Permalänk
Medlem

Bästa ADSL-leverantör?

Jag har precis köpt hus som inte har fiber (än). Så det blir till att skaffa ADSL. Jag vill ha så hög hastighet som möjligt, TV och (tyvärr) fast telefon. BBB har alltihop, men inte jättebilligt. Någon som har bra erfarenheter av andra leverantörer (huset ligger i Fullersta i Huddinge)

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha lågt pris eller bra funktion? Vilket är viktigast?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vill du ha lågt pris eller bra funktion? Vilket är viktigast?

Funktion är viktigast! Men skulle det råka vara bra pris också är det ingen nackdel förstås

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Skrivet av osiris8:

Jag har precis köpt hus som inte har fiber (än). Så det blir till att skaffa ADSL. Jag vill ha så hög hastighet som möjligt, TV och (tyvärr) fast telefon. BBB har alltihop, men inte jättebilligt. Någon som har bra erfarenheter av andra leverantörer (huset ligger i Fullersta i Huddinge)

Generellt handlar funktionen hos DSL-uppkopplingar främst om kvaliteten på kopparlinan du har in i byggnaden. Är kabeln gammal o sliten så får du bredband därefter tyvärr. Ang utrustningen i stationen och ledning är den i praktiken av samma slag mer eller mindre i och med att det finns i dagsläget mycket få leverantör av den typen av utrustning.

Så summan av kardemumman, Teila tar skjortan och halva slipsen i pris medans alla andra är billigare men supporten och stabilitet är som den är. Skanova (Telia) äger kopparnätet och kan premiera sina kunder och leta upp bra kopparpar som fungerar optimalt hela vägen om de så önskar. Samtidigt så är det ju upp till dig om du anser att det är värt 400 kr att få bredband och tele från Telia när det går lös på ca 250 kr för samma tjänst hos andra....

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zatheer:

Generellt handlar funktionen hos DSL-uppkopplingar främst om kvaliteten på kopparlinan du har in i byggnaden. Är kabeln gammal o sliten så får du bredband därefter tyvärr. Ang utrustningen i stationen och ledning är den i praktiken av samma slag mer eller mindre i och med att det finns i dagsläget mycket få leverantör av den typen av utrustning.

Så summan av kardemumman, Teila tar skjortan och halva slipsen i pris medans alla andra är billigare men supporten och stabilitet är som den är. Skanova (Telia) äger kopparnätet och kan premiera sina kunder och leta upp bra kopparpar som fungerar optimalt hela vägen om de så önskar. Samtidigt så är det ju upp till dig om du anser att det är värt 400 kr att få bredband och tele från Telia när det går lös på ca 250 kr för samma tjänst hos andra....

Jag vet inte var du hittar dessa priser. Jag har själv bott lite off och tidigare bara haft möjlighet att få ADSL. Priserna från Telia och andra leverantörer var i mitt fall i princip identiska. Det skiljde några tior på sin höjd. Själv körde jag BBB, mycket på grund av att jag inte tycker att Telias support är så bra som alla säger. De kör med samma stil som alla andra: "Vi kan inte se något fel här hos oss".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Telia är oftast bäst. Dock inte alltid billigast.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag vet inte var du hittar dessa priser. Jag har själv bott lite off och tidigare bara haft möjlighet att få ADSL. Priserna från Telia och andra leverantörer var i mitt fall i princip identiska. Det skiljde några tior på sin höjd. Själv körde jag BBB, mycket på grund av att jag inte tycker att Telias support är så bra som alla säger. De kör med samma stil som alla andra: "Vi kan inte se något fel här hos oss".

Kanske är det inte heller något fel hos dom. Kan ju vara fastighetsnätet som det är fel på eller ens egen utrustning. Ser inte Telia något fel så brukar de innebära att de har mätt signalvärdena på kopparn som troligen mäter bra och då ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Utan tvekan Telia när det är ADSL

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag vet inte var du hittar dessa priser. Jag har själv bott lite off och tidigare bara haft möjlighet att få ADSL. Priserna från Telia och andra leverantörer var i mitt fall i princip identiska. Det skiljde några tior på sin höjd. Själv körde jag BBB, mycket på grund av att jag inte tycker att Telias support är så bra som alla säger. De kör med samma stil som alla andra: "Vi kan inte se något fel här hos oss".

Priserna är som sagt ett par år gamla, men mer som exempel och inget att ta gift på. Ang supporten säger att de inte kan se något fel betyder inte att det inte är fel. Det man ser när man kollar i loggarna är länken och uppkopplingen till DSL-porten på ditt modem, ser den stabil ut, få eller inga omsync, lite CV-fel och paketloss så tyder det på att det är fullt normalt och man vill gärna utesluta fel hos kund i och med att kund annars får stå för ev teknikerkostander som kan bli dyrt beroende på operatören i fråga.

*EDIT*
Kunden står normalt för kostnader som kan härledas till fel i kunds utrustning, annars inte!

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |