Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

RAID1 utan att formatera?

Permalänk
Medlem

RAID1 utan att formatera?

Hej! Efter att ha läst lite om nyheterna om att Seagate-HDDs går sönder relativt ofta blev jag lite orolig med tanke på att jag själv har en. Därför skulle jag vilja skaffa en till hårddisk och köra RAID 1. Självklart har jag backup på det viktigaste, men jag vill inte behöva ta backup hela tiden och dessutom så har jag inte hur mycket utrymme som helst att ta backup på.

Jag har för mig att jag har hört talas om att man kan fixa RAID 1 med enbart mjukvara, och jag antar att man då inte skulle behöva formatera hårddisken? Om det går, så skulle jag vilja veta lite mer om hur man gör det. Även om en förbättrad läshastighet vore trevligt, så är det definitivt något jag skulle kunna klara mig utan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Snacker:

Hej! Efter att ha läst lite om nyheterna om att Seagate-HDDs går sönder relativt ofta blev jag lite orolig med tanke på att jag själv har en. Därför skulle jag vilja skaffa en till hårddisk och köra RAID 1. Självklart har jag backup på det viktigaste, men jag vill inte behöva ta backup hela tiden och dessutom så har jag inte hur mycket utrymme som helst att ta backup på.

Jag har för mig att jag har hört talas om att man kan fixa RAID 1 med enbart mjukvara, och jag antar att man då inte skulle behöva formatera hårddisken? Om det går, så skulle jag vilja veta lite mer om hur man gör det. Även om en förbättrad läshastighet vore trevligt, så är det definitivt något jag skulle kunna klara mig utan.

att ändra partitioner / raid utan att ta backup är nog inget att rekommendera.
en backup på en hdd tar inte många timmar att göra. starta igång backup programmet innan du går till jobbet/skolan.
sätt i 2 tomma hdd i raid 1. lägg över backupen där den ska ligga.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det enda din raid 1 skyddar mot är realtidsfel, dvs du kan göra en "snygg" avstängning av Windows om disken havererar eller att du ganska säkert hinner springa till en butik och köpa en ny innan nästa havererar. Men virus och dina egna misstag kan du inte skydda dig mot som tex radering/överskrivning av fel fil eller logiska fel i filsystemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon