Permalänk

Datorn startas efter avstängning???

Okej. Har nu hänt några gånger för mig (Och min lillebror på hans dator) att datorn helt mystiskt startar igång efter att den blivit avstängd???? Vad kan detta vara för fel? Första gången trodde jag det var för att jag hade klockat fel men det fungerade lysande sedan? Och denna gången hade jag precis stängt av datorn när den plötsligt startade upp och startade steam/chrome på sidorna jag vart inne på nyss? Vad är det som spökar?

Mobo: P8Z77-V LX (Bios uppdaterad)
GPU: Club3d Radeon HD 7870XT Jokercard
CPU: i5-3750k @ 4.2Ghz (Via asusboostsak)
Ram: 16gb vengeance
SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Från avstängd har jag inte varit med om, men med windows 8 startar min dator suspekt från sleep.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Från avstängd har jag inte varit med om, men med windows 8 startar min dator suspekt från sleep.

Har aldrig min på sleep men jag kör också på win8
Sist detta hände så hade jag stängt av den (Det var efter maneull klockning som jag sedan tog bort och körde asus boost) så startade den upp, stängdes av, startades upp, stängdes av, till slut drog jag ur strömmen och startade om den i bios och tog bort klockningen.

Permalänk

Det kan vara en inställning i bios att den skall starta datorn så fort den känner av nätverket, det gjorde min dator, varje gång jag stängde av den, alltså INTE sleep mode utan stängde av den helt, så efter nån minut startade den sig själv automatiskt igen. VÄLDIGT irriterande tills jag förstog vad det var.

Permalänk
Skrivet av natasamunrah:

Det kan vara en inställning i bios att den skall starta datorn så fort den känner av nätverket, det gjorde min dator, varje gång jag stängde av den, alltså INTE sleep mode utan stängde av den helt, så efter nån minut startade den sig själv automatiskt igen. VÄLDIGT irriterande tills jag förstog vad det var.

Hmm kan kolla det snart

Permalänk

kan vara virus med detta hände med min laptop o den hade en hel del porr virus så de kan ju va de med (hur liten e lille bror kollar han på sånt? för om de e hans första dator så e de säkert så tills han blir på kommen o börjar kolla på mobilen)

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara WakeOnLan som orsakar problemet, testa stänga av det i bios. Tror det kan finnas inställningar som gör att man kan start dator genom att trycka på musen eller en tangent på tangentbordet, se efter om det hjälper att stänga av allt sånt.

Permalänk
Skrivet av john00133:

kan vara virus med detta hände med min laptop o den hade en hel del porr virus så de kan ju va de med (hur liten e lille bror kollar han på sånt? för om de e hans första dator så e de säkert så tills han blir på kommen o börjar kolla på mobilen)

Haha han är 13 så det är fullt möjligt att han gör

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta inte riktigt är samma sak men med min förra dator så gick det inte att forcera en avstängning genom att hålla nere powerknappen - den bara starta om ist. När jag bytte låda så försvann problemet.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

Nu kanske detta inte riktigt är samma sak men med min förra dator så gick det inte att forcera en avstängning genom att hålla nere powerknappen - den bara starta om ist. När jag bytte låda så försvann problemet.

Använder dock inte powerknappen så tror inte det är problemet