Microsoft visar DirectX 12 på GDC 2014

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar DirectX 12 på GDC 2014

Det väntar tunga nyheter på API-fronten under de kommande veckorna. Microsoft meddelar att inget mindre än DirectX 12 står på menyn för utvecklarkonferensen GDC 2014.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Gött! Hoppas att det släpps i samband med Windows 8.1 Update 1 nästa månad!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Åh, ytterligare ett steg mot inlåsning och påtvingande av nya Windowsversioner? Nej tack.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gött! Hoppas att det släpps i samband med Windows 8.1 Update 1 nästa månad!

Frågan är hur långt i utvecklingen man är?

Förövrigt så var detta välkomnat, förhoppningsvis så görs det rätt denna gången!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Spännande! Hoppas att AMDs lilla stunt med mantle ger grafikkorsaktörer och andra utvecklare mera insyn och transparens i direct x Länge leve konkurrens

Permalänk
Medlem

Grymt otaggad, lär väl vara exklusivt för nästa operativsystem som Windows bestämmer sig för att släppa. Om inte så kanske det kan vara trevligt. Utveckling och tekniska framsteg är bra, men inte när det kommer med otrevliga krav.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt spännande hoppas dock att även Windows 7 användare kan ta del av det.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Åh, ytterligare ett steg mot inlåsning och påtvingande av nya Windowsversioner? Nej tack.

Ytterligare ett steg? Hur tänkte du där? DirectX har väl mer eller mindre alltid inneburit att man för det första måste sitta på operativsystemet Windows och för det andra att man förmodligen behöver sitta på något utav de senaste versionerna av operativsystemet?
Eller är det som skrivits ovan en nyhet för dig ... ? För i sådana fall känns det som att du inte riktigt hängt med i utvecklingen.
Det finns alternativ till Windows och till DirectX, det är visserligen inga bra alternativ då spelutvecklare inte prioriterar alternativen då det krävs resurser.

Allt detta tjafs om hur inlåst DirectX & Windows är och hur mycket bättre allt annat är börjar bli riktigt, riktigt tröttsamt. Men det kanske är bara jag.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Nu kanske I5an räcker ännu längre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Ytterligare ett steg? Hur tänkte du där? DirectX har väl mer eller mindre alltid inneburit att man för det första måste sitta på operativsystemet Windows och för det andra att man förmodligen behöver sitta på något utav de senaste versionerna av operativsystemet?
Eller är det som skrivits ovan en nyhet för dig ... ? För i sådana fall känns det som att du inte riktigt hängt med i utvecklingen.
Det finns alternativ till Windows och till DirectX, det är visserligen inga bra alternativ då spelutvecklare inte prioriterar alternativen då det krävs resurser.

Allt detta tjafs om hur inlåst DirectX & Windows är och hur mycket bättre allt annat är börjar bli riktigt, riktigt tröttsamt. Men det kanske är bara jag.

Nej jag håller med dig, det finns dock en liten skara högljudda mäniskor som har som mål att klanka ner på Micrsoft bara för sakens skull, om man är gamer som jag själv så är detta härliga nyheter, Windows är utan konkurrens den bästa plattformen för spelande idag.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir bakåtkompatibelt med dagens kort. Likt hur DX11 är bakåtkompatibelt med DX10-kort.

Men då Windows 7 knappast lär få stöd för DX12 kommer endast ett fåtal spel få stöd för DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

*** raderat ****

Njae, med tanke på timeframe både vad gäller nuvarande operativsystem och grafikkortstillverkarna så känns det mer som DirectX12 kommer till Win9 (förhoppningsvis mindre aphjärna där, speciellt om M$ följer trenden med att vartannat OS är mer eller mindre apigt).

Citat raderat
Permalänk
Avstängd

Mer pepp på det här än Mantle. Om det lyckas matcha Mantle utan att man måste ha ett AMD kort så man kan köra gsync samtidigt så är det ju en vinnare. Eller är jag ute och cyklar nu? Gsync och Mantle kanske kommer funka strålande?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bojaka:

*** raderat ***

Kör windows 8, bättre på alla sätt än windows 7 när det kommer till prestanda.

Skit fullständigt nu i windows 7 då dom har fixat mesta delen till Surround och windows 8.1 drivaren.

Bara tanka ner start 8 och stänga av metro med lite fixar.
Inte avstängt men gömt.

Får så mycket mer + än - av wndows 8.1 vs windows 7.
Håller med att UI för windows 8 på desktop är kast men bara inte använda skiten

Citat raderat
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Nej tack. Vill inte ha något som låser in en och är proprietärt. Öppet ska det vara som OpenGL tex.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör windows 8, bättre på alla sätt än windows 7 när det kommer till prestanda.

Skit fullständigt nu i windows 7 då dom har fixat mesta delen till Surround och windows 8.1 drivaren.

Bara tanka ner start 8 och stänga av metro med lite fixar.
Inte avstängt men gömt.

Får så mycket mer + än - av wndows 8.1 vs windows 7.
Håller med att UI för windows 8 på desktop är kast men bara inte använda skiten

Testade windows 8 med ett öppet sinne när jag köpte ny laptop. Fungerade OK till att börja med... tänkte ringa och snacka med föräldrarna i skype applikationen, men icke, där gick det endast att använda skype som hade microsoft konton, inte gamla skypekonton med ex. en gmailadress. Efter frustrationen med detta att behöva fixa en annan applikation för att få skype att fungera åkte windows 8 ut (bland andra anledningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Åh, ytterligare ett steg mot inlåsning och påtvingande av nya Windowsversioner? Nej tack.

Som att inte alla andra företag också gör så, släpper endast programvara som fungerar med deras nyare versioner för att förbättra försäljningen. Android t.ex. där icecream sandwich va det sista Androidsystemet som fungerar med single-core telefoner... Vad är grejen?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Ytterligare ett steg? Hur tänkte du där? DirectX har väl mer eller mindre alltid inneburit att man för det första måste sitta på operativsystemet Windows och för det andra att man förmodligen behöver sitta på något utav de senaste versionerna av operativsystemet?
Eller är det som skrivits ovan en nyhet för dig ... ? För i sådana fall känns det som att du inte riktigt hängt med i utvecklingen.
Det finns alternativ till Windows och till DirectX, det är visserligen inga bra alternativ då spelutvecklare inte prioriterar alternativen då det krävs resurser.

Allt detta tjafs om hur inlåst DirectX & Windows är och hur mycket bättre allt annat är börjar bli riktigt, riktigt tröttsamt. Men det kanske är bara jag.

Nä exakt, det är inget nytt precis. Den senaste versionen av DirectX har nästan alltid varit exklusivt till den senaste versionen av Windows.

DirectX 11.2 ingår i Windows 8.1, Windows RT och Windows Server 2012 R2.
DirectX 11.1 för Windows 7 SP1 och Windows Server 2008 R2 SP1
DirectX 11.0 för Windows Vista SP2 och Windows Server 2008 SP2
DirectX 9.0c för Windows XP och Windows Server 2003

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

*** raderat ***

Jag har Windows 8.1 men ingen Touch skärm. Tycker det fungerar skitbra utan. Förstår inte detta hat mot Windows 8. Vad är det som är så jävla dåligt och jobbigt med det?

Citat raderat
Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Nej jag håller med dig, det finns dock en liten skara högljudda mäniskor som har som mål att klanka ner på Micrsoft bara för sakens skull, om man är gamer som jag själv så är detta härliga nyheter, Windows är utan konkurrens den bästa plattformen för spelande idag.

"Bästa" plattformen? Kan ju ha och gör att det är den ENDA plattformen. Skulle avvakta med hyllningarna om jag vore dig. DX12 kan visa sig vara ännu en DX11 där skillnaden mellan DX11 och DX10 var minimal.

Skrivet av CJ1stream:

Mer pepp på det här än Mantle. Om det lyckas matcha Mantle utan att man måste ha ett AMD kort så man kan köra gsync samtidigt så är det ju en vinnare. Eller är jag ute och cyklar nu? Gsync och Mantle kanske kommer funka strålande?

DirectX kan inte matcha Mantle utan att behövas skrivas om en hel del.. Detta pga. att DirectX är inget lågliggande API. Så nej. Det kommer inte kunna matcha Mantle.

Skrivet av Grip-:

Som att inte alla andra företag också gör så, släpper endast programvara som fungerar med deras nyare versioner för att förbättra försäljningen. Android t.ex. där icecream sandwich va det sista Androidsystemet som fungerar med single-core telefoner... Vad är grejen?

Grejen är väl att hårdvaran inte tillåter mer? Microsofts DirectX har absolut inga krav att kräva ett helt nytt OS utan detta är bara något Microsoft infört för att mjölka marknaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Testade windows 8 med ett öppet sinne när jag köpte ny laptop. Fungerade OK till att börja med... tänkte ringa och snacka med föräldrarna i skype applikationen, men icke, där gick det endast att använda skype som hade microsoft konton, inte gamla skypekonton med ex. en gmailadress. Efter frustrationen med detta att behöva fixa en annan applikation för att få skype att fungera åkte windows 8 ut (bland andra anledningar).

Vad jag förstått så är meningen att man inte längre kan använda skype utan ett microsoftkonto, oavsett operativsystem. Om det inte ännu är fallet så är det i alla fall planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gött! Hoppas att det släpps i samband med Windows 8.1 Update 1 nästa månad!

Det tvivlar jag på. Kommer förmodligen släppas till Windows 9. Windows 8.1 fick ju DX 11.2, som hittills inte har använts i ett enda spel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Det tvivlar jag på. Kommer förmodligen släppas till Windows 9. Windows 8.1 fick ju DX 11.2, som hittills inte har använts i ett enda spel.

Hur många spel utnyttjar ens DX11.1? Eller DX11 native i huvudtaget? Majoriteten av spelen använder sig av någon slaktad DX10 version.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Vad jag förstått så är meningen att man inte längre kan använda skype utan ett microsoftkonto, oavsett operativsystem. Om det inte ännu är fallet så är det i alla fall planen.

Yay, dags att lägga in i planeringen att lära föräldrarna använda något nytt program och alternativ till skype...

Permalänk
Medlem

Kommer följas helt klart. Även om Microsoft rejält klantat till sin produktflora de senaste två åren finns ingen anledning att inte hänga med i vad de har att komma med härnäst.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör windows 8, bättre på alla sätt än windows 7 när det kommer till prestanda.

Skit fullständigt nu i windows 7 då dom har fixat mesta delen till Surround och windows 8.1 drivaren.

Bara tanka ner start 8 och stänga av metro med lite fixar.
Inte avstängt men gömt.

Får så mycket mer + än - av wndows 8.1 vs windows 7.
Håller med att UI för windows 8 på desktop är kast men bara inte använda skiten

Med några få undantag så får man lägre FPS i spel med 8/8.1, så hur är det då optimerat?

Hittar såklart inte nu när det behövs men det har gjorts jämförelser med unigine heaven och unigine valley, och där får Windows 8 lägre poäng än Windows 7, t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Med några få undantag så får man lägre FPS i spel med 8/8.1, så hur är det då optimerat?

Hittar såklart inte nu när det behövs men det har gjorts jämförelser med unigine heaven och unigine valley, och där får Windows 8 lägre poäng än Windows 7, t. ex.

Vet inte, är la inte 100 % optimerat ännu.
Dock har jag lagt windows 7 bakom mig nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Åh, ytterligare ett steg mot inlåsning och påtvingande av nya Windowsversioner? Nej tack.

Min tanke exakt... Om MS inte spolar allt relaterad till Frankensteins monster i form av win 8 så kommer intresset för framtida produkter bli ännu svalare om inte helt iskallt. Verkar inte som det blir någon befrielse från MS på horisonten, man måste dock beundra AMD's heroic call med mantle för att röra om i grytan hos "jätten". Personligen kommer jag skifta till AMD helt inför nästa uppgradering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock alla world records på valley är gjorda i windows 8.1 så vet inte

Kan inte det ha att göra med att 8.1 inte kör med RTC, vilket i princip innebär att man kan fuska sig till bra resultat genom att lura datorn att tiden går långsammare?

Hittade några trådar:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2...

Hur som haver så undviker jag. Det kan vara snabbare och bättre på allt, men sålänge man är tvungen att installera tredjepartsprogram för att överhuvudtaget stå ut med gränssnittet går det bort.

Plus att jag personligen känner det lite som att jag "legitimerar" deras strategi för operativsystem om jag köper Windows 8, och det vill jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt! som vanligt massa gnäll på att man blir låst med windows det finns alternativ (Linux tex) Undrar om Mac användarna gnäller över att nä nu blir man låst till att använda OSx.... eller playstation folk, ja vill köra windows på denna osv.

Väldigt trevlig nyhet hoppas att det inte funkar med nuvarande grafikkort & att det kommer några grafik nyheter istället (om inte sista generationen grafikkort redan har stöd för det ) Själv så är jag orolig att det bara blir anpassning, till att funka med plattor,telefoner, x-box, istället för nya grafikfunktioner. (M.A.O samma problem som med Win8)
Själv hoppas jag på nya grafik funktioner så grafikkort / pc-spel marknaden kan utvecklas igen.

Visa signatur

Arne Berg