Epic Games släpper Unreal Engine 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Om du bara skall leka runt till att börja med kan du ju använda UDK, det är en full editor minus källkod(och lite annat lull lull)
När du är fullärd i UE3 blir inte steget till UE4 så stort

Har redan sysslat med UDK ett bra tag faktiskt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inget Mantle stöd? Lr linux(steam os)?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Skoja inte. Det är extremt bra för industrin i sin helhet, för utvecklare och för konsumenter. Epic har fattat det här och det känns tryggt! De jobbar på iOS, Linux och dylikt också. Det ska vara en multiplattformsmotor som jag förstår det. För priset är det dessutom extremt attraktivt för att börja pyssla med spelutveckling i allmänhet, för att inte tala om att bara lära sig hur det fungerar.

Det här är roligt!

Fler indiespel till folket. Kommer vi få se en HD remake av Papers Please i UE4? Kommer de faktiskt kunna skrämma ihjäl någon med Slender i UE4?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av stimpen:

Inget Mantle stöd? Lr linux(steam os)?

Det är på G! https://forums.unrealengine.com/showthread.php?182-Linux

Skrivet av Zotamedu:

Fler indiespel till folket. Kommer vi få se en HD remake av Papers Please i UE4? Kommer de faktiskt kunna skrämma ihjäl någon med Slender i UE4?

Hahahaha! Det hade varit lite väl onödigt. Men det går ju säkert att göra spel i den grafiska stilen i UE4. Lite onödigt kanske. Det går att göra sidescrollers och dylikt, så skalbarheten verkar vara rätt bra. Det är helt nylanserat så det kommer garanterat bli mycket mer kraftfullt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Går det att skjuta sönder miljön i denna versionen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Det är på G! https://forums.unrealengine.com/showthread.php?182-Linux

Hahahaha! Det hade varit lite väl onödigt. Men det går ju säkert att göra spel i den grafiska stilen i UE4. Lite onödigt kanske. Det går att göra sidescrollers och dylikt, så skalbarheten verkar vara rätt bra. Det är helt nylanserat så det kommer garanterat bli mycket mer kraftfullt.

Tror faktiskt att tesselerade papper och realistisk hudtexturer hade lyft Papers Please till en helt ny nivå. Vi såg ju vad tesselerade betongblock gjorde för Crysis 2.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Tror faktiskt att tesselerade papper och realistisk hudtexturer hade lyft Papers Please till en helt ny nivå. Vi såg ju vad tesselerade betongblock gjorde för Crysis 2.

Det finns onekligen oanade möjligheter för indiespel här!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Verkar som Epic ser fördelarna med att välja DirectX 12 iställe för Mantle. Hoppas att andra följer efter.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orici:

Verkar som Epic ser fördelarna med att välja DirectX 12 iställe för Mantle. Hoppas att andra följer efter.

http://cdn.overclock.net/b/b2/b20a7842_8.jpeg

http://cdn.overclock.net/d/da/da4b24af_6.jpeg

Men snälla... De jobbar ju direkt mot Windows och Mantle är självklart inte redo att rullas ut jämfört med DirectX.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Trevligt utveckling

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag är en arkitektstudent och är riktigt sugen på att skapa byggnader där istället för i rhino och vray. Hinner man lära sig allt ifrån grunden utan att det skenar iväg en massa i pris?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan köpa det för 19 dollar och sedan säga upp det. Du behöver säkert inte de uppdateringarna som kommer i alla fall i början.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Verkar som Epic ser fördelarna med att välja DirectX 12 iställe för Mantle. Hoppas att andra följer efter.

http://cdn.overclock.net/b/b2/b20a7842_8.jpeg

http://cdn.overclock.net/d/da/da4b24af_6.jpeg

Usch vilken otäck grön färg, kunde de inte valt en behagligt röd nyans i stället?
Hoppas på både DX12 och Mantle.
Ja och så UT4 givetvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Många fina motorer som landar nu, först ut var det väl den uppdaterade frostbite, sen svenska snowdrops, unreal och cryengine..... Många roliga titlar på G.... sen kom jag o tänka på Call of duty.... som aldrig aldrig gör nåt vettigt men mjölkar så gott de kan. Samma sönderhackade motor år efter år. Kan 2014 bli året äntligen blir lite förändring när det kommer till nya roliga speltitlar?

South Park: the stick of truth har ju redan kommit, bästa spelet på länge om du frågar mig. Ett färdigt spel också, inget halv fabrikat som man är van med.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vill inte ha Unreal Engine 4, jag vill ha Unreal Tournament 4!

:'(
http://www.computerandvideogames.com/454760/no-unreal-tournam...

Citat:

No Unreal Tournament games in the works, says Epic boss

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Fredro:

Du kan köpa det för 19 dollar och sedan säga upp det. Du behöver säkert inte de uppdateringarna som kommer i alla fall i början.

Du får ju lite fördelar så om man använder det kan man alltid ha kvar det. 19 euro är det i Europa för övrigt men då räknas momsen in i priset.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Verkar som Epic ser fördelarna med att välja DirectX 12 iställe för Mantle. Hoppas att andra följer efter.

Minimal skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Usch vilken otäck grön färg, kunde de inte valt en behagligt röd nyans i stället?
Hoppas på både DX12 och Mantle.
Ja och så UT4 givetvis.

Lite motsägelsefullt att du inte gillar färgen grön.
Varför ska man implementera Mantle om man redan har DX12?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Lite motsägelsefullt att du inte gillar färgen grön.
Varför ska man implementera Mantle om man redan har DX12?

Jodå grönt kan vara skönt.
Beror lite på när DX12 kommer och hur effektivt det blir, får vi vänta länge kan det vara bra med Mantle under tiden.
Mantle har ju också en möjlighet att portas till Linux.
Ökat stöd för Mantle gör också att pressen på MS att snarast möjligt släppa DX12 ökar.

Men om DirectX12 släpps snart och om det är i nivå med Mantle, så minskar givetvis behovet av Mantle drastiskt, det håller jag helt med om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jodå grönt kan vara skönt.
Beror lite på när DX12 kommer och hur effektivt det blir, får vi vänta länge kan det vara bra med Mantle under tiden.
Mantle har ju också en möjlighet att portas till Linux.
Ökat stöd för Mantle gör också att pressen på MS att snarast möjligt släppa DX12 ökar.

Men om DirectX12 släpps snart och om det är i nivå med Mantle, så minskar givetvis behovet av Mantle drastiskt, det håller jag helt med om.

Mantle är också möjligt att utveckla som shim för konsoler, men det är att dra på lite stora växlar, det är enklare att förse utvecklarna med verktyg så de kan anpassa och utveckla för varje plattform direkt, med plattformarnas egna apier och verktyg. Det är trotts allt bara de som ansvarar för motorn som verkligen behöver djupdyka i porteringsarbetet. Det krävs inte massiva resurser där, men ett nytt mellanlager kan öka komplexiteten och om det är esoteriskt kanske du inte vet vad som går fel och hur du fixar prestandaproblem så ett Mantlelager där ovanpå DX/GNM behöver inte vara tillgodo.

DX/D3D12 kommer säkerligen med Windows 9, men Mantle om det mognar kommer köras på W7, 8.1 och 9. Problemet är ju bara att du behöver en D3D eller OpenGL pipeline hur som helst.

I slutändan beror det mycket på verktygen och ekosystemen som byggs upp runt det hela. AMD är nog hur som helst ganska nöjda om overhead och därför processorkravet går ner med DX12, blir enklare för Excavator och efterföljare att konkurrera då, blir enklare för dem att sälja grafiklösningar till mid-range och low-end Intel-system för den delen också om prestandan är lite mer jämn och förutsägbar. De gör självklart inte detta för att konkurrera ut någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Läste om detta igår, väldigt trevligt, vill man testa och utforska motorn kan man betala för en månad som jag förstått det slutar det inte fungera även om du bara betalar för en månad utan du kan fortfarande använda det men får itne uppdateringarna så kan man i lungt och ro lära sig känna motorn innan man bestämmer sig för att köra igång ett riktigt projekt

Är själv nästan sugen på att testa UE4 då jag inte har några större programmerings projekt för tillfället, men får vänta lite tills jag har tid då huset vi köpt tar lite tid och jag har ett par retro hårdvaru projekt jag måste slutföra först men om några månader så

Fast det känns ju lite konstigt.. tror mer på att det kommer vara ungefär som med Visual Studio 2013 att du måste ha ett konto och inte bara en registreringsnyckel. För att de ska tjäna några pengar så tror jag att när pengarna slutar rulla in på deras konto så slutar motorn att fungera. Det är bara vad jag tror och vad som känns mest logiskt. Skitbra om det funkar som du uppfattat det dock!

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orici:

Lite motsägelsefullt att du inte gillar färgen grön.
Varför ska man implementera Mantle om man redan har DX12?

Den största fördelen är ju att de i så fall kommer konkurrera med varandra. OM Mantle blir integrerat i OpenGL och OpenGL faktiskt får lite stöd så kommer det bara vara bra för slutkonsumenten. Har Microsoft en stor anledning att utveckla och förbättra funktionerna i sitt låsta DirectX så är det till stor nytta. Så ja, jag skulle säga att Mantle är rätt enbart för att det finns. Det fungerar självklart skitdåligt, men det är också en beta på sin höjd. DirectX 12 kommer ut i slutet av 2015, det kommer hända en hel del fram tills dess!

Personligen så hoppas jag att detta får både DirectX och OpenGL att blir mycket mer kraftfulla, lättdrivna och mindre komplicerade att utveckla till. Det är som sagt hela poängen med såna här ramverk.

Skrivet av Ratatosk:

Jodå grönt kan vara skönt.
Beror lite på när DX12 kommer och hur effektivt det blir, får vi vänta länge kan det vara bra med Mantle under tiden.
Mantle har ju också en möjlighet att portas till Linux.
Ökat stöd för Mantle gör också att pressen på MS att snarast möjligt släppa DX12 ökar.

Men om DirectX12 släpps snart och om det är i nivå med Mantle, så minskar givetvis behovet av Mantle drastiskt, det håller jag helt med om.

Sluta provocera Orici nu!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

:'(
http://www.computerandvideogames.com/454760/no-unreal-tournam...

Citat:

No Unreal Tournament games in the works, says Epic boss

Kan inte säga att jag är direkt överraskad. Lika lite som jag tror vi får se ett Half Life - Episode Three... men man kan ju alltid hoppas på ett mirakel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flamso:

Den största fördelen är ju att de i så fall kommer konkurrera med varandra. OM Mantle blir integrerat i OpenGL och OpenGL faktiskt får lite stöd så kommer det bara vara bra för slutkonsumenten. Har Microsoft en stor anledning att utveckla och förbättra funktionerna i sitt låsta DirectX så är det till stor nytta. Så ja, jag skulle säga att Mantle är rätt enbart för att det finns. Det fungerar självklart skitdåligt, men det är också en beta på sin höjd. DirectX 12 kommer ut i slutet av 2015, det kommer hända en hel del fram tills dess!

Personligen så hoppas jag att detta får både DirectX och OpenGL att blir mycket mer kraftfulla, lättdrivna och mindre komplicerade att utveckla till. Det är som sagt hela poängen med såna här ramverk.

Dold text

Sluta provocera Orici nu!

Jag vill absolut inte vara elak och hoppas att Orici inte tagit illa upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

Jag vill absolut inte vara elak och hoppas att Orici inte tagit illa upp.

Självklart! Du retade Orici lite innan bara, mest det jag menar! Men det är skönt med en bra diskussion.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Den största fördelen är ju att de i så fall kommer konkurrera med varandra. OM Mantle blir integrerat i OpenGL och OpenGL faktiskt får lite stöd så kommer det bara vara bra för slutkonsumenten. Har Microsoft en stor anledning att utveckla och förbättra funktionerna i sitt låsta DirectX så är det till stor nytta. Så ja, jag skulle säga att Mantle är rätt enbart för att det finns. Det fungerar självklart skitdåligt, men det är också en beta på sin höjd. DirectX 12 kommer ut i slutet av 2015, det kommer hända en hel del fram tills dess!

Personligen så hoppas jag att detta får både DirectX och OpenGL att blir mycket mer kraftfulla, lättdrivna och mindre komplicerade att utveckla till. Det är som sagt hela poängen med såna här ramverk.

OpenGL vs. DirectX har jag inget imot då det fungerar för alla.
Detta kan vara intressant för OpenGL -> NVIDIA, AMD, Intel Explain How OpenGL Can Unlock 15x Performance Gains

Skrivet av Flamso:

Sluta provocera Orici nu!

Skrivet av Ratatosk:

Jag vill absolut inte vara elak och hoppas att Orici inte tagit illa upp.

Skrivet av Flamso:

Självklart! Du retade Orici lite innan bara, mest det jag menar! Men det är skönt med en bra diskussion.

Tar inte illa upp, det är trevligt med en bra diskussion.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orici:

OpenGL vs. DirectX har jag inget imot då det fungerar för alla.
Detta kan vara intressant för OpenGL -> NVIDIA, AMD, Intel Explain How OpenGL Can Unlock 15x Performance Gains

Tar inte illa upp, det är trevligt med en bra diskussion.

Finfint! När det kommer till Mantle så är det långt ifrån en färdig produkt. Det är så nära öppen beta man kan komma, men det är ganska trevligt att det finns som alternativ. DirectX har den absolut största akilleshälen med att det bara fungerar på Microsofts plattformar. Det är förmodligen mest därför folk är irriterade på att nästan alla spel skapas med DirectX idag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hehe.
Nä men man blev fan sugen på att göra något litet demo. Frågan är bara vem som skall rita texturerna åt en Skulle vara coolt om man kunde ta en 360 graders kamera som kunde mappa en skogsdunge och som man sen bara kunde importera in i UE och på så sett få ett demo.

Exakt det går att göra. Jag såg ett demo när de använde den tekniken. Den användes ursprungligen för filmscener, men nu var det något nytt spel som använde den tekniken. Det såg äckligt verkligt ut. Dock lär det kosta rätt mycket.