Microsoft visar DirectX 12 på GDC 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

håller med , folk hatar för att det är så jäkla inne

Patetiskt, är väl skönt att det tycks olika

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Som jag skrev tidigare i den första tråden som handlar om detta, om nu DX12 får Mantle liknande funktioner så betyder det att man jobbat på detta under en längre tid. AMD och Nvidia måste i så fall känt till detta under en längre tid också. Man kan ju då fråga sig varför AMD över huvudtaget valt att lansera Mantle.

Det kan man inte vara säker på.
För det första är detta bara en enkel presentation, DX12 är långt i från färdigt, allt i sett hittills är lite snack.
För det andra verkar DX12 mest handla om utökat stöd för surfplattor och liknande.

Själv tror jag att om det överhuvudtaget slängs in ett nytt lågnivå API, är det inget som MS länge har arbetat på, utan detta är en ren panikåtgärd pga att MS blev tagna på sängen.
Ett nytt API utanför MS kontroll är en ren mardröm för de i Redmond, tänk om det kommer till Nvida och Intel, sen till Linux?
Om det blir någon form av lågnivå-API, så misstänker jag att MS utgår från sitt API till X-Box.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oneone:

håller med , folk hatar för att det är så jäkla inne

Hat värmer så jäkla gott nu i Vinterkylan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

OpenGL inte är DirectX så det låter det mer som ogrundade antaganden från din sida utan något egentligen vidare diskussionsvärde. Har du några sakliga infallsvinklar kan vi såklart fortsätta denna diskussion - om inte annat för att förstå Tumnus lite bättre.

Sakliga?
OpenGL och DirectX är ju båda grafiska API, vad är det som inte är sakligt att den senaste versionen av ett API kan installeras oavsett OS och ver på OS?

Tycker det är ett rätt bra argument att MS låser DX till vissa OS!
Självfallet ett sätt att maximera lönsamheten...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det kan man inte vara säker på.
För det första är detta bara en enkel presentation, DX12 är långt i från färdigt, allt i sett hitils är lite snack.
För det andra verkar DX12 mest handla om utökat stöd för surfplattor och liknande.

Själv tror jag att om det överhuvudtaget slängs in ett nytt lågnivå API, är det inget som MS länge har arbetat på, utan detta är en ren panikåtgärd pga att MS blev tagna på sängen.
Ett nytt API utanför MS kontroll är en ren mardröm för de i Redmond, tänk om det komer till Nvida och Intel, sen till Linux?
Om det blir någon form av lågnivå-API, så misstänker jag att MS utgår från sitt API till X-Box.

Mycket logiskt!

Om dom jobbat länge på detta så borde det varit en press release dagen efter att Mantle kom på tal.

Det är mycket icke MS, eller så har MS helt tappat stinget... Totalt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gissar att det är till Win9 som dx12 kommer ut för finns ej någon info (vad jag sett ) om att det ska komma till varken win 8.2 eller till uppdateringen av 8.1 .1 (servicepack med startknapp & annat lull lull som högerklick på modern ui) Hoppas på nya funktioner & ny hårdvara framöver.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sen Vista, ja!

Innan dess så sträckte sig DX längre bak i Win versionerna.

Förstår ju MS, då det är ett sätt för dom att öka förtjänsten främst från Gamers

Okej? Man har kunnat se en röd tråd tidigare än Vista men för sakens skull så säger vi att det blev så som det är nämnt sedan Windows Vista. Det vill säga sedan 8 år sedan. Jag antar att jag inte behöver gå in på hur länge 8 år är när det gäller teknikutvecklingen.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Till att börja med, jag frågade efter det därmed bör du svara eftersom du dessutom frågar mig. Men eftersom du tycks ha problem med logik så ska jag hjälp dig på traven ändå.

Vad går att misstolka där? Du skriver "Nej tack." Du vill alltså inte ha dx 12. Därefter förstärker du ditt nej med "Vill inte ha något som låser in en och är proprietärt.". Så

Hade du däremot skrivit något i stil med att dx 12 kan dra åt helvette jag vill se mer nyttjande och förbättring av opengl så hade det varit en helt annan sak, men det gjorde du inte.

Så, nu har du det 100% svart på vitt.

Klart man får eller, det är inte upp till mig, men jag tycker det tar fokus av denna nyhet. Hade det däremot varit jämförelser eller så hade iaf jag tyckt det vore en annan sak.

Som sagt, givetvis tycker jag dx12 är bra, så länge det inte blir begränsat till windows 8 eller något sådant fånigt. Många speltillverkare väljer directx så därför är det uppenbarligen bra om det blir ännu bättre.

Däremot så håller jag med som sagt att det vore bra om opengl vidareutvecklades och användes i stället / mer eftersom det inte är låst till microsoft samt att det är tillgänligt för fler platformar.

Så om jag hade skrivit en massa svordomar som du gör hade du tagit mig på allvar? Bra att vi kan komma överrens om OpenGL i alla fall. När det gäller DirectX kul för dom som gillar Microsoft men för min del ser jag hellre andra alternativ. Angående logik har jag inga problem med det så sådant snack kan du hålla får dig själv. Skönt att man kan diskutera med dig.

Skrivet av CJ1stream:

OJ! Jag insåg inte att jag diskuterade med någon som är "speciell" Jag vill inte göra dig upprörd. AMD är bäst och kommer alltid att vara det.
Jag skrev verkligen att Mantle bara kan köras på AMD kort. Två gånger skrev jag det. Så det är bra att du talar om hur det ligger till.
Tack för att du klargör att Gsync och mantle är olika saker efter att jag felaktigen trodde och påstod att de gjorde samma sak. Så skrev jag.
Och freesync kommer med sin mjukvarulösning inte bara vara lika bra som Gsync utan mycket mycket mycket bättre!
Och det funkar på annat än bara laptops. Jodå! Mycket bättre!

AMD är bäst och så... Vi är överens.

Vad menar du med speciell? Ta det väldigt försiktigt med hur du tilltalar folk i allmänhet för det märks att du är en liten tonåring som ska leka duktig hela tiden.

Var har jag skrivit det? Lägg ner ditt svammel och kom till punkt istället.

Det märks att du inte vet hur du ska argumentera för de dyra inlåsta sakerna du vill använda men vet du vad? Alla får göra som dom vill och jag till skillnad från dig kommer inte kalla dig för något eller vara allmänt otrevlig på något sätt.

Känns inte lönt att föra vidare diskussionen med dig så jag låter det vara.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Okej? Man har kunnat se en röd tråd tidigare än Vista men för sakens skull så säger vi att det blev så som det är nämnt sedan Windows Vista. Det vill säga sedan 8 år sedan. Jag antar att jag inte behöver gå in på hur länge 8 år är när det gäller teknikutvecklingen.

Ja 8 år och endast TVÅ huvudsakliga ver DX10 och DX11, en helt enorm utveckling enligt MS då

Men nu var det inte frågan om teknikutvecklingen utan att MS numera använder DX som ett sätt att sälja mer.

För att sia om framtiden bör man kunna det förflutna...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

3) Ja, det är en förbättring, tyvärr ger det inte mycket i praktiken när man ändå måste dras med Modern UI, och med din egen logik så är det ju en onödig funktion eftersom att även om man startar i MUI-läge så är skrivbordet "bara ett klick bort".
4) Jag använder redan alt+tab för att växla mellan redan öppna program.

3) Du missförstår mig. Det är inte skrivbordet som är ett klick bort, det är programmet som är ett klick bort från att startas.
4) Klart du gör, det var inte allvarligt menat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är ju helt säker på att Microsoft gör en Windows XP historia igen med 7:an.. "Du måste ha Windows 8.1 bla bla bla" för att kunna utnyttja DX12. Aldrig i livet att jag nedgraderar.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sakliga?
OpenGL och DirectX är ju båda grafiska API, vad är det som inte är sakligt att den senaste versionen av ett API kan installeras oavsett OS och ver på OS?

Det är inte vad jag skrev. Att hävda något utan belägg är att vara osaklig.

Och en trevligt bilanalogi:
En drivlina från en BMW 2014 är ju inte kompatibel med en BMW från 1994 rakt av fast båda är bilar med liknande egenskaper. Dagens styrsystem går inte att köra på vajer, det krävs en CAN bus och e-gas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja 8 år och endast TVÅ huvudsakliga ver DX10 och DX11, en helt enorm utveckling enligt MS då

Men nu var det inte frågan om teknikutvecklingen utan att MS numera använder DX som ett sätt att sälja mer.

För att sia om framtiden bör man kunna det förflutna...

Hur skulle utvecklingen ha sett ut tycker du? Bevisligen måste du köpa ny hårdvara och troligtvis byter inte den stora massan ut sin hårdvara tillräckligt ofta för att rättfärdiga nya versioner av DirectX hela tiden. Microsoft gör lite som de vill men i slutändan är det upp till spelutveckarna. Det är kul att se att det händer saker med DirectX och att det inte står helt still. Min diskussion handlade inte om huruvida DirectX är ett säljverktyg numera utan om hur och varför folk klankar ner på Microsoft så ofta som dem bara kan så fort DirectX och dylikt kommer på tal.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Hur skulle utvecklingen ha sett ut tycker du? Bevisligen måste du köpa ny hårdvara och troligtvis byter inte den stora massan ut sin hårdvara tillräckligt ofta för att rättfärdiga nya versioner av DirectX hela tiden. Microsoft gör lite som de vill men i slutändan är det upp till spelutveckarna. Det är kul att se att det händer saker med DirectX och att det inte står helt still. Min diskussion handlade inte om huruvida DirectX är ett säljverktyg numera utan om hur och varför folk klankar ner på Microsoft så ofta som dem bara kan så fort DirectX och dylikt kommer på tal.

Att klanka ner eller enbart konstatera fakta är olika saker.

Jag har inte klankat, har bara konstaterat att MS gör vad dom kan för att maxa vinsten.
Sen kan det ju vara trevligt om dom vore mer servicevänliga.

Som alla företag, det är väl inget fel. Eller??

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Att klanka ner eller enbart konstatera fakta är olika saker.

Jag har inte klankat, har bara konstaterat att MS gör vad dom kan för att maxa vinsten.
Sen kan det ju vara trevligt om dom vore mer servicevänliga.

Som alla företag, det är väl inget fel. Eller??

Och jag reagerar då på dem som klankar ner. Behöver inte betyda att du gör det ena eller det andra, utan jag vill förtydliga vad jag reagerar på.
Konstatera fakta kan man göra, men det är oftast inget som fångar mitt intresse oftast då jag inte ser någon vett i att argumentera emot fakta.

Redigering:

Så med andra ord håller jag med dig i det mesta, samtidigt som jag är oerhörd trött på att höra hur vissa tar varje tillfälle till att klanka ner på Microsoft.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Gött! Hoppas att det släpps i samband med Windows 8.1 Update 1 nästa månad!

OpenGL och Mantle sopar mattan med DirectX.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon179444:

OJ! Jag insåg inte att jag diskuterade med någon som är "speciell" Jag vill inte göra dig upprörd. AMD är bäst och kommer alltid att vara det.
Jag skrev verkligen att Mantle bara kan köras på AMD kort. Två gånger skrev jag det. Så det är bra att du talar om hur det ligger till.
Tack för att du klargör att Gsync och mantle är olika saker efter att jag felaktigen trodde och påstod att de gjorde samma sak. Så skrev jag.
Och freesync kommer med sin mjukvarulösning inte bara vara lika bra som Gsync utan mycket mycket mycket bättre!
Och det funkar på annat än bara laptops. Jodå! Mycket bättre!

AMD är bäst och så... Vi är överens.

Japp så är det, det finns för och nackdelar med både Nvidia och AMD och oftast är valet en smaksak, men AMD är bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte vad jag skrev. Att hävda något utan belägg är att vara osaklig.

Och en trevligt bilanalogi:
En drivlina från en BMW 2014 är ju inte kompatibel med en BMW från 1994 rakt av fast båda är bilar med liknande egenskaper. Dagens styrsystem går inte att köra på vajer, det krävs en CAN bus och e-gas.

Vad skrev du då?
"DX har visst krav på OS och det finns faktisk tekniska anledningar till det som jag inte recitera nu."
Rätt osakligt om man inte utvecklar... Enda orsaken är att MS låser till vissa ver.

"OpenGL inte är DirectX så det låter det mer som ogrundade antaganden från din sida utan något egentligen vidare diskussionsvärde."
Nej, dom är inte samma men likväl två grafiska API.

BMW var nog den dummaste jämförelse ännu, precis som att vi inte kan leva på Jupiter...
Om du ändå gjort en jämnförelse mellan PCI, AGP och PCIe.

Köp lite minne så du kommer ihåg vad du skriver!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

OpenGL och Mantle sopar mattan med DirectX.

Konstigt att spelen använder, direct x då om det du påstår är rätt.

Skrivet av Ratatosk:

Japp så är det, det finns för och nackdelar med både Nvidia och AMD och oftast är valet en smaksak, men AMD är bäst.

Bäst men inte snabbast, fast dom nästan ligger en generation före. Ska bli intressant när Maxwell dykt upp så vi får se samma generation från båda.
Jag får väl heja på Matrox så detta inte blir en en grafikkortsduell som vanligt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Konstigt att spelen använder, direct x då om det du påstår är rätt.

Bäst men inte snabbast, fast dom nästan ligger en generation före. Ska bli intressant när Maxwell dykt upp så vi får se samma generation från båda.
Jag får väl heja på Matrox så detta inte blir en en grafikkortsduell som vanligt.

Rekommenderar att du läser följande: http://www.extremetech.com/gaming/177407-microsoft-hints-that...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad skrev du då?
"DX har visst krav på OS och det finns faktisk tekniska anledningar till det som jag inte recitera nu."
Rätt osakligt om man inte utvecklar... Enda orsaken är att MS låser till vissa ver.

"OpenGL inte är DirectX så det låter det mer som ogrundade antaganden från din sida utan något egentligen vidare diskussionsvärde."
Nej, dom är inte samma men likväl två grafiska API.

BMW var nog den dummaste jämförelse ännu, precis som att vi inte kan leva på Jupiter...
Om du ändå gjort en jämnförelse mellan PCI, AGP och PCIe.

Köp lite minne så du kommer ihåg vad du skriver!

Köp lite läsförståelse så du begriper vad du läser, och läs då hela diskussionen utan att utelämna saker som inte passar din simpla logik.
Man kan tycka vad man vill om jämförelsen men om du bevisligen inte begriper bättre och bara vill trolla så är det ditt problem.
Tack för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Ja i ett ointressant spel som BF4(för mig då) så har Mantle bättre prestanda. Sen hur det ser ut är en annan sak, har du samma effekter, samma FOW osv. som i derect x?
Även om så är fallet så är det i beta & är låst för tillfället till AMD. Om Både Intel & Nvida +resterande kommer stödja det bra. Väldigt bra att MS får sig en känga men varför har dom då inte satsat mer på Open Gl istället( AMD stallet?) I vilket fall så har det spätt på utvecklingstakten hos alla parter så något gott har Mantle fört med sig. Om 1-2 år så får vi väl se hur det gått med Mantle, DX, Open GL osv.

Sen den stora fördelen med Mantle att man behöver mindre cpu kraft ,är för mig helt ointressant. Har inte upplevt något bekymmer med att cpu inte hänger med i något spel. Snarare så har spel utvecklarna inte lärt sig använda den prestanda som finns tillgänglig (flera kärnor) . Som jag påpekat förut i trådarna så hoppas jag att det kommer nya GK funktioner ,ny hårdvara med dx12 Sen om det blir Mantle eller DX eller open GL som är rådande spelar mig ingen roll bara utvecklingen går framåt & vi får snyggare spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Köp lite läsförståelse så du begriper vad du läser, och läs då hela diskussionen utan att utelämna saker som inte passar din simpla logik.
Man kan tycka vad man vill om jämförelsen men om du bevisligen inte begriper bättre och bara vill trolla så är det ditt problem.
Tack för mig.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyntax5574:

Är ju helt säker på att Microsoft gör en Windows XP historia igen med 7:an.. "Du måste ha Windows 8.1 bla bla bla" för att kunna utnyttja DX12. Aldrig i livet att jag nedgraderar.. :/

Blir med största sannolikhet att du behöver Win 9 för att få tillgång till DX12.

Skrivet av Ase:

Ja i ett ointressant spel som BF4(för mig då) så har Mantle bättre prestanda. Sen hur det ser ut är en annan sak, har du samma effekter, samma FOW osv. som i derect x?
Även om så är fallet så är det i beta & är låst för tillfället till AMD. Om Både Intel & Nvida +resterande kommer stödja det bra. Väldigt bra att MS får sig en känga men varför har dom då inte satsat mer på Open Gl istället( AMD stallet?) I vilket fall så har det spätt på utvecklingstakten hos alla parter så något gott har Mantle fört med sig. Om 1-2 år så får vi väl se hur det gått med Mantle, DX, Open GL osv.

Sen den stora fördelen med Mantle att man behöver mindre cpu kraft ,är för mig helt ointressant. Har inte upplevt något bekymmer med att cpu inte hänger med i något spel. Snarare så har spel utvecklarna inte lärt sig använda den prestanda som finns tillgänglig (flera kärnor) . Som jag påpekat förut i trådarna så hoppas jag att det kommer nya GK funktioner ,ny hårdvara med dx12 Sen om det blir Mantle eller DX eller open GL som är rådande spelar mig ingen roll bara utvecklingen går framåt & vi får snyggare spel.

Sen när blev fler kärnor lika med prestanda? Intels 6 kärniga processorer sopar ju banan med tex. AMDs åttakärniga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Blir med största sannolikhet att du behöver Win 9 för att få tillgång till DX12.

Sen när blev fler kärnor lika med prestanda? Intels 6 kärniga processorer sopar ju banan med tex. AMDs åttakärniga.

AMD s kärnor är inte lika Intels. amd s kärnor är inte fullständiga utan ett par delar på resurser så deras kärnor är ej fullständiga unika kärnor så vet ej vad du vill säga med det,
Intel spöar med sina 4 kärniga AMD s 8 i vissa fall . Så det jag försökte säga är att spelutvecklarna behöver bli bättre på att använda flertrådigt material vilket inte bara fördubblar kod utan tripplar eller mer så är inte så lätt.
Amd har valt att satsa på annat än prestanda sista tiden, dom har inte resurser att konkurrera med Intel tycker själv att dom gör bra ifrån sig i mellanskiktet & prismässigt är konkurrenskraftiga . Sen hoppas jag fortfarande på bättre utveckling av spel-motorer (pc unika som kan dra nytta av all data/grafikkraft inte anpassning till konsoller), ett lyft för spelandet vilket DX 12 kan bli eller mantle eller Open GL. Vilket inte spelar någon roll bara det kommer utveckling igen. Sista 3-4 generationerna av processorer duger nog till vilket spel som hellst bara man har ett bra grafikkort så utvecklingen har stannat upp.
(grafikkorten utvecklas hela tiden, men det är många år sen ett spel kom ut, där du knappt fick körbart med sista generationen grafikkort utan idag skriker vi om 100 eller 200 fps inte att kan vi komma upp i 30 så det blir spelbart)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

AMD s kärnor är inte lika Intels. amd s kärnor är inte fullständiga utan ett par delar på resurser så deras kärnor är ej fullständiga unika kärnor så vet ej vad du vill säga med det,
Intel spöar med sina 4 kärniga AMD s 8 i vissa fall . Så det jag försökte säga är att spelutvecklarna behöver bli bättre på att använda flertrådigt material vilket inte bara fördubblar kod utan tripplar eller mer så är inte så lätt.
Amd har valt att satsa på annat än prestanda sista tiden, dom har inte resurser att konkurrera med Intel tycker själv att dom gör bra ifrån sig i mellanskiktet & prismässigt är konkurrenskraftiga . Sen hoppas jag fortfarande på bättre utveckling av spel-motorer (pc unika som kan dra nytta av all data/grafikkraft inte anpassning till konsoller), ett lyft för spelandet vilket DX 12 kan bli eller mantle eller Open GL. Vilket inte spelar någon roll bara det kommer utveckling igen. Sista 3-4 generationerna av processorer duger nog till vilket spel som hellst bara man har ett bra grafikkort så utvecklingen har stannat upp.

Fortfarande helt irrelevant eftersom fler kärnor betyder inte mer prestanda. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara det. En svagare kärna kommer aldrig att kunna prestera bättre mot en starkare en. Även om stöd för fler kärnor utvecklas så kommer fortfarande de med högre IPC prestera bättre. Sedan ska man vara medveten om att DirectX 12 inte är ett lågliggande API. Det kommer inte att ha samma prestandavinst som Mantle när det kommer till CPU bundna applikationer om nu inte Microsoft valt att ändra en enorm del av dess uppbyggnad, vilket Microsoft vägrat göra under flera år och nu antagligen inte gjort heller. Visst kan DX12 visa ett lyft men jag tvivlar att det blir ett gigantiskt lyft.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fortfarande helt irrelevant eftersom fler kärnor betyder inte mer prestanda. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara det. En svagare kärna kommer aldrig att kunna prestera bättre mot en starkare en. Även om stöd för fler kärnor utvecklas så kommer fortfarande de med högre IPC prestera bättre.

Inte om utvecklarna blir bättre på att använda fler kärnor gissar på att 2-4 kärnor är standard idag i spelutvecklandet men ska vi få ett rejält prestandalyft så behövs det mer än så. (Finns det något spel som utnyttjar 6 eller 8a?) Skulle vilja se en 1 kärnig slå en 4 kärnig i vilket spel som hellst.
Du har visst bra insikt om Mantle & DX12 själv är jag bara en entusiast som eftersträvar/längtar efter snyggare spel & ny hårdvara.
Vart hittar du i min argumentation ett påstående att svagare kärnor skulle kunna prestera bättre än en starkare ? I enkeltrådat så är processorhastighet det enda som betyder nåt(i samma processor-arkitektur), men om program/spel utnyttjar flera kärnor så kan det väl inte bli sämmre eller?
Hur kan du i förhand veta att dx12 inte ligger nära hårdvara ? att Mantle presterar bättre? eller kanske att Nvidias Arm processor i grafikkortet kommer göra ännu större skillnad. Själv tycker jag att framtiden får visa detta, bara det blir framsteg så blir jag nöjd.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Inte om utvecklarna blir bättre på att använda fler kärnor gissar på att 2-4 kärnor är standard idag i spelutvecklandet men ska vi få ett rejält prestandalyft så behövs det mer än så. (Finns det något spel som utnyttjar 6 eller 8a?) Skulle vilja se en 1 kärnig slå en 4 kärnig i vilket spel som hellst.
Du har visst bra insikt om Mantle & DX12 själv är jag bara en entusiast som eftersträvar/längtar efter snyggare spel & ny hårdvara.
Vart hittar du i min argumentation ett påstående att svagare kärnor skulle kunna prestera bättre än en starkare ? I enkeltrådat så är processorhastighet det enda som betyder nåt(i samma processor-arkitektur), men om program/spel utnyttjar flera kärnor så kan det väl inte bli sämmre eller?
Hur kan du i förhand veta att dx12 inte ligger nära hårdvara ? att Mantle presterar bättre? eller kanske att Nvidias Arm processor i grafikkortet kommer göra ännu större skillnad. Själv tycker jag att framtiden får visa detta, bara det blir framsteg så blir jag nöjd.

"Snarare så har spel utvecklarna inte lärt sig använda den prestanda som finns tillgänglig (flera kärnor)"

Fler kärnor är inte prestanda. Fler kärnor är ev. avlastning men en svag kärna är ibland inte en fördel oberoende.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Snarare så har spel utvecklarna inte lärt sig använda den prestanda som finns tillgänglig (flera kärnor)"

Fler kärnor är inte prestanda. Fler kärnor är ev. avlastning men en svag kärna är ibland inte en fördel oberoende.

Och hur har jag motsatt mig det. Tycker inte att utvecklingen gått mot sämmre kärnor. Ny teknik nya möjligheter, fler kärnor + mindre transistorer+ mer prestanda + dx12 + Amd s exlusiva api + bara att önska att spelutvecklarna utvecklar nya motorer som kan dra nytta av framstegen .Hoppas att kvinnor får ett bättre liv är ju deras dag så lite off topic men i alla fall.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Och hur har jag motsatt mig det. Tycker inte att utvecklingen gått mot sämmre kärnor. Ny teknik nya möjligheter, fler kärnor + mindre transistorer+ mer prestanda + dx12 + Amd s exlusiva api + bara att önska att spelutvecklarna utvecklar nya motorer som kan dra nytta av framstegen .Hoppas att kvinnor får ett bättre liv är ju deras dag så lite off topic men i alla fall.

Var har jag uttalat mig om någon utveckling alls? Bara att ditt påstående att antalet kärnor är lika med prestanda är helt felaktigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds