Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ultrabook: dålig batteritid med Ubuntu?

Permalänk

Ultrabook: dålig batteritid med Ubuntu?

Hej!

Jag har nyligen installerat Ubuntu på min Samsung NP900X3C Ultrabook och har märkt av tydligt försämrad batteritid. Tidigare körde jag Windows 7 och batteriet räckte runt 5-6 timmar vid vanligt användande såsom surfande på internet eller liknande, nu räcker det knappt 3 timmar. Finns det någon enkel lösning på detta eller får jag helt enkelt byta till Windows igen?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hejsan

Kan rekommendera att läsa igenom dessa sidor:
Building a elementary OS ultrabook, speciellt en kommentar längre ner på den sidan: tweaks, och:
Linux on the samsung series 9 np 900x3c.

Tog själv lite tips här och där från dessa sidor när jag installerade elementary os på min np900x3c och det blev ganska stor skillnad i batteritid, de flesta knepen borde fungera till vanliga Ubuntu också.

Kör på prestandaläget 'silent' (processorn stryps till 800mhz) när datorn startar och när jag behöver prestandan så trycker jag på tangentbordsgenvägen fn+f11 vilket sätter på performanceläget.

/FredW

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |