Få Firefox 29 att åter visa läsbara flikar

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Japp, 64-bits hemma på två PCs.

Man kör en migration tool från hemsidan som kopierar profilen, så kan man köra det parallellt med Firefox sedan, till skillnad mot t.ex. WaterFox som delade profil när jag körde det sist.

Jag kör inte särskilt många addons, ett tema, en persona, flash och nån flash video downloader, har inte haft problem med dem iaf. Tror det mest är JAVA som man kan få köra in både 32-bits och 64-bits ifall man vill ha det påslaget över huvud taget nuförtiden.

Låter som att 64-bitars funkar bra då Får testa det.

På tal om Pale moon. Är det bara på min dator som GPU-frekvensen går upp så fort browsern är igång? i Firefox händer det bara när man kollar video eller dylikt men Pale moon verkar höja frekvensen så fort den startar och se'n stannar den där.

I mitt fall så går den upp till 980Mhz, medans det normala "viloläget" ligger någonstans på 300Mhz. Det är rätt irriterande då även fläktarna går upp en del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ozzed: Om du tar hem addonet Pale Moon Commander finns det ett antal inställningar för GPU/Acceleration. Kan vara värt prova stänga av. Vet inte hur mycket extra Pale Moon kör, men de säger ju att de är mer optimerade för prestanda och det kan också betyda tyngre användning av GPU/CPU. Jag har inte lagt märke till det själv... än.

I övrigt är jag mycket nöjd. Kör Pale Moon 64-bit, det var superenkelt att migrera. Jag gjorde det manuellt, eftersom den använder samma databaser kunde jag kopiera exakt de jag ville migrera utan att använda verktyget (som kopierar allt). Flash, Silverlight fungerade rakt av utan ändringar. Kör Noscript addon, och exporterade inställningarna först för att se dra in dem efter att ha lagt till de addons jag vill ha.

Så här ser min ut just nu:
http://abload.de/img/pale_moon_nhlwdbwp.png

Addonet jag använder för att få ner PM-menyn till knappraden heter "Movable Firefox Button".

Jag stängde av Status Bar, men aktiverade Links Popup för att se vart länkar går när man hoovrar över dem.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag installerat Pale Moon, testar 64bit och än så länge verkar den riktigt bra.

Tycker det är dåligt att FF förstör bra design.

Tack för tipset. Kanske man får lite snabbare surfning och samtidigt slippa FF konstiga design. t.om att flash fungerar lite bättre om man har tur.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ozzed: Om du tar hem addonet Pale Moon Commander finns det ett antal inställningar för GPU/Acceleration. Kan vara värt prova stänga av. Vet inte hur mycket extra Pale Moon kör, men de säger ju att de är mer optimerade för prestanda och det kan också betyda tyngre användning av GPU/CPU. Jag har inte lagt märke till det själv... än.

I övrigt är jag mycket nöjd. Kör Pale Moon 64-bit, det var superenkelt att migrera. Jag gjorde det manuellt, eftersom den använder samma databaser kunde jag kopiera exakt de jag ville migrera utan att använda verktyget (som kopierar allt). Flash, Silverlight fungerade rakt av utan ändringar. Kör Noscript addon, och exporterade inställningarna först för att se dra in dem efter att ha lagt till de addons jag vill ha.

Så här ser min ut just nu:
http://abload.de/img/pale_moon_nhlwdbwp.png

Addonet jag använder för att få ner PM-menyn till knappraden heter "Movable Firefox Button".

Jag stängde av Status Bar, men aktiverade Links Popup för att se vart länkar går när man hoovrar över dem.

Jag kör också 64-bit-varianten nu. Känns bra att utnyttja processorns potential till fullo

Angående mitt grafikproblem så händer det inte på jobbet, och datorn där har AMD-gpu. Men jag ska posta i pale moon's forum och se om någon vet vad som kan vara snett.

Skrivet av Lagers:

Nu har även jag installerat Pale Moon, testar 64bit och än så länge verkar den riktigt bra.

Tycker det är dåligt att FF förstör bra design.

Tack för tipset. Kanske man får lite snabbare surfning och samtidigt slippa FF konstiga design. t.om att flash fungerar lite bättre om man har tur.

Allt enligt principen "Åh nej! Färre och färre använder vår browser. Låt oss reta upp de användare vi har kvar så ordnar det sig nog!" Det verkar vara poppis nu för tiden.

Men som sagt.. Vore det inte för Firefox och vad det en gång var så hade vi inte fått pale moon heller, och även om FF29 blivit sämre så föredrar jag den framför både IE och Chrome, även i native-utförande. Men Pale moon ger mig ju precis det jag är ute efter, så varför nöja sig med mindre?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kör också 64-bit-varianten nu. Känns bra att utnyttja processorns potential till fullo

Angående mitt grafikproblem så händer det inte på jobbet, och datorn där har AMD-gpu. Men jag ska posta i pale moon's forum och se om någon vet vad som kan vara snett.

Allt enligt principen "Åh nej! Färre och färre använder vår browser. Låt oss reta upp de användare vi har kvar så ordnar det sig nog!" Det verkar vara poppis nu för tiden.

Men som sagt.. Vore det inte för Firefox och vad det en gång var så hade vi inte fått pale moon heller, och även om FF29 blivit sämre så föredrar jag den framför både IE och Chrome, även i native-utförande. Men Pale moon ger mig ju precis det jag är ute efter, så varför nöja sig med mindre?

Ja, alltså, vad är det frågan om nuförtiden? Lokala blaskan här gick nyligen över till metro-design (min tolkning) med jättestora bilder, i princip ingen text och minimalt med klickbara avdelningsrubriker. Istället måste man leta efter en enda knapp och klicka sig igenom undermenyer för att komma till olika avdelningar. Där jag innan klickade en gång tvingas jag nu klicka tre. Bortsett då från att sidorna är mest bilder, mycket lite text och stora vita fält överallt. Extremt låg informationstäthet i sann metro-anda. Konsekvens? Jag har slutat läsa tidningen helt. Tidningen själv säger att det är en jättesuccé. Fan tro't.

(för referens: http://www.allehanda.se/)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, alltså, vad är det frågan om nuförtiden? Lokala blaskan här gick nyligen över till metro-design (min tolkning) med jättestora bilder, i princip ingen text och minimalt med klickbara avdelningsrubriker. Istället måste man leta efter en enda knapp och klicka sig igenom undermenyer för att komma till olika avdelningar. Där jag innan klickade en gång tvingas jag nu klicka tre. Bortsett då från att sidorna är mest bilder, mycket lite text och stora vita fält överallt. Extremt låg informationstäthet i sann metro-anda. Konsekvens? Jag har slutat läsa tidningen helt. Tidningen själv säger att det är en jättesuccé. Fan tro't.

(för referens: http://www.allehanda.se/)

Det finns en övertro på det här med att framhäva innehållet så mycket som möjligt. Hade folk velat ha powerpointpresentationer så hade de väl kört powerpoint? Och sedan gör det ju inte saken bättre att UI-designers idag verkar ignorera det faktum att många har stora skärmar, och då blir det bara löjligt att fylla precis hela med innehåll och väldigt begränsade navigationsmöjligheter. Särskillt om man tar bort möjligheten att ändra som man vill (utan tredjepartstrams).

Men det är tur att det är Open source så att Pale moon och andra webbläsarutvecklare som fortfarande har användarnas bästa för ögonen kan göra egna mods.

Men det är tråkigt hur Mozilla har utvecklats. Jag har alltid kännt att de har kämpat för användaren och mot inlåsning, men nu är det tvärt om. De vill bli som "alla andra".

Communityt har i alla fall visat att de inte tolererar att de valde in en homohatare som VD, så kanske kan communityt också få dem att förstå att de inte tolererar användarhat. Vi få se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns en övertro på det här med att framhäva innehållet så mycket som möjligt. Hade folk velat ha powerpointpresentationer så hade de väl kört powerpoint? Och sedan gör det ju inte saken bättre att UI-designers idag verkar ignorera det faktum att många har stora skärmar, och då blir det bara löjligt att fylla precis hela med innehåll och väldigt begränsade navigationsmöjligheter. Särskillt om man tar bort möjligheten att ändra som man vill (utan tredjepartstrams).

Jag håller med dig, allt ska vara så stort som möjligt. ta t.ex riktiga Powerpointsidor där man ska scrolla ner och ner (ta t.ex Spotify-hemsidan) men oftast så göms alla funktioner undan och kvar blir en nästan tom ruta. Och sedan måste man trycka som en galning för att hitta vad man vill ha. Så är det med Office, Win8, nya FF, och fler och fler program blir sådana.

Skrivet av Ozzed:

Men det är tur att det är Open source så att Pale moon och andra webbläsarutvecklare som fortfarande har användarnas bästa för ögonen kan göra egna mods.

Men det är tråkigt hur Mozilla har utvecklats. Jag har alltid kännt att de har kämpat för användaren och mot inlåsning, men nu är det tvärt om. De vill bli som "alla andra". ...

Det är tur att inte FF är låst utan Open Source, jag har använt FF i många år och tycker inte om Chrome av olika anledningar. som t.ex. den avskalade designen och att den scrollar så hackigt.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Pale Moon har varit stabil på min Flashbaserade stream (gamecenter), vilket inte Firefox varit utan alltid börjat hacka efter ett tag. Förut körde jag Chrome bara för att streama medans jag använde Firefox för allt surfande. Nu kan jag skippa Chrome. Kan också ha att göra med att jag bytt till 64-bit, men oavsett så fungerar det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tog sista steget idag, avinstallerade Firefox.

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara hur man får ner flikarna under adressfältet med classic theme? Hittar inte inställningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetto:

Nån som kan förklara hur man får ner flikarna under adressfältet med classic theme? Hittar inte inställningen

Skulle tro att det är denna:
Main-fliken i dess inställningar - Andra rullgardinslistan i vänsterkolumnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Skulle tro att det är denna:
Main-fliken i dess inställningar - Andra rullgardinslistan i vänsterkolumnen

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Pale Moon har varit stabil på min Flashbaserade stream (gamecenter), vilket inte Firefox varit utan alltid börjat hacka efter ett tag. Förut körde jag Chrome bara för att streama medans jag använde Firefox för allt surfande. Nu kan jag skippa Chrome. Kan också ha att göra med att jag bytt till 64-bit, men oavsett så fungerar det i alla fall.

Pale Moon's 64-bitars-build är grymt stabil jämfört med Firefox 32-bitars. Det är larvigt av Mozilla att inte släppa en 64-bitarsversion. Det är trotts allt 2014 och det fungerar ju uppenbarligen.

Skrivet av Buio:

Tog sista steget idag, avinstallerade Firefox.

Absolut sista steget skulle kunna vara att ändra general.useragent.compatMode.firefox i about:config till False, så bidrar du inte till Firefox användarstatistik längre utan Pale Moon presenterar sig som Pale moon. Dock finns det tydligen vissa knäppa webbsidor som gapar om att man har en utdaterad brwoser om man gör så. Det är inget jag stött på men det kan vara bra att känna till.

Visa signatur