Permalänk
Medlem

Asus P5Q Pro problemas

Så jag sitter med en ny samsung SSD och ska installera om Win 8 från Win 7.
Jag köpte även ett 8GB USB-minne som jag lagt win 8 på.

Jag har ett Asus P5Q Pro moderkort men det har inte flash-minnet som alternativ att boota från i bios.

Så jag läste lite och tänkte att jag kan se om en BIOS uppdatering kan hjälpa med problemet att hitta flashminnet som boot.
Så jag tog bort allt på flashminnet och lade över biosuppdateringen på stickan och testade uppdatera men den dög inte upp under alternativen när jag körde EZ-flash heller.

Något idé på vad som kan krångla?

Jag har inte ännu kopplat in SSD disken, men i helgen ska jag testa om den hittar USB-stickan i BIOS om jag går in i BIOS med den ikopplad.

Om jag kopplar ur mina 2 hårddiskar jag har nu och provar att installera SSDn från raid 0 och meckar; finns det nån risk att det påverkar mina andra diskars stabilitet eller något annat liknande?

Jag vet att det kommer bli ett helvete att mecka med detta i helgen och jag är lite rädd att fucka upp min BIOS.
Alla former av tips och råd är välkomna.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Flasha bios skall du vara försiktig med, mitt asus s775 fick omprogramerat minnet för det fucka upp vid flashningen pga ramminess fel som jag inte visste att jag hade.

Men är du säker på att du inte hittar usbminnet, för du måste rangordna hårddiskarna och när du lägger över Windows till USB så skall du välja metoden USB -> HDD

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Flasha bios skall du vara försiktig med, mitt asus s775 fick omprogramerat minnet för det fucka upp vid flashningen pga ramminess fel som jag inte visste att jag hade.

Men är du säker på att du inte hittar usbminnet, för du måste rangordna hårddiskarna och när du lägger över Windows till USB så skall du välja metoden USB -> HDD

Jag använde mig av Rufus när jag lade över Win 8 till USB.
Denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=6YXSpKd0_cE
Vilket program använder du dig av? Jag vet inte om jag rangordnade hårddiskarna i processen.

Jag såg dock nu att det fanns 2 till alternativ i Rufus: "List USB hardrives" och "List fixes for old BIOSes".
Ska ta och lägga över det igen med dom laternativen checkade och se om det löser nått.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Tror det har någonting med dom nya USB minnen, dom poppar upp i windows som vanlig drive, och inte removable.

Försök med http://joshcellsoftwares.com/products/zotacwinusbmaker/ fungerade för mig.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Jag använde mig av Rufus när jag lade över Win 8 till USB.
Denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=6YXSpKd0_cE
Vilket program använder du dig av? Jag vet inte om jag rangordnade hårddiskarna i processen.

Jag såg dock nu att det fanns 2 till alternativ i Rufus: "List USB hardrives" och "List fixes for old BIOSes".
Ska ta och lägga över det igen med dom laternativen checkade och se om det löser nått.

http://www.poweriso.com/tutorials/how-to-make-win7-bootable-u...

Använder mig av power ISO följ guiden här aldrig krånglat för mig

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

http://www.poweriso.com/tutorials/how-to-make-win7-bootable-u...

Använder mig av power ISO följ guiden här aldrig krånglat för mig

Jag gjorde en bootbar USB nu men den dyker fortfarande inte upp i BIOS.
Jag tror dock att ditt kort, Asus PQ5-E, har USB som ett bootbart alternativ i BIOS, till skillnad från Asus PQ5.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lucaz:

Jag gjorde en bootbar USB nu men den dyker fortfarande inte upp i BIOS.
Jag tror dock att ditt kort, Asus PQ5-E, har USB som ett bootbart alternativ i BIOS, till skillnad från Asus PQ5.

Har haft ett flertal P5Q moderkort som jag har installerat operativet på från USB-sticka.
När jag har bootat från USB-sticka, så har jag kopplat bort alla diskar utom C-disken.
Sen får man gå in i hårddiskslistan och lägga till USB-stickan, den brukar stå som removeble device.
Då dyker den upp i boot listan, så man kan välja den att läsa från.
Det är alltså två olika ställen i Bios som man måste gå in och ändra på.
Hoppas det hjälper dej.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Har haft ett flertal P5Q moderkort som jag har installerat operativet på från USB-sticka.
När jag har bootat från USB-sticka, så har jag kopplat bort alla diskar utom C-disken.
Sen får man gå in i hårddiskslistan och lägga till USB-stickan, den brukar stå som removeble device.
Då dyker den upp i boot listan, så man kan välja den att läsa från.
Det är alltså två olika ställen i Bios som man måste gå in och ändra på.
Hoppas det hjälper dej.

Japp, det fungerade som du sa.
En kort fråga bara. Nu drog jag ut alla andra diskar och kopplade bara i SSD'n och lyckades installera Win 8 på den.
Jag har 2 portar som det stod i manualen att det vara bara för SATA diskar men någon sade att dom kan krångla så nu sitter den i SATA 1.

Jag antar att det inte ska vara några problem att koppla in min 2TB disk i typ SATA 5 eller 6 porten utan att den ska ställa till några problem?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lucaz:

Japp, det fungerade som du sa.
En kort fråga bara. Nu drog jag ut alla andra diskar och kopplade bara i SSD'n och lyckades installera Win 8 på den.
Jag har 2 portar som det stod i manualen att det vara bara för SATA diskar men någon sade att dom kan krångla så nu sitter den i SATA 1.

Jag antar att det inte ska vara några problem att koppla in min 2TB disk i typ SATA 5 eller 6 porten utan att den ska ställa till några problem?

Jag förmodar att du menar portarna för Marvell styrkretsen, om du avaktiverar den i Bios, så kommer inte den att påverka.
Lycka till.

ps.
Efter SSD installationen, upplever du spontant någon stor skillnad i uppstarten nu, mot din 10 år gamla rotationsdisk.
Om du gjort allt rätt, så bör den väl vara ca: 4 minuter och 50 sekunder snabbare än din förra med 5 minuters uppstarter

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Jag förmodar att du menar portarna för Marvell styrkretsen, om du avaktiverar den i Bios, så kommer inte den att påverka.
Lycka till.

ps.
Efter SSD installationen, upplever du spontant någon stor skillnad i uppstarten nu, mot din 10 år gamla rotationsdisk.
Om du gjort allt rätt, så bör den väl vara ca: 4 minuter och 50 sekunder snabbare än din förra med 5 minuters uppstarter

Jodå. Det startar upp på runt 10 sec till skillnad från de tidigare 5 minuterna.

Kopplat in min 2TB disk och allt verkar flyta på bra. Nu blir det nog att sitta hela natten och optimera win 8.

Visa signatur