Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men hur länge?

Regeringar gör övertramp efter övertramp, och folk bryr sig inte. Folk blir lite smått irriterade på sin höjd men inte mer.

Det är samma övertramp som alltid gjorts, nu har de industrialiserats och effektiviserats.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är samma övertramp som alltid gjorts, nu har de industrialiserats och effektiviserats.

Att ha viljan att övervaka men inte kunna är inte samma sak som att faktiskt göra det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ha viljan att övervaka men inte kunna är inte samma sak som att faktiskt göra det.

Givetvis inte.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan så kan jag ju tala om att vi har haft global ekonomisk kris i världen sedan 2008 ungefär. Jag tror inte att sossarna gjort det bättre. Möjligen hade de fixat det kortsiktigt genom att belåna land och lada som de gjort tidigare, med en skyhög statsskuld som följd, men det är knappast att tänka långsiktigt.

Gjort vad bättre? Att Alliansen har rustat ner a-kassan och sjukersättningarna har ingenting med den ekonomiska krisen att göra, det började man med redan 2006 under en högkonjunktur. Sen kan man så klart tycka att det är bra, men att skylla på den ekonomiska krisen kring dessa frågor är 100% okunnighet och har ingenting med åsikter att göra. Fakta är fakta.
Dessutom, att prioritera skattesänkningar före socialt skyddsnät har heller ingenting med den den ekonomiska krisen att göra på ett övergripande sätt.

Och vad syftar du på när du säger att sossarna belånat land och lada tidigare med en skyhög statsskuld som följd?
Liksom, kan du konkretisera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis inte.

Och därför tycker jag inte att det är "samma övertramp". Även om en statsmakt önskar att de kunde övervaka varje liten neuronstimulans så drabbar det ju inte medborgarna om de faktiskt inte gör det. Sedan är det irrelevant om det beror på att de inte kan eller om de inte vill.

Men nu har vi ett läge där de kan, vill och gör, och det har gått för långt. Man samlar in data om folk ifall de skulle bli misstänkta för brott senare, snarare än, som det borde vara, NÄR de blivit misstänkta.

Skrivet av Kilroy:

Gjort vad bättre? Att Alliansen har rustat ner a-kassan och sjukersättningarna har ingenting med den ekonomiska krisen att göra, det började man med redan 2006 under en högkonjunktur. Sen kan man så klart tycka att det är bra, men att skylla på den ekonomiska krisen kring dessa frågor är 100% okunnighet och har ingenting med åsikter att göra. Fakta är fakta.
Dessutom, att prioritera skattesänkningar före socialt skyddsnät har heller ingenting med den den ekonomiska krisen att göra på ett övergripande sätt.

Och vad syftar du på när du säger att sossarna belånat land och lada tidigare med en skyhög statsskuld som följd?
Liksom, kan du konkretisera?

Jämför 1996 och 2006 så ser du en viss skillnad. Alliansen har inte lutat sig mot andra länder för att finansiera välfärden i lika hög grad som vänsterblocker gjorde.

Sedan vill inte jag heller se en nedrustning av A-kassan, men det håller jag inte med om att det är längre nu när medlemsavgifterna är tillbaka på mäniskliga nivåer.

Jag tycker att det är fullt rimligt att man som motprestation skall kunna visa att man sökt jobb om man bedöms arbetsför. Det var lättare att vara en glidare med det gamla systemet.

Sedan som sagt så har jag aldrig röstat på någon av blocken. Blockpolitik är kontraproduktivt och polariserande och det blir lätt att folk ser politiken i svart eller vitt. "Rik VS Fattig", "Företag VS Knegare" osv. Det är inte friskt att dela in det så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jämför 1996 och 2006 så ser du en viss skillnad. Alliansen har inte lutat sig mot andra länder för att finansiera välfärden i lika hög grad som vänsterblocker gjorde.

Konstig argumentation, den största ökning i den grafen är under Bildts regering som sedan efterföljdes av saneringspolitiken, nedgången dvs anpassningen till överskottsmål sker sedan under mitten av Hans Hjältekonung HSB tid. Därefter en smärre uppgång varpå den ärevördige hjältekungen återigen börjar justera ner statsskulden. Från och med maktövertagandet av den neslige Täbybon fram tills 2010 så ser man en plus minus noll rörelse.

För att uttrycka det enkel: Grafen ger inte stöd för din slutsats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tog din graf och markerade vilka som styrde landet under olika perioder.

Nu var inte 90-tals krisen som är den stora boven i dramat högerns fel utan berodde på många olika faktorer där sossarna hade väldigt stort ansvar. Det borgarna gjorde under sin regeringstid var dock att kasta bensin på elden enligt mig.

Sedan 2006 har Alliansen framförallt betalat av statsskulden genom att sälja av offentliga bolag. Fast bara till viss del, majoriteten av dom pengar man fått av att sälja ut offentlig verksamhet har gått till att finansiera skattesänkningar. Men en del har gått till att betala av statsskulden.
Men det skapar också hål i statsfinanserna: http://www.di.se/artiklar/2014/1/27/dillen-varnar-for-skattec...
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/bolag-som-reinfe...

Alliansen har sålt ut våra bolag och redan använt upp alla pengarna man fick vid försäljningen men det gör att åtskilliga miljarder i intäkter saknas för kommande mandatperiod. Om man tycker det är bra så okej men det är saker man måste ha i åtanke när man tittar på statsskulden.

Och för att titta på det senaste året:

Sen pratar du om att låna av andra länder, vilket inte riktigt stämmer. Svenska staten lånar i väldigt hög utsträckning av sina medborgare via t.ex. statsobligationer osv.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2008/Augusti/Statsskul...
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbu...

Sen är belåning och skulder en stor del av vår ekonomi, jämför Sveriges relativa statsskuld med andra länder:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statsskuld

Dessutom lånat staten ut pengar till andra, därför är det viktigt att prata om bruttoskuld, nettoskuld och tillgångar, läs t.ex. det här:
http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article11053964...

Men ja, nu var det ju inte riktigt det vi skulle prata om men vad spelar det för roll längre.

Permalänk
Medlem

Någon påpekade för mig att Sossarna inte alls styrde 1976-1982 och att det var missvisande av mig att göra det så. Självklart är det så och jag känner mig dum som inte tänkt på det. Jag var så fokuserad på 90-talet och idag att jag inte tänkte på det alls. Så jag ville göra en ny graf och med mina mad paintskillz valde jag att även förlänga grafen fram till januari 2014 för att ytterligare ge perspektiv på hur det har utvecklats:

Jag lade även till en linje för att visa var statsskulden ligger idag för att ge perspektiv på det.

Jag valde att göra den främst Centerpartistiska regeringen 76-82 ljusblå eftersom det var tillsammans med Moderaterna och Folkpartiet man bildade regering även om dåtidens centerparti var betydligt mer åt vänster än dagens.

EDIT: Hade jag varit moderator hade jag brutit ut diskussionen om vår statsskuld till en egen tråd. Hade gärna velat fortsätta bra EU-politik i den här egentligen.

Permalänk
Medlem

Apropå Ukraina läget känns följande fråga relevant: Borde EU ha en gemensam försvarspolitik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Apropå Ukraina läget känns följande fråga relevant: Borde EU ha en gemensam försvarspolitik?

Det tycker jag, på sikt.
Jag har inte satt mig in i det praktiska så mycket men tycker även idag att Sverige kan skära ner på sin försvarsbudget ordentligt och istället ha olika former av samarbete med övriga EU-länder + Norge.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, inget jag direkt funderat på tidigare men spontant utan vidare eftertanke skulle jag nog säga; Nej. Tror inte mycket gott skulle komma från att vi blandar oss i militärt i andra nationers angelägenheter. Tror inte att vi har någon prioriterad hotbild mot oss i dagsläget vid ett eventuellt krig så det vore ju onödigt att skaffa oss en sådan.
Nu händer det väl att vi har gjort/gör det i viss mån redan men.. ja, jag tror ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Intressant fråga, inget jag direkt funderat på tidigare men spontant utan vidare eftertanke skulle jag nog säga; Nej. Tror inte mycket gott skulle komma från att vi blandar oss i militärt i andra nationers angelägenheter. Tror inte att vi har någon prioriterad hotbild mot oss i dagsläget vid ett eventuellt krig så det vore ju onödigt att skaffa oss en sådan.
Nu händer det väl att vi har gjort/gör det i viss mån redan men.. ja, jag tror ni förstår vad jag menar.

Hur tycker du vi ska använda vårat militära försvar överlag?
Ska vi skära ner, rusta upp eller fortsätta ha samma nivå som idag?

Jag ser heller ingen hotbild, men jag tycker vi kan använda våra militära resurser till saker som minirensning, fredsbevarande aktioner och liknande på olika håll tillsammans med andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur tycker du vi ska använda vårat militära försvar överlag?
Ska vi skära ner, rusta upp eller fortsätta ha samma nivå som idag?

Jag ser heller ingen hotbild, men jag tycker vi kan använda våra militära resurser till saker som minirensning, fredsbevarande aktioner och liknande på olika håll tillsammans med andra länder.

Jag känner mig inte särskilt djupt insatt i hur vår militär fungerar i dagsläget men jag tycker att det är viktigt att vi har ett försvar som klarar av mer än att hålla tillbaka en riktad attack längre än en vecka - som det stod något i tidningarna om för ett år sedan eller när det nu var. Så viss upprustning kanske inte vore helt åt skogen.
Att vi kanske har någon form av samarbete med de övriga nordiska länderna ser jag inte som en dum idé då jag _gissar_ att vi i större grad har mer liknande intressen sinsemellan än vad vi kanske skulle ha med Frankrike eller England.
Om vi nödvändigtvis måste blanda oss i militärt i utländska situationer så ser jag helst av endast skickar trupper i fredsbevarande syfte, av samma anledning som tidigare - saknar vi en markant hotbild är det ju fullkomligt onödigt att skaffa oss en sådan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag känner mig inte särskilt djupt insatt i hur vår militär fungerar i dagsläget men jag tycker att det är viktigt att vi har ett försvar som klarar av mer än att hålla tillbaka en riktad attack längre än en vecka - som det stod något i tidningarna om för ett år sedan eller när det nu var. Så viss upprustning kanske inte vore helt åt skogen.

Att ha ett försvar som klarar av en riktad attack en vecka är vårat mål, men vi når inte upp till det målet idag. Om jag minns rätt.
Utan hotbild dock så ser jag själv inte riktigt poängen, och dessutom, om Ryssland skulle attackera oss. Vad ska vi göra? Att stå emot ens en vecka mot en sån stormakt för ett så litet land som oss känns helt meningslöst tycker jag.

Att ha ett eget försvar att hantera en riktad attack tycker jag är helt meningslöst. Att hålla hotbilden på låg nivå samtidigt som man skaffar allierade och bidrar med riktad expertis är den bästa kompromissen jag ser.

Skrivet av Zicsoen:

Att vi kanske har någon form av samarbete med de övriga nordiska länderna ser jag inte som en dum idé då jag _gissar_ att vi i större grad har mer liknande intressen sinsemellan än vad vi kanske skulle ha med Frankrike eller England.
Om vi nödvändigtvis måste blanda oss i militärt i utländska situationer så ser jag helst av endast skickar trupper i fredsbevarande syfte, av samma anledning som tidigare - saknar vi en markant hotbild är det ju fullkomligt onödigt att skaffa oss en sådan.

Ja, det är en balansgång där med att skaffa sig en hotbild och att ha allierade om en sådan skulle uppstå tycker jag.

Permalänk
Medlem

Befolkningstillväxten innebär en 5-6 nya divisioner om året på en höft, multiplicera med 46 och lägg in en beställning på ksp m/45...

Om vi backar tillbaka till huvudfrågan, EU medlemmarna i södra Europa söker bidrag för att hantera sina gränsproblem och vill upphöja dem till en fråga för unionen med stöd av Schengen avtalet vilket effektivt gör Greklands gräns till vår gräns också, även om vi nu har vår egen i Arlandas ankomsthall.
Är ett liknande tänk rimligt att ha i försvarsfrågor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det verkligen tänkt att resultatet av en folkomröstning som skedde för 20 år sedan ska gälla för evigt? Flera av de som då röstade lever inte längre medan andra har fötts och uppnåt röstberättigad ålder. Klart att tjugo år inte är jättelänge men hur ser det om fyrtio eller sextio, ska beslutet fortfarande gälla då och i så fall varför?

Istället för att inte rösta alls eller rösta in någon som i sin tur få svårt att göra skillnad eller kanske ändrar ståndpunkt hade jag gärna sett att det fanns ett alternativ för nej till EU. Valdeltangande hade i så fall förmodligen gått upp. Nackdelen blir att politiker som går till val som EU-kritiska tappar röster, frågan är dock om det gör någon skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är det verkligen tänkt att resultatet av en folkomröstning som skedde för 20 år sedan ska gälla för evigt? Flera av de som då röstade lever inte längre medan andra har fötts och uppnåt röstberättigad ålder. Klart att tjugo år inte är jättelänge men hur ser det om fyrtio eller sextio, ska beslutet fortfarande gälla då och i så fall varför?

Istället för att inte rösta alls eller rösta in någon som i sin tur få svårt att göra skillnad eller kanske ändrar ståndpunkt hade jag gärna sett att det fanns ett alternativ för nej till EU. Valdeltangande hade i så fall förmodligen gått upp. Nackdelen blir att politiker som går till val som EU-kritiska tappar röster, frågan är dock om det gör någon skillnad?

Enligt Svensk folkomröstnings tradition så borde ju givetvis Sverige ha gått ur EU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Enligt Svensk folkomröstnings tradition så borde ju givetvis Sverige ha gått ur EU.

Haha, det har du rätt i.

Min funderingar var bara hur det egentligen är tänkt att fungera, om säg 40-50år är det knappt några kvar i livet som en gång deltog i omröstningen. Kanske skulle de få möjlighet att bestämma själva, eller kanske tidigare än så. Val till EU-parlamentet är ju i mångt och mycket ett val för de som är för EU, därav röstdeltagandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Haha, det har du rätt i.

Min funderingar var bara hur det egentligen är tänkt att fungera, om säg 40-50år är det knappt några kvar i livet som en gång deltog i omröstningen. Kanske skulle de få möjlighet att bestämma själva, eller kanske tidigare än så. Val till EU-parlamentet är ju i mångt och mycket ett val för de som är för EU, därav röstdeltagandet.

Det vore kul att se en undersökning för hur folk uppfattar EU, jag misstänker att det finns många kvar som ser det som transnationell hobby verksamhet alt avstjälpnings plats för pensionsfärdiga riksdagspolitiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tal om folkomröstningar så kan man ju fundera på hur vettigt det är att flera partier fortfarande hänvisar till den lastgamla folkomröstningen om vår kärnkraft när de ska motivera sin energipolitik. Enormt mycket har ändrats sedan den tiden. Men det är ganska off topic.

Jag funderar starkt på att rösta på PP igen i EU-valet, jag tycker att de fyller en viktig roll där. Däremot skulle det aldrig gå att rösta på dem i riksdagsvalet då deras politik på det planet har visat sig innehålla alltför många vänsterideer när de har försökt få ihop ett partiprogram som går utanför det område partiet bildades för.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

På tal om folkomröstningar så kan man ju fundera på hur vettigt det är att flera partier fortfarande hänvisar till den lastgamla folkomröstningen om vår kärnkraft när de ska motivera sin energipolitik. Enormt mycket har ändrats sedan den tiden. Men det är ganska off topic.

Jag funderar starkt på att rösta på PP igen i EU-valet, jag tycker att de fyller en viktig roll där. Däremot skulle det aldrig gå att rösta på dem i riksdagsvalet då deras politik på det planet har visat sig innehålla alltför många vänsterideer när de har försökt få ihop ett partiprogram som går utanför det område partiet bildades för.

Intressant med vänsteridéerna du pratar om, kan du ge några exempel?
Det jag stöter på kring PP handlar mest om att dom har för mycket högeridéer för att vara ett alternativ.

Bland deras EU-ledamöter så är ju Christian Engström ganska klassiskt höger medan Amelia Andersdotter är väldigt nymodigt vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Intressant med vänsteridéerna du pratar om, kan du ge några exempel?
Det jag stöter på kring PP handlar mest om att dom har för mycket högeridéer för att vara ett alternativ.

Bland deras EU-ledamöter så är ju Christian Engström ganska klassiskt höger medan Amelia Andersdotter är väldigt nymodigt vänster.

Jag får erkänna att det var några år sedan jag var inne och läste på deras webbsida och då var det mycket som var vänsterorienterat, och jag tvivlar starkt på att de har ändrat så mycket på sin inriktning sedan dess, det är inget som normalt sker hos något parti. Men det är kanske dags att jag besöker deras sida igen och uppdaterar mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag får erkänna att det var några år sedan jag var inne och läste på deras webbsida och då var det mycket som var vänsterorienterat, och jag tvivlar starkt på att de har ändrat så mycket på sin inriktning sedan dess, det är inget som normalt sker hos något parti. Men det är kanske dags att jag besöker deras sida igen och uppdaterar mig.

Visst, men kan du ge exempel på något du upplevde som vänsterorienterat?
Jag vill liksom ta del av ditt perspektiv eftersom det skiljer sig ifrån mitt.

Det jag framförallt tycker är högerorienterat hos dom är deras prat om att några procent hit eller dit inte spelar någon roll. Från ett vänsterperspektiv är det en extremt privilegierad ståndpunkt där man är blind inför dom hundratusentals människor vars liv påverkas drastiskt även om det i statistiken bara är några procent hit eller ditt. Fast, detta var ju mest när Falkvinge fortfarande var Partiledare, och det var några år sedan. Precis som du så var det några år sedan jag faktiskt bekantade mig närmre med deras politik. Ska ta och göra det lite mer inför EU-valet hade jag tänkt. Men just därför är jag också intresserad av att höra din uppfattning, även om den är baserad på äldre information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Visst, men kan du ge exempel på något du upplevde som vänsterorienterat?
Jag vill liksom ta del av ditt perspektiv eftersom det skiljer sig ifrån mitt.

Det jag framförallt tycker är högerorienterat hos dom är deras prat om att några procent hit eller dit inte spelar någon roll. Från ett vänsterperspektiv är det en extremt privilegierad ståndpunkt där man är blind inför dom hundratusentals människor vars liv påverkas drastiskt även om det i statistiken bara är några procent hit eller ditt. Fast, detta var ju mest när Falkvinge fortfarande var Partiledare, och det var några år sedan. Precis som du så var det några år sedan jag faktiskt bekantade mig närmre med deras politik. Ska ta och göra det lite mer inför EU-valet hade jag tänkt. Men just därför är jag också intresserad av att höra din uppfattning, även om den är baserad på äldre information.

Ärligt talat minns jag inget konkret som fick mig att känna att de var lite väl mycket åt vänster på det nationella planet, men jag minns att jag framför allt fick den uppfattningen när jag läste enskilda partitoppars presentationer om sig själva och vad de ville åstadkomma. Jag kikade in en snabbis på deras sida nu men orkar ärligt talat inte lägga allt för mycket tid på det just nu. Jag ögade igenom några sektioner samt läste deras "piratpartiet på fem minuter". Och de kändes varken speciellt höger eller vänster, utan som vanligt var det mycket fokus på integritet och liknande ämnen.

Jag fann bara en sak som kändes specifikt vänsterorienterad och det är att de verkar vilja återinföra flumskolan a la socialdemokrater/vänsterpartiet. De lever i samma tro att man kan släppa eleverna fria att själv hitta information och lära sig. De flesta med lite vett i skallen vet att de flesta ungdomar inte fungerar på det sättet utan de kommer att göra annat än att lära sig det de ska. De flesta yngre behöver någon form av ledning. Nu är dock informationen de ger i kort punktform så det är möjligt att att de har en bra tanke bakom det hela som inte lyser igenom. Därmed inte sagt att jag tycker att Jan Björklunds skola är räddaren i nöden.

De har dock en punkt som jag känner mig väldigt kluven inför och det är att de vill att det inte ska krävas av HIV-smittade att de måste berätta att de är smittade när de har skyddat sex. De påstår att det är mer kontraproduktivt. Jag hade gärna sett en utförligare förklaring till den ståndpunkten. Rent instinktivt tycker jag det är självklart att man måste berätta en sådan sak, något annat känns moraliskt förkastligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Ärligt talat minns jag inget konkret som fick mig att känna att de var lite väl mycket åt vänster på det nationella planet, men jag minns att jag framför allt fick den uppfattningen när jag läste enskilda partitoppars presentationer om sig själva och vad de ville åstadkomma. Jag kikade in en snabbis på deras sida nu men orkar ärligt talat inte lägga allt för mycket tid på det just nu. Jag ögade igenom några sektioner samt läste deras "piratpartiet på fem minuter". Och de kändes varken speciellt höger eller vänster, utan som vanligt var det mycket fokus på integritet och liknande ämnen.

Antar att du läst och hört saker av Amelia Andersdotter då, hon har en stark ideologisk vänstergrund som jag ser det.
Annars har ju Christian Engström och även Falkvinge ganska starka ideologisk högergrund i liberalismen som jag ser det.

Skrivet av Klumpeduns:

Jag fann bara en sak som kändes specifikt vänsterorienterad och det är att de verkar vilja återinföra flumskolan a la socialdemokrater/vänsterpartiet. De lever i samma tro att man kan släppa eleverna fria att själv hitta information och lära sig. De flesta med lite vett i skallen vet att de flesta ungdomar inte fungerar på det sättet utan de kommer att göra annat än att lära sig det de ska. De flesta yngre behöver någon form av ledning. Nu är dock informationen de ger i kort punktform så det är möjligt att att de har en bra tanke bakom det hela som inte lyser igenom. Därmed inte sagt att jag tycker att Jan Björklunds skola är räddaren i nöden.

Vad innebär "flumskolan"? Det är någonting jag hör väldigt ofta men det konkretiseras typ aldrig till att faktiskt ha något med verkligheten att göra.
Den "ordning-och-reda" skola som Björklund står för kritiserades av en enhällig forskarkår på förhand innan Alliansen vann valet 2006 och av skolresultaten att döma sedan dess så har det bekräftats.
Men aja, det är en annan sak.

Skrivet av Klumpeduns:

De har dock en punkt som jag känner mig väldigt kluven inför och det är att de vill att det inte ska krävas av HIV-smittade att de måste berätta att de är smittade när de har skyddat sex. De påstår att det är mer kontraproduktivt. Jag hade gärna sett en utförligare förklaring till den ståndpunkten. Rent instinktivt tycker jag det är självklart att man måste berätta en sådan sak, något annat känns moraliskt förkastligt.

Om du äter moderna mediciner för din HIV-smitta så är det i princip omöjligt att smitta en annan människa.
På ett personligt plan så blir jag minst sagt illa till mods av att inte kommunicera sånt vid sex då sex för mig handlar väldigt mycket om öppenhet och kommunikation. Men ska det vara olagligt? Varför? Smittorisken är obefintlig. Det finns mängder med andra sjukdomar och saker som det inte skulle komma på fråga att man var tvungen att informera sexpartners om på ett juridiskt plan.

Överlag kring sexuellt överförbara sjukdomar så är det så mycket stigmatisering och krav som det inte är på andra sjukdomar med likvärdiga eller värre konsekvenser och smittorisker.
Jag tycker det känns bra att Piratpartiet står upp för den personliga integriteten att man inte ska behöva berätta saker om man inte vill även om det gäller något stigmatiserat och tabu om det faktiskt inte är någon fara.

Just detta är en av dom senaste gångerna jag bytt åsikt då jag debatterade den här frågan med ett par representanter ifrån RFSU och insåg så småning om att jag lade min egen sexualmoral och den intimitet jag förväntar mig av dom jag har sex med som något lagkrav och det är ju bara absurt.

Permalänk
Medlem

Räcker väl att titta åt öster där vår nordiska granne fortfarande ligger högt upp i skolundersökningar medan vi dalar som ett löv, värnplikt har de också kvar, kan man konvertera till finländare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Räcker väl att titta åt öster där vår nordiska granne fortfarande ligger högt upp i skolundersökningar medan vi dalar som ett löv, värnplikt har de också kvar, kan man konvertera till finländare?

Vad är det dom gör med sin skola som gör den så framgångsrik tycker du?

Och ja, det är bara att flytta dit. Som svensk är det lätt att bli finländsk medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Antar att du läst och hört saker av Amelia Andersdotter då, hon har en stark ideologisk vänstergrund som jag ser det.
Annars har ju Christian Engström och även Falkvinge ganska starka ideologisk högergrund i liberalismen som jag ser det.

Det är nog ganska sannolikt att det var mycket av hennes material som jag läste. För övrigt känns det som att det är ett väldigt kort steg att ta som en liberal att omfamna PP's politik mot övervakning och liknande (FP i Sverige driver ju tyvärr en ganska konstig politik på de flesta plan för att kalla sig liberaler).

Citat:

Vad innebär "flumskolan"? Det är någonting jag hör väldigt ofta men det konkretiseras typ aldrig till att faktiskt ha något med verkligheten att göra.
Den "ordning-och-reda" skola som Björklund står för kritiserades av en enhällig forskarkår på förhand innan Alliansen vann valet 2006 och av skolresultaten att döma sedan dess så har det bekräftats.
Men aja, det är en annan sak.

Jag tycker att det har konkretiserats många gånger men jag känner att det är en stor fråga som jag inte vill gå in på djupet i här, grundfrågan var ju trots allt varför jag kände att PP var för vänster på det nationella planet (vilket jag verkar behöva revidera). Och som jag nämnde tidigare så ser jag inte Jan Björklund som en frälsare heller.

Men jag tvivlar starkt på att skolresultaten skulle ha blivit bättre om vänstern styrt de senaste åtta åren, svenska skolresultat har varit i utförsbacke långt innan alliansen kom till makten. Men faktum är att lite mer auktoritet i skolan inte hade skadat många gånger. Det är bara att tänka tillbaka på sin egen skolgång. Under min skolgång var det iaf så att lärare som hade auktoritet hade lugna lektioner och de lärare som inte sa ifrån hade kaos på sina lektioner och därmed blev det en sämre miljö att lära sig något i. Angående det som nämns nedan, Finland verkar ju helt klart vara ett exempel som Sverige borde kika närmare på.

Citat:

Om du äter moderna mediciner för din HIV-smitta så är det i princip omöjligt att smitta en annan människa.
På ett personligt plan så blir jag minst sagt illa till mods av att inte kommunicera sånt vid sex då sex för mig handlar väldigt mycket om öppenhet och kommunikation. Men ska det vara olagligt? Varför? Smittorisken är obefintlig. Det finns mängder med andra sjukdomar och saker som det inte skulle komma på fråga att man var tvungen att informera sexpartners om på ett juridiskt plan.

Överlag kring sexuellt överförbara sjukdomar så är det så mycket stigmatisering och krav som det inte är på andra sjukdomar med likvärdiga eller värre konsekvenser och smittorisker.
Jag tycker det känns bra att Piratpartiet står upp för den personliga integriteten att man inte ska behöva berätta saker om man inte vill även om det gäller något stigmatiserat och tabu om det faktiskt inte är någon fara.

Just detta är en av dom senaste gångerna jag bytt åsikt då jag debatterade den här frågan med ett par representanter ifrån RFSU och insåg så småning om att jag lade min egen sexualmoral och den intimitet jag förväntar mig av dom jag har sex med som något lagkrav och det är ju bara absurt.

Jag tror att ytterst få personer skulle vilja chansa och ha oskyddat sex med en HIV-smittad person hur bra dagens mediciner än påstås vara, ytterst få saker än 100%. Och när vi pratar om den smittade personens integritet så får vi glömma andra människors rätt att få veta om de riskerar att utsättas för något. Går man på RFSU's tankebana så kan vi väl lika gärna slopa att man ska behöva redovisa sina sexuella partners om man t.ex. har fått Klamydia då det ändå är snabbt och enkelt att bota. (om man nu ens märker att man har smittats dvs). Angående liknelsen vid andra sjukdomar så är det sällan man utbyter kroppsvätskor eller ens är i närheten av lika intima på samma sätt som vid sex.

Men du har rätt i att PP står upp för den personliga integriteten och det jag verkligen gillar med dem är att de vågar ta tag i de tuffa frågorna vilket är mer än man kan säga om de flesta av våra andra partier, som exempel när de gick ut och debatterade angående den personen som blev åtalad för barnpornografibrott pga att han ägde manga-tidningar. Nu fick ju den den debatten ett mycket snöpligt slut pga att Falkvinge råkade uttala sig lite klumpigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag tror att ytterst få personer skulle vilja chansa och ha oskyddat sex med en HIV-smittad person hur bra dagens mediciner än påstås vara, ytterst få saker än 100%. Och när vi pratar om den smittade personens integritet så får vi glömma andra människors rätt att få veta om de riskerar att utsättas för något.

Ja, men ska det vara olagligt?
Ska man behöva berätta om cancer eller andra sjukdomar utan smittorisk också?
Det är just det där, "riskerar". Dom riskerar ingenting.
Jag hade personligen känt mig otroligt sviken, bedragen och förd bakom ljuset om jag var i en sådan situation. Men det finns det många exempel på och det är inte olagligt att ha sex på det viset för det.

Och återigen, det handlar inte om att chansa, det är lika stor risk att bli smittad av någon med HIV som tar mediciner som av någon som nyss hiv-testat sig och fått ett negativt svar.

Och då är frågan en moralisk och inte en fråga om smittorisk, och ska staten lägga sig i och lagstadga kring sexualmoral på det sättet?
Jag tycker inte det.

Jag tror ytterst få skulle vilja ha sex med någon som är otrogen men det är helt lagligt t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men ska det vara olagligt?
Ska man behöva berätta om cancer eller andra sjukdomar utan smittorisk också?
Det är just det där, "riskerar". Dom riskerar ingenting.
Jag hade personligen känt mig otroligt sviken, bedragen och förd bakom ljuset om jag var i en sådan situation. Men det finns det många exempel på och det är inte olagligt att ha sex på det viset för det.

Och återigen, det handlar inte om att chansa, det är lika stor risk att bli smittad av någon med HIV som tar mediciner som av någon som nyss hiv-testat sig och fått ett negativt svar.

Och då är frågan en moralisk och inte en fråga om smittorisk, och ska staten lägga sig i och lagstadga kring sexualmoral på det sättet?
Jag tycker inte det.

Skillnaden mellan oss är att jag inte litar på att så faktiskt är fallet, att de verkligen kan vara säkra på att risken är obefintlig. Det är den först när HIV kan botas. Och vad händer om personen är lite slarvig med sina mediciner? Det är inte ovanligt ens vid allvarliga sjukdomar att människor är det.

Visa signatur