Microsoft visar DirectX 12 på GDC 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Var har jag uttalat mig om någon utveckling alls? Bara att ditt påstående att antalet kärnor är lika med prestanda är helt felaktigt.

Beror på om det är flertrådat eller inte, eller vilka uppgifter datorn ska utföra. En server har större vinst av flyttalsprestanda än hög frekvens tex.
Men i enkeltrådat så är det hög frekvens på kärnan som spelar roll. Sen har jag ej påstått att fler kärnor = mer prestanda, fast det är där vi har utvecklingen för tillfället.( Fler kärnor mindre transistorer & mer inbyggda funktioner)
Ser fortfarande DX 12 som positivt är bara att hoppas att det kommer nya funktioner & by hårdvara

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Ytterligare ett steg? Hur tänkte du där? DirectX har väl mer eller mindre alltid inneburit att man för det första måste sitta på operativsystemet Windows och för det andra att man förmodligen behöver sitta på något utav de senaste versionerna av operativsystemet?

Antingen är du för ung eller så mins du inte vad som hände förra gången när Windows använde ny direct X version som slaghammare för att tvinga in alla i det värdelösa Operativsystemet Vista? Detta var precis när Vista var nytt och 95% av allmänheten var ungefär lika intresserade som att gå ifrån XP som vi är att gå ifrån Win7 idag.

Räkna allså med att DX12 kommer kräva Win8 minst.

Inte "någon av" utan "den" senaste version således, iaf garranterat när det går knackligt för försäljningen och det finns få andra argument för att upgradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Antingen är du för ung eller så mins du inte vad som hände förra gången när Windows använde ny direct X version som slaghammare för att tvinga in alla i det värdelösa Operativsystemet Vista? Detta var precis när Vista var nytt och 95% av allmänheten var ungefär lika intresserade som att gå ifrån XP som vi är att gå ifrån Win7 idag.

Räkna allså med att DX12 kommer kräva Win8 minst.

Inte "någon av" utan "den" senaste version således, iaf garranterat när det går knackligt för försäljningen och det finns få andra argument för att upgradera...

Du borde läsa resterande delen av tråden och inte citera en gammal inlägg när frågan redan har diskuterats. Förra gången en ny DirectX version användes som "slaghammare" för att tvinga in alla i ett operativsystem var inte vid Vista, utan snarare vid Windows 8.1 där denna operativsystem är ett krav för DirectX 11.2 - Man kan argumentera för att varje ny DirectX version har krävt de senaste Windowsversionerna sedan Windows Vista men jag anser personligen att det har sett ut så tidigare med, att DirectX >9 krävde Windows Vista var således inget otänkbart när Windows Vista väl släpptes för 8 år sedan.
Det är ingen som tvivlar på att DirectX 12 kommer att kräva Windows 8, snarare så tror jag att det kommer kräva Windows 8.1 Update 1 alternativt Windows 9 om det har hunnit ut på marknaden.
Diskussionen som jag har försökt föra fram har inte varit om huruvida en ny Windows-version kommer att vara ett krav när ett nytt DirectX-version släpps, det är redan förväntat. Det som jag försöker föra fram är hur vissa väljer att ta tillfället i akt när dessa nyheter dyker upp endast för att klanka ner på Microsoft, utan något större underlag.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

vad innebär detta för xbox one?