iPhone 5 ska man lämna in på garanti?

Permalänk

iPhone 5 ska man lämna in på garanti?

Hej har en iPhone 5 som dör olika mellan 8-18% procent.. Tex idag så dog den vid 1, sedan väntade jag lite och startade så hade den 18% som efter en liten stund hoppade ner till 6% och dog..
Ibland kan den gå ner till 1% men väldigt sällan.

Och även mottagningen kan droppa, tex full 3G täckning, sen försvinner den och står söker, sen efter kanske 15 sekunder så är den tillbaks..

Är det värt att lämna in på garantin? Eller kan man fixa det på Egen hand?
Och hur lång tid tar det att skicka in den?

Kan tillägga att batteriet är bra 100-20% typ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Vart/när är den köpt?

Hur som helst, Apple har bara 1 års garanti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Hej har en iPhone 5 som dör olika mellan 8-18% procent.. Tex idag så dog den vid 1, sedan väntade jag lite och startade så hade den 18% som efter en liten stund hoppade ner till 6% och dog..
Ibland kan den gå ner till 1% men väldigt sällan.

Och även mottagningen kan droppa, tex full 3G täckning, sen försvinner den och står söker, sen efter kanske 15 sekunder så är den tillbaks..

Är det värt att lämna in på garantin? Eller kan man fixa det på Egen hand?
Och hur lång tid tar det att skicka in den?

Kan tillägga att batteriet är bra 100-20% typ..

Skickades från m.sweclockers.com

Har du garanti ska du aldrig fixa något på egen hand utan lämna in den så fort som möjligt

Permalänk
Medlem

min iphone brukade skifta mellan batteri procenten när jag kom ner till under 60 % men det går att fixa väldigt lätt med att ladda mobilen till fullt och sedan använda den tills du når 0 % och göra såhär ett par gånger om det inte fixas efter första gången.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hej har en iPhone 5 som dör olika mellan 8-18% procent.. Tex idag så dog den vid 1, sedan väntade jag lite och startade så hade den 18% som efter en liten stund hoppade ner till 6% och dog..
Ibland kan den gå ner till 1% men väldigt sällan.

Och även mottagningen kan droppa, tex full 3G täckning, sen försvinner den och står söker, sen efter kanske 15 sekunder så är den tillbaks..

Är det värt att lämna in på garantin? Eller kan man fixa det på Egen hand?
Och hur lång tid tar det att skicka in den?

Kan tillägga att batteriet är bra 100-20% typ..

Skickades från m.sweclockers.com

Du missköter batteriet, klart det blir dåligt då. Anledningen är att underladdade, och överladdade batterier också för den delen, tar skada. När spänningen från batteriet blir instabil kan blir det lätt kaos med % indikatorn. Batterier har dessutom ofta bara 6 månader garanti då de blir slitna, speciellt om man gillar att gå under de rekommenderade 20% och ladda mobilen under hela nätterna.

Skrivet av Hephox:

min iphone brukade skifta mellan batteri procenten när jag kom ner till under 60 % men det går att fixa väldigt lätt med att ladda mobilen till fullt och sedan använda den tills du når 0 % och göra såhär ett par gånger om det inte fixas efter första gången.

Nej, Man ska aldrig låta den gå till 0% så att den dör. Det sliter på batteriet och kommer i längden bara göra problemet värre.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

ja lämna in den snabbt

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Du missköter batteriet, klart det blir dåligt då. Anledningen är att underladdade, och överladdade batterier också för den delen, tar skada. När spänningen från batteriet blir instabil kan blir det lätt kaos med % indikatorn. Batterier har dessutom ofta bara 6 månader garanti då de blir slitna, speciellt om man gillar att gå under de rekommenderade 20% och ladda mobilen under hela nätterna.

Nej, Man ska aldrig låta den gå till 0% så att den dör. Det sliter på batteriet och kommer i längden bara göra problemet värre.

Du behöver inte göra detta varje dag men endast ett par gånger för att "nollställa" batteri indikatorn. Dessutom så tror jag nog att man kan ladda mobilen under natten utan några konsekvenser alls.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Hej har en iPhone 5 som dör olika mellan 8-18% procent.. Tex idag så dog den vid 1, sedan väntade jag lite och startade så hade den 18% som efter en liten stund hoppade ner till 6% och dog..
Ibland kan den gå ner till 1% men väldigt sällan.

Och även mottagningen kan droppa, tex full 3G täckning, sen försvinner den och står söker, sen efter kanske 15 sekunder så är den tillbaks..

Är det värt att lämna in på garantin? Eller kan man fixa det på Egen hand?
Och hur lång tid tar det att skicka in den?

Kan tillägga att batteriet är bra 100-20% typ..

Skickades från m.sweclockers.com

Och du har förstås testat att kalibrera batteriet?

Permalänk

Det är så att jag nyligen fått denna och min far som haft den innan använde den inte mycket, han laddade den varje natt 22-07 ungefär..

Och har försökt tvingat ner den i 1% och sedan dött, men märker inte direkt skillnad att den blivit bättre, någon gång kan jag haft 1% en lite längre period dock när jag laddat från 0..

Det där med att den underladdas eller vad de stod, har alltid haft en förlägnare på laddaren och märkt att det ger mindre laddning förutom på den här telefonen.

Edit: vissa säger att man ska ladda 0-100% och andra säger att man ska ladda helst vid 20% då varningen kommer och det spelar ingen roll hur mycket batteri man har när man börjar ladda..
Men jag har alltid tänkt att det optimala är att ladda från 'grejen/saken' dör och sen till fullt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Du missköter batteriet, klart det blir dåligt då. Anledningen är att underladdade, och överladdade batterier också för den delen, tar skada. När spänningen från batteriet blir instabil kan blir det lätt kaos med % indikatorn. Batterier har dessutom ofta bara 6 månader garanti då de blir slitna, speciellt om man gillar att gå under de rekommenderade 20% och ladda mobilen under hela nätterna.

Nej, Man ska aldrig låta den gå till 0% så att den dör. Det sliter på batteriet och kommer i längden bara göra problemet värre.

Helt rätt. Det är bra att någon här i alla fall har koll på hur Lithium-Ion batterier funkar.

Skrivet av Hephox:

Du behöver inte göra detta varje dag men endast ett par gånger för att "nollställa" batteri indikatorn. Dessutom så tror jag nog att man kan ladda mobilen under natten utan några konsekvenser alls.

Fel. Det blir konsekvenser i livslängden på batteriet.

Skrivet av juniorjesper:

Det är så att jag nyligen fått denna och min far som haft den innan använde den inte mycket, han laddade den varje natt 22-07 ungefär..

Och har försökt tvingat ner den i 1% och sedan dött, men märker inte direkt skillnad att den blivit bättre, någon gång kan jag haft 1% en lite längre period dock när jag laddat från 0..

vissa säger att man ska ladda 0-100% och andra säger att man ska ladda helst vid 20% då varningen kommer och det spelar ingen roll hur mycket batteri man har när man börjar ladda..
Men jag har alltid tänkt att det optimala är att ladda från 'grejen/saken' dör och sen till fullt..

Du ska undvika full laddning och tom laddning om du vill att batteriet ska vara länge (i många år) och inte degraderas. Det är på höga och låga laddningar som spänningen är hög respektive låg och detta tär långsamt på batteriet.
Optimalt är väl att undvika de högsta och lägsta 20 procenten.

Här kan du läsa lite om Lithium-Ion batterier: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Permalänk

Hade exakt samma fel med min.. Dock så har jag den genom tre, fick en ny på garantin så försök med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Helt rätt. Det är bra att någon här i alla fall har koll på hur Lithium-Ion batterier funkar.

Fel. Det blir konsekvenser i livslängden på batteriet.

Du ska undvika full laddning och tom laddning om du vill att batteriet ska vara länge (i många år) och inte degraderas. Det är på höga och låga laddningar som spänningen är hög respektive låg och detta tär långsamt på batteriet.
Optimalt är väl att undvika de högsta och lägsta 20 procenten.

Här kan du läsa lite om Lithium-Ion batterier: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Operativsystemet/firmware skyddar dock överladdningar, och oftast också urladdning genom att stänga av mobilen innan det händer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

1. Du kan inte "överladda" batteriet, alla Li batterier har en inbyggd skyddskrets som skyddar mot för snabb/lång laddning.
2. Du kan av samma anledning inte heller ladda ur batteriet helt, skyddskretsen klipper strömmen innan batteriet tar permanent skada.

Därmed inte sagt att man inte kan påverka batteriets livslängd.
Ladda hellre ofta och lite än mycket och sällan.
"Alla" batterier tar stryk av värme så förvara telefonen svalt när du laddar, i solen en varm dag är rena dödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Helt rätt. Det är bra att någon här i alla fall har koll på hur Lithium-Ion batterier funkar.

Fel. Det blir konsekvenser i livslängden på batteriet.

Du ska undvika full laddning och tom laddning om du vill att batteriet ska vara länge (i många år) och inte degraderas. Det är på höga och låga laddningar som spänningen är hög respektive låg och detta tär långsamt på batteriet.
Optimalt är väl att undvika de högsta och lägsta 20 procenten.

Här kan du läsa lite om Lithium-Ion batterier: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Ja men då är det väll skumt att Apple själva rekommenderar att man laddar ur mobilen minst en gång i månaden

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Ja men då är det väll skumt att Apple själva rekommenderar att man laddar ur mobilen minst en gång i månaden

Vart gör dem det?
För jag har inte hittat något i varken manualen eller på deras hemsida om att man ska ladda ur batteriet 1 gång i månaden, eller ladda ur batteriet alls...
http://www.apple.com/batteries/
https://www.apple.com/batteries/iphone.html

och som svar till @juniorjesper skickar du in telefonen om du nu har garanti kvar på den som enligt Apple är ett (1) år även för defekta batterier (med defekta batterier menas t.ex. att en battericell har gått sönder) så skulle jag skicka in den, men den är borta tre till fyra (3-4) veckor innan du får tillbaka den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Lägg telefonen i kylen ett tag med nån HD video igång så batteriet används rejält, och sen när den dör så låter du den ligga kvar ett tag extra, och sedan laddar du den. Har haft liknande problem med min. Kylskåpet löste det.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1. Du kan inte "överladda" batteriet, alla Li batterier har en inbyggd skyddskrets som skyddar mot för snabb/lång laddning.
2. Du kan av samma anledning inte heller ladda ur batteriet helt, skyddskretsen klipper strömmen innan batteriet tar permanent skada.

Därmed inte sagt att man inte kan påverka batteriets livslängd.
Ladda hellre ofta och lite än mycket och sällan.
"Alla" batterier tar stryk av värme så förvara telefonen svalt när du laddar, i solen en varm dag är rena dödan.

Skrivet av Commander:

Operativsystemet/firmware skyddar dock överladdningar, och oftast också urladdning genom att stänga av mobilen innan det händer.

Självklart har ju batterierna säkerhetsåtgärder.
Men höga och låga spänningar sliter mer på batteriet än vad spänningar i mitten gör.
Vill du då alltså att batteriet slits mindre så laddar du inte den fullt eller laddar ur den helt.

Skrivet av Hephox:

Ja men då är det väll skumt att Apple själva rekommenderar att man laddar ur mobilen minst en gång i månaden

Ja, det är jävligt skumt. Antingen har de ingen koll på hur batterier fungerar eller så ljuger du helt enkelt. Och presenterar du ingen källa så tror jag det senare är mer troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Du behöver inte göra detta varje dag men endast ett par gånger för att "nollställa" batteri indikatorn. Dessutom så tror jag nog att man kan ladda mobilen under natten utan några konsekvenser alls.

Svammel, jag låter aldrig min mobil gå under 20% i laddning och undviker dessutom att lämna den på laddning under nätterna. Har aldrig haft problem med batteriindikatorn då på min iphone 5 som ni beskriver. Ni kan inte sköta batterier helt enkelt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1. Du kan inte "överladda" batteriet, alla Li batterier har en inbyggd skyddskrets som skyddar mot för snabb/lång laddning.
2. Du kan av samma anledning inte heller ladda ur batteriet helt, skyddskretsen klipper strömmen innan batteriet tar permanent skada.

Därmed inte sagt att man inte kan påverka batteriets livslängd.
Ladda hellre ofta och lite än mycket och sällan.
"Alla" batterier tar stryk av värme så förvara telefonen svalt när du laddar, i solen en varm dag är rena dödan.

Hävdar du att TS problem inte existerar pga. att det finns en 100%-ig skyddskrets som hindrar sånt?
Klart att det finns ett skydd, men det är på långa vägar inte idiotsäkert, utan finns snarare till för att allvarliga saker inte ska hända, typ att batteriet exploderar (vilket har hänt ändå)

Skrivet av Hephox:

Ja men då är det väll skumt att Apple själva rekommenderar att man laddar ur mobilen minst en gång i månaden

Ljug inte, du har fel i vad du säger.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Hävdar du att TS problem inte existerar pga. att det finns en 100%-ig skyddskrets som hindrar sånt?
Klart att det finns ett skydd, men det är på långa vägar inte idiotsäkert, utan finns snarare till för att allvarliga saker inte ska hända, typ att batteriet exploderar (vilket har hänt ändå)

Ljug inte, du har fel i vad du säger.

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
"Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month. "
http://www.apple.com/batteries/ipods.html
"Be sure to go through at least one charge cycle per month."
http://www.apple.com/batteries/ipad.html
"...be sure to go through at least one charge cycle per month (charging the battery to 100% and then completely running it down)."

Skrivet av Sears:

Ja, det är jävligt skumt. Antingen har de ingen koll på hur batterier fungerar eller så ljuger du helt enkelt. Och presenterar du ingen källa så tror jag det senare är mer troligt.

Källor finns ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
"Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month. "
http://www.apple.com/batteries/ipods.html
"Be sure to go through at least one charge cycle per month."
http://www.apple.com/batteries/ipad.html
"...be sure to go through at least one charge cycle per month (charging the battery to 100% and then completely running it down)."

Jaha ja. Då är Apple bara lite tossiga av sig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
"Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month. "
http://www.apple.com/batteries/ipods.html
"Be sure to go through at least one charge cycle per month."
http://www.apple.com/batteries/ipad.html
"...be sure to go through at least one charge cycle per month (charging the battery to 100% and then completely running it down)."

De nämner även att man ska hålla det kring 50% optimalt, varför de omber en att ladda upp batteriet fullt och sedan ladda ur det helt är ett mysterium för mig. Batterier mår inte bra av att laddas ur helt. Notera även att de inte skrev något sådant för specifikt iphone

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Att batteriarna inte helt ska laddas ur stämmer mycket väl, apple har ju dock självklart byggt in funktioner som förhindrar detta. På mac slutar tex laddaren helt att ladda när den nått 100%, och på iphone stängs telefonen av när den har ca 20% batteri kvar. Alltså står det 1% på din telefon har den egentligen 21%

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreone:

Att batteriarna inte helt ska laddas ur stämmer mycket väl, apple har ju dock självklart byggt in funktioner som förhindrar detta. På mac slutar tex laddaren helt att ladda när den nått 100%, och på iphone stängs telefonen av när den har ca 20% batteri kvar. Alltså står det 1% på din telefon har den egentligen 21%

Nu skriver du skit..
Kom med konkret fakta istället för gissningar.

Permalänk
Medlem

jag har inga problem med min iphone just nu och ändå laddar jag den över natten....

Tror nog även att de flesta brukar ladda sina smartphones/ surfplattor över natten dessutom så att man har 100 % när man vaknar sen

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Jag har haft Iphones sen tidigt 2008. Har laddaren i nästan hela dagen på jobbet och hela nätterna. Har aldrig haft problem med batterierna i ngn av de tre telefonerna jag har. Tom min Iphone från 2008 fungerar utmärkt fortfarande.

Permalänk
Medlem

Men sjölvklart om TS vill lämna in den så är det ju upp till honom, det ända som stoppade mig för att lämna in den var att jag lämnat in min iphonr innan och det tog ungefär 4 veckor innan den var klar.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb