Era tankar ang. de här komponenterna?

Permalänk
Medlem

Era tankar ang. de här komponenterna?

Hej.

Jag köpte min nuvarande dator för ungefär 3 år sedan och är sugen på en ny nu.
Eftersom att jag redan har en fungerande HDD, SSD, CPU kylare & PSU så är jag inne på banan att uppgradera de andra komponenterna. Är inte helt nöjd med mitt nuvarande chassi så det får bli en ny sådan.

Nedan listar jag de komponenterna jag planerat att behålla och uppgradera ifrån:
PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
CPU Kylare: Noctua NH-U12P SE2
Och HDD och SSD som inte spelar någon roll egentligen.

Och sedan de nya komponenterna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6592164/2014-03-19

Vill höra era tankar angående hurvida allt kommer att fungera tillsammans, hur det kommer prestera och så vidare.
Skulle jag kunna få något bättre för pengarna?(obs. att jag vill ha intel och nvidia)
Borde jag välja andra ram-minnen? Tänker att om jag skulle vilja uppgradera i framtiden så kanske de inte får plats i.o.m CPU kylaren?
Och sedan, håller PSU:n fortfarande eller borde jag satsa på en ny? Den fungerar fortfarande felfritt.

Ser fram emot att höra era tankar angående detta. Vet fortfarande inte om jag ska vänta tills de nya generationerna grafikkort kommer ut.

//Kova

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är så populärt att bumpa men är fortfarande intresserad av andras åsikter.

//Kova

Permalänk

Passa dig för höjden på minnena bara, nu har du inte världens största CPU-kylare men den kommer nog ändå krocka med kylflänsarna på vengance-ramen. Kan bli extra jobbigt om du vill köpa två stick till om ett tag. Annars tycker jag det ser bra ut. Men vad är tanken med ett stort chassi? Behöver du det?

Permalänk
Avstängd

Byt minnen! satsa på ett par standardminnen utan Heatspreaders, kostar lika mycket.

Problemet som kan uppstå med Heatspreader minnen! Självklart kan det variera från moderkort till moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Passa dig för höjden på minnena bara, nu har du inte världens största CPU-kylare men den kommer nog ändå krocka med kylflänsarna på vengance-ramen. Kan bli extra jobbigt om du vill köpa två stick till om ett tag. Annars tycker jag det ser bra ut. Men vad är tanken med ett stort chassi? Behöver du det?

Byter ut mot andra internminnen samt så byter jag chassit till Fractal Design Define R4. La till ett chassi lite för snabbt tidigare utan att kolla upp det.

Skrivet av MushiMushi:

Byt minnen! satsa på ett par standardminnen utan Heatspreaders, kostar lika mycket.

Problemet som kan uppstå med Heatspreader minnen! Självklart kan det variera från moderkort till moderkort.

http://img.photobucket.com/albums/v224/n_a_bradford/121220098...

Det var det jag oroade mig. Bytte ut ramminnena för att undvika detta.

Tack för era svar.
Annars så kommer mitt nuvarande nätaggregat klara av denna rigg' utan några problem trots att den är 3 år gammal?

Permalänk
Avstängd

Ska inte vara några problem, men varför ett BigTower chassi? Ska du inte ha ett E-ATX moderkort samt 10+ Hårddiskar känns det överflödigt.

Permalänk
Medlem

Kör på samma tråd istället för att skapa ny(läs första inlägget).
Att uppgradera och lägga beställning närmar sig och har lite fler tankar jag hoppas någon kan svara på.

Den nuvarande kundvagen ser ut såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6592224/2014-03-19

Min första tanke är angående grafikkortet. Det ligger ett GTX 770 4GB i kundvagnen men såg nu att det finns ett GTX 780 3GB på NetOnNet för samma pris.
Jag kommer att använda mig utav upplösningen 1920x1080 och kommer därför egentligen inte att behöva 1GB extra som det är på GTX 770 är det då bättre att satsa på ett GTX 780? Eller finns det fler förmåner att köra på ett 770 för 1 GB mer vRAM?

Om jag nu skulle köra på ett 780 skulle mitt nuvarande PSU klara av det trots att det är några år gammalt?

Skulle jag kunna få något bättre för lika mycket eller mindre pengar?
Finns det några anmärkningar?

//Kova

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Kör på samma tråd istället för att skapa ny(läs första inlägget).
Att uppgradera och lägga beställning närmar sig och har lite fler tankar jag hoppas någon kan svara på.

Den nuvarande kundvagen ser ut såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6592224/2014-03-19

Min första tanke är angående grafikkortet. Det ligger ett GTX 770 4GB i kundvagnen men såg nu att det finns ett GTX 780 3GB på NetOnNet för samma pris.
Jag kommer att använda mig utav upplösningen 1920x1080 och kommer därför egentligen inte att behöva 1GB extra som det är på GTX 770 är det då bättre att satsa på ett GTX 780? Eller finns det fler förmåner att köra på ett 770 för 1 GB mer vRAM?

Om jag nu skulle köra på ett 780 skulle mitt nuvarande PSU klara av det trots att det är några år gammalt?

Skulle jag kunna få något bättre för lika mycket eller mindre pengar?
Finns det några anmärkningar?

//Kova

gtx 770 kan inte utnyttja 4gb minne på ett bra sätt. gtx 780 är ett mycket bättre kort.

ditt agg är extremt överdrivet för ett kort och klarar 2st utan problem så oroa dig inte över det.

ang din kundvagn kan du spara lite pengar på att köpa http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177230-asus_z...

vengeance lp svart kostar 100kr mindre

edit: kan tillägga att 4gb är löjligt överdrivet för 1080p och du vinner inget på att ha 4gb istället för 3. 2gb är oftast lagom för 1080p men på gränsen ibland (i bf4).

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

gtx 770 kan inte utnyttja 4gb minne på ett bra sätt. gtx 780 är ett mycket bättre kort.

ditt agg är extremt överdrivet för ett kort och klarar 2st utan problem så oroa dig inte över det.

ang din kundvagn kan du spara lite pengar på att köpa http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177230-asus_z...

vengeance lp svart kostar 100kr mindre

edit: kan tillägga att 4gb är löjligt överdrivet för 1080p och du vinner inget på att ha 4gb istället för 3. 2gb är oftast lagom för 1080p men på gränsen ibland (i bf4).

Tack för ditt svar.

Tänkte även på om jag behöver köpa någon kylpasta? Tänker använda min nuvarande CPU kylare som jag har haft i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Tack för ditt svar.

Tänkte även på om jag behöver köpa någon kylpasta? Tänker använda min nuvarande CPU kylare som jag har haft i några år.

om du har kvar ska det väl inte vara några problem. tror inte att pasta blir dåligt men jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

om du har kvar ska det väl inte vara några problem. tror inte att pasta blir dåligt men jag vet inte.

Har ej kvar, därför jag tänkte att det kanske skulle vara smart att beställa det också, om det nu behövs det vill säga.

Försöker tänka på allt så att jag inte står och bygger och sedan saknas det något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Har ej kvar, därför jag tänkte att det kanske skulle vara smart att beställa det också, om det nu behövs det vill säga.

Försöker tänka på allt så att jag inte står och bygger och sedan saknas det något.

hört att artic silver är bra men jag vet inte, har bara använt noctua nh-h1 och jag har varit nöjd även om jag inte har haft något att jämföra med