[linux] statistik/övervakning på hemserver - tex uptime, cpu load, minne io mm över tid

Permalänk

[linux] statistik/övervakning på hemserver - tex uptime, cpu load, minne io mm över tid

hallojj har kanske en udda grej här, men har suttit och letat runt efter något webinterface eller liknande som håller koll på lite statistik ifrån servern..

la det här under server då det känns mest serverrelaterat, men det även kunde passat in i linuxdelen..

det jag hade tänkt mig var tex en mysql databas, lasta in info ifrån dom olika realtime cli programmen som finns för linux, sedan göra ett webinterface som presenterar datan ur databasen..

men det känns ju som någon borde gjort detta förut, med tanke på att det finns sån övervakning på nästan alla nas'ar som finns etc.

men jag lyckas inte hitta något som bara sparar statistik? vill inte ha en hel tex webmin eller liknande, utan bara hur länge har den varit igång, hur länge är max och min uptider etc samt hur belastning på tex cpu, minne och io till disk ser ut, även nätverksinterfacen kan vara intressant att ha statistik på..

eller har jag missat något grymt webinterface för systemövervakning?

Permalänk
Medlem

finns massa diverse mrtg/rrd relaterade verktyg så som cacti, cricket, graphite, munin med flera som övervarkar och grafar dylik statistik.
börja titta på graphite men känns den lite tungrodd så gå på munin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hallojj har kanske en udda grej här, men har suttit och letat runt efter något webinterface eller liknande som håller koll på lite statistik ifrån servern..

la det här under server då det känns mest serverrelaterat, men det även kunde passat in i linuxdelen..

det jag hade tänkt mig var tex en mysql databas, lasta in info ifrån dom olika realtime cli programmen som finns för linux, sedan göra ett webinterface som presenterar datan ur databasen..

men det känns ju som någon borde gjort detta förut, med tanke på att det finns sån övervakning på nästan alla nas'ar som finns etc.

men jag lyckas inte hitta något som bara sparar statistik? vill inte ha en hel tex webmin eller liknande, utan bara hur länge har den varit igång, hur länge är max och min uptider etc samt hur belastning på tex cpu, minne och io till disk ser ut, även nätverksinterfacen kan vara intressant att ha statistik på..

eller har jag missat något grymt webinterface för systemövervakning?

Marknadens bästa: http://www.uptimesoftware.com/

Permalänk
Skrivet av anon200213:

omformulering, ska helst vara gratis då det är till en hemserver..

Skrivet av Mekarawr:

finns massa diverse mrtg/rrd relaterade verktyg så som cacti, cricket, graphite, munin med flera som övervarkar och grafar dylik statistik.
börja titta på graphite men känns den lite tungrodd så gå på munin

kollade lite snabbt på graphite, men det var väl lite väl överdrivet...

munin verkar trevligt, men om man spar infon på samma dator man kör noden, ska man ha både master o node på samma dator är det tänkt då?

kollade lite snabbt på detta men får ta o kolla vidare på dom här alternativen när tid finnes till det

Permalänk
Inaktiv

omformulering, ska helst vara gratis då det är till en hemserver..

kollade lite snabbt på graphite, men det var väl lite väl överdrivet...

munin verkar trevligt, men om man spar infon på samma dator man kör noden, ska man ha både master o node på samma dator är det tänkt då?

kollade lite snabbt på detta men får ta o kolla vidare på dom här alternativen när tid finnes till det

Ah, okej, synd

Permalänk
Medlem

Ja precis master lagrar statistiken och node är den som samlar in den. hade du haft fler servrar sen hade du bara behövt node på varje enskil maskin och sen master på den som ska visa/lagra statistiken. Finns massa howto's för hur man sätter upp munin med bra exempel så du fixar det lätt ska du se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk

OP5, bygger på Nagios men 100ggr enklare och snyggare. Gratis för upp till 10 övervakade enheter.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk

så munin, nagios och op5 perfekt har jag lite att kolla på i kväll

Permalänk

snabb fråga ang op5.. finns ju gratis versionen utan uppdateringar, sedan finns git arkivet att kompilera själv, men frågan är hur ofta det kommer uppdateringar som gör att man ens behöver uppdatera förutsatt att det är någolunda stabilt och inte är buggfix tre gånger i veckan med uppdateringar?

om det bara funkar och tuffar på så kvittar det sålänge det inte är några extrema säkerhetsluckor...

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha något som "bara funkar" väldigt snabbt, kolla på; http://phpsysinfo.github.io/phpsysinfo/

Livedemo

Permalänk
Medlem

www.nodequery.com
Gratis för tillfället, befinner sig i beta. Ta en titt! Annars så är munin väldigt lätt att sätta upp.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

snabb fråga ang op5.. finns ju gratis versionen utan uppdateringar, sedan finns git arkivet att kompilera själv, men frågan är hur ofta det kommer uppdateringar som gör att man ens behöver uppdatera förutsatt att det är någolunda stabilt och inte är buggfix tre gånger i veckan med uppdateringar?

om det bara funkar och tuffar på så kvittar det sålänge det inte är några extrema säkerhetsluckor...

Brukar inte släppas nya versioner så ofta vad jag vet.
Så pass komplext (som i mycket funktioner osv.) som OP5 är i samband med hur användarvänlig installation och administration gör det oslagbart för mig.

Trevlig helg på er!

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk

sitter och bråkar med ubuntu server 14.04 lts och munin...

installerat apache2 (2.4.7) och munin som ligger i officiella repon..

har aktiverat munins apache.conf med a2enconf eller vad den hette, samt restartat både munin-node och apache, ja och innan det fixat munin.conf filen vart data etc ska ligga, valde defaultvärdena.

apache.conf filen ger /var/cache/munin/www alias /munin

har gjort så alla har åtkomst till den för tillfället så jag ser att allt funkar.. sen blir det .htaccess...

men det enda som http://mitt-server-ip/munin är en 403 forbidden...

och munin:munin har skrivrättigheter på den mappen, det jag funderar på är om det kan vara apache som inte kan läsa detta mappträd?

har inte hållt på med apache och alias conf's så hoppas att någon stött på de här tidigare va någon med 13.10 som hade problem med att apache 2.4.x har uppdaterat allow all till ett annat kommando, så ändrade det men de blev ingen skillnad..

om jag lägger till apache daemonen till munin gruppen borde apache kunna läsa filerna den behöver för aliaset eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

ja munin och apache är olika användare, pröva byt till apache:apache istället

Permalänk
Skrivet av Mekarawr:

ja munin och apache är olika användare, pröva byt till apache:apache istället

men då kommer inte munin kunna skriva.. borde räcka med att lägga till gruppen men mappen är läsbar av alla.. så det borde inte vara det?

Permalänk

hittade det..

http://httpd.apache.org/docs/2.4/upgrading.html

2.2 configuration: Order allow,deny Allow from all

2.4 configuration: Require all granted

hade missat att man skulle ta bort order deny & allow raden i 2.4 config.. direkt hoppade den igång och funkade...

Permalänk
Medlem

Det här är precis vad du är ute efter:
http://www.observium.org/

Det blir nog problem att hitta ett mer läckert gränssnitt än det där. Detta är då för att lagra historikdata, så det är inget övervakningsprogram som ger dig alert när någonting är snett.

Permalänk

gillar interfacet ska kolla på den där

Permalänk
Medlem

Ska du köra Nagios så kör även Thruk som fork/GUI. Den har allt Nagios har plus lite till.

http://www.thruk.org/

EDIT: Samt PNP4Nagios, då får du även grafer.

http://sourceforge.net/projects/pnp4nagios/

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

så munin, nagios och op5 perfekt har jag lite att kolla på i kväll

#op5 på freenode så kan du få hjälp om det är något som strular etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Det här är precis vad du är ute efter:
http://www.observium.org/

Det blir nog problem att hitta ett mer läckert gränssnitt än det där. Detta är då för att lagra historikdata, så det är inget övervakningsprogram som ger dig alert när någonting är snett.

Tack för tipset
Ska sätta upp en virtuell labbserver i virtualbox, och testa observium.
Helgen verkar vara räddad