Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Exportera Active Directory användarnamn med hjälp av för- och efternamn (dsget?dsquery?)

Permalänk
Medlem

Exportera Active Directory användarnamn med hjälp av för- och efternamn (dsget?dsquery?)

Hej!

Jag har en lista i .txt format innehållandes förnamn och efternamn. I min miljö är varje för- och efternamn unikt. Kan jag då med hjälp av ett kommando få ut användarnamnet(inloggningsnamnet) för respektive användare.

Mycket tacksam för svar, står still. Gissar på dsget/dsquery.

Har också försökt göra detta i Powershell men lyckas inte få den att fungera med flera användare. Någon som vet hur man separerar display names (så jag kan ange/få ut flera namn) i samma sökning?
Såhär har jag ialf. fått det att fungera för en användare:
Get-ADUser -LDAPFilter "(displayName=Anders Andersson)" | Select sAMAccountName > lista.txt

Mvh Henrik

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk

Den här lösningen kanske fungerar, du kanske måste ändra på några småsaker som vad den hämtar och hur du matar in namnen osv..
https://stackoverflow.com/questions/21175652/export-ad-info-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Den här lösningen kanske fungerar, du kanske måste ändra på några småsaker som vad den hämtar och hur du matar in namnen osv..
https://stackoverflow.com/questions/21175652/export-ad-info-c...

Lyckades tyvärr inte lösa problemet med detta, du öppnade däremot mina ögon för powershell. Uppdaterade tråden med den informationen!

Mvh Henrik!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkiZoR:

Lyckades tyvärr inte lösa problemet med detta, du öppnade däremot mina ögon för powershell. Uppdaterade tråden med den informationen!

Mvh Henrik!

Använder detta (Powershell):

Get-QADUser -sizelimit 0 -enabled |select firstname, lastname, samaccountname, email, department, telephone |export-csv C:\temp\ADUSERS.csv -encoding utf8 -notypeinformation -delimiter ";"

- enabled för aktiva konton
|select för det man vill ha ut
|export för att få ut till fil

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Använder detta (Powershell):

Get-QADUser -sizelimit 0 -enabled |select firstname, lastname, samaccountname, email, department, telephone |export-csv C:\temp\ADUSERS.csv -encoding utf8 -notypeinformation -delimiter ";"

- enabled för aktiva konton
|select för det man vill ha ut
|export för att få ut till fil

Ahh, tack för svaret, dock så får jag ut samtliga användare med det där va?

Tanken var, allt som allt, att komplettera den listan jag har just nu som innhåller för- och efternamn samt även korrekt email-information med ett userid för att sedan uppdatera AD:t med denna uppdaterade email-info...

Mvh Henke!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤