GPU:n körs alltid med 100% RPM?

Permalänk
Medlem

GPU:n körs alltid med 100% RPM?

Igår så hörde jag att min fläkt började vara upp rejält när jag spelade. Jag rebootade datorn och den lät fortfarande som en flygplan!
Jag har AMD 6870HD 1GB XFX versionen. Jag och en polare har suttit och försökt ominstallera drivrutiner, köra i safemode och laddat ner andra fläktkontroller program än AMDs catalyst.

Det står att fläkten körs på ca 60%RPM men låter som 100%.
Sen kan jag dra ner den till 20% och den körs fortfarande i 100%
(jag klickar Apply)

Har andra detta problem? är det grafikkortet eller är det drivrutiner.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

vad har du för program för att kontrollera RPM? det är inte alltid såna program fungerar. brukar ibland sätta värdet på noll för att se om det ens fungerar..

i vilket fall som helst är 60% ofta väldigt högt. mitt låter som ett flygplan på 40% men det når bara 40% i load lol.. har du blåst bort all damm och skit från grafikkortet med tryckluft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

vad har du för program för att kontrollera RPM? det är inte alltid såna program fungerar. brukar ibland sätta värdet på noll för att se om det ens fungerar..

i vilket fall som helst är 60% ofta väldigt högt. mitt låter som ett flygplan på 40% men det når bara 40% i load lol.. har du blåst bort all damm och skit från grafikkortet med tryckluft?

Lite sent svar men fixade allting nu! Tror det var mjukvaran som buggade lite så installera om den och sedan så körde jag några benchmarking's så la han sig i samma fläktkurva igen