Bildskärm för speldator, vet inget

Permalänk

Bildskärm för speldator, vet inget

Helt enkelt söker jag som titeln säger en bildskärm för min speldator.
Jag kan hårdvara bra o sätter ihop mina egna datorer men när det gäller bildskärmar e jag helt bakom flötet o ber därför om hjälp.

Jag sitter med ett Sapphire 7970 vapor-x i burken o jag spelar spel i stil med Diablo, GW2, Wildstar osv på så pass höga inställningar det går så relativt krävande. Det jag söker i bildskärmen e ju självklart så stort som möjligt för så lite peng som möjligt, budget max 2 000.
Jag vill inte veta av några konstigheter som pixlar eller konstiga format o jag gillar flyt men vill inte offra bildkvalitén för det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör du inte FPS så mycket så satsa på en IPS-panel. Denna är en storfavorit från DELL http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/138127-dell_u2412m_ultrasharp-24-8ms-ips-1610. En av mina skärmar är 23 tums-varianten med lite färre vertikala pixlar, men de är ungefär likadana. Riktigt nöjd för det behovet jag har, mest surfande och MMO/Diablo3.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Den låg minsann precis på gränsen i priset den
Dell ringer dåligt i mina öron men vad gäller bildskärmar vet jag ärligt inget.
Nej jag lirar inte mycket FPS nu för tiden men det betyder inte att jag ogillar bra "flyt" i bilden. Vet inte om det märks av nämnvärt beroende på speltyp o dylikt.
Jag har läst på en del om ämnet IPS vs TN men det finns ett par saker jag undrar utöver dom generalla skillnaderna som i färger, svarstid o betraktningsvinklar...
Hur pass märker man skillnad på 60hz jämfört med högre frekvenser? Man ser ju t.ex lätt skillnad på ett par TV-apparater med 50 vs 100hz men är det lika stor skillnad bad gäller bildskärmar och 60 vs 120/144hz?
Bra färger o betrakningsvinklar åsido, jag läste om S-IPS och hur dessa minskat på både svarstid och problem med svärta/kontrast. Är detta standarden idag eller e det bara de betydligt dyrare skärmarna som sitter med denna tekniken?

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte så mycket FPS, så hz är inte lika viktigt som färgåtergivning för min del. Jag köpte nyligen en Asus PB238Q http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1370230 då denna i tester ger bra färgåtergivning. Den är dessutom 16:9 (till skillnad från 16:10 som skärmen som Niczo länkar till är) vilket i min mening är ett bättre bildförhållande än 16:10. Det är mer "native" har jag förstått det som, och det standard går emot.

Några släpningar pga hz:en har jag inte märkt. Är nog bara om man antingen är hard-core FPS-lirare, eller om man snöat in sig på att mer hz är "bättre"

Permalänk

Tack för hjälpen än så länge men jag har dock kört fast.

Kommit fram till att jag söker IPS/PLS i 24" men stötte på problem just här.
Jag tycker inte om 16:10 formatet utan vill ha 16:9 och en DVI-utgång då jag bara har 1 HDMI utgång på grafikkortet och inte är det minsta sugen på att växla kabeln från pc-monitorn till TVn när jag vill se film o dylikt.
Men... finns sådana exemplar? Jag har inte hittat en enda sådan för under 2500 med undantag för 23" eller 23.8" skärmar.
Sitter just nu med en gammal billig samsung 24" TN skärm som ska överföras till sambons burk. Det är väldigt skrämmande att behöva gå NER i storlek.
Känns relativt hopplöst för tillfället >.<

Permalänk

Du får väl ta och göra lite enkel procenträkning och se hur mycket mindre 23 tum 16:9 är jämfört med 24 tum 16:9.
Skillnaden är minimal och hur stor skärmen upplevs har mer att göra med på vilket avstånd man sitter.

Det fanns dessutom en IPS-panel i 23,8 tum..... Känner du inte till Prisjakt?
Satt i t.ex. Dell P2414 som dessutom är höj- och sänkbar (samt vridbar till porträttläge).

Visa signatur

««« »»»