Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

X omsätter ingenting värd namnet så den hade de kunnat lägga ned. Asha har jag inte ens nämnt.

Räknas till samma segment – åtminstone hos Nokia räknades de båda till "mobile phones". X-forken utvecklades självklart med Microsofts godkännande och vetskap. Svårt att samarbeta kring Microsofttjänsterna annars. Så att de snabbt skulle avveckla det är inte så troligt. Skulle även om det knappt säljer än göra folk de tog över sysslolösa. När huvuddelen av bolaget är "Mobile phones" måste de utveckla det vidare. Skadar även deras Windows Phone-satsning annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Räknas till samma segment – åtminstone hos Nokia räknades de båda till "mobile phones". X-forken utvecklades självklart med Microsofts godkännande och vetskap. Svårt att samarbeta kring Microsofttjänsterna annars. Så att de snabbt skulle avveckla det är inte så troligt. Skulle även om det knappt säljer än göra folk de tog över sysslolösa. När huvuddelen av bolaget är "Mobile phones" måste de utveckla det vidare. Skadar även deras Windows Phone-satsning annars.

Som vanligt så pratar du om något annat. X hade de kunnat avsluta, för det har knappt påbörjats, och det hade inte varit det minsta konstigt om MS valde det alternativet då X inte är MS egentillverkade mjukvara. Så det är det enda som MS säljer där andra har tillverkat OSet. Så det hade inte varit minsta märkligt om man fasade ut dem, och gav fokus åt det som är deras huvudinriktning.

Och som jag sa, X omsätter ingenting.

Vadå X utvecklades med MS godkännande? Joe B sa att han kanske inte gillade det men Nokia var självbestämmande fram tills affären gått igenom, så de får ju göra vad de vill. Eller tror du Nokia tog fram X för att göra MS glada? MS hade inget med det att göra då Nokia lanserade den i tomrummet uppstod mellan att affären var satt, men de månaderna emellan som det tog för myndigheter och annat att godkänna det, under den tiden kom X. Mer som en nagel i ögat på MS, än att klart MS gav tummen upp.

"Nokia’s announcement comes less than a day after Microsoft unveiled hardware improvements for its upcoming Windows Phone 8.1 update that are specifically designed for low-cost devices like the X.

Microsoft is chasing after Android and it will soon have its own flavor to either push ahead with or kill. The Nokia X just feels like an experimental project created by a team of determined engineers who wanted to see this phone on shelves. It has all the hallmarks of Nokia’s approach with the N9: a phone that felt like it was released merely because of the amount of effort that went into developing it. It’s going to face the same problems Amazon experiences with out-of-date Android apps in its own store, and the delay between new apps arriving and filtering down to these non-Google stores. For Microsoft, who will acquire Nokia’s phone business in a matter of weeks, the use of Android is questionable.

At a press event yesterday, Joe Belfiore — who runs a team focused on PCs, phones, and tablets at Microsoft — said the software maker has a "terrific" relationship with Nokia when questioned about the X announcement. "What they do as a company is what they do," said Belfiore. "Certainly they'll do some things that we're excited about, [U]and some things that we may be less excited about[/U].

"Microsoft’s reaction in the coming weeks and months will reveal exactly how excited the company is about Nokia’s X project, but until then these Android phones are still a puzzling result of what Nokia has always done best: experiment."

http://www.theverge.com/2014/2/24/5440498/nokia-x-android-pho...

Men återigen, X hade de kunnat lägga ner då den knappt existerar.

Att du ens nämnde Asha, som är en oerhört inarbetad serie, är för att du tenderar att sväva iväg.

Permalänk
Medlem

X utvecklades av "mobile phones"-snubbarna och är ett av de tre varumärkena de har. Series-40/Asha kom själv in på samma spår och tilltänkta marknad som X i och med att de bestämde sig för att göra Series-40 till pekmobiler. Det går inte att jämföra en klen Android-fork med arbetet bakom N9. Det kompletterar deras övriga "mobile phones"-utbud. Självklart kan du inte leverera Microsofts egna appar till mobiler förinstallerat utan att samarbeta med Microsoft. Samarbete betyder inte att Nokia inte var ett eget företag innan överföringen, de hade redan avtal om att de skulle vara exklusivt Windows Phone på smarta telefoner däremot. Men samarbetat från Microsoft sida var frivilligt, där kunde de sagt nej. De har tydliga influenser från Ashas egna satsningar som Fastlane osv. Det har med de som står bakom Asha att göra och ska segmentet leva vidare så kommer Microsoft att fortsätta utveckla det, baserat på annat operativsystem än NT ett bra tag framåt.

Microsoft köpte Asha/Series40 och Nokia X, vi kan räkna med att båda vidareutvecklas fram till dess att de väljer att lägga ner enklare telefoner. Asha är t.ex. deras egna plattform idag, ett nytt operativsystem hos Microsoft Mobile. X är samma grupps anpassning och fork av Android. Vill de fortsätta sälja inom det enklare segmentet måste de ha litet kontinuitet. Även om inte X står för försäljningen så tjänar de mer pengar på features-phones och dumbphones än på Windows Phone och behöver sysselsätta sina fabriksarbetare med mera. Sen kan de självklart välja att avveckla det, men nu valde de att köpa verksamheten, något de inte hade behövt. Blanda inte in Tom Warrens åsikter med Belfiores. Du kan hitta skribenter som skriver vad som helst, men antingen vill Microsoft göra något med de drygt 20 000 som inte jobbar med Windows Phone de tog över. Nokia X handlar inte om ~500krs marknaden, den kostar ju mer än Lumia 520 och Microsoft behöver knappast sänka kraven på WP för att konkurrera med den. Hade de inte varit så beroende av de enklare telefonerna så kanske det sett drastiskt annorlunda ut. Nu måste de ha något där också – som är relaterat till Asha-telefonerna. I fortsättningen kan de givetvis försöka göra Asha mer sofistikerat istället, men än så länge har de inte slängt det nygamla varumärket i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

X utvecklades av "mobile phones"-snubbarna och är ett av de tre varumärkena de har. Series-40/Asha kom själv in på samma spår och tilltänkta marknad som X i och med att de bestämde sig för att göra Series-40 till pekmobiler. Det går inte att jämföra en klen Android-fork med arbetet bakom N9. Det kompletterar deras övriga "mobile phones"-utbud. Självklart kan du inte leverera Microsofts egna appar till mobiler förinstallerat utan att samarbeta med Microsoft. Samarbete betyder inte att Nokia inte var ett eget företag innan överföringen, de hade redan avtal om att de skulle vara exklusivt Windows Phone på smarta telefoner däremot. Men samarbetat från Microsoft sida var frivilligt, där kunde de sagt nej. De har tydliga influenser från Ashas egna satsningar som Fastlane osv. Det har med de som står bakom Asha att göra och ska segmentet leva vidare så kommer Microsoft att fortsätta utveckla det, baserat på annat operativsystem än NT ett bra tag framåt.

Microsoft köpte Asha/Series40 och Nokia X, vi kan räkna med att båda vidareutvecklas fram till dess att de väljer att lägga ner enklare telefoner. Asha är t.ex. deras egna plattform idag, ett nytt operativsystem hos Microsoft Mobile. X är samma grupps anpassning och fork av Android. Vill de fortsätta sälja inom det enklare segmentet måste de ha litet kontinuitet. Även om inte X står för försäljningen så tjänar de mer pengar på features-phones och dumbphones än på Windows Phone och behöver sysselsätta sina fabriksarbetare med mera. Sen kan de självklart välja att avveckla det, men nu valde de att köpa verksamheten, något de inte hade behövt. Blanda inte in Tom Warrens åsikter med Belfiores. Du kan hitta skribenter som skriver vad som helst, men antingen vill Microsoft göra något med de drygt 20 000 som inte jobbar med Windows Phone de tog över. Nokia X handlar inte om ~500krs marknaden, den kostar ju mer än Lumia 520 och Microsoft behöver knappast sänka kraven på WP för att konkurrera med den. Hade de inte varit så beroende av de enklare telefonerna så kanske det sett drastiskt annorlunda ut. Nu måste de ha något där också – som är relaterat till Asha-telefonerna. I fortsättningen kan de givetvis försöka göra Asha mer sofistikerat istället, men än så länge har de inte slängt det nygamla varumärket i sjön.

Mjukvarujätten är den enda inom mjukvara att köra med en annans tillverkares mjukvara i sina mobiler. Iaf vad jag kan komma på. Därför är det aningen anmärkningsvärt, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Outlook Mobile, Office Mobile, OneDrive, Skype osv dyker varken upp i Nokia Store eller kommer förinstallerat utan upphovsrättsmannens godkännande dvs Microsofts.

Det är inget anmärkningsvärt att köra olika operativsystem från olika bolag. Samsung har sin Bada+LiMo-hybrid, Nokia valde att köra en annan leverantörs operativsystem när de skrev under samarbetsavtal med Microsoft, Motorola valde Android utöver egenutvecklat, LG äger webOS. Med mera.

Deras huvudinriktning är enklare telefoner. Det som omsätter mest och sysselsätter företaget. Att de ville komplimentera Asha och åka snålskjuts på Android är inte så konstigt. Det gör andra som inte kör Googles tjänster/play också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inget anmärkningsvärt att köra olika operativsystem från olika bolag. Samsung har sin Bada+LiMo-hybrid, Nokia valde att köra en annan leverantörs operativsystem när de skrev under samarbetsavtal med Microsoft, Motorola valde Android utöver egenutvecklat, LG äger webOS. Med mera.

MS är den enda av de stora mjukvarutillverkarna som kör någon annans OS. Är det svårt att ta in?

Samsung är framför allt en hårdvarutillverkare, Nokia likaså, de andra är marginalspelare på mjuikvarusidan. Så faktum kvarstår. För att du ska kunna kontra så får du komma med att Google kör med annat än Android, eller något i den stilen.

Permalänk
Avstängd

Oj, tråden har spånat ifrån sitt ämne men ska försöka göra mig hörd med en fråga om Windows Phone.

Fler än mig som märkt enormt sämre batteritid med utvecklarversionen av 8.1? Blev bättre med senaste uppdateringen men inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Oj, tråden har spånat ifrån sitt ämne men ska försöka göra mig hörd med en fråga om Windows Phone.

Fler än mig som märkt enormt sämre batteritid med utvecklarversionen av 8.1? Blev bättre med senaste uppdateringen men inte tillräckligt.

Sämre, ja. Men inte enormt mycket sämre. Klarar laddning varje-varannan dag nu med 720n istället för varannan-var tredje som tidigare.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

MS är den enda av de stora mjukvarutillverkarna som kör någon annans OS. Är det svårt att ta in?

Samsung är framför allt en hårdvarutillverkare, Nokia likaså, de andra är marginalspelare på mjuikvarusidan. Så faktum kvarstår. För att du ska kunna kontra så får du komma med att Google kör med annat än Android, eller något i den stilen.

Nokia var störst på smartphones (operativ) när de valde att samarbeta med Microsoft och avveckla sin verksamhet. Sen att de inte finns längre råkar hänga ihop med det. Att man kör olika operativsystem för olika marknadsområden är inte så konstigt om vi tittar över tid. Det har andra telefonspelare gjort länge när vi tittar över några år. Oavsett om de haft egna operativ eller inte. Google har såklart ingen tillverkare längre, men när de ägde Motorolas STB-verksamhet så körde de inte Google TV på allt, det kom ju aldrig in där. ChromeOS är överlappande Android också. Huvuddelen av gamla D&S är hur som helst "mobile phones" på Series-40/Asha och är relaterat till X. Teknikföretag kommer använda teknik. Windows Phone säljer mindre än Microsoft Mobiles nya egna operativ Asha/Series-40/S30, så visst finns det konstiga saker, men nu valde Microsoft att köpa den verksamheten. Även om andra plattformar gett upp så är WP fortfarande ytterst marginellt, och hade Microsoft trott att de skulle kunna köra in WP8.1 på telefoner i alla klasser hade de väl gjort det och börjat med det även när de bara samarbeta och betalade D&S. Det är ju ändå Microsoftsamarbetet som lett till att Microsoft Mobile blivit så beroende av telefoner i feature-phone klassen. Då får de väl också utgå från villkoren de var med och skapade.

Teknik är teknik som sagt, Intel bygger t.ex. in en processorkärna i chipset från Synopsis – ARC. AMD bygger in ARM i deras processorer numera. Intel lade t.o.m. ner processorer för inbyggnad/SoC när de tog över StrongARM. HP köpte Intelprocessorer för deras servrar trotts att de hade PA-RISC osv. Sun sålde SPARC-maskiner med NeXTSTEP trotts att de hade Solaris. Traditionella MIPS-leverantörer med egna designer licensierar numera in ARM Ltd-kärnor. Osv osv. På 90-talet var det inte bara IBM som försökte vara kompatibelt med Windows. Här handlar det om att vara kompatibel med ett ekosystem, andra har valt egna system med en Android-ACL t.ex. Blackberry och Jolla. OS X har försökt varit källkodskompatibla med andra Unixar. Att någon som har egna operativsystem/OS-kärnor jobbar med Linux är intet på något sett konstigt i sig. En del av IBMs POWER-server försäljningar är ju t.ex. beroende av operativsystem utifrån istället för IBM i eller AIX. En del nätverksföretag med egna operativsystem har eller produkter baserade på Linux utöver de baserade på deras egna plattform osv. Intel kör inte VxWorks på allt bara som standard-alternativ för att de råkar äga det. Finns mycket sånt här när det gäller teknik. Det är ju ungefär som att bilföretag inte kör egenutvecklade eller egentillverkade motorer till alla deras modeller även om de är stora på det.

Fast nu var det väl ändå gällande att Microsoft måste genom sitt upphovsrättsliga ägande gått med på att förse Nokia D&S med Microsofts Android-appar. Då är det inte heller så konstigt att fortsätta med en produkt som potentiellt når användare och öppnar ögonen för Microsofts tjänster, det var ju ingenting de försökte motarbeta från början. Frågan är mer där hur länge de tänker driva och utveckla vidare de andra plattformarna. Något som sköts av dotterbolaget snarare än i Redmond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

massa text.

MS är den enda stora mjukvarutillverkaren som inom mobil som även kör med ett utomstående OS. Ungefär som Apple inom data, fast med den skillnaden att Apple inte tillverkar en dator med någon annans OS, däremot erbjuds möjligheten att byta/lägga till.

Sedan kan du skriva kilometerlånga texter om ditten och datten, det förändrar inte faktum.

Angående batteritid så har jag nog, när jag tänker efter, bättre batteri nu, mot innan sista updaten. Efter updaten har jag aldrig fått nöd-ladda under dagen. Men det gäller väl också att hålla koll på vad man har installerat och hur det påverkar.

Permalänk
Medlem

Hittar inte 8.1?

Har en lumia 620 och det står operativsystemsverision 8.0.10517.150.

Måste man ha ett dev konto? Var inne och kollade och det kostar pengar årligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Hittar inte 8.1?

Har en lumia 620 och det står operativsystemsverision 8.0.10517.150.

Måste man ha ett dev konto? Var inne och kollade och det kostar pengar årligen?

http://www.mobil.se/nyheter/s-f-r-du-windows-phone-81-redan-n...

Man behöver bara registrera sig på App Studio. Kostar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

http://www.mobil.se/nyheter/s-f-r-du-windows-phone-81-redan-n...

Man behöver bara registrera sig på App Studio. Kostar inget.

Tack så mycket, nu verkar det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

MS är den enda stora mjukvarutillverkaren som inom mobil som även kör med ett utomstående OS. Ungefär som Apple inom data, fast med den skillnaden att Apple inte tillverkar en dator med någon annans OS, däremot erbjuds möjligheten att byta/lägga till.

Sedan kan du skriva kilometerlånga texter om ditten och datten, det förändrar inte faktum.

Angående batteritid så har jag nog, när jag tänker efter, bättre batteri nu, mot innan sista updaten. Efter updaten har jag aldrig fått nöd-ladda under dagen. Men det gäller väl också att hålla koll på vad man har installerat och hur det påverkar.

Men det finns som sagt andra teknikföretag (som var stora på mjukvara också) som gjort precis samma sak för att fylla marknadens behov och ha något att sälja till kunder som annars skulle köpt något annat. Det är inte mer komplicerat än så. Just nu finns det däremot inget annat stort företag som står bakom ett mobiloperativ som också äger en tillverkare, men tillverkaren här är fortfarande ett dotterbolag och de kan göra saker som inte direkt har något att göra med vad de gör i Redmond som WPs utveckling fortfarande styrs ifrån och de flesta av utvecklarna sitter eller leds ifrån. Precis som Motorolas STB:ar inte var tvungna att köra Google TV. Fast nu kör de inte någon annans operativsystem heller, de kör ju inte Android utan en fork och de kör således alltså inte Googles produkt – utan vill endast ha viss kompatibilitet för att komplettera sitt utbud.

Så du ska nog inte säga så mycket om ditten och datten när du själv lägger in något helt orelaterat i ditt inlägg som kommentaren om batteri, där kunde du lagt till att citera inlägget diskussionen hörde till. Men det är ju bra om det blir bättre på den fronten, även om det är något som mest hör till vilken modell man väljer. Går inte att generalisera mellan plattformarna där.

Permalänk
Medlem

Någon som kan säga något om trådlös laddning? Bra, dåligt? Värt att skaffa eller bara att fortsätta med kabel? Har det inbyggt i min 928, och det är ju intressant koncept, men är det värt det?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Någon som kan säga något om trådlös laddning? Bra, dåligt? Värt att skaffa eller bara att fortsätta med kabel? Har det inbyggt i min 928, och det är ju intressant koncept, men är det värt det?

Bekvämt att lägga telefonen på laddaren, atm saknar jag det då min 925 inte har det inbyggt och vill inte ha ett skal. Dock tar det lite längre tid att ladda, men man laddar mer ofta känns de som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Den stora nackdelen med trådlös laddning enligt mig är att man kan inte använda teleffonen som man gör med trådad laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Trådlös laddning hör till kategorin "saker man inte visste att man inte klarar sig utan". Många tycker det är en onödig finess, men när man en gång blivit van med att bara lägga mobilen på laddningsplattan, så är det mycket svårt (otänkbart för min del) att gå tillbaka och leka med kablar.

Permalänk
Skrivet av stelex:

Den stora nackdelen med trådlös laddning enligt mig är att man kan inte använda teleffonen som man gör med trådad laddning.

Man kan ju alltid köra med kabel om man nu vill.

Jag tycker att det skitsmidigt. Något som är riktigt störigt är kameran på 1020 sticker ut och gör det lite mer meckigt att få den bra placerad. borde iof fungera om man lägger "laddplattan" ner under kameran

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Därför kan du göra det när du ska sova eller göra annat, och köra kabel om du både vill ladda och pilla med luren. Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Skrivet av Josafo:

Trådlös laddning hör till kategorin "saker man inte visste att man inte klarar sig utan". Många tycker det är en onödig finess, men när man en gång blivit van med att bara lägga mobilen på laddningsplattan, så är det mycket svårt (otänkbart för min del) att gå tillbaka och leka med kablar.

Kan bara hålla med, tänkte att det var onödig från början men efter att vant mig med att lägga min 1520 på plattan så blir jag så irriterad när jag ska ladda min Galaxy S5 och måste pilla med kabel på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Man kan ju alltid köra med kabel om man nu vill.

Jag tycker att det skitsmidigt. Något som är riktigt störigt är kameran på 1020 sticker ut och gör det lite mer meckigt att få den bra placerad. borde iof fungera om man lägger "laddplattan" ner under kameran

För det första visaste jag inte ens att min 1020 hade QI, men när jag sedan testar så går det ju inte, jag lyckas inte iaf. Att lägga den med kamera-modulen utanför funkar inte, det verkar vara däromkring som själva mottagaren sitter. Hur gör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

För det första visaste jag inte ens att min 1020 hade QI, men när jag sedan testar så går det ju inte, jag lyckas inte iaf. Att lägga den med kamera-modulen utanför funkar inte, det verkar vara däromkring som själva mottagaren sitter. Hur gör du?

Lumia 1020 har inte inbyggd trådlös laddning:
"Wireless charging: Yes, with accessory cover"
http://www.nokia.com/global/products/phone/lumia1020/specific...

Utan ni behöver denna:
http://www.amazon.com/Nokia-CC-3066-Black-Wireless-Charging-C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Lumia 1020 har inte inbyggd trådlös laddning:
"Wireless charging: Yes, with accessory cover"
http://www.nokia.com/global/products/phone/lumia1020/specific...

Utan ni behöver denna:
http://www.amazon.com/Nokia-CC-3066-Black-Wireless-Charging-C...

Då har den visst inbyggd trådlös laddning men skalet får luren att ligga rakt. För man laddar väl inte skalet, utan skalet laddar mobilen? Hur då, jo trådlöst, och för att det ska funka så finns det inbyggt men kräver speciellt skal.

Dessutom skulle aldrig en telefon utan inbyggd trådlös laddning få kontakt med plattan, vilket 1020 får, men lampan lyser aldrig med fast sken då den aldrig hamnar spikrakt pga av kameran. Men med detta skalet så hamnar den väl som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

borde iof fungera om man lägger "laddplattan" ner under kameran

Hur menar du?

Jag testade att fixa ett eget skal av ett vanligt cover och ett annat där det nästan blev helt rakt, men varje gång så gav det lite, lite vika om jag petade fram eller bak. Den ska ligga stilla, så om du är händig så kan du lösa det.

Man märker att det är kring kameran det största partiet sitter så kameran bör lämnas synlig, men fixar man att greja till ett format av något som har modulen öppen och inte tippar en endaste millimeter varken fram eller bak, så löser man det.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Då har den visst inbyggd trådlös laddning men skalet får luren att ligga rakt. För man laddar väl inte skalet, utan skalet laddar mobilen? Hur då, jo trådlöst, och för att det ska funka så finns det inbyggt men kräver speciellt skal.

Dessutom skulle aldrig en telefon utan inbyggd trådlös laddning få kontakt med plattan, vilket 1020 får, men lampan lyser aldrig med fast sken då den aldrig hamnar spikrakt pga av kameran. Men med detta skalet så hamnar den väl som den ska.

Den ligger inte helt hundra ändå.

Om ni kollar bak på1020 såär där 2 hål under kameran där går piggarna från laddskalet in.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vet inte om du skojar nu men gissar att du inte gör det.
Du ser de två "hålen" på baksidan av telefonen? De är kontakten mellan skalet och telefonen. I skalet sitter själva delen (metallspolarna) som gör det möjligt med trådlös laddning, strömmen går då genom dessa kontakter. Leta reda på bilder på skalet så ser du två piggar som då passar i "hålen" på mobilen. Lumia 1020 har INTE inbyggd trådlös laddning.

Hur den får kontakt? NFC är min gissning.

Det är förresten likadant för Lumia 820, ingen inbyggd trådlös laddning utan måste köpa skal för det.

Här skriver Nokia lite också:
http://www.nokia.com/gb-en/support/product/lumia1020/userguid...
"You need a Nokia wireless charging cover CC-3066, marked with the Qi logo inside the cover, for wireless charging to work."

"The charging coils are embedded within the CC-3066, out of sight, but the sprung gold contacts protrude in the right place to mate up with the gold charging points on the back of every Lumia 1020 "
http://allaboutwindowsphone.com/reviews/item/19028_Nokia_CC-3...

"But it's not perfect. Out of the box, the Lumia 1020 lacks Qi-based wireless charging, a feature found in the Lumia 920 and 928,"
http://winsupersite.com/windows-phone/lumia-1020-wireless-cha...

Tror du mig fortfarande inte är det väl bara att öppna upp din 1020 så får du se att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Vet inte om du skojar nu men gissar att du inte gör det.
Du ser de två "hålen" på baksidan av telefonen? De är kontakten mellan skalet och telefonen. I skalet sitter själva delen (metallspolarna) som gör det möjligt med trådlös laddning, strömmen går då genom dessa kontakter. Leta reda på bilder på skalet så ser du två piggar som då passar i "hålen" på mobilen. Lumia 1020 har INTE inbyggd trådlös laddning.

Hur den får kontakt? NFC är min gissning.

Det är förresten likadant för Lumia 820, ingen inbyggd trådlös laddning utan måste köpa skal för det.

Här skriver Nokia lite också:
http://www.nokia.com/gb-en/support/product/lumia1020/userguid...
"You need a Nokia wireless charging cover CC-3066, marked with the Qi logo inside the cover, for wireless charging to work."

"The charging coils are embedded within the CC-3066, out of sight, but the sprung gold contacts protrude in the right place to mate up with the gold charging points on the back of every Lumia 1020 "
http://allaboutwindowsphone.com/reviews/item/19028_Nokia_CC-3...

"But it's not perfect. Out of the box, the Lumia 1020 lacks Qi-based wireless charging, a feature found in the Lumia 920 and 928,"
http://winsupersite.com/windows-phone/lumia-1020-wireless-cha...

Tror du mig fortfarande inte är det väl bara att öppna upp din 1020 så får du se att jag har rätt.

NFC är avslaget.

Lägg en 925 ni som har och se om lampan blinkar.

Och det skumma är att ju mer rakt man håller den desto snabbare blinkar lampan. Så NFC kan ni nog avfärda direkt. Skumt hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Varför skriver Misco i sitt nyhetsbrev..

Nokia Lumia 630
+Bästa Windowstelefonen hittils

Snarare bästa budgettelefonen hittils

Permalänk

Tips, Nokia 1020 för endast 2990:- på elgiganten