Permalänk
Medlem

Hur går det? Har du fått hem grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Hur går det? Har du fått hem grafikkortet?

Nopp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

Läsförståelse.?

ja alla vet att köparen kontrollerar varan innan betalning, men det var inte frågan.

ta & läs htbtoma inlägg igen vad det står i texten, speciellt skillnaden mellan köpare & säljare.

ja? ingen kan bli lurad, och om köparen säger att det är en tegelsten, då får ju säljaren tillbaka sitt paket.

Permalänk

Jag ska testa kontakta hans föräldrar.

Permalänk

Haha, nu vet vi verkligen att han inte skickade paketet eftersom jag messade honom och frågade om han hade sitt R9 290X kvar. Och då sa han att den var kvar. -...-. Nu måste jag bara få tag på hans föräldrars nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

ja? ingen kan bli lurad, och om köparen säger att det är en tegelsten, då får ju säljaren tillbaka sitt paket.

Det folk försöker förklara för dig är problemet som uppstår ifall;

1. Säljaren skickar ett grafikkort till köparen

2. Köparen öppnar paketet, tar ut grafikkortet,

3. Köparen sätter en tegelsten i paketet i stället

4. Köparen hävdar att han inte vill ha kortet och skickar tillbaka paketet med tegelstenen till säljaren.

Alltså blir säljaren av med sitt kort och köparen behåller både kort och pengar.
Det är säljaren som är utsatt, inte köparen, vilket redan tidigare sagts flera gånger.

Permalänk
Medlem

Blocketpaketet är inte fullt så dåligt för säljaren som det sägs i denna tråd.

Jag kollade noga innan jag använde det och så här funkar det (utbyggd lista):

2. Köparen betalar Schenker hela summan när paketet hämtas ut. Köparen har nu 24h på sig att acceptera paketet.
3. Köparen öppnar paketet, tar ut grafikkortet,
4. Köparen sätter en tegelsten i paketet i stället
5. Köparen hävdar att han inte vill ha kortet och skickar tillbaka paketet med tegelstenen till säljaren. Detta kostar köparen 89kr.
6. Säljaren hämtar ut paketet med tegelstenen.
7. Säljaren har nu 24 timmar på sig att godkänna returen vilket han naturligtvis inte gör!

Köparen får alltså inte sina pengar tillbaka, de sitter fast hos Schenker.

Enda sättet för pengarna att lämna Schenker i detta läge är om en av parterna går med på att den betalas ut till andra parten.
Det kan ske genom face2face-förhandling, tingsrätt, HA eller nåt annat sätt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av icebyte:

2. Köparen betalar Schenker hela summan när paketet hämtas ut. Köparen har nu 24h på sig att acceptera paketet.
5. Köparen hävdar att han inte vill ha kortet och skickar tillbaka paketet med tegelstenen till säljaren. Detta kostar köparen 89kr.
7. Säljaren har nu 24 timmar på sig att godkänna returen vilket han naturligtvis inte gör!

Enda sättet för pengarna att lämna Schenker i detta läge är om en av parterna går med på att den betalas ut till andra parten.

Självklart är det så det fungerar, och/men en del är lite snabba på att misskreditera denna paket tjänst. som jag tycker är utmärkt, om man vill känna sig trygg och säker..
Och det är klart Schenker skall ha rätt att ta betalt för detta, iom hanteringen, av både paket och pengar
Däremot skall det väl vara 24 timmar på sig att motsätta/neka/bestrida försändelsen inte acceptera den, åt båda hållen såklart,,,
om man nu skall vara petig

men jag håller med dig, absolut inget fel på den tjänsten alls..

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Självklart är det så det fungerar, och/men en del är lite snabba på att misskreditera denna paket tjänst. som jag tycker är utmärkt, om man vill känna sig trygg och säker..
Och det är klart Schenker skall ha rätt att ta betalt för detta, iom hanteringen, av både paket och pengar
Däremot skall det väl vara 24 timmar på sig att motsätta/neka/bestrida försändelsen inte acceptera den, åt båda hållen såklart,,,
om man nu skall vara petig

men jag håller med dig, absolut inget fel på den tjänsten alls..

Skrivet av icebyte:

Fast jag tycker inte att det är någon vidare trygghet i att i bästa fall hamna i domstol där man står ord mot ord med bedragaren, för vem kan bevisa vem det egentligen var som la stenen i paketet? Man kanske vinner målet och får sin ersättning, eller så förlorar man och så har bedragaren ändå fått ditt grafikkort för fraktkostnaden.

Gillar eBays policy mycket mer där de själva försäkrar alla köp upp till $5000 (hittade dock inte siffran nu, så dom kanske tagit bort den övre gränsen), då kan man känna sig trygg eftersom någon faktiskt backar dina köp. Blocket borde ju kunna göra detsamma, dom lär ju har råd med tanke på hur mycket dom måste tjänat in genom åren. Däremot går dom väl inte med på en sån policy eftersom dom är medvetna om hur många bedragare det faktiskt finns på sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klaus:

Hej,
På Grunde är detta ingen Problem.Jag Persönligen bor i Gävle ,also köpa jag bara av de som bor i Gävle,bar detta som Gälla.
Vorut har jag också blivit 2 Gånga lurat so att jag lärde mig att omgoss och köpa av Blocket.
Mvh.......Klaus

Ehh va?

Skrivet av Melinho2895:

Har du inte fått paketet vid detta laget så har denne lurat dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag ska testa kontakta hans föräldrar.

Ja, om du lyckas med detta så applåderar jag verkligen! Jag kan helt klart vara en referens åt dig om du skulle behöva fler personer som råkat ut för honom!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, om du lyckas med detta så applåderar jag verkligen! Jag kan helt klart vara en referens åt dig om du skulle behöva fler personer som råkat ut för honom!

Jag sa det till honom men han skrattade bara och sa att jag inte skulle kunna göra ett skit. :/

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ehh va?

Har du inte fått paketet vid detta laget så har denne lurat dig.

Han har redan erkänt att han har lurat mig och nu jiddrar han med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

hur tänker du nu?

med blocket paketet kan köparen inspektera varan först, sen betala för att få hämta ut det.

Taget från blockets hemsida, Blocketpaketet är en helt ny tjänst som kombinerar frakt över hela Sverige med säker betalning. Som säljare skickar du tryggt utan risk att inte få betalt och som köpare handlar du tryggt eftersom du kan kontrollera varan innan pengarna överförs.

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker Privpak. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan.

Jag köper grafikkort av dig via blocketpaketet. Du skickar det till mig. Jag säger att jag inte fick det grafikkortet jag ville ha/att det var trasigt. Jag skickar tillbaka ett tomt paket/med ett gammalt/trasigt grafikkort till dig. Blocket ser att jag har skickat paketet till dig och ger mig mina pengar.

Jag får ett grafikkort gratis.

Permalänk

Möt upp personen du handlar av... och begär att testa det du köper.
Säger säljaren nej, är det antagligen oseriöst

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Fy fan, hoppas du lyckas lösa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag sa det till honom men han skrattade bara och sa att jag inte skulle kunna göra ett skit. :/

Skrivet av Melinho2895:

Polisanmäl om du inte redan gjort det.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Polisanmäl om du inte redan gjort det.

Jag har gjort det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Hur gammal låter han? Som en snorunge? Sedan borde du ev. spela in när du pratar med honom.

Skrivet av Melinho2895:

Jag har gjort det.

Spara alla konversationer du har haft med honom. SMS, E-mail och telefonsamtal. Har puckot angett sin riktiga adress så kan man inget annat än tycka synd om honom. Gör det bara enklare för polisen att få fast honom. Bara visa bilden av hans leg för polisen dessutom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Hur gammal låter han? Som en snorunge? Sedan borde du ev. spela in när du pratar med honom.

Spara alla konversationer du har haft med honom. SMS, E-mail och telefonsamtal. Har puckot angett sin riktiga adress så kan man inget annat än tycka synd om honom. Gör det bara enklare för polisen att få fast honom.

Jag har bevis på allt han skrev. Jag tror inte att han har uppgett sin riktiga adress. Vad kan jag göra ? Han är en gamling kan jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Spara alla konversationer du har haft med honom. SMS, E-mail och telefonsamtal. Har puckot angett sin riktiga adress så kan man inget annat än tycka synd om honom. Gör det bara enklare för polisen att få fast honom.

Det är olagligt att spela in telefonsamtal utan den andres kännedom, det kallas avlyssning.

Det regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Resten av informationen som SMS och e-post kan man spara om polisen skulle fråga efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag har bevis på allt han skrev. Jag tror inte att han har uppgett sin riktiga adress. Vad kan jag göra ?

E-post och liknande är nog ganska svaga bevis då du enkelt kan skriva ihop dom själv. Du kan inte göra så mycket än att vänta och se om fler anmält honom, vilket i så fall gör att polisen prioriterar fallen och förhoppningsvis hittar honom snabbare. Undrar polisen över något tar dom kontakt med dig, annars är det bara att luta sig tillbaka och hoppas på det bästa.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

E-post och liknande är nog ganska svaga bevis då du enkelt kan skriva ihop dom själv. Du kan inte göra så mycket än att vänta och se om fler anmält honom, vilket i så fall gör att polisen prioriterar fallen och förhoppningsvis hittar honom snabbare. Undrar polisen över något tar dom kontakt med dig, annars är det bara att luta sig tillbaka och hoppas på det bästa.

Hoppas bara på att djäveln hamnar i finkan. Han har lurat många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Det är olagligt att spela in telefonsamtal utan den andres kännedom, det kallas avlyssning.

Det regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Nej, inte om det är ett samtal du deltar i. Det får man lov att göra även om den andre parten inte känner till det.
Lägg märke till det i citatet jag fetmarkerat.

Däremot är det olagligt att spela in andras samtal (i enrum) utan deras kännedom. Gäller inte bara telefonsamtal, utan även vanliga samtal mellan personer.
Att exempelvis spela in två personer som sitter och samtalar på en uteservering är tillåtet, att gömma en bandspelare och spela in vad som sägs i grannens kök är det inte.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, inte om det är ett samtal du deltar i. Det får man lov att göra även om den andre parten inte känner till det.
Lägg märke till det i citatet jag fetmarkerat.

Däremot är det olagligt att spela in andras samtal (i enrum) utan deras kännedom. Gäller inte bara telefonsamtal, utan även vanliga samtal mellan personer.
Att exempelvis spela in två personer som sitter och samtalar på en uteservering är tillåtet, att gömma en bandspelare och spela in vad som sägs i grannens kök är det inte.

Man lär sig nåt nytt varje dag.

Lagtexten är däremot skriven så att om en normal person läser det så tolkar man det som att delen som handlar om att "själva inte deltager i" endast berör sammankomster och möten som man inte har behörighet till eftersom texten hela tiden använder ordet "eller" när den radar upp fallen och till slut säger "...eller sammankomster ... och som han själv inte deltager i.". Kollade upp det däremot, och det är som du säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Resten av informationen som SMS och e-post kan man spara om polisen skulle fråga efter det.

Fel. Den paragraf du tar upp är om den som spelar in inte är delaktig i samtalet. TS kan (om han vill) spela in alla samtal han själv är delaktig i utan den andres medgivande. Som den feta stilen påpekar.

Skrivet av Melinho2895:

Jag har bevis på allt han skrev. Jag tror inte att han har uppgett sin riktiga adress. Vad kan jag göra ? Han är en gamling kan jag säga.

Leffe från Computerstocklots makes a comeback? Det skulle också vara "en gamling" som snackade med en här på forumen (Blub) bla. Även då försökte denne lura folk på pengar. Dessutom om det inte är killen på passet så har du fler saker som tex. identitetsstöld att lägga till på listan över brott.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Fel. Den paragraf du tar upp är om den som spelar in inte är delaktig i samtalet. TS kan (om han vill) spela in alla samtal han själv är delaktig i utan den andres medgivande. Som den feta stilen påpekar.

Leffe från Computerstocklots makes a comeback? Det skulle också vara "en gamling" som snackade med en här på forumen (Blub) bla. Även då försökte denne lura folk på pengar. Dessutom om det inte är killen på passet så har du fler saker som tex. identitetsstöld att lägga till på listan över brott.

Skulle inte förvåna mig om det är han som jag dealar med. Han har lurat många oskyldiga.

Permalänk
Medlem

Har något hänt sedan tråden varit aktiv senast?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Loosern verkar vara på gång igen. Denna gång en Iphone 6s som han ville göra en snabb affär.
Bjuder på lite mer info om personen
hans privata "riktiga" mobil nummer är 070-2867475
har även tel. nummer till hans stackars föräldrar som ska behöva stå ut med ett sånt fall