ATIflash inte hittar grafikkortet så att säga "no adapter found"

Det är det jag menar, det bör finnas en alternativ väg att identifiera ett potentiellt grafikkort, som du på egen risk kan köra kommandon på. Det är den funktionaliteten jag letar efter. -ai listar detaljerad information ,det är allt jag vet.

Känner som sagt inte till programmet, men teoretiskt sett bör det vara möjligt att köra kommandon på precis alla pcie-enheter som är inkopplade. Sen att programmet inte automatiskt känner igen en pci enhet som ett grafikkort är en annan sak, men med såna här program är det vanligt att man kan skita i det och köra direkt på pcie-enheten.

Kolla upp device och vendor id på den pci porten, och försök hitta hur du flashar ett device efter pci porten ist för ett igenkännt grafikkort.

Permalänk

Om jag förstår det rätt så har du flera kort i samtidigt, crossfire? Om så är fallet så är det enkelt att lösa, man kan i flash-kommandot definera vilken PCI-E enhet man vill flasha, -0 är masterkortet och -1 är slavekortet, minns dock inte var i följden det ska ligga. Googla flash crossfire cards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om jag förstår det rätt så har du flera kort i samtidigt, crossfire? Om så är fallet så är det enkelt att lösa, man kan i flash-kommandot definera vilken PCI-E enhet man vill flasha, -0 är masterkortet och -1 är slavekortet, minns dock inte var i följden det ska ligga. Googla flash crossfire cards.

Du har inte förstått det rätt.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Du har inte förstått det rätt.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2188641

verkar dock som det inte löste sig för han heller :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.