Hjälp mig få tillbaka min cykel!!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få tillbaka min cykel!!

Tjena Sweclockers!
I fredags förra veckan blev min cykel stulen utanför min skola, den var olåst dum som jag är :(. Eftersom cykeln var en Crescent så tror jag att tjuven kommer försöka sälja den och det är därför jag vänder mig till er! Min idé är att skapa ett program som kollar blocket kanske en gång per timme och ser om det finns en cykel till salu med motsvarande specifikationer som min hade, 24 växlar, svart osv. När den hittar en cykel som matchar deskriptionen så ska den helst skicka ett sms, email eller dylikt till mig.Tyvärr besitter jag bara minimala programmerings kunskaper och undrar därför vad jag behöver lära mig för att kunna skapa detta program!

All hjälp uppskattas, tack!

obs Självklart har jag polisanmält stölden men är dock osäker om polisen kommer lägga särskilt mycket resurser på detta brott!

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem

Du kan väl lägga en vanlig blocketbevakning?

Permalänk

Tror de skickar cyklarna till Polen eller något annat land och säljer cyklarna där, är dock inte säker men har hört det ifrån ett antal personer.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Känns nästan för lätt att få tag på tjuven nu:) Nästan lite ledsamt att inte få använda programmering men nördarnas revansch får väl vänta till senare!

Angående att han/hon/dem skulle ha skickat cykeln till Polen så tror jag att om den hade blivit tagen när den var låst hade detta mycket väl kunnat vara fallet. Nu kan det dock lika väl handla om en söndags tjuv som är ute efter lite snabba cash.

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saitek:

Tjena Sweclockers!
I fredags förra veckan blev min cykel stulen utanför min skola, den var olåst dum som jag är :(. Eftersom cykeln var en Crescent så tror jag att tjuven kommer försöka sälja den och det är därför jag vänder mig till er! Min idé är att skapa ett program som kollar blocket kanske en gång per timme och ser om det finns en cykel till salu med motsvarande specifikationer som min hade, 24 växlar, svart osv. När den hittar en cykel som matchar deskriptionen så ska den helst skicka ett sms, email eller dylikt till mig.Tyvärr besitter jag bara minimala programmerings kunskaper och undrar därför vad jag behöver lära mig för att kunna skapa detta program!

All hjälp uppskattas, tack!

obs Självklart har jag polisanmält stölden men är dock osäker om polisen kommer lägga särskilt mycket resurser på detta brott!

Hade du skrivit ner ram numret?
Polisen lägger ingen energi på det där än rent slumpmässiga åtal som rör sig om något annat från början då finns chansen att dom hittar cykeln. Men bara då ram numret är ned skrivet..

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Har du inte cykeln försäkrad?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Har du inte cykeln försäkrad?

Har för mig att de flesta hemförsäkringar täcker cykelstöld.

Så TS, kolla upp om du kan få pengar genom den

Permalänk
Skrivet av Saitek:

Tack så mycket för hjälpen! Känns nästan för lätt att få tag på tjuven nu:) Nästan lite ledsamt att inte få använda programmering men nördarnas revansch får väl vänta till senare!

Angående att han/hon/dem skulle ha skickat cykeln till Polen så tror jag att om den hade blivit tagen när den var låst hade detta mycket väl kunnat vara fallet. Nu kan det dock lika väl handla om en söndags tjuv som är ute efter lite snabba cash.

eller nån som inte orkade gå hem och "lånade hojjen" när den ändå var olåst.

kolla i buskar och snår i omgivningen den ligger säkert inslängd nånstans.

Off topic.
en polare moppe blev stulen när den stod parkerad utanför en mataffär i en by med typ 50-100 invånare kanske.

den hittade av polisen 3 år senare i en gubbes garage typ 1 mil därifrån gubben hade hittat den i skogen och tagit den hem och sen polisanmält att han hittat den

men tog 2 år för poliserna att äns komma och kolla på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliros:

Tror de skickar cyklarna till Polen eller något annat land och säljer cyklarna där, är dock inte säker men har hört det ifrån ett antal personer.

Så Polen vinner Tour De France i år?

Det är väl 24 timmar man har på sig att "ta tillbaka" det stulna objektet. Även om du ser cykeln på stan dagen efter, så kan du inte bara ta den, utan det måste polisanmälas.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Så Polen vinner Tour De France i år?

Det är väl 24 timmar man har på sig att "ta tillbaka" det stulna objektet. Även om du ser cykeln på stan dagen efter, så kan du inte bara ta den, utan det måste polisanmälas.

Det är ingen direkt tidsgräns, brottet ska vara "färskt" för att nyttja var mans rätt tror faktiskt att 24 timmar är för länge för stöld, däremot tvivlar jag på att åtal lyfts om du hittar din cykel efter 3 dagar på stan och tar den tbax.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är ingen direkt tidsgräns, brottet ska vara "färskt" för att nyttja var mans rätt tror faktiskt att 24 timmar är för länge för stöld, däremot tvivlar jag på att åtal lyfts om du hittar din cykel efter 3 dagar på stan och tar den tbax.

Brottet är självtäkt

Citat:

Brottsbalkens 8:e kapitel, 9:e paragrafen: "Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader."

Så nej det är som du säger, ingen tidsgräns. Sedan kan man som du också nämner tveka på om det sker något ifall man tar tillbaka objektet. Rådet är oavsett att man ska avstå Inte värt att få en kniv i ryggen för att man ville ta tillbaka sin cykel.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av ENGELIN:

Har för mig att de flesta hemförsäkringar täcker cykelstöld.

Så TS, kolla upp om du kan få pengar genom den

inte om den var olåst. då får inte TS inte en kr tillbaks

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Meh ger inte mycket för polisen, fick cykel stulen för ett antal år sedan.. fick senare höra att polisen haft auktion på stöldgods som inte vart uthämtat.. var någon som vart där som sa att det fanns en cykel som såg ut som min... var antagligen den.
Då hade dom inte ens bemödat sig med att kontakta mig om att dom fått in något som liknade min cykel.... borde dom inte kontakta den som blivigt av med en cykel för identifikation om dom får in samma märke samma färger.. samma flaskhållare etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Meh ger inte mycket för polisen, fick cykel stulen för ett antal år sedan.. fick senare höra att polisen haft auktion på stöldgods som inte vart uthämtat.. var någon som vart där som sa att det fanns en cykel som såg ut som min... var antagligen den.
Då hade dom inte ens bemödat sig med att kontakta mig om att dom fått in något som liknade min cykel.... borde dom inte kontakta den som blivigt av med en cykel för identifikation om dom får in samma märke samma färger.. samma flaskhållare etc..

Det är i stort sett omöjligt om inte ramnumret finns på cykeln och i polisanmälan.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skrivet av olafett:

Det är i stort sett omöjligt om inte ramnumret finns på cykeln och i polisanmälan.

Håller helt med, om man inte har lämnat ramnummer kan man inte förvänta att Polisen ska göra en massa sökningar i systemen för en cykel. Det måste vara något helt unikt som identifierar den stulna varan, tänk så mycket fel det måste vara i polisens register dels pga. att folk inte vet vad de äger och för att de som skriver in det gör fel.

Äger du cykeln har du ramnummer. Missade polisen att söka på ramnummer så är jag på din sida.