Legalisering av droger [Utbrutet stickspår från "Val 2014"]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svaga-bevis-for-cannabis-m...

Jag säger inte mot dig, vill bara visa att det faktiskt "intervjuas" från båda lägren.

"I Sverige är det cannabisbaserade preparatet Sativex godkänt att skriva ut för symtomlindring vid MS, men läkemedlet är inte subventionerat av staten.

– Det finns ett litet antal patienter som tar det här regelbundet mot spasticitet i benen. Men många har slutat eftersom de inte tycker att det hjälper så bra, säger Jan Hillert till DN. "

Jo absolut. Problemet är att cannabisbaserade preparat aldrig är lika bra som ren cannabis då syftet med dem inte är att förbättra den medicinska effekten av cannabisen utan att minska "oönskade" effekter av den såsom berusning även om det går tvärtemot syftet med själva medicinen. Läkemedelsbolag har heller inte så stora incitament att utveckla bra cannabispreparat då de inte kan tjäna alls lika mycket pengar på dem som på sina egenutvecklade preparat då cannabis förstås inte går att patentera på samma sätt som sådana.

Dock anser jag att frågan om medicinsk cannabis bara är en parentes. Inte för att effekterna inte finns eller är små utan för att det inte finns några hållbara motiv mot en legalisering som jag ser det. Vi behöver inte ha medicinsk cannabis på apoteket om man kan köpa cannabis på systembolaget liksom. Dock är det ju fint om cannabis skulle bli subventionerat för de som behöver det, men en legalisering hade med största sannolikhet inneburit kraftigt minskade priser så då kanske behovet av subventioner inte är så stort.

I USA ser man ofta medicinsk cannabis som ett steg på vägen mot legalisering men i mina ögon är det ett sidospår som bara drar ut på processen. Det har också använts av det politiska etablissemanget för att splittra cannabisförespråkarna så till den grad att många förespråkare för medicinsk cannabis tror att en legalisering hade ökat kostnaden för deras medicin när all logik säger tvärtom och de därför har röstat emot en legalisering. Att få medborgare att rösta mot sina egna intressen är dock något som det amerikanska etablissemanget är ytterst skickliga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det är inte regellöst land

Är du av den åsikten att mer regler alltid är bättre än mindre regler? Om du inte tycker det, när anser du att det gått för långt

Permalänk
Medlem

Man bör ha i bakhuvudet att kunskapen om droger i Sverige och andra länder är något skruvad eftersom man inte får forska på förbjudna preparat.

Här är han som förmodligen satt spiken i kistan för att hela USA kommer svänga snabbt i drogfrågan, framförallt då Marijuana

Doctor Sanjay Gupta Publicly Apologizes For Being SO WRONG About Medical Marijuana

Han gjorde två dokumentärer i ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag är helt övertygad om att det är fler missbrukare(minns definitionen) som är vanliga skötsamma människor som jobbar och har familj än det är som jag ser viftande med kanylen på stan.

De slipper åtminstone bli klassade som kriminella missbrukare om de nu väljer att bruka. Jag tror att orimligt många blir klassade som missbrukare bara för att de väljer en narkotikaklassad drog istället för de lagliga varianterna. Vi kanske ska kika på samhällets definition istället, det är inte lätt att leva med titeln missbrukare och den sitter stenhårt när man väl fått den. Så många dörrar stängs för all framtid och det känns inte rimligt med tanke på brottet.

Är inte så insatt i hur statistiken formas för att passa.

Problemet är att samhället inte gör det, det är så många som får sina liv förstörda när de klassas som missbrukare trots att de inte ens använder en drog regelbundet. Som har jobb, familj och lever under städade förhållande men väljer att röka en joint på helgen istället för klassiska lådvinet.
Ett litet misstag i tonåren kan och får ofta förödande konsekvenser för brukaren om denna dras in i myndighetsträsket.
Där känner jag att vi borde göra något.

Visst är det så, men förändrar det något kring påståendet att även dessa kan ha problem?

Visst är det så, fast vet många som trots allt tagit sig ifrån det. Men vissa dörrar stängs ju för all framtid, precis som vid misshandel eller våldtäkt. Personligen så tycker jag det är rimligt.

Fast hur hamnar du i myndighetsträsket om det inte sker något mer?

Skrivet av snajk:

Nej förstås, precis som de flesta alkisar inte är hemlösa eller spenderar dagarna på en parkbänk men det är dessa vi ser och kanske oftast tänker på när man hör ordet alkis. Sen har jag nog aldrig sett någon med en kanyl i armen på gatan i Sverige, det behöver inte betyda något förstås, men jag bor och rör mig ändå i storstäder och så och i min värld finns inte det problemet.

Fast, hur många som nyttjar narkotika är ingen bra mätsticka. Vi använder den i Sverige väldigt ofta men det är bara för att det är den enda statistik där vi ligger bra till, den enda statistik som politikerna kan peka på för att visa hur förträfflig deras politik är. Färre unga prövar narkotika i Sverige än i de flesta andra länder, men fler fastnar i tungt missbruk, fler dör, fler får skador, mer kringkriminalitet osv. Antalet som prövar är bara intressant om man vill förbjuda narkotika från ett helt moraliskt perspektiv, om problemet som man ser det är att folk nyttjar något som man tycker de inte borde nyttja, inte följderna av nyttjandet i form av skador på individen, på samhället, ekonomiskt eller liknande.

Problemet är ju att debatten här i Sverige alltid hamnar på helt fel område. Nu har vi haft några tv-program som granskat narkotika i allmänhet och cannabis i synnerhet men de hänger hela tiden upp sig på några ytterst små aspekter av frågan. Cannabis är inte totalt ofarligt, ingen påstår det dock så det är ingen poäng i att diskutera huruvida det är sant. Unga som nyttjar cannabis hämmas i sin mentala utveckling, men lösningen är inte att låta den illegala marknaden agera fritt och sälja till alla. Att fråga poliser eller typ personal på mariaungdom ger en ytterst mörk bild av problematiken då de bara ser de värsta fallen. Att fråga ungdomar på stan vad de tycker bidrar inget heller. Så varför utgör hälften av "faktaprogrammen" av sådana inslag? När man tittar på forskning från aningen mer oberoende håll så väljer man bara den forskning som endast tittar på barn, varför är det intressant? Ingen anser att vi ska sälja narkotika till barn. Varför har man inte pratat med en av de tusentals läkare som skriver ut cannabis till sina patienter för att det faktiskt fungerar, eller en av alla poliser som har insett att förbudet bara är kontraproduktivt, eller en av de tusentals forskare som forskar i hur cannabis påverkar vuxna människor, eller en av de forskare som faktiskt undersökt följderna av förbudet kontra en legalisering? Jo, för att då hade slutsatserna inte hamnat där man vill, det hade blivit för kontroversiellt.

Jag säger inte att dessa saker är ointressanta, bara att de är en så liten del av problematiken och därmed borde ha en liten del av debatten. Vi bör diskutera skadeverkningar exempelvis, men inte i isolering utan i förhållande till andra preparat för inget är totalt ofarligt i sig själv.

Rör mig också i storstäderna, och har sett detta. Inget man vill se, men man har tyvärr inte alltid något val. Inte heller när man åker förbi (trafik)olyckor i tjänsten och ser (får bekräftat vid prover) att det är substanspåverkan.

Fast medicinsk cannabis kan vi diskutera nyttorna kring, visst som viss typ av smärtstillande fungerar det, men det ger ju inte de effekterna som medicinare är ute efter.

Skrivet av klk:

Är du av den åsikten att mer regler alltid är bättre än mindre regler? Om du inte tycker det, när anser du att det gått för långt

Ska inte gällande lagstiftning också skydda _andra_ än den som faktiskt tar preparatet? LOB är ju en vårdlag. Var tycker du gränsen ska gå? Hur ställer du dig till FRA, IPRED, Trafikförordningen, eller trafikbrottslagen (lag om straff för vissa trafikbrott)? Varför ska vi ha en lag som kräver bilbälte, varför cykelhjälmslagen?

Skrivet av klk:

Man bör ha i bakhuvudet att kunskapen om droger i Sverige och andra länder är något skruvad eftersom man inte får forska på förbjudna preparat.

Här är han som förmodligen satt spiken i kistan för att hela USA kommer svänga snabbt i drogfrågan, framförallt då Marijuana

Doctor Sanjay Gupta Publicly Apologizes For Being SO WRONG About Medical Marijuana
https://www.youtube.com/watch?v=1Tqg2y3yYR0

Han gjorde två dokumentärer i ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=masMvgv9mj8

https://www.youtube.com/watch?v=tAFu-Ihwyzg

Nu har jag ju bara googlat namnet, men en neurokirurgs uttalanden skulle iaf inte jag lägga särskilt stor vikt i detta hänseende. Vem lyssnar du på, gynekologen eller kirurgen vid ett benbrott? Var finns då den forskning som ger dig stöd, ser inget med peer review iaf?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu har jag ju bara googlat namnet, men en neurokirurgs uttalanden skulle iaf inte jag lägga särskilt stor vikt i detta hänseende. Vem lyssnar du på, gynekologen eller kirurgen vid ett benbrott? Var finns då den forskning som ger dig stöd, ser inget med peer review iaf?

Om du inte känner till den effekt som Doctor Sanjay Gupta haft på drogområdet i USA så är du sanslöst dåligt insatt, kan inte den exakta siffran på hur många stater som är på gång att avkriminalisera eller helt legalisera men det är många. Mycket beror på hans dokumentär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Visst är det så, men förändrar det något kring påståendet att även dessa kan ha problem?

Vad jag försöker säga är att det är definitionen som skapar problemet i majoriteten av fallen. Inte bruket eller de direkta konskvenserna av detsamma utan att du i samma sekund som du tar ett enda bloss på en joint är du med samhällets definition missbrukare med allt vad det innebär.

Citat:

Visst är det så, fast vet många som trots allt tagit sig ifrån det.

Är det viktigt för dig att ta sig från "det", är det enda positiva utvägen för en brukare i din värld?

Citat:

Men vissa dörrar stängs ju för all framtid, precis som vid misshandel eller våldtäkt. Personligen så tycker jag det är rimligt.

Och precis därför anser jag att du har noll och ingen erfarenhet av verkligheten rörande bruk av narkotikaklassade droger.

Citat:

Fast hur hamnar du i myndighetsträsket om det inte sker något mer?

Om du utför en kriminell handling rörande narkotika och åker fast hamnar du i myndighetsträsket, om det så är ett enda bloss på en joint i tonåren. Då är du med samhällets definition missbrukare och åtgärder efter det sätts igång. Jag anser det vara problematiskt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Du har säkert helt rätt! Men om vi ska få till en förändrad attityd bör vi väl rimligen börja med att kika på definitionen? Jag anser den vara alldeles för snäv idag och som jag skriver tror jag den sorterar in alldeles för många i ett felkonstruerat missbruksfack helt i onödan.
Det går att bruka droger ansvarsfullt men inte med dagens definition. Att bruka ansvarsfullt idag är att leva livet kikande över axeln efter handen som förr eller senare oftast kommer att läggas där...

Angående det där med homosexualitet så fick jag ett skrämmande exempel på det häromdagen av min kollega. Han vågar än idag inte gå på stan här i Malmö med sin pojkvän av rädsla för glåpord och attacker. Jag fick fanimej tårar i ögonen när han berättade det, att det ens kan vara så är för mig helt obegripligt och svårt att ta in. Jag har levt i min bubbla och trott att toleransen är utbredd osv osv...

Du besvarar din egen invändning. Är det så att vi som samhälle i stort accepterar chillax (jävlar vad bra) användande av diverse natur/kinesiska labb preparat så kommer vi också att legalisera dem men så länge vi inte gör det är en legalisering bara en acceptans hos de blåklädda som är i tjänst.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du besvarar din egen invändning. Är det så att vi som samhälle i stort accepterar chillax (jävlar vad bra) användande av diverse natur/kinesiska labb preparat så kommer vi också att legalisera dem men så länge vi inte gör det är en legalisering bara en acceptans hos de blåklädda som är i tjänst.

Och anledningen till att samhället i stort inte accepterar dem är enligt dig?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Och anledningen till att samhället i stort inte accepterar dem är enligt dig?

För att Uppsala reggae festival är en sämre resurs användning än en att skapa en kopia av RFSL.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

För att Uppsala reggae festival är en sämre resurs användning än en att skapa en kopia av RFSL.

Det blir bara fånigt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det blir bara fånigt.

Svårt att propagera för ens rätt att tända till.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Svårt att propagera för ens rätt att tända till.

Och där tappade jag dig helt. Menar du tända på? Tända till är mer bli arg i min värld.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Och där tappade jag dig helt. Menar du tända på? Tända till är mer bli arg i min värld.

Du har rätt, jag skyller på att jag varit några timmar i Uppsala.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du har rätt, jag skyller på att jag varit några timmar i Uppsala.

Då så, riktigt extremistnäste det där så jag förstår dig.

Hur som, jag kan också tycka det är svårt att propagera för rätten att tända på. Vad jag däremot önskar är att det kikas på är definitionen av en missbrukare.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om du inte känner till den effekt som Doctor Sanjay Gupta haft på drogområdet i USA så är du sanslöst dåligt insatt, kan inte den exakta siffran på hur många stater som är på gång att avkriminalisera eller helt legalisera men det är många. Mycket beror på hans dokumentär.

Återigen, vill jag veta vilken effekt en substans har på människan så skulle inte jag vända mig till en neurokirurg... Skulle vilja att farmakolog eller toxikologer hanterar frågan. Vill du att en ortoped eller en gynekolog tittar på ditt benbrott?

Sen är det väl intressant att delstaterna kan tillåta något som är ett federalt brott?

Skrivet av ilstallione:

Vad jag försöker säga är att det är definitionen som skapar problemet i majoriteten av fallen. Inte bruket eller de direkta konskvenserna av detsamma utan att du i samma sekund som du tar ett enda bloss på en joint är du med samhällets definition missbrukare med allt vad det innebär.

Är det viktigt för dig att ta sig från "det", är det enda positiva utvägen för en brukare i din värld?

Och precis därför anser jag att du har noll och ingen erfarenhet av verkligheten rörande bruk av narkotikaklassade droger.

Om du utför en kriminell handling rörande narkotika och åker fast hamnar du i myndighetsträsket, om det så är ett enda bloss på en joint i tonåren. Då är du med samhällets definition missbrukare och åtgärder efter det sätts igång. Jag anser det vara problematiskt.

Fast är det ändå inte samhällets definition?

Tror att du missat att dessa personer inte alls haft det bra, och är idag fungerande i samhället, bra arbeten etc.

Min egna erfarenhet är något begränsad, men nära vänner och släkt har arbetat inom psykiatrin, kriminalvården men också narkotikarelaterade polisinsatser.

För den definitionen finns inte med rattfylleri, våldsbrott etc? Eller för den sakens skull, bedrägeri? Du blir lika utlåst från vissa tjänster med dessa domar.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Fast är det ändå inte samhällets definition?

Jag googlade missbruk och tyckte sidan jag hänvisar till verkade trovärdig. Rätta gärna mig om jag har fel.

Citat:

Tror att du missat att dessa personer inte alls haft det bra, och är idag fungerande i samhället, bra arbeten etc.

Jag är tyvärr inte med dig här, hur menar du?

Citat:

Min egna erfarenhet är något begränsad, men nära vänner och släkt har arbetat inom psykiatrin, kriminalvården men också narkotikarelaterade polisinsatser.

Precis. Det finns troligen en annan verklighet än den du får av dom, jag tror inte personerna de möter i tjänsten är representativa för den vanliga brukaren.

Citat:

För den definitionen finns inte med rattfylleri, våldsbrott etc? Eller för den sakens skull, bedrägeri? Du blir lika utlåst från vissa tjänster med dessa domar.

Jag anser det inte vara jämförbart.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Återigen, vill jag veta vilken effekt en substans har på människan så skulle inte jag vända mig till en neurokirurg... Skulle vilja att farmakolog eller toxikologer hanterar frågan. Vill du att en ortoped eller en gynekolog tittar på ditt benbrott?

Det är inte riktigt hans roll som läkare som är intressant utan hans roll som journalist och opinionsbildare. Å andra sidan är det förstås intressant med en neurokirurgs insikter inom detta område då cannabis påverkan till absolut största delen sker i hjärnan. Men i hans roll som undersökande reporter så har han gått igenom forskning och träffat mängder av personer från alla positioner och lyssnat på vad de har att säga, och han har kommit till samma slutsats som jag och flera andra; förbudet i sig orsakar mer skada än drogen; det är omoraliskt att låsa in folk för att de nyttjar en substans som är så lite skadlig.

Det är intressant att höra en toxikologs eller farmaceuts insikter också men frågan är ju inte i vilken grad cannabis är skadligt utan huruvida förbudet är mer skadligt än drogen, och det anser jag är ganska självklart och man behöver inte vara farmaceut för att komma till den slutsatsen.

Citat:

Sen är det väl intressant att delstaterna kan tillåta något som är ett federalt brott?

Tja, intressant var det i början när federala agenter på eget bevåg sprang runt och stängde ner butiker för medicinsk marijuana, sedan dess så har Obama gått ut och sagt att denna lag inte kommer att resultera i åtal eller åtgärd för de som agerar enligt sin stats lagar. Sedan dess så har butikerna och odlarna klarat sig undan raider från den federala regeringen. Graden av självbestämmande för delstaterna är en ständigt debatterad fråga i USA, detta är bara en parentes.

Citat:

Fast är det ändå inte samhällets definition?

Det beror förstås på vad man menar med samhället, juridiskt så finns det inga brukare av illegala droger i Sverige utan alla är missbrukare och det är en helsikes generalisering. Kommer samhället på att du rökt en joint så är du per definition en missbrukare liksom. Du kanske tycker det stämmer men det gör inte jag. Skulle jag ha blivit påkommen med att ha rökt en spliff i tonåren så hade jag sannolikt inte fått ta körkort på några år och det hade stått i vägen för mig på massvis av sätt exempelvis. Senaste perioden när jag sökte jobb så fick jag beställa sådär 7-8 utdrag från brottsregistret för olika IT-jobb, hade jag haft en narkotikadom där så hade jag förstås gått bort direkt från den rekryteringen, osv.

Citat:

Tror att du missat att dessa personer inte alls haft det bra, och är idag fungerande i samhället, bra arbeten etc.

En till generalisering. Det finns massvis med människor som brukar cannabis regelbundet, som har bra jobb och mår bra, på alla nivåer i samhället.

Citat:

Min egna erfarenhet är något begränsad, men nära vänner och släkt har arbetat inom psykiatrin, kriminalvården men också narkotikarelaterade polisinsatser.

Precis, du har begränsade erfarenheter. Kriminalvårdare och poliser ser de värsta missbrukarna av tyngre droger, inte vanliga personer som nyttjar cannabis. Psykiatrin skriver ut allt större mängder med psykofarmaka istället för att ta tag i problemen på riktigt, så jag vet inte om de är rätt personer att uttala sig om den här saken heller. Jag har flera bekanta som gått på diverse ångestdämpande eller antidepressiva tabletter med alla dess biverkningar osv. som helt har kunnat sluta med det sedan de började nyttja cannabis. Deras terapeuter kan inte förstå hur de kan ha blivit så mycket bättre på så kort tid, men de kan inte säga något för då hade de blivit anmälda direkt. Jag har också sett bekanta som ringt en hjälporganisation för att få hjälp med sitt missbruk (inte av cannabis förstås) som då direkt har blivit rapporterade till polisen av hjälporganisationen, hur hjälper de dem från sitt missbruk?

Citat:

För den definitionen finns inte med rattfylleri, våldsbrott etc? Eller för den sakens skull, bedrägeri? Du blir lika utlåst från vissa tjänster med dessa domar.

Skillnaden är att dessa personer har begått brott som skadar, eller som riskerar att skada, andra. Cannabisbruk skadar ingen annan. Förbudet däremot skapar kriminella, en svart marknad osv. men drogen i sig är på sin höjd skadlig för brukaren.

Edit:

Citat:

Rör mig också i storstäderna, och har sett detta. Inget man vill se, men man har tyvärr inte alltid något val. Inte heller när man åker förbi (trafik)olyckor i tjänsten och ser (får bekräftat vid prover) att det är substanspåverkan.

Jo, jag säger inte att det inte inträffar, bara att det är ytterst ovanligt. Sen vet jag inte vad kanyler har för påverkan på vår debatt om cannabis, man tar inte cannabis med kanyler. Trafikolyckor är förstås aldrig bra, men att det skulle vara en stor andel cannabisbrukare bland de som orsakar olyckor tror jag inte alls på. Däremot missbrukare av tyngre droger som amfetamin eller alkohol.

Citat:

Fast medicinsk cannabis kan vi diskutera nyttorna kring, visst som viss typ av smärtstillande fungerar det, men det ger ju inte de effekterna som medicinare är ute efter.

Jo, vi kan diskutera dem. Det är inte främst den smärtstillande effekten som är det som gör cannabis medicinskt utan hur det höjer livskvaliteten för de som äter tunga mediciner för exempelvis cancer eller HIV/AIDS. De som kan sluta äta en uppsjö psykofarmaka varje dag med alla dess biverkningar för att cannabis fungerar bättre utan biverkningar. De som inte kunde gå innan på grund av sina ledsjukdomar men som kan det efter att ha intagit cannabis.

Den smärtstillande effekten ska man inte förringa heller dock. Den är inte lika stor som från tyngre preparat förstås, opiatbaserade och liknande, men den har heller inte alls samma biverkningar. Jag har bekanta som har genomgått exempelvis höftledsoperationer eller avancerade benbrott och som har blivit helt morfinberoende i samband med detta, den enklaste utvägen för dem har varit att gå över till cannabis så att de kan leva ett normalt liv utan att gå runt i en dimma hela tiden eller med extrem smärta. Opiater är jättebra smärtlindrare men biverkningarna är betydliga.