Permalänk

Jag skickade med Swish. Finns det möjlighet att jag kan få tillbaka pengarna om han skulle blåsa mig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

"suck" Har ni mailat något? För isåfall vill jag be dig att posta de senaste mailen här i tråden så jag får se om de "stämmer" med mina mail

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag skickade med Swish. Finns det möjlighet att jag kan få tillbaka pengarna om han skulle blåsa mig ?

ojdå.......... Jag skulle också skicka med swish -.-

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Troligtvis inte, men du vet i alla fall hans riktiga namn.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Bedrgägeri!

Jag vill uppmärksamma alla! Jag har misstankar om bedrägeri där jag var nära att åka dit. Tyvärr var det en annan i tråden som tydligen hann komma längre än jag gjorde.

Jag väljer nu att publicera vad säljaren påstår vara sin profil på här på SweC. ***bort/moderator*** Observera dock att detta inte per automatik betyder att användaren på SweC tillhör säljaren...

Vad som får mig att tro att detta är bedregeri är till och börja med att användaren på SweC som åkt dit skrev i ett inlägg "nu har jag köpt kortet", samtidigt som jag sitter i telefon med en mycket trevlig säljare..... Dessutom så stämmer MIN och den andra medlemmens historik. Jag precis som han skulle föra över via Swish, för det skulle vara säkert för båda sa säljaren som utger sig att heta ***bort/moderator*** Resten är ren kopiering av min version av händelsen....

Tagit bort personuppgifter
Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av YamahaDGX630:

Det har tyvärr förekommit ett bedrägeri där jag var nära att åka dit.

Nu är du ute på väldigt hal is. Vari ligger detta påstådda bedrägeri? Att du får kalla fötter är inte detsamma som att någonting brottsligt skett.

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av twit:

Nu är du ute på väldigt hal is. Vari ligger detta påstådda bedrägeri? Att du får kalla fötter är inte detsamma som att någonting brottsligt skett.

Det har troligen med att Yamaha blev erbjuden att köpa kortet och kille tidigare i tråden redan hade betalat och köpt det....
Två köpare på samma kort?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kan du förklara vad du menar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det har troligen med att Yamaha blev erbjuden att köpa kortet och kille tidigare i tråden redan hade betalat och köpt det....
Två köpare på samma kort?

Samtidigt dessutom! Läs min förklaring på händelsen som jag precis postade!

Visa signatur

Permalänk

Han: Många som hört av sig, så är först till kvarnen, är nån person före dig.
När kan du hämta det då?
Jag: Jag bor i Stockholm. Jag betalar frakten.
Mvh
Han: Okej, Isåfall vill jag helst skicka det innan klockan 7 ikväll. Men jag accepterar bara betalning via Paypal, Blocketsdirektbetalnings tjänst, banköverförning eller Swish.
Personligen tycker jag Swish är bäst då det går fortast och så ser du samtidigt att jag är den jag säger att jag är. Kan skicka bild på mitt ID-Kort som säkerhet. Jag jobbar
på schenker så frakten behöver du inte betala, det fixar jag. SKa jobba klockan 7, drf jag kan ta det då. Anledningen till att jag vill ha betalt direkt är för att det är
1-2st andra personer som kan tänka sig hämta det imorgon och ge mig betalt. Så om du vill ha det skickat vill jag göra det på detta sättet. Men det bestämmer
du själv!

mvh
Jag: Okej. Skicka ditt nummer så kör vi
Han: ***bort/moderator*** , jag behöver din adress också
Jag: Hej
Mina uppgifter är :
M**** Y****
****** /****
Stockholm 1****
073******* / ******_y**ap@hotmail.com
Kan du skicka ID bild ?
Han: Här har du mitt legg i vilket fall! Så nu borde du känna dig lite säkrare. Jag är förövrigt ostraffad och hederlig.
Har både jobb och boende och är en ordentlig person. Jag är bara väldigt beroende av datorprylar hahaha.
Så jag skickar kortet ikväll om du betalar, Jag har redan förpackat den i en låda. Ska bara skriva på din adress osv.
Han: Skitbra! Då kommer du kunna hämta ut kortet på närmsta postcentral på fredag!

Permalänk
Medlem

Blocket-annonsen togs för övrigt bort precis efter att melinho skrev "Är det 290X'et som ligger ute för 1500:- ?"

Säljarens svar på det i telefonen var att det hade varit för många intressenter på en gång

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Han: Många som hört av sig, så är först till kvarnen, är nån person före dig.
När kan du hämta det då?
Jag: Jag bor i Stockholm. Jag betalar frakten.
Mvh
Han: Okej, Isåfall vill jag helst skicka det innan klockan 7 ikväll. Men jag accepterar bara betalning via Paypal, Blocketsdirektbetalnings tjänst, banköverförning eller Swish.
Personligen tycker jag Swish är bäst då det går fortast och så ser du samtidigt att jag är den jag säger att jag är. Kan skicka bild på mitt ID-Kort som säkerhet. Jag jobbar
på schenker så frakten behöver du inte betala, det fixar jag. SKa jobba klockan 7, drf jag kan ta det då. Anledningen till att jag vill ha betalt direkt är för att det är
1-2st andra personer som kan tänka sig hämta det imorgon och ge mig betalt. Så om du vill ha det skickat vill jag göra det på detta sättet. Men det bestämmer
du själv!

mvh
Jag: Okej. Skicka ditt nummer så kör vi
Han: ***bort/moderator*** , jag behöver din adress också
Jag: Hej
Mina uppgifter är :
M**** Y****
****** /****
Stockholm 1****
073******* / ******_y**ap@hotmail.com
Kan du skicka ID bild ?
Han: Här har du mitt legg i vilket fall! Så nu borde du känna dig lite säkrare. Jag är förövrigt ostraffad och hederlig.
Har både jobb och boende och är en ordentlig person. Jag är bara väldigt beroende av datorprylar hahaha.
Så jag skickar kortet ikväll om du betalar, Jag har redan förpackat den i en låda. Ska bara skriva på din adress osv.
Han: Skitbra! Då kommer du kunna hämta ut kortet på närmsta postcentral på fredag!

Jag vill ha tidpunkt för händelsen då mailade honom om betalning

Visa signatur

Permalänk

Så här har han skrivit nu.Men det är självklart att jag skulle göra det! Du får mitt legg här så du kan känna dig lite säkrare. Och för övrigt är jag ostraffad och aldrig
begått nått brott i hela mitt liv. Så det är väl klart jag skickar kortet. Jag har ingen lust att bli polisanmäld för nån sån här skitsak. Jag vill bara
bli av med kortet snabbt och enkelt Så ja jag lovar att jag skickar kortet till dig!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan du förklara vad du menar?

Du skapar en tråd där du uttrycker osäkerhet om att köpa en vara via blocket och efterfrågar råd. Du får ett flertal sådana och därtill lite diskussion om hurpass bra dessa råd egentligen är. En annan person i tråden förklarar sig vara intresserad av samma kort och då säljaren sagt att "först till kvarn" gäller är denna andra person snabb och bestämmer sig för att köpa kortet.
Baserat på detta och att säljaren gett er identiska uppgifter om sitt namn (vilket är högst rimligt då man trots allt oftast bara använder ett namn) skriver du direkt att det har skett ett bedrägeri och börjar publicera allt du vet om säljaren.

Det är en sak att uttrycka en oro för eventuellt bedrägeriförsök men en helt annan att påstå att en person begått brott utan att ha några belägg för detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Så här har han skrivit nu.Men det är självklart att jag skulle göra det! Du får mitt legg här så du kan känna dig lite säkrare. Och för övrigt är jag ostraffad och aldrig
begått nått brott i hela mitt liv. Så det är väl klart jag skickar kortet. Jag har ingen lust att bli polisanmäld för nån sån här skitsak. Jag vill bara
bli av med kortet snabbt och enkelt Så ja jag lovar att jag skickar kortet till dig!

Äckliga jävel! ("Säljaren" alltså)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du skapar en tråd där du uttrycker osäkerhet om att köpa en vara via blocket och efterfrågar råd. Du får ett flertal sådana och därtill lite diskussion om hurpass bra dessa råd egentligen är. En annan person i tråden förklarar sig vara intresserad av samma kort och då säljaren sagt att "först till kvarn" gäller är denna andra person snabb och bestämmer sig för att köpa kortet.
Baserat på detta och att säljaren gett er identiska uppgifter om sitt namn (vilket är högst rimligt då man trots allt oftast bara använder ett namn) skriver du direkt att det har skett ett bedrägeri och börjar publicera allt du vet om säljaren.

Det är en sak att uttrycka en oro för eventuellt bedrägeriförsök men en helt annan att påstå att en person begått brott utan att ha några belägg för detta.

Har jag inte belägg för detta??? Har du läst hela tråden ens???? Är det något jag har så är det väl belägg!

Visa signatur

Permalänk

UPDATE.
Han : Förstår att du är lite osäker och nervös, men du får bestämma dig. För det är andra som tjötar på mig.
Vill gärna få iväg kortet ikväll, och om inte du ska ha det måste jag upp på stan och sälja det till nån annan
innan det blir för sent

Permalänk
Skrivet av hoski:

Googlar man det där telefonnumret får man upp detta, ringer minst sagt lite varningsklockor:
https://www.flashback.org/t2340498

Fyfan, det där är ju helt sjukt... Stora röda varningsklockor ringer här just nu.

Visa signatur

Loxus: Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?
Flamso: Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller? ;)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av YamahaDGX630:

Har jag inte belägg för detta??? Har du läst hela tråden ens???? Är det något jag har så är det väl belägg!

Du har misstankar, inte belägg. Då kan man skriva att man misstänker ett bedrägeri, inte att ett sådant faktiskt begåtts.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har misstankar, inte belägg. Då kan man skriva att man misstänker ett bedrägeri, inte att ett sådant faktiskt begåtts.

Förlåt fel av mig...................................

Visa signatur

Permalänk

Fan börjar bli nervös! 1500:- är inte lite pengar och jag är 16!

Permalänk
Avstängd

***bort/moderator***

Skrivet av Melinho2895:

Köp ej. Killens "historik" pekar åt något helt annat än killen påstår.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Kul... Börjar osa katt här. Som sagt.. Är det för bra för att vara sant så är det oftast det också. Det roliga är att han påstår sig vara obestraffad men enligt länkar i flashback tråden så har han blivit dömd för misshandel bla. Går inte riktigt ihop.

Köp ej. Killens "historik" pekar åt något helt annat än killen påstår.

Vem skulle påpeka att man är ostraffad, förutom nån som ljuger om det?

Visa signatur

///M4

Permalänk

Nu skrev han så här när jag länkade till flashback tråden. : LoL... Ja men vafan det där är ju inte jag hahah... Det är väl nån annan pappskalle wtf. Ja jag förstår verkligen att du är orolig. Men det där har jag ingen aning om lol. haha.
Ja men du gör som du vill, säljer det bara till nån i stan om du avstår så inga problem!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Allt säger att han försöker kränga en fake. Fan senast var ju 2månader sen. Så spara dina pengar och anmäl till blocket.

Skrivet av hoski:

Vem skulle påpeka att man är ostraffad, förutom nån som ljuger om det?

Om man behöver påpeka att man är ostraffad så måste alltså tillfället att tänka på sin föredetta juridiskt bestraffade bakgrund komma upp. Annars hade man ju precis som du säger inte behövd nämna det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Nu skrev han så här när jag länkade till flashback tråden. : LoL... Ja men vafan det där är ju inte jag hahah... Det är väl nån annan pappskalle wtf. Ja jag förstår verkligen att du är orolig. Men det där har jag ingen aning om lol. haha.
Ja men du gör som du vill, säljer det bara till nån i stan om du avstår så inga problem!

Han råkar bara ange samma nummer som leder honom till Flashback tråden? Och han råkar bara ha samma namn och haft samma tillvägagångssätt? Jag tror oftast på slumpen men kom igen?! Chansen att alla dessa faktorer skulle hända helt slumpmässigt hos två helt skilda personer är ju astronomiskt små.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Tror inte ni fattar vilken trygghet ni och hela SweClockers är.... Vill bara säga tack!

Visa signatur

Permalänk

Jag hoppas verkligen att kortet kommer. Jag menar hans namn och namnet på legget stämmer ju överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag hoppas verkligen att kortet kommer. Jag menar hans namn och namnet på legget stämmer ju överens.

Det håller vi alla tummarna för kan jag säga!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Gör det på egen risk. Kom ihåg att du blivit varnad och röda flaggor har vajat för dig. Att namnet stämmer överens behöver inte betyda något mer än att det är en korkad tjuv som försöker lura.

Visa signatur