Legalisering av droger [Utbrutet stickspår från "Val 2014"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

hmm, ursäkta om det låter barnslig men orsaken till att man anstränger sig för att göra något åt någon annan är att det inbringar pengar. väldigt få jobbar och hjälper för att man tycker det är kul.

om det är svårt att bli lönsam kommer färre försöka. pröva att starta någon verksamhet och bli lönsam, tror du får svårt att hitta något som är är så lätt att bli lönsam i som att sälja droger. Förbuden har motsatt effekt samtidigt som man får alla konsekvenser av förbudspolitiken

Hur droger kommer säljas spelar mindre roll vad gäller de lättare. Tyngre droger tror jag blir vanliga mediciner där man måste ha recept

Vilken sjukdom ska man ta heroin mot, eller för den delen ecstasy?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

...står staten bakom och tycker det är okej att folk brukar vad som helst är det sannolikt färre som kommer ta till sig informationen om vilka hälsorisker det medför.

Tycker staten att rökning är okej? Tar människor till sig informationen om rökningens hälsorisker? Är rökning förbjudet?

Tråkigt att folk är så människofientliga här i tråden. Endast pensionerade kristdemokrater och knarklangare vill ha kvar ett förbud lika mycket som vissa här.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Vilken sjukdom ska man ta heroin mot, eller för den delen ecstasy?

Opiater (heroin är en opiat) används mot en hel del. Det är en av de bäst fungerande medlen mot psykisk och fysisk smärta. Har du kronisk värk är exempelvis opiater mycket bra.
Den grupp som riskerar att bli beroende av opiater har ofta haft en mycket traumatisk barndom i kombination med viss känslighet, de bär på psykisk smärta. När de då får testa heroin för första gången så trillar polletten ner, de får äntligen känna sig som vi "normala" känner oss för det mesta. Den ångest de hela tiden bär på försvinner, det är därför de fastnar för heroinet fungerar som en medicin.

Heroin har kanske räddat livet på fler än de som råkat få fel koncentration och dött av överdos för gruppen som lätt fastnar är samma grupp som är självmordsbenägna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Så majoriteten av missbrukare är personer utan större ekonomiska medel? Finns det någon chans att få detta resonemang utvecklat?

Gör väl ett försök då.

Personer med drogproblematik i senare skeden har ju (ofta) ingen inkomst utan tvingas till andra typer av brottslighet för att finansiera sitt missbruk. Därav resonemanget ovan.

Skrivet av klk:

Enligt vem då? Socialstyrelsen...

Vad är det för kostnader du pratar om, vad är det som kostar? Droger är otroligt billiga att framställa

Varför inte enligt samlad medicinsk expertis? Peer review och medicinsk forskning som talar för din tes är ju inte många.

Vem pratade om kostnaderna för att framställa kemisk substans X, pratar om följdkostnaderna.

Skrivet av Crippa90:

Tycker staten att rökning är okej? Tar människor till sig informationen om rökningens hälsorisker? Är rökning förbjudet?

Tråkigt att folk är så människofientliga här i tråden. Endast pensionerade kristdemokrater och knarklangare vill ha kvar ett förbud lika mycket som vissa här.

Staten tycker väl inte att rökning är helt okej, med tanke på den design som paketen har samt att man vill begränsa skadeverkningen. Jämför, vid ortopediska ingrepp så kräver många landsting att patienten ska vara helt rökfri före/efter. Detta av strikt medicinska skäl.

Människofientligt att tycka att folk bör ta ansvar för sitt eget liv och väl?

Skrivet av klk:

Opiater (heroin är en opiat) används mot en hel del. Det är en av de bäst fungerande medlen mot psykisk och fysisk smärta. Har du kronisk värk är exempelvis opiater mycket bra.
Den grupp som riskerar att bli beroende av opiater har ofta haft en mycket traumatisk barndom i kombination med viss känslighet, de bär på psykisk smärta. När de då får testa heroin för första gången så trillar polletten ner, de får äntligen känna sig som vi "normala" känner oss för det mesta. Den ångest de hela tiden bär på försvinner, det är därför de fastnar för heroinet fungerar som en medicin.

Heroin har kanske räddat livet på fler än de som råkat få fel koncentration och dött av överdos för gruppen som lätt fastnar är samma grupp som är självmordsbenägna.

Så, dags för dig att lägga upp någon form utav hänvisning till medicinsk forskning som stödjer dina påståenden?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fast nu talar vi inte om medicinska opiater, som läkare redan skriver ut vid behov. Det jag tror många här pratar om är inte mediciner, utan droger som används för andra syften, såsom nöjen. Tycker du att alla dessa ska vara lagliga, tycker du människor ska medicinera sig själva också, ha fri tillgång till att gå in ett apotek och köpa hur många piller ecstasy som de vill? Och en av dina tidigare resonemang var att om detta möjliggörs, så kommer människor automatiskt gå till lättare droger. Kan du visa någon undersökning på det?

Tror många andra är ense om att det finns grader och att det inte behöver vara antingen allt eller inget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Staten tycker väl inte att rökning är helt okej, med tanke på den design som paketen har samt att man vill begränsa skadeverkningen. Jämför, vid ortopediska ingrepp så kräver många landsting att patienten ska vara helt rökfri före/efter. Detta av strikt medicinska skäl.

Exakt.

Skrivet av Henrik21:

Människofientligt att tycka att folk bör ta ansvar för sitt eget liv och väl?

Människofientligt att stödja dagens linje. Jag anser att människor ska ta ansvar för sig själva, gärna mer än vad vi gör nu.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Exakt.

Människofientligt att stödja dagens linje. Jag anser att människor ska ta ansvar för sig själva, gärna mer än vad vi gör nu.

Följden utav det första blir ju också att gravt överviktiga kan nekas vård, men har ännu inte hört om drogmissbrukare som nekats vård för att de är påtända.

Fast uppenbart är det ju något fel på samhället när det inte längre kan skyllas på "någon annan", det är inte "någon annans" fel att personen börjat med substans X eller Y. Tyvärr så får man ju en massa tråkiga kommentarer när man säger att det personliga ansvaret bör vara betydligt mer långtgående än idag, men det är tydligen fel att kräva *någon* på ansvar i dagens samhälle. Det var inte likadant för 10-15 år sedan, vad som hänt kan man spekulera i, men min gissning är ju att vissa inte är lämpliga som föräldrar.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

vad är slutet på näringskedjan då? om du vet så varför frågar du

jag har inte frågat om slutet på näringskedjan, läs om läs rätt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Gör väl ett försök då.

Personer med drogproblematik i senare skeden har ju (ofta) ingen inkomst utan tvingas till andra typer av brottslighet för att finansiera sitt missbruk.

är en utveckling av:

Citat:

(vilket i missbruksfallen är svårt/omöjligt då majoriteten tillhör personer utan större ekonomiska medel).

Spekulerar du eller är det något du kan bekräfta på något sätt? Jag tolkar dig som att majoriteten av missbrukare, vilket är likställt med en drogproblematik, är individer utan större ekonomiska medel som finansierar detta missbruk med andra typer av brottslighet. Det känns inte riktigt rätt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Varför inte enligt samlad medicinsk expertis? Peer review och medicinsk forskning som talar för din tes är ju inte många.

Du menar man har forskat på heroin hur lyckades man få tillåtelse till det

Skrivet av Henrik21:

Vem pratade om kostnaderna för att framställa kemisk substans X, pratar om följdkostnaderna.

Kan du då specificera vilka dessa kostnader är för du måste ju veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

är en utveckling av:

Spekulerar du eller är det något du kan bekräfta på något sätt? Jag tolkar dig som att majoriteten av missbrukare, vilket är likställt med en drogproblematik, är individer utan större ekonomiska medel som finansierar detta missbruk med andra typer av brottslighet. Det känns inte riktigt rätt.

Till viss del spekulation, men också (tyvärr) anekdotisk bevisföring. Men det vore ju intressant att försöka förstå hur de som förespråkar legaliseringarna skulle finansiera personernas drogbruk även om inköpspriset var lägre.

Skrivet av klk:

Du menar man har forskat på heroin hur lyckades man få tillåtelse till det

Kan du då specificera vilka dessa kostnader är för du måste ju veta?

Vad sägs om att läsa t.ex. Gerhard Larssons utredning från 2010?

Men kortfattat så nämns att kostnaderna för missbruk är i runda slängar 150 miljarder. Detta i relation till statsbudgeten som för 2014 har utgifter på 869 miljarder kronor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

hmm, ursäkta om det låter barnslig men orsaken till att man anstränger sig för att göra något åt någon annan är att det inbringar pengar. väldigt få jobbar och hjälper för att man tycker det är kul.

om det är svårt att bli lönsam kommer färre försöka. pröva att starta någon verksamhet och bli lönsam, tror du får svårt att hitta något som är är så lätt att bli lönsam i som att sälja droger. Förbuden har motsatt effekt samtidigt som man får alla konsekvenser av förbudspolitiken

Hur droger kommer säljas spelar mindre roll vad gäller de lättare. Tyngre droger tror jag blir vanliga mediciner där man måste ha recept

Uhm, många tyngre droger är ju redan receptbelagda och ändå finns den här svarthandeln av droger som omsätter enorma summor pengar för de inblandade. Hur skulle då upphävt förbud hjälpa mot detta förfarande menar du?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vilka som är människofientliga kan definitivt ifrågasättas. Jag är varken knarklangare eller kristdemokrat så där har du tyvärr fel. Jag skulle inte kalla mig människofientlig, däremot kan jag erkänna att jag inte har särskilt höga förväntningar på folk i allmänhet. Folk jag träffar eller har någon form av kontakt med ser jag dock ingen anledning till att döma ut på förhand - spelar inte så stor roll för mig vad dessa skulle ha för åsikter för de kan mycket väl vara härliga personer trots märkligt tänk och tycke. Bara för att man tycker olika kan man ändå få ett tillfredsställande utbyte än om det är i form av en hätsk diskussion.

Tekniskt sett skulle jag inte ha några problem om staten skulle förbjuda även tobak. Då har jag ändå snusat i drygt tjugo år (och gör fortfarande) och rökt eller feströkt i kanske tio år av dessa, har också försökt sluta ett par-tre gånger men börjat kort efter igen. Att tobaken kostat mig pengar rör mig inte i ryggen, det är en utgift jag har råd med och är därmed en av anledningarna till att jag inte brytt mig på allvar om att sluta. Däremot har mitt beroende inte gett mig ett skit mer än att jag var sjuk oftare under tiden jag rökte. Tobak är helt meningslös egentligen, tillför ingenting förutom ett beroende. Visst är den där prillan man tar efter en god middag helt underbar men det är den ju bara eftersom jag är beroende.
Droger kan vi absolut klara oss utan och det minst människofientliga vi skulle kunna göra vore att fokusera våra resurser på att bygga ett samhälle där alla är så pass tillfreds med sitt liv och delaktiga i samhället att drogbruk utanför medicinskt syfte vore meningslöst - eller är det människofientligt att människor mår bra(?). Detta är förstås ingenting som kommer realiseras någonsin (än om det säkert är möjligt på sikt så är det samtidigt knappast troligt), utan.

Jag har inget emot att folk brukar droger, det är dock en diskussion för sig. Vad jag ifrågasatte var hur rimligt eller genomtänkt det vore att häva samtliga förbud mot droger finns idag. Vad statens syn på rökning har att göra med att ett spektra av droger blir lika tillgängligt som cigaretter förstår jag inte.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Är Gerhard Larsson ens forskare? Är det din källa?

Skrivet av Henrik21:

Men kortfattat så nämns att kostnaderna för missbruk är i runda slängar 150 miljarder. Detta i relation till statsbudgeten som för 2014 har utgifter på 869 miljarder kronor.

Och som tidigare diskuterats i tråden så om man räknar på helt kärnfriska personer på samma sätt som de gjort i utredningen så kommer ALLA kosta massor av pengar. Man tar bara och beräknar på hur mycket resurser samhället bistår med och "glömmer av" hur mycket varje individ betalar in i skatter. För du tror väl inte att de som inte knarkar aldrig kommer använda sig av sjukvård?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Uhm, många tyngre droger är ju redan receptbelagda och ändå finns den här svarthandeln av droger som omsätter enorma summor pengar för de inblandade. Hur skulle då upphävt förbud hjälpa mot detta förfarande menar du?

I en okontrollerad marknad försöker säljare att sälja det som ger mest vinst. I och med att allt är straffbart att sälja så spelar det mindre roll om det är kokain, heroin, MDMA, hasch eller något annat.
Ibland brukar man prata om inkörsportar, det finns en inkörsport och det är att om man köper sin drog hos någon så har ofta denna säljare en hel uppsättning av andra droger och säljaren kanske inte har ens favoritdrog en dag men har något annat och försöker därmed pracka på kunden en annan drog.

Svarthandel kommer aldrig försvinna på en reglerad marknad men den kommer minska betydligt mot vad den är idag, kanske till en tiondel.

Du får gärna hysta upp lite statistik om var i världen förbud har gjort området bättre? Vad grundar du din starka tro på att förbud fungerar, vad har du för statistiskt underlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Är är en nyutkommen skrift som har något större tyyyyyyyyyyyyyngd

Ending the Drug Wars
Report of the LSE Expert Group on the Economics of Drug Policy, May 2014

Citat:

Foreword

It is time to end the ‘war on drugs’ and massively redirect resources towards effective evidence-based policies underpinned by rigorous economic analysis.
The pursuit of a militarised and enforcement-led global ‘war on drugs’ strategy has produced enormous negative outcomes and collateral damage. These include mass incarceration in the US, highly repressive policies in Asia, vast corruption and political destabilisation in Afghanistan and West Africa, immense violence in Latin America, an HIV epidemic in Russia, an acute global shortage of pain medication and the propagation of systematic human rights abuses around the world.
The strategy has failed based on its own terms. Evidence shows that drug prices have been declining while purity has been increasing. This has been despite drastic increases in global enforcement spending. Continuing to spend vast resources on punitive enforcement-led policies, generally at the expense of proven public health policies, can no longer be justified.
The United Nations has for too long tried to enforce a repressive, ‘one-size-fits-all’ approach. It must now take the lead in advocating a new cooperative international framework based on the fundamental acceptance that different policies will work for different countries and regions.
This new global drug strategy should be based on principles of public health, harm reduction, illicit market impact reduction, expanded access to essential medicines, minimisation of problematic consumption, rigorously monitored regulatory experimentation and an unwavering commitment to principles of human rights.

Signed:
Professor Kenneth, 1972 Nobel Prize in Economics.
Luis Fernando Carrera Castro, Minister of Foreign Affairs, Guatemala.
Nick Clegg, Deputy Prime Minister of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
Professor Paul Collier, CBE, University of Oxford.
Professor Michael Cox, LSE IDEAS.
Alejandro Gaviria Uribe, Minister of Health and Social Protection, Colombia.
Professor Conor Gearty, London School of Economics.
Aleksander Kwasniewski, President of the Republic of Poland (1995 – 2005).
Professor Margot Light, LSE IDEAS.
Baroness Molly Meacher, UK House of Lords.
Professor Sir Christopher Pissarides, 2010 Nobel Prize in Economics.
Professor Danny Quah, LSE IDEAS.
Professor Dani Rodrik, Princeton University.
Professor Jeffrey Sachs, Columbia University.
Professor Thomas Schelling, 2005 Nobel Prize in Economics.
George Shultz, US Secretary of State (1982 – 1989).
Professor Vernon Smith, 2002 Nobel Prize in Economics.
Dr Javier Solana, EU High Representative for Common Foreign and Security Policy (1999 – 2009).
Baroness Vivien Stern, UK House of Lords.
Professor Arne Westad, LSE IDEAS.
Professor Oliver Williamson, 2009 Nobel Prize in Economics.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fetstil: OM DU INTE ORKAR LÄSA RAPPORTEN SÅ LÄS ÅTMINSTONE SAMMANFATTNINGEN!

Det är inte en drogliberal inlaga utan en fråga om hur man bättre kan använda samhällets resurser, författarna manar inte till avkriminalisering utan att de polisiära, paramilitära åtgärder som idag genomförs i "kriget mot narkotika" dvs det som sker i då framförallt Sydamerika ska bytas ut mot preventiva åtgärder i konsument länderna.

Återigen, i fetstil: LÄS RAPPORTEN ELLER ÅTMINSTONE SAMMANFATTNINGEN!
(Kan man få texten att blinka och en speaker röst som vrålar?)

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är inte en drogliberal inlaga utan en fråga om hur man bättre kan använda samhällets resurser, författarna manar inte till avkriminalisering utan att de polisiära, paramilitära åtgärder som idag genomförs i "kriget mot narkotika" dvs det som sker i då framförallt Sydamerika ska bytas ut mot preventiva åtgärder i konsument länderna.

Återigen, i fetstil: LÄS RAPPORTEN ELLER ÅTMINSTONE SAMMANFATTNINGEN!
(Kan man få texten att blinka och en speaker röst som vrålar?)

Comic Sans kanske skulle gå att ordna?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Comic Sans kanske skulle gå att ordna?

Ja tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

I en okontrollerad marknad försöker säljare att sälja det som ger mest vinst. I och med att allt är straffbart att sälja så spelar det mindre roll om det är kokain, heroin, MDMA, hasch eller något annat.
Ibland brukar man prata om inkörsportar, det finns en inkörsport och det är att om man köper sin drog hos någon så har ofta denna säljare en hel uppsättning av andra droger och säljaren kanske inte har ens favoritdrog en dag men har något annat och försöker därmed pracka på kunden en annan drog.

Svarthandel kommer aldrig försvinna på en reglerad marknad men den kommer minska betydligt mot vad den är idag, kanske till en tiondel.

Du får gärna hysta upp lite statistik om var i världen förbud har gjort området bättre? Vad grundar du din starka tro på att förbud fungerar, vad har du för statistiskt underlag

Det är väl främst du som gör ett felaktigt antagande om vad jag tycker och tror. Jag har ingen särskilt stark tro på varför förbud skulle vara den gyllene medelvägen för samhället, utan jag ifrågasätter och försöker förstå varför det vore en särskilt bra och problemfri idé att häva alla dagens förbud mot droger. Något du som svar på min första fråga menade var en absolut bra idé - då till synes utan vidare eftertanke, vilket då väckte mitt intresse eftersom jag tycker att det vore ett lite väl naivt förfarande att bara se guld och gröna skogar utan ett uns fundering på vilka potentiella konsekvenser det skulle kunna ha. Det är alltid lätt att se det man vill se, resten hamnar nu för tiden allt för ofta i den döda vinkeln varför man bör tänka ett eller ibland flera steg extra.
Som hyfsat frekvent tobaksbrukare i drygt tjugo år så ser jag dock ingen större poäng med att vi skulle behöva fler beroendeframkallande substanser som är lika lättillgängligt som tobak. För att förtydliga: jag bryr mig inte om folk vill bruka dessa substanser och lägger inget värde i om det är rätt eller fel, däremot tycker jag det är totalt meningslöst, då det egentligen inte tillför något mer än att stilla ett beroende utanför medicinskt bruk.
Bara tobak beräknas skörda nära fem och en halv miljon människors liv om året enligt ett utdrag från världshälsoorganisationens rapport om tobaksepidemin 2008. Något som klart är värt att fundera på. I en långdragen diskussion kan man ju dra detta vidare till vad ett liv anses kunna vara värt och det är väl någonstans där man egentligen borde börja, om man nu inte ska bli kallad för människofientlig då förstås - vilket man tycks vara enligt vissa om man ifrågasätter eller vill problematisera vissa saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag har läst men det är flera sammanfattningar för det är olika områden som tas upp, tror knappt det går att få in så mycket text här om man skall ta med alla de sammanfattningar som finns där.

EDIT: Det förord som jag tog med kan nog likställas med en sammanfattning av hela skriften
EDIT 2 (ursäkta alla edit's ): Varför tror du att jag är drogliberal eller förespråkar drogliberal politik för den som är påläst vet väl om att det är förbudspolitiken som är drogliberal.

Svaret var också riktat till en person som gjorde kommentarer om att hen läst Gerard Larssons utredning, fixar man att läsa den så fixar man nog att läsa det jag la upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Det är väl främst du som gör ett felaktigt antagande om vad jag tycker och tror. Jag har ingen särskilt stark tro på varför förbud skulle vara den gyllene medelvägen för samhället, utan jag ifrågasätter och försöker förstå varför det vore en särskilt bra och problemfri idé att häva alla dagens förbud mot droger.

Statistik och fakta, det finns enormt mycket fakta som visar på att förbudsvägen är samma sak som katastrofvägen.
Att det skulle vara helt problemfritt med droger och en legalisering i kontrollerade former har nog ingen påstått men det är mycket bättre än dagens lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag har läst men det är flera sammanfattningar för det är olika områden som tas upp, tror knappt det går att få in så mycket text här om man skall ta med alla de sammanfattningar som finns där.

EDIT: Det förord som jag tog med kan nog likställas med en sammanfattning av hela skriften
EDIT 2 (ursäkta alla edit's ): Varför tror du att jag är drogliberal eller förespråkar drogliberal politik för den som är påläst vet väl om att det är förbudspolitiken som är drogliberal.

Svaret var också riktat till en person som gjorde kommentarer om att hen läst Gerard Larssons utredning, fixar man att läsa den så fixar man nog att läsa det jag la upp.

+

Skrivet av klk:

Statistik och fakta, det finns enormt mycket fakta som visar på att förbudsvägen är samma sak som katastrofvägen.
Att det skulle vara helt problemfritt med droger och en legalisering i kontrollerade former har nog ingen påstått men det är mycket bättre än dagens lösning

= Du är drogliberal, du har länkat till en text som inte är drogliberal och visst kan du plocka ut vad du anser vara lämpligt för att driva din tes men om du samtidigt med det måste avvisa annat som står i samma källa så krävs det gott fog. Rapporten du länkade till var inte drogliberal utan handlar om kostnaden kontra nytta av att bomba åkrar i fattiga länder (grovt förenklat) Den säger dock inte att drogerna ska flyta fritt, vad författarna har gemensamt är att de ifrågasätter just nyttan med militära insatser och deras slutsats är att transfereringarna istället borde verka förebyggande i konsumentledet.
(Allt står i sammanfattningen.)

Problemet med dig KLK är att du inte tar dig själv på allvar, du väljer envetet att argumentera på usla sätt: Det finns poänger att hämta i delar av det du säger men din teknik för att förmedla poängerna är i bästa fall kontraproduktiv (Du framstår som en konspiratoriskt lagd foliehatt.) och i sämsta fall oläsligt. Ovanstående exempel, det jag vände mig mot är att du fäster vikt vid en rapport i en fråga men inte i rapportens helhet, du anser att avsändarna är auktoriteter och lyfter fram det du vill ha. Är det så att avsändarna faktiskt av dig ses som auktoriteter så måste rapporten i sin helhet beaktas men det gör du inte och där har vi ett duktigt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du är drogliberal, du har länkat till en text som inte är drogliberal och visst kan du plocka ut vad du anser vara lämpligt för att driva din tes men om du samtidigt med det måste avvisa annat som står i samma källa så krävs det gott fog. Rapporten du länkade till var inte drogliberal utan handlar om kostnaden kontra nytta av att bomba åkrar i fattiga länder (grovt förenklat) Den säger dock inte att drogerna ska flyta fritt, vad författarna har gemensamt är att de ifrågasätter just nyttan med militära insatser och deras slutsats är att transfereringarna istället borde verka förebyggande i konsumentledet.
(Allt står i sammanfattningen.)

Om det inte framgått så kritiserar jag förbudspolitiken och vid argumentation har jag påpekat en del av alla negativa konsekvenser som förbudspolitiken skapar.

Exempelvis så om det inte varit för Afghanistans opiumproduktion så hade USA aldrig startat krig där och 9/11 hade aldrig inträffat. Deras opium är alldeles för viktigt för inflytelserika personer i bl.a. USA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Följden utav det första blir ju också att gravt överviktiga kan nekas vård, men har ännu inte hört om drogmissbrukare som nekats vård för att de är påtända.

Fast uppenbart är det ju något fel på samhället när det inte längre kan skyllas på "någon annan", det är inte "någon annans" fel att personen börjat med substans X eller Y. Tyvärr så får man ju en massa tråkiga kommentarer när man säger att det personliga ansvaret bör vara betydligt mer långtgående än idag, men det är tydligen fel att kräva *någon* på ansvar i dagens samhälle. Det var inte likadant för 10-15 år sedan, vad som hänt kan man spekulera i, men min gissning är ju att vissa inte är lämpliga som föräldrar.

Tycker du att förbud och ansvar hänger ihop? Jag anser inte att det gör det.

Skrivet av sunnis:

Räcker med att köpa allt från hyllan när hotet blir till verklighet, allt man kan tänka sig finns att beställa hos olika leverantörer i Sverige och utomlands, personal finns på AF att tillgå samt plikta in ungdomar igen. Att förbereda ett helt invasionsförsvar med materielinköp och utbilda personal ska inte behöva ta mer än någon vecka, beroende på hur lång tid vi har.

Frågor på det?

Ja. Är du seriös?

Skrivet av Zicsoen:

Jag är varken knarklangare eller kristdemokrat så där har du tyvärr fel.

Jag har aldrig sagt att du är knarklangare eller (pensionerad) kristdemokrat. Läs om, läs rätt.

Skrivet av Zicsoen:

Vad statens syn på rökning har att göra med att ett spektra av droger blir lika tillgängligt som cigaretter förstår jag inte.

Poängen är att du drog slutsatsen att inget förbud -> staten anser att det är okej. Rökningen visar ju att det uppenbarligen inte är så. Resten orkar jag inte ens bemöta.

Förövrigt. Om alla droger blir lagliga kommer jag ta en spruta heroin i armen ungefär lika ofta som jag utför den lagliga aktiviteten köra-upp-en-takfläkt-i-anus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Förövrigt. Om alla droger blir lagliga kommer jag ta en spruta heroin i armen ungefär lika ofta som jag utför den lagliga aktiviteten köra-upp-en-takfläkt-i-anus.

Känner lite samma sak.

Sen är jag ideologiskt emot att vi skall skydda idioter mot dem själva på sätt som går ut över potentiellt vettigt bruk. Åldersgränser osv är självklart nyttigt men vad vuxna människor vill skjuta in i sina egna kroppar bör vara upp till dem själva.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om det inte framgått så kritiserar jag förbudspolitiken och vid argumentation har jag påpekat en del av alla negativa konsekvenser som förbudspolitiken skapar.

Texten du länkade till kritiserade inte förbuden i sig utan "kriget mot narkotika". Du borde som sagt ha läst den

Skrivet av klk:

Exempelvis så om det inte varit för Afghanistans opiumproduktion så hade USA aldrig startat krig där och 9/11 hade aldrig inträffat. Deras opium är alldeles för viktigt för inflytelserika personer i bl.a. USA

Var det inte gasledningen från Turkmenistan? Rubin tillgångarna?
(Krig startas inte för grödor utan marken de växer i om man vill hålla sig till en medeltida diskurs.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avkriminalisering av droger innebär inte att droger blir tillgängliga för det krävs fortfarande att de lever upp till de krav som ställs på livsmedel och kemikalier vilket nog skulle förhindra de flesta från att säljas hur som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Texten du länkade till kritiserade inte förbuden i sig utan "kriget mot narkotika".

Vad är det för skillnad?

Skrivet av Huzzbutt:

Var det inte gasledningen från Turkmenistan? Rubin tillgångarna?
(Krig startas inte för grödor utan marken de växer i om man vill hålla sig till en medeltida diskurs.)

Det var flera anledningar där summan gjorde det lönsamt för en liten klick människor men den viktigaste faktorn eller möjligen en av de två viktigaste faktorerna var produktionen av droger i afghanistan. Att talibanerna brände opiumodlingarna var förmodligen ekonomisk krigsföring, de vet vem som drar in pengarna. Det gillades inte av banker

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad är det för skillnad?

Du menar på fullaste allvar att jag måste förklara skillnaden mellan förbud mot narkotika och att bomba odlingar i colombia?

Skrivet av klk:

Det var flera anledningar där summan gjorde det lönsamt för en liten klick människor men den viktigaste faktorn eller möjligen en av de två viktigaste faktorerna var produktionen av droger i afghanistan. Att talibanerna brände opiumodlingarna var förmodligen ekonomisk krigsföring, de vet vem som drar in pengarna. Det gillades inte av banker

Vänta nu, var det inte så att bankerna tjänade pengar på narkotika? Du drog fram nåt sånt nyss. Kommer du ihåg vad som hände under afghanistan kriget med heroinmarknaden? Den försvann, in kom ryskt fentanyl och det vore förvånande om den har återhämtat sig.

Visa signatur