Permalänk
Inaktiv

Är Corsair Hydro H100i bra? Någon annan?

Jag hade tänkt köpa Corsair Hydro H100i, finns det någon bättre? Jag har Fractal Design Define XL R2 med socket 1150.

Permalänk

Jag kör en sådan på min cpu och oc 4,7ghz å den går stabilit på max 50c i tung belastning typ.
det är amd fx 8350.
Kan varmt rekommendera den

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Inaktiv

Grymt, tack för svar!

Permalänk

Har en sådan, är mycket nöjd! rekommenderas!

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Jag kör en sådan på min cpu och oc 4,7ghz å den går stabilit på max 50c i tung belastning typ.
det är amd fx 8350.
Kan varmt rekommendera den

Bör du inte "kallt" rekommendera den?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Bör du inte "kallt" rekommendera den?

Jo, det bör man ju göra
För när jag inte hade oc cpu'n, då låg den på max 30c med tung belastning.

jag säger som du sa " kallt rekommendera" den ;-P

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon217966:

Jag hade tänkt köpa Corsair Hydro H100i, finns det någon bättre? Jag har Fractal Design Define XL R2 med socket 1150.

Någon speciellt anledning till att du föredrar sluten vattenkylning? En high-end luftkylare är tystare, bättre fläktar, billigare, går aldrig sönder (förutom fläkten kanske), ingen risk för läckage. Visst har t.ex. H100i några fördelar; höjden på minnet spelar ingen roll, mindre belastning på moderkortet vid transport, varmluften åker ut direkt. H100 och liknande 240mm rad presterar liiite bättre när det gäller temperatur men ljudnivån är också betydligt högre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Någon speciellt anledning till att du föredrar sluten vattenkylning? En high-end luftkylare är tystare, bättre fläktar, billigare, går aldrig sönder (förutom fläkten kanske), ingen risk för läckage. Visst har t.ex. H100i några fördelar; höjden på minnet spelar ingen roll, mindre belastning på moderkortet vid transport, varmluften åker ut direkt. H100 och liknande 240mm rad presterar liiite bättre när det gäller temperatur men ljudnivån är också betydligt högre.

Nä, jag kikade på vilken som var dyrast på inet och den låg i topp. Resten fanns inte i lager eller var inte kompatibel med mitt chassi.

Kan jag byta fläkt på raden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon217966:

Nä, jag kikade på vilken som var dyrast på inet och den låg i topp. Resten fanns inte i lager eller var inte kompatibel med mitt chassi.

Kan jag byta fläkt på raden?

Dyrast är inte alltid bäst. Vad menar du men inte kompatibelt? Ditt chassi har stöd för cpu-kylare på upp till 170mm.

Går alldeles utmärkt att byta fläktar.

Vilken cpu, minne osv. har du? Har du tänkt att överklocka?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Någon speciellt anledning till att du föredrar sluten vattenkylning? En high-end luftkylare är tystare, bättre fläktar, billigare, går aldrig sönder (förutom fläkten kanske), ingen risk för läckage. Visst har t.ex. H100i några fördelar; höjden på minnet spelar ingen roll, mindre belastning på moderkortet vid transport, varmluften åker ut direkt. H100 och liknande 240mm rad presterar liiite bättre när det gäller temperatur men ljudnivån är också betydligt högre.

Vet inte vad du menar med "bättre fläktar" och betydligt högre ljudnivå.
Jag upplever ingen skillnad i ljudnivå på någon av mina h100/100i jag haft jämfört med mina tidigare luftkylare.
Corsairs SP fläktar är bland de bästa som finns för aggregat vilket är vad som sitter på h100i när man köper den.
Sedan är det som sagt en fördel att all varmluft transporteras ut, om man sätter fläktarna åt det hållet, istället för att varmluften från både gpu och cpu skall vara innuti datorn.
Jag hade aldrig köpt luft-kylare till cpu igen, känns väldigt gammalmodigt och som att ta ett steg bakåt i utvecklingen.
Sedan tycker jag att det dessutom är fulare, om man nu bryr sig om utseendet på insidan av datorn.

Men luftkylare är ju som sagt, billigare och ingen risk att de går sönder, men jag föredrar ändå h100i.
Dessutom så har Corsair väldigt bra garantier så man får ju ett nytt om något skulle inträffa.
Smaken är som baken antar jag.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Har själv föregångaren, H100, och den fungerar utmärkt!

Kyler min i5 2500k bra och håller den sval även i 4.8 ghz

Mycket nöjd med den!

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217966:

Nä, jag kikade på vilken som var dyrast på inet och den låg i topp. Resten fanns inte i lager eller var inte kompatibel med mitt chassi.

Kan jag byta fläkt på raden?

Flera väldigt bra alternativ till H100 finns i lager, en luftkylare är i regel ett bättre köp för de flesta av anledningarna som Deamon listar. Shadow Rock 2 är riktigt prisvärd, phanktek levererar prestanda i toppklass i kombination med snygg design och Noctuan är överlag den bästa luftkylaren just nu.

https://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart

https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vnox:

Vet inte vad du menar med "bättre fläktar" och betydligt högre ljudnivå.
Jag upplever ingen skillnad i ljudnivå på någon av mina h100/100i jag haft jämfört med mina tidigare luftkylare.
Corsairs SP fläktar är bland de bästa som finns för aggregat vilket är vad som sitter på h100i när man köper den.
Sedan är det som sagt en fördel att all varmluft transporteras ut, om man sätter fläktarna åt det hållet, istället för att varmluften från både gpu och cpu skall vara innuti datorn.
Jag hade aldrig köpt luft-kylare till cpu igen, känns väldigt gammalmodigt och som att ta ett steg bakåt i utvecklingen.
Sedan tycker jag att det dessutom är fulare, om man nu bryr sig om utseendet på insidan av datorn.

Men luftkylare är ju som sagt, billigare och ingen risk att de går sönder, men jag föredrar ändå h100i.
Dessutom så har Corsair väldigt bra garantier så man får ju ett nytt om något skulle inträffa.
Smaken är som baken antar jag.

Jag som skrev lite för generellt när det gäller vattenkylning. Du har rätt när det gäller H100i, den går att köra ganska tyst med bra temps. Satt och tänkte på H100 som var mer högljudd.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bra kylning, usel kvalitet. LED'en på blocket övergick till rosa sken redan efter andra veckan. Skulle RMA'a det men det föll i glömska, största irritationen med detta är att fläktarna under belastning spärras på maxhastighet ända tills datorn startas om. Gängorna är också av riktigt dålig kvalla, ett råd är att vara väldigt försiktig om du ska byta/flytta fläktarna.

Men kyler gör det, min gamla i7:a på runt 200w låg som max på 74ºc i Prime efter 4 timmar (var dock tvungen att klocka ner då den efterhand blev instabil). Vid normalt surfande ligger jag på knappt 50ºc med ett par spel i bakgrunden, så du lär säkerligen få lägre temp med din nyare och energieffektivare CPU. Får du ett bra H100i kan jag rekommendera det. Men som sagt, var försiktig med gängorna.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Bra kylning, usel kvalitet. LED'en på blocket övergick till rosa sken redan efter andra veckan. Skulle RMA'a det men det föll i glömska, största irritationen med detta är att fläktarna under belastning spärras på maxhastighet ända tills datorn startas om. Gängorna är också av riktigt dålig kvalla, ett råd är att vara väldigt försiktig om du ska byta/flytta fläktarna.

Men kyler gör det, min gamla i7:a på runt 200w låg som max på 74ºc i Prime efter 4 timmar (var dock tvungen att klocka ner då den efterhand blev instabil). Vid normalt surfande ligger jag på knappt 50ºc med ett par spel i bakgrunden, så du lär säkerligen få lägre temp med din nyare och energieffektivare CPU. Får du ett bra H100i kan jag rekommendera det. Men som sagt, var försiktig med gängorna.

Du kan väl...ehm..byta färg på LED:n på blocket, som alla andra? eller hur menar du?

Det är Corsair Link som strular, som låser fläktarna på X antal rpm. Fick så på min H80i då den bara stod och tuggade på lågvarv även om jag försökte byta fläktprofil.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan väl...ehm..byta färg på LED:n på blocket, som alla andra? eller hur menar du?

Det är Corsair Link som strular, som låser fläktarna på X antal rpm. Fick så på min H80i då den bara stod och tuggade på lågvarv även om jag försökte byta fläktprofil.

Ja, normalt sett. Den rödvita (rosa) färgen aktiverades dock automatiskt efter ett par veckors tid, och ska tydligen återspegla någon felkod. Corsair Link hittar mitt H100i och tillåter mig teoretiskt att ändra till vilken färg som helst, men blocket förblir ändå rosa. Är det ingen felkod så måste blå/grön LED ha dött tämligen omgående efter installationen. Dock känns det märkligt då en del andra verkar ha haft samma problem, som t.ex. här:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120757

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år