Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ice Frontier:

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-skickade-over-17-miljarde...

17,6 miljarder om året försvinner till Irak, Polen, Turkiet etc. Vinstmaskineriet ångar vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=VilSBVmDuhc#t=45

Här finns det massor av slantar!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

SD är ju för mer bistånd, så win win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Som vad? Vad är det enligt dig som kostar

Se nedan.

Skrivet av Valiumballong:

Kringliggande kriminalitet, produktionsbortfall, försörjningsstöd, sjukhusbesök, m.m.

Håller ju inte alltid med dig, men här är jag helt enig.

Skrivet av Ice Frontier:

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-skickade-over-17-miljarde...

17,6 miljarder om året försvinner till Irak, Polen, Turkiet etc. Vinstmaskineriet ångar vidare.

Saknar en hel del information i artikeln... Det antagandet du gör är väl att det handlar om bidragspengar? Det om något är att dra slutsatser som inte kan göras baserat på den information som finns i artikeln.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

SD är ju för mer bistånd, så win win.

Nej nu ljuger du. SD vill minska biståndet med 10 miljarder kronor.

Den infon fick jag fram genom att skrivs "bistånd SD" på google, för att sedan vilja första länken och klicka på bistånd. Prova vettja!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-skickade-over-17-miljarde...

17,6 miljarder om året försvinner till Irak, Polen, Turkiet etc. Vinstmaskineriet ångar vidare.

Det överskottet i den svenska bytesbalansen är större än Kinesiska.

Skrivet av Crippa90:

Nej nu ljuger du. SD vill minska biståndet med 10 miljarder kronor.

Den infon fick jag fram genom att skrivs "bistånd SD" på google, för att sedan vilja första länken och klicka på bistånd. Prova vettja!

Andra paragrafen

Nu är det inte menat som en replik på Crippas inlägg utan det är blott avstampet. Då behöver vi nog inte diskutera SD flyktingpolitik i framtiden, den bygger ju helt enkelt på att minska biståndsbudgeten med en tredjedel. Att detta skulle hjälpa fler är klassisk Jimmie matte.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nej nu ljuger du. SD vill minska biståndet med 10 miljarder kronor.

Den infon fick jag fram genom att skrivs "bistånd SD" på google, för att sedan vilja första länken och klicka på bistånd. Prova vettja!

Var menat som en skämtsam kommentar grundad på SD's replik (som de alltid häver ut sig i frågan om invandring) om att de vill hjälpa mer människor i utlandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Var menat som en skämtsam kommentar grundad på SD's replik (som de alltid häver ut sig i frågan om invandring) om att de vill hjälpa mer människor i utlandet.

Du tänker på att SD vill omfördela resurserna, från att ta hand om flyktingar här i Sverige till att hjälpa flyktingar direkt i närområden istället?

Jag tycker det är en sund inställning. Förhoppningsvis kan det minska människosmugglingen hit till norr också.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du tänker på att SD vill omfördela resurserna, från att ta hand om flyktingar här i Sverige till att hjälpa flyktingar direkt i närområden istället?

Nu var det ju inte heller det de ville.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du tänker på att SD vill omfördela resurserna, från att ta hand om flyktingar här i Sverige till att hjälpa flyktingar direkt i närområden istället?

Jag tycker det är en sund inställning. Förhoppningsvis kan det minska människosmugglingen hit till norr också.

Att hjälpa flyktingar i närområdet är bara något de säger för att locka röster. För det första så vill SD skära ner i biståndet. För det andra så är det inte möjligt att hjälpa alla i närområdet. En miljon har kommit bara till Libanon som har en befolkning på fem miljoner. Jordanien har tagit emot en halv miljon. Det finns inte infrastruktur och möjlighet att hjälpa alla på plats. Sverige måste lätta på bördan för dessa länder. Sverige, med en befolkning på runt tio miljoner, har bara tagit emot 15 000 syriska flyktingar. Vi har möjlighet att hjälpa fler. Den möjligheten finns inte i Libanon eller Jordanien.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du tänker på att SD vill omfördela resurserna, från att ta hand om flyktingar här i Sverige till att hjälpa flyktingar direkt i närområden istället?

Jag tycker det är en sund inställning. Förhoppningsvis kan det minska människosmugglingen hit till norr också.

Fast, i deras skuggbudget så vill de sänka bistånden, detta inräknat med det de sparar in på en strypt invandring. Jag kan ha fel så rätta mig gärna, men detta är knappast att omfördela resurserna från invandring till bistånd, snarare, omfördela pengarna från invandringen och bistånd till annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

Att hjälpa flyktingar i närområdet är bara något de säger för att locka röster.

Du menar att SD gör som exakt alla andra partier? Sjukt!

Skrivet av Swiifty:

Fast, i deras skuggbudget så vill de sänka bistånden, detta inräknat med det de sparar in på en strypt invandring. Jag kan ha fel så rätta mig gärna, men detta är knappast att omfördela resurserna från invandring till bistånd, snarare, omfördela pengarna från invandringen och bistånd till annat.

Jag är inte riktigt med varför du återupprepar till mig det jag har skrivit till dig, men okej, låt gå.

SD vill ta pengar från flyktingar här i Sverige och istället lägga de på flyktingar i närområden, samt ta pengar från bistånd och lägga på annat. Det är vad jag kan hitta på deras hemsida iaf, men då tittade jag bara lite snabbt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

SD vill ta pengar från flyktingar här i Sverige och istället lägga de på flyktingar i närområden, samt ta pengar från bistånd och lägga på annat. Det är vad jag kan hitta på deras hemsida iaf, men då tittade jag bara lite snabbt.

Nu var det ju återigen inte de de ville. SD vill minska biståndsbudgeten vilket ger en direkt effekt att an får mindre pengar att röra sig med. Det handlar inte om ökade transfereringar till flyktingar och utsatta utan minskade.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Nu var det ju återigen inte de de ville. SD vill minska biståndsbudgeten vilket ger en direkt effekt att an får mindre pengar att röra sig med. Det handlar inte om ökade transfereringar till flyktingar och utsatta utan minskade.

"Ta pengar från bistånd och lägga på annat", är inte det att minska på biståndbudgeten? Var iaf det jag menade.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

"Ta pengar från bistånd och lägga på annat", är inte det att minska på biståndbudgeten? Var iaf det jag menade.

Jag vet men bistånd och pengar som läggs på flyktingar i Sverige är två olika budgetar, resonemanget funkar inte.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

"Ta pengar från bistånd och lägga på annat", är inte det att minska på biståndbudgeten? Var iaf det jag menade.

Då blir det ju mindre hjälp i närområdet, inte mer. Vilken tankevurpa.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Jag vet men bistånd och pengar som läggs på flyktingar i Sverige är två olika budgetar, resonemanget funkar inte.

Har du källa på påståendet? Jag har endast hört att flyktingbudgeten ska fördelas om. Men sen så har jag inte precis stenkoll på SD heller.

Skrivet av Coldfire2143:

Då blir det ju mindre hjälp i närområdet, inte mer. Vilken tankevurpa.

Alla biståndspengar går inte till närområdet, så den slutsatsen kan du inte dra. Faktum är att mer pengar skulle kunna gå till närområdet! Hur det hänger ihop kan du försöka lista ut.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Har du källa på påståendet? Jag har endast hört att flyktingbudgeten ska fördelas om. Men sen så har jag inte precis stenkoll på SD heller..

SD vill minska biståndsbudgeten, inte öka den. Flyktingbudget, i den mån sådan finns är en del av ett transnationellt samarbete kallat FN.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

SD vill minska biståndsbudgeten, inte öka den. Flyktingbudget, i den mån sådan finns är en del av ett transnationellt samarbete kallat FN.

Ja det har vi nog skrivit 5 gånger nu, och var inte det jag efterfrågade.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

*Stickspår om droglegalisering utbrutet*

Det spåret på ~180 inlägg handlade inte särdeles mycket om valet 2014. Det hittas numera i tråden Legalisering av droger [Utbrutet stickspår från "Val 2014"].

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av THB:

Det är det enda partiet som åkt till krigsdrabbade länder för att se hur man kan hjälpa flyktingar bäst tex.
Medans de andra partierna tävlar i att ta in så många invandrare som möjligt till vilken kostnad som helst vilket gör att integrationen inte fungerar och skapar ett "vi och dom" samhälle samt att de tar pengar från äldreomsorg, vård, skola och militär.

SD vill hjälpa flyktingar på plats i krigsdrabbade länder då vi kan hjälpa betydligt fler samt att de får vara med sin familjer och vänner i sitt hemland.

Det om något är humant.

Det här är ju bara blubb som Jimmie Åkesson säger och visar upp för att locka väljare, inte direkt något påstående som stödjs av vad de faktiskt kommer göra enligt deras partiprogram eller sifferlek (budget).
SD kommer ju minska anslagen till flyktingar ..? De vill även ändra så att vi avvisar asylsökande, på vilket sätt är det humant att avvisa någon som söker asyl på faktiska grunder som vi förbundit oss att följa genom FN och våran samvete?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Det här är ju bara blubb som Jimmie Åkesson säger och visar upp för att locka väljare, inte direkt något påstående som stödjs av vad de faktiskt kommer göra enligt deras partiprogram eller sifferlek (budget).
SD kommer ju minska anslagen till flyktingar ..? De vill även ändra så att vi avvisar asylsökande, på vilket sätt är det humant att avvisa någon som söker asyl på faktiska grunder som vi förbundit oss att följa genom FN och våran samvete?

Biståndet vill SD lägga på en nivå enligt FN:s rekommendationer samt höja stödet för UNHCR. Att de skulle avvisa asylsökande stämmer inte. Så länge de följer kraven i FN:s flyktingkonvention så anser SD att man har rätt till asyl i Sverige.

SD asyl- och biståndspolitik är ju i stort sett densamma som FN:s krav och riktlinjer.

Står rätt klart och tydligt i deras partiprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Det här är ju bara blubb som Jimmie Åkesson säger och visar upp för att locka väljare, inte direkt något påstående som stödjs av vad de faktiskt kommer göra enligt deras partiprogram eller sifferlek (budget).
SD kommer ju minska anslagen till flyktingar ..? De vill även ändra så att vi avvisar asylsökande, på vilket sätt är det humant att avvisa någon som söker asyl på faktiska grunder som vi förbundit oss att följa genom FN och våran samvete?

Har du en enda källa på vad du påstår eller är det så att du bara upprepar felaktigheter du har hört?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Det här är ju bara blubb som Jimmie Åkesson säger och visar upp för att locka väljare, inte direkt något påstående som stödjs av vad de faktiskt kommer göra enligt deras partiprogram eller sifferlek (budget).
SD kommer ju minska anslagen till flyktingar ..? De vill även ändra så att vi avvisar asylsökande, på vilket sätt är det humant att avvisa någon som söker asyl på faktiska grunder som vi förbundit oss att följa genom FN och våran samvete?

Att politikerna säger en sak för att locka väljare är ju varken något nytt eller unikt för just SD, eller hur?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Biståndet vill SD lägga på en nivå enligt FN:s rekommendationer samt höja stödet för UNHCR. Att de skulle avvisa asylsökande stämmer inte. Så länge de följer kraven i FN:s flyktingkonvention så anser SD att man har rätt till asyl i Sverige.
SD asyl och biståndspolitik är ju i stort sett densamma som FN:s krav och riktlinjer.
Står rätt klart och tydligt i deras partiprogram.

Skrivet av Valiumballong:

Har du en enda källa på vad du påstår eller är det så att du bara upprepar felaktigheter du har hört?

Genom att ändra nuvarande lagstiftning så att den ligger i linje med FN definitionen så kommer delar av de som idag har asylskäl att avvisas.
FN definitionen är som så mycket för att inte säga allt SD gillar; urbota dum. Flykting är nämligen endast de som befinner sig utanför sitt hemlands gränser samt ej godkänner sexuell läggning som ett skäl till att bli flykting.

Skrivet av backspace:

Att politikerna säger en sak för att locka väljare är ju varken något nytt eller unikt för just SD, eller hur?

Den stora skillnaden mellan SD verkligheten är att vi som inte lever i Narnia där biståndshandläggare kan förvandlas till Lärare är just att magi inte fungerar. SD säger inte saker för att de försöker locka till sig väljare utan för att SD och dess väljare ser Hogwarths som ett lysande exempel på hur PISA undersökningen ska tacklas.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Biståndet vill SD lägga på en nivå enligt FN:s rekommendationer samt höja stödet för UNHCR. Att de skulle avvisa asylsökande stämmer inte. Så länge de följer kraven i FN:s flyktingkonvention så anser SD att man har rätt till asyl i Sverige.

SD asyl- och biståndspolitik är ju i stort sett densamma som FN:s krav och riktlinjer.

Står rätt klart och tydligt i deras partiprogram.

Skrivet av Valiumballong:

Har du en enda källa på vad du påstår eller är det så att du bara upprepar felaktigheter du har hört?

Skrivet av backspace:

Att politikerna säger en sak för att locka väljare är ju varken något nytt eller unikt för just SD, eller hur?

SD har en skuggbudget där de säger sig kunna spara in hundra miljarder kronor på att minska invandringen med 90-procent, bland annat att genom att avvisa asylsökande tillbaka det första EU-land de kom till, även om det innebär att det EU-landet inte kan ta hand om människan på drägligt vis eller kan få utbildning och arbete, eller kanske till och med avvisar personen (men under svenska asylregler om personen kommit till Sverige först i SD-land så hade personen fått stanna).

Citat:

2010 slog migrationsdomstolen fast att Sverige inte ska skicka flyktingar till Grekland. Nyligen röstade EU-parlamentet för att stärka asylsökandes rättigheter och att förbjuda medlemsländer att skicka tillbaka flyktingar till länder där de riskerar att förnedras eller behandlas inhumant.

Sådant här tycker SD är fjanterier och att vi ska "respektera andra länders asylprocess och skicka de asylsökande dit, för här hör de inte hemma"

Ang. den ekonomiska aspekten om att vi driver landet till ekonomisk kollaps:
http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhalle...
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/747733-sd-granskar-oecd-r...

SD:
"– Vi tolkar det som att OECD säger att Sverige går back på invandringen med 0,57 procent av BNP"

tittut

44.43 % på SweClockers, glad Jimmie

Organiserat tiggeri.. Eller hur var det nu?

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

SD har en skuggbudget där de säger sig kunna spara in hundra miljarder kronor på att minska invandringen med 90-procent, bland annat att genom att avvisa asylsökande tillbaka det första EU-land de kom till, även om det innebär att det EU-landet inte kan ta hand om människan på drägligt vis eller kan få utbildning och arbete, eller kanske till och med avvisar personen (men under svenska asylregler om personen kommit till Sverige först i SD-land så hade personen fått stanna).

I EU finns det regler - som vi har skrivit under på - att man söker asyl i det första EU-land man kommer till. Det är inte SDs påhitt, det är Dublinförordningen.

I övrigt så ska asylsökande få sina asylskäl prövade - precis som idag. Däremot vill SD göra kraven som ska uppnås för att man ska få asyl hårdare, mer i linje med hur det ser ut i övriga Europa. En asylsökande som får avslag är inte längre asylsökande och ska utvisas. Precis som det ska vara (och är idag, men övriga sju partier vill inte att lagarna efterlevs). En asylsökande avisas alltså inte, om denne nu inte borde ha gjort sin ansökan i ett annat land, utan får sitt ärende prövat.

Det funkar inte om man väljer vilka lagar man tycker att man behöver följa.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

SD:
"– Vi tolkar det som att OECD säger att Sverige går back på invandringen med 0,57 procent av BNP"

Det hade du också gjort om du hade läst rapporten. Det har du inte gjort, precis som alla andra som drar upp den som ett argument för att svensk invandringsmodell skulle vara gynnsam.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I EU finns det regler - som vi har skrivit under på - att man söker asyl i det första EU-land man kommer till. Det är inte SDs påhitt, det är Dublinförordningen.

Dublinförordningen är inte en regel i den bemärkelsen. Det är en regel som säger att det första land som en asylsökande söker asyl i är det land som ska hantera ärendet även om den asylsökande påbörjar en ny process i ett annat land och man i det landet upptäcker att den asylsökande inlett en process i ett tidigare land och därtill beslutar att skicka den asylsökande till det första landet.

Förenklat så är det ett sätt för Västeuropa att skicka asylsökande till Grekland om de vill, fördraget tvingar dem inte till att göra det.

Skulle Dublinförordningen vara tvingandeså skulle inte Grekland vara med på tåget så att säga, då är vi tillbaka till anteschengen.

Skrivet av Valiumballong:

I övrigt så ska asylsökande få sina asylskäl prövade - precis som idag. Däremot vill SD göra kraven som ska uppnås för att man ska få asyl hårdare, mer i linje med hur det ser ut i övriga Europa. En asylsökande som får avslag är inte längre asylsökande och ska utvisas. Precis som det ska vara (och är idag, men övriga sju partier vill inte att lagarna efterlevs). En asylsökande avisas alltså inte, om denne nu inte borde ha gjort sin ansökan i ett annat land, utan får sitt ärende prövat.

Det funkar inte om man väljer vilka lagar man tycker att man behöver följa.

Valiumballong, sluta tramsa. Oavsett hur mycket resurser du ger till polisen så kommer polisens resurser vara begränsade. Visst du tycker kanske att det är väldigt viktigt att efterleva asylbesluten det finns det säkert andra som också gör och det gör dessutom i en viss utsträckning. Men sen måste polisen göra riktiga saker såsom fyllekontroller och hastighetsmätningar eller plocka upp dumskallar från medborgarplatsen.

Skrivet av Valiumballong:

Det hade du också gjort om du hade läst rapporten. Det har du inte gjort, precis som alla andra som drar upp den som ett argument för att svensk invandringsmodell skulle vara gynnsam.

Lägg ner, ska du göra svepande generaliseringar så gör det där ingen hör.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Haha, ja, Huzzbutt, vad ska man säga.

Polisens resurser är begränsade, det innebär inte att man ska tillåta att personer som vistas här illegalt ska fortsätta att göra det. Vi kan börja med de icke-polisiära insatserna som att tillåta att man får söka om igen efter att ha gömt sig fyra år. Vi kan ta bort rätt till icke-akut vård.

Och vi vet redan om att du har fått för dig att invandringen skulle vara ekonomiskt gynnsam. Jag vill inte ens försöka förstå varför du inte kan ta till dig det material som finns på området. Invandringen kostar. OECD-rapporten (som rekommenderar att man läser svensk forskning på området, som pekar på ännu högre kostnaden) motbevisar inte det enkla fakum att invandringen kostar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Haha, ja, Huzzbutt, vad ska man säga.

Hell Huzzbutt är standard men djupa bugningar och applåder godtas.

Skrivet av Valiumballong:

Polisens resurser är begränsade, det innebär inte att man ska tillåta att personer som vistas här illegalt ska fortsätta att göra det. Vi kan börja med de icke-polisiära insatserna som att tillåta att man får söka om igen efter att ha gömt sig fyra år. Vi kan ta bort rätt till icke-akut vård.

Nej vi tillåter inte människor som vistas här illegalt att fortsätta göra det. Lika lite som att du tillåter din grannes katt att kissa på din badrumsmatta. Anser du dig själv ha tillåtit din grannes katt att kissa på din badrumsmatta om den har kissat på din badrumsmatta? Svaret oavsett vilket du ger är nej. Du tillät inte grannkatten att kissa på din badrumsmatta men eftersom du satt med bössan i badkaret hela dagen så kunde du heller inte efterleva ditt förbud. Varför valde du då att inte sitta med bössan i badkaret hela dagen? Jo för att om du hade valt att spendera dagarna i ända i badkaret med bössan så hade du ganska snart inte haft ett badrum.

Det här är grundläggande nationalekonomi, du hävdar ofta att du har studerat det men jag tvivlar starkt på det, har du det kan du på första eller andra sidan i den första boken säkerligen hitta en referens till Guns and Butter.

Skrivet av Valiumballong:

Och vi vet redan om att du har fått för dig att invandringen skulle vara ekonomiskt gynnsam. Jag vill inte ens försöka förstå varför du inte kan ta till dig det material som finns på området. Invandringen kostar. OECD-rapporten (som rekommenderar att man läser svensk forskning på området, som pekar på ännu högre kostnaden) motbevisar inte det enkla fakum att invandringen kostar.

Det är ett klarlagt faktum att du inte förstår varför jag hävdar att invandringen är ekonomiskt gynnsam, det är också klarlagt att du är oförmögen till att förstå varför det är så eftersom du inte är ödmjuk nog att inse att du inte förstår det du hävdar att du förstår, se texten ovanför för ett exempel på något du hävdat att du förstått men ej har förstått.

Återigen, en repris är det den 37 eller 79e? ovidkommande.
Invandringen "kostar" är ett uttalande i stil med "saker" kostar. Det finns ingen precisering, en talar om allt eller inget. Det står dock klart att du har blandat ihop invandring och flyktingmottagande som vanligt och det gör det enklare för mig att säga följande:

Invandring kan inte antas skilja sig negativt från de infödda eftersom de krav som ställs på invandringen är högre än de som krävs på nyfödda. Undantaget är anhöriginvandringen men den är avhängig flyktinginvandringen och dras därtill med en ytterligare förskjutning i avkastning på grund av åldersstrukturer. Flyktingmottagande kostar definitivt men flyktingmottagande är å andra sidan en humanitär och inte en ekonomisk åtgärd.

Ps. Vi ska nog fortsätta vänslas.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)