Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hell Huzzbutt är standard men djupa bugningar och applåder godtas.

Du får nöja dig med att vara på MBY´s ignore-lista. En bedrift som tål att upprepas.

Citat:

Flyktingmottagande kostar definitivt men flyktingmottagande är å andra sidan en humanitär och inte en ekonomisk åtgärd.

Då är det alltså kostnaden för flyktingmottagandet som ska diskuteras? Migga idag, lärare imorgon eller hur var det?

Citat:

Ps. Vi ska nog sluta vara otrevliga mot varandra.

Otrevligheter är inte tillåtet i forumet, nu är det ju dock så bra att det ni håller på med kallas vänslas. Så fortsätt ni, det är så plutteguttgulligt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Då är det alltså kostnaden för flyktingmottagandet som ska diskuteras? Migga idag, lärare imorgon eller hur var det?

Eller deltidsanställd lokalvårdare på det lokala äldrevårdsboendet. Jag var tvungen att googla Migga och hamnade på ett Twitter konto som fick mig att tänka på Stewart Lees sågning av Paul Nutall.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Eller deltidsanställd lokalvårdare på det lokala äldrevårdsboendet. Jag var tvungen att googla Migga och hamnade på ett Twitter konto som fick mig att tänka på Stewart Lees sågning av Paul Nutall.

Migga är en förkortning på migrationshandläggare, det vet väl alla..? Har för mig att du drog en liknande parallell tidigare i tråden men kan dock ha fel, även jag har varit i Uppsala i ungdomen.

Twitter är en NoGo-zon för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Migga är en förkortning på migrationshandläggare, det vet väl alla..? Har för mig att du drog en liknande parallell tidigare i tråden men kan dock ha fel, även jag har varit i Uppsala i ungdomen.

Twitter är en NoGo-zon för mig.

Uppsala högar, Uppsala högen... Jag borde inte köpt jord jag borde tippat den.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Vi tillåter visst folk att stanna här illegalt. Din katt-analogi hade stämt om husägaren hade lämnat dörren öppen och ställt mat på golvet. Då kan man inte sitta och säga att man inte menade att katten skulle komma in i huset och, följdaktligen, pissa på badrumsmattan.

Att påstå att flyktingmottagande inte är en ekonomisk fråga är urbota dumt. Alla frågor som rör skattemedel är ekonomiska frågor. Sjukvårdsrelaterade frågor är ekonomiska frågor. Försvarsfrågor är ekonomiska frågor. Lärartäthet är ekonomiska frågor. Vad som är humant eller inte har diskuterats tidigare, och då liksom nu är svensk flyktingpolitik ett utomordentligt dåligt sätt att spendera pengar på humanitära insatser.

Den samlade invandringen kostar. I den ingår den hutlöst kostsamma flyktinginvandringen med tillhörande anhöriginvandring.
Arbetskraftsinvandring är inte heller en garanterat vinstaffär - långt ifrån. Arbetskraftsinvandring för att fylla lågkvalificerade positioner är ett minus för samhället. Enbart när det rör sig om kompetens som är svår eller omöjlig att hitta i Sverige eller som är kostsam att skapa så är arbetskraftsinvandring positiv för samhället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Låter du bli att citera för att du fortfarande ignorerar mig eller för att du vill smita undan?

Skrivet av Valiumballong:

Vi tillåter visst folk att stanna här illegalt. Din katt-analogi hade stämt om husägaren hade lämnat dörren öppen och ställt mat på golvet. Då kan man inte sitta och säga att man inte menade att katten skulle komma in i huset och, följdaktligen, pissa på badrumsmattan.

Min kattanalogi behandlade polisväsendet och begreppet tillåta. Inte samhället i övrigt varav mycket är ideellt.

Att påstå att flyktingmottagande inte är en ekonomisk fråga är urbota dumt. Alla frågor som rör skattemedel är ekonomiska frågor. Sjukvårdsrelaterade frågor är ekonomiska frågor. Försvarsfrågor är ekonomiska frågor. Lärartäthet är ekonomiska frågor. Vad som är humant eller inte har diskuterats tidigare, och då liksom nu är svensk flyktingpolitik ett utomordentligt dåligt sätt att spendera pengar på humanitära insatser.

Nej, Ovanstående frågor har ekonomiska dimensioner och vi kan driva dem som ekonomiska frågor. Flyktingmottagande är en humanitär fråga med ekonomiska implikationer. Sjukvård är även det en humanitär fråga med ekonomiska implikationer, vi kan sluta oss till det genom att konstatera att ättestupan inte används för att hantera fallpatienter över 65.

Vad det gäller det SD och din ide om att hjälpa på plats så är det en problemförskjutning. Ingen kommer att bli hjälpt på plats utan de kommer bli hjälpta i ett annat land tex Jordanien.

Den samlade invandringen kostar. I den ingår den hutlöst kostsamma flyktinginvandringen med tillhörande anhöriginvandring.
Arbetskraftsinvandring är inte heller en garanterat vinstaffär - långt ifrån. Arbetskraftsinvandring för att fylla lågkvalificerade positioner är ett minus för samhället. Enbart när det rör sig om kompetens som är svår eller omöjlig att hitta i Sverige eller som är kostsam att skapa så är arbetskraftsinvandring positiv för samhället.

Tröttsamt. Återigen så har du glömt större delen av den nationalekonomi du inte läst. Bläddra till sidan 4 och där ser du begreppet rörlighet, läs vidare tills det blir fetstil och en ny sak avhandlas. Att kompetensen kan hittas i landet och är arbetslös betyder inte att den är tillgänglig.

Din röv kostar, det är inte menat som ett påhopp men varje dag betalar du ett uppehälle för din röv. Bläddra vidare till alternativkostnader, Hade du inte haft en röv så kunde du ha lagt pengarna på Ciggaretter eller Kasettband men om du nu inte hade haft en röv så hade du suttit direkt på Svanskotan vilket medfört andra kostnader i form av smärtstillande. Det kan förstås lösas genom att du slutar sitta och börjar ligga på sidan, nya kostnader.
Att konstatera att något kostar är inte att konstatera att det är en dålig lösning, det betyder inte heller att avsaknaden därav är kostnadsfri. Allt det betyder är att man har uttalat en samhällelig konstant. Innan du skriver din replik så läs kapitlen om utbud och efterfrågan (Jämvikt) samt inflation, för det är det mitt svar kommer att vara, precis som varje gång vi har haft den här diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du är fortfarande ignorerad, då finns det ingen citera-knappt.

Det är inte bara polisen som kan påverka avvisningarna, varför det är meningslöst att påstå att polisens resurser är begränsade och att de syssla med annat. Det går även att underlätta polisens arbete, för att inte tala om at det finns illegala som bor på känd adress (ofta i migrationsverkets lokaler) med avvisningsbeslut som det bara är att plocka upp och skicka iväg.

Ordklyveri på hög nivå ser jag.
Gällande problemförskjutningen så är det betydligt billigare (mer hjälp per krona) att hjälpa flyktingar i Jordanien än i Sverige. Även om vi inte kan göra särskilt mycket i Syrien så kan vi göra mycket i närliggande länder dit en överväldigande majoritet av flyktingarna hamnar. Att ge permanenta uppehållstillstånd är det sämsta möjliga alternativet för alla utom just de som lyckats smuggla sig hit.

Ja, det råder stor brist på lågkvalificerad arbetskraft i Sverige. Att du har en bok i nationalekonomi är trevligt - det är bra att ha - men du kan inte på allvar sitta och säga att vi behöver ta hit ett antal tusen personer varje år för att utföra enkla arbeten när vi har en öppen arbetslöshet på 7,9%?

Nej, det är inte nödvändigtvis en dålig lösning när något kostar. Det är en dålig lösning när något kostar i onödan. Har vi hög arbetslöshet varav en stor del är kvalificerad att utföra enkla sysslor så behöver vi inte ha arbetskraftsinvandring för att fylla platserna. Det är inte svårare än så. Är det brist på personer som vill ta jobben så får vi öka incitamenten att jobba. Antingen genom att höja löner, att sänka skatt eller att sänka bidrag för den som aktivt väljer bort tillgängligt arbete. Att fortsätta betala ut bidrag och samtidigt importera arbetskraft är en dålig lösning därför att den är onödigt kostsam.

Sedan så har du redan bevisat tidigare i tråden att du inte behärskar begreppet inflation, så sluta använda det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Du är fortfarande ignorerad, då finns det ingen citera-knappt.

Top notch!

Det är inte bara polisen som kan påverka avvisningarna, varför det är meningslöst att påstå att polisens resurser är begränsade och att de syssla med annat. Det går även att underlätta polisens arbete, för att inte tala om at det finns illegala som bor på känd adress (ofta i migrationsverkets lokaler) med avvisningsbeslut som det bara är att plocka upp och skicka iväg.

Nu byter du ämne och mitt högra öga ser att du anklagar mig för något liknande i nästa stycke.

Det är bara polisen som kan verkställa avvisningen, att deras arbete kan underlättas eller påverkas av andra faktorer och organisationer är inget jag hävdat vara osant. Jag hävdar dock att det är irrelevant.

Ordklyveri på hög nivå ser jag.
Gällande problemförskjutningen så är det betydligt billigare (mer hjälp per krona) att hjälpa flyktingar i Jordanien än i Sverige. Även om vi inte kan göra särskilt mycket i Syrien så kan vi göra mycket i närliggande länder dit en överväldigande majoritet av flyktingarna hamnar. Att ge permanenta uppehållstillstånd är det sämsta möjliga alternativet för alla utom just de som lyckats smuggla sig hit.

Jag ser att godtyckligheten sitter kvar, härliga tider. Nu har du gaggat om avvisningar i några inlägg men plötsligt så anser du att vi ska göra det enklare för de illegala i Jordanien.

Du har en väldigt intressant syn på vad som är sämst, det beror förstås på att du blandar ihop kommunbudgeten med SIDA budget.

Ja, det råder stor brist på lågkvalificerad arbetskraft i Sverige. Att du har en bok i nationalekonomi är trevligt - det är bra att ha - men du kan inte på allvar sitta och säga att vi behöver ta hit ett antal tusen personer varje år för att utföra enkla arbeten när vi har en öppen arbetslöshet på 7,9%?

Nej men jag kan säga att du är lögnaktig eller illa påläst. Antingne har du aldrig läst nationalekonomi eller så har du aldrig förstått den och om du har betyg från de kurserna så borde lärosätet vid vilket du studerat fråntas examinationsrätten.

Återigen så kan jag hävda det, fem gånger tio gånger eller tusen gånger men jag kan inte få dig att förstå så länge du inte förstår mekanismerna bakom arbetsmarknaden. Vi har inte en 7,9% arbetslöshet, det är en sammanslagning av: Långtidsarbetslöshet, Korttidsarbetslöshet, Övergångsperioder, Arbetssökande studenter, sabbats år. Ordet arbetslöshet i den bemärkelse du använder det är som en Sovjetisk stororder på 20 ton spadar: Är det 10000 spadar? 5000? 200? eller två 10 ton spadar?

Jag tänker prompt föreslå att du lägger ner alla försök till ekonomisk argumentation tills du kan förklara på ett sunt och genomtänkt sätt varför den Svenska Ungdomsarbetslösheten är hög.

Nej, det är inte nödvändigtvis en dålig lösning när något kostar. Det är en dålig lösning när något kostar i onödan. Har vi hög arbetslöshet varav en stor del är kvalificerad att utföra enkla sysslor så behöver vi inte ha arbetskraftsinvandring för att fylla platserna. Det är inte svårare än så. Är det brist på personer som vill ta jobben så får vi öka incitamenten att jobba. Antingen genom att höja löner, att sänka skatt eller att sänka bidrag för den som aktivt väljer bort tillgängligt arbete. Att fortsätta betala ut bidrag och samtidigt importera arbetskraft är en dålig lösning därför att den är onödigt kostsam.

Sorry Valiumballong men jag är rätt trött på ditt bonnpojks förnuft. Ovanstående text är inte ens kvasiintellektuell, den är fullkomligt och helt irrelevant.
- Hög arbetslöshet är inte detsamma som stor mängd tillgänglig arbetskraft.

Resten av din moralistiska harang är omskriven i klarspråk nedan:

- Öka inflationen! Ge marginella nyttoeffekter! Slåss mot väderkvarnar! Jävla arbetslösa!''

Tillägg, den första delen funkar tillsammans med devalvering, det är det som ledde till sysselsättningspuckeln på slutet av 70-talet och 80-talet. Nu när antalet sysselsatta är tillbaka på det tidiga 70-talets nivåer så förstår jag att en sådan politik kan locka vissa men för många av oss är det så jävla yesterday att Just-D låter ballt.

Det är drömmen om den fria viljan som spökar ser jag, ta reda på varför LKAB och de andra gruvbolagen hade svårt att tillsätta positioner under boomen för några år sedan

Sedan så har du redan bevisat tidigare i tråden att du inte behärskar begreppet inflation, så sluta använda det.

Du har varken fog eller förmåga för att fälla en sådan kommentar, tillbaks till skolbänken.

HELT OBEFOGAD FETSTIL OCH CAPS; JAG FÖRMEDLAR INGET MED DET HÄR, DET ÄR LÖSRYCKT OCH ONÖDIGT FÖR ALLA UTOM MIG MEN I MITT HUVUD FINNS HÄR EN POÄNG SOM VIDA ÖVERSTIGER MINA EGNA KRAV FÖR ANVÄNDA MIG AV FETSTIL OCH CAPS!!!!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det är tämligen självklart att polisen är den enda myndighet som kan hämta upp någon och köra iväg dem till flygplatsen. Du verkar bara vara intresserad av just polisens del i det hela, jag är lika intresserad av icke-polisiära insatser för att både öka de frivilliga hemresorna (du vet, de där polisen inte behövs). Varför effektivisering av polisens arbete skulle vara irrelevant ur det ekonomiska perspektiv som du startade med vet jag inte, men du har väl dina underliga skäl som vanligt.

Vad Jordanien gör med illegala flyktingar är inte Sveriges problem. Ger Jordanien ett tillfälligt uppehållstillstånd till alla eller inte (eller struntar i att ge uppehållstillstånd/avvisar ö.h.t.) så finns det fortfarande en väldans massa flyktingar både där och i andra länder kring Syrien. Dessa människor är i behov av mat, kläder, vaccin, bostäder, rent vatten, hygienartiklar, vakter, sjukvård och mycket annat. Om vi, istället för att försöka öka Sveriges befolkning så fort som möjligt, ger UNHCR de resurser som behövs för att hjälpa många gör vi det mest ekonomiska och humanitära valet. I Balkan på 90-talet bad FNs flyktingkommissariat Sverige om $23.000.000, det skulle gå till akut hjälp för 200.000 människor. Sverige sade nej tack, de ska hjälpas i Sverige. För $23.000.000 kunde vi hjälpa 2000 personer igenom det svenska omhändertagandet. Det var både humant och ekonomiskt, eller hur?

Asylprocessen är statligt bekostad. De två första åren i Sverige är statligt bekostad. Sedan stämmer det att kommunerna tar över. Det betyder att det finns mycket icke-kommunala pengar att omfokusera till FN istället för svensk invandringsmodell.

Gällande arbetslösheten så menar du, bara så att vi klargör, att det inte finns ~10.000 människor varje år som skulle kunna ta ett lågkvalificerat arbete? Är det din övertygelse? Vi har 7,9% arbetslöshet. Det innebär personer som aktivt söker arbete. Av nästan 450.000 arbetslösa personer så behöver vi importera lågkvalificerad arbetskraft? Är du inte frisk i huvudet?

* Arbetslöshet innefattar personer som aktivt söker jobb. Om du inte aktivt söker jobb så kommer du inte ingå i statistiken över arbetslösa. Vi har ungefär 450.000 personer som söker jobb i Sverige. Vi har inte en brist på arbetskraft. Vi har ett överskott av arbetskraft. Det finns vissa kompetenser som vi saknar, då är det rimligt att titta bortom Sveriges gränser, men inte annars.

* Du visar återigen att du inte förstår begreppet inflation. Att istället för att betala ut bidrag betala ut lön =! ökad inflation. Sedan har vi f.ö. en inflation som ligger klart under målen och har gjort det under många år. Det finns utrymme att tillåta inflation om det så skulle behövas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja, det är tämligen självklart att polisen är den enda myndighet som kan hämta upp någon och köra iväg dem till flygplatsen. Du verkar bara vara intresserad av just polisens del i det hela, jag är lika intresserad av icke-polisiära insatser för att både öka de frivilliga hemresorna (du vet, de där polisen inte behövs). Varför effektivisering av polisens arbete skulle vara irrelevant ur det ekonomiska perspektiv som du startade med vet jag inte, men du har väl dina underliga skäl som vanligt.

Vad Jordanien gör med illegala flyktingar är inte Sveriges problem. Ger Jordanien ett tillfälligt uppehållstillstånd till alla eller inte (eller struntar i att ge uppehållstillstånd/avvisar ö.h.t.) så finns det fortfarande en väldans massa flyktingar både där och i andra länder kring Syrien. Dessa människor är i behov av mat, kläder, vaccin, bostäder, rent vatten, hygienartiklar, vakter, sjukvård och mycket annat. Om vi, istället för att försöka öka Sveriges befolkning så fort som möjligt, ger UNHCR de resurser som behövs för att hjälpa många gör vi det mest ekonomiska och humanitära valet. I Balkan på 90-talet bad FNs flyktingkommissariat Sverige om $23.000.000, det skulle gå till akut hjälp för 200.000 människor. Sverige sade nej tack, de ska hjälpas i Sverige. För $23.000.000 kunde vi hjälpa 2000 personer igenom det svenska omhändertagandet. Det var både humant och ekonomiskt, eller hur?

Asylprocessen är statligt bekostad. De två första åren i Sverige är statligt bekostad. Sedan stämmer det att kommunerna tar över. Det betyder att det finns mycket icke-kommunala pengar att omfokusera till FN istället för svensk invandringsmodell.

Gällande arbetslösheten så menar du, bara så att vi klargör, att det inte finns ~10.000 människor varje år som skulle kunna ta ett lågkvalificerat arbete? Är det din övertygelse? Vi har 7,9% arbetslöshet. Det innebär personer som aktivt söker arbete. Av nästan 450.000 arbetslösa personer så behöver vi importera lågkvalificerad arbetskraft? Är du inte frisk i huvudet?

* Arbetslöshet innefattar personer som aktivt söker jobb. Om du inte aktivt söker jobb så kommer du inte ingå i statistiken över arbetslösa. Vi har ungefär 450.000 personer som söker jobb i Sverige. Vi har inte en brist på arbetskraft. Vi har ett överskott av arbetskraft. Det finns vissa kompetenser som vi saknar, då är det rimligt att titta bortom Sveriges gränser, men inte annars.

* Du visar återigen att du inte förstår begreppet inflation. Att istället för att betala ut bidrag betala ut lön =! ökad inflation. Sedan har vi f.ö. en inflation som ligger klart under målen och har gjort det under många år. Det finns utrymme att tillåta inflation om det så skulle behövas.

Intressant att kolla på nu i efterhand hur de som fick asyl i Sverige från Balkan har gynnat de som stannade kvar i Bosnien.

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-skickade-over-17-miljarde...
http://www.worldbulletin.net/news/119851/balkan-countries-dep...

Vi ser att förra året skickades ca 100 miljoner dollar till Bosnien (från bara Sverige), vilket kan tänkas ha hjälp landet avsevärt mycket mer än vad det skulle ha gjort under kriget(om vi nu antar att inga bosnier/serbier/kroater fick asyl). Jag har inte statistisk på hur många som dog av svält eller brist på medicin, men jag skulle kunna tänka mig att det inte var särskilt många jämfört med hur många som dog av militära medel, snarare att de behövde skydd. Vet själv av erfarenhet från mina bekanta att även om de var knapert med mat så klarade sig de, det som var mer oroande var det militära och vissa städer som var utsatta extra militärt sätt. Det är väldigt intressant att det är inte bara momentan beloppet som är viktigt, utan hur det utvecklas. Tänk efter alla flyktingar som kom och fick asyl, om de efter några år börjar arbeta och betala skatt, att de sedan över flera år kan komma att skicka tillbaka pengar och hjälpa folket under en längre tid än jämfört om man hade endast skickat mat/medicin under en period. För det är det som du verkar vara intresserad av, att hjälpa så många på ett så bra sätt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Marginalkostnader.

Återigen så handlar det om att förskjuta mottagandet till ett annat land. Väljer Jordanien, Israel, Libanon, Kuwait, Turkiet eller de andra grannländerna att stänga sina gränser så hjälps ingen, ditt resonemang bygger på andras välvilja.

Den senare delen av ditt resonemang är dramatisk men givetvis tramsig och stötande. över 2 miljoner människor drevs på flykt under kriget i Jugoslavien dessa människor behövdes omhändertas på säkra platser de behövde inte främst 23 000 000 prinskorvar utan en plats där de undgick våldtäkt, etniska rensningar och artilleri eld. Att du har mat i magen är inget som gör ingen större skillnad när granaterna seglar över huvet på dig.

Bra då lägger vi dom pengarna på människorna som sitter fast i Homs, en skyddande mur av konserver står emot klusterbomber.

Du vet inte vad arbetslöshet betyder, du redogör för det i nästa paragraf. Du har fortfarande inte förstått rörlighet. Sluta prata ekonomi det är inte ditt gebit.

Återigen har du inte förstått rörlighet, dina argument befinner sig på lågstadienivå: +/-. Se bortom din inre föreställning om arbetslösa som en hög och vakanser som ett hål. Den är puttenuttig och söt men fel.

Nej Valiumballong vi har konsument prisökningar som ligger under inflationsmålet, var hamnar inflationen? Var är det löneökningarna har tagit vägen?

Kom igen nu, det är en enkel fråga: Varför har Sverige en hög ungdomsarbetslöshet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kom igen nu, det är en enkel fråga: Varför har Sverige en hög ungdomsarbetslöshet?

Det vet ju alla, det är ju invandrarna som tar deras jobb. Anledningen är att de svenska ungdomarna är överkvalificerade för jobben. Lösningen är att stoppa invandringen och nedgradera ungdomarnas kvalifikationer att passa de jobb som finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det vet ju alla, det är ju invandrarna som tar deras jobb. Anledningen är att de svenska ungdomarna är överkvalificerade för jobben. Lösningen är att stoppa invandringen och nedgradera ungdomarnas kvalifikationer att passa de jobb som finns.

Nästa steg är att ta lärdom av Kina, packa på 5 personer per arbetsuppgift, splitta lönen och möjliggör skiftarbete så att medan 1 arbetar spelar de andra 4 DOTA == 0 % arbetslöshet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Nästa steg är att ta lärdom av Kina, packa på 5 personer per arbetsuppgift, splitta lönen och möjliggör skiftarbete så att medan 1 arbetar spelar de andra 4 DOTA == 0 % arbetslöshet.

Stalin löste också arbetslösheten med finess kan tyckas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ungdomsarbetslösheten och den Kinesisk Stalinistiska lösningen

av Swiifty och Ilstallione.

Jag tror att den kommer sälja, argumenten är lysande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Har vi verkligen så hög ungdomsarbetslöshet om man jämför emot övriga europa?
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshe...
Visst vi ligger dåligt till bland de rikare länder, men ändå skillnaden är inte så stor.

Angående ordet arbetslöshet som ni pratar om så är det ett ord skapat av socialister för att beskriva ett fenomen som uppstår för vissa individer i den byråkratiska arbetsmarknaden. På samma sätt som ordet arbete är, för vad är arbete? Behöver man ha arbete för överleva utan bidrag etc?

På frågan varför vi arbetslösheten är där den är så beror det mesta på byråkrati, det går genom att ändra byråkratin minska respektive öka det som vi kallar för ungdomsarbetslöshet. Min åsikt är att vi bör ändra byråkratin på ett sådant sätt så att allt fler personer betalar ungdomar för att utföra sysslor åt dem, d.v.s. det vi kallar för arbete. Det går att göra ungdomarna mer konkurrenskraftigare (billigare, duktigare etc) eller göra arbetsmarknaden bättre.

Det finns inget enkelt som staten kan göra, visst minska skatteinkomsterna (bl.a. arbetsgivaravgiften) är enkelt, men då för staten samtidigt in mindre pengar. Dessutom kan det leda till att företag anställer en ungdom istället för en äldre.

Så det staten enligt mig ska göra är att se över allt slöseri, dessutom ska vi inte blöda för mycket utan bete oss som andra. Dumpar alla andra kärnavfall i Östersjön så gör vi likadant, vi bör såklart argumentera för att alla ska minska det. Detsamma gäller välgörenheten, skänker länder en viss summa i bistånd så ska vi ej skänka mer. (man kan diskutera vad vi ska gå på, pengar per individ eller bnp etc)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Visst vi ligger dåligt till bland de rikare länder, men ändå skillnaden är inte så stor.

Angående ordet arbetslöshet som ni pratar om så är det ett ord skapat av socialister för att beskriva ett fenomen som uppstår för vissa individer i den byråkratiska arbetsmarknaden. På samma sätt som ordet arbete är, för vad är arbete? Behöver man ha arbete för överleva utan bidrag etc?

På frågan varför vi arbetslösheten är där den är så beror det mesta på byråkrati, det går genom att ändra byråkratin minska respektive öka det som vi kallar för ungdomsarbetslöshet. Min åsikt är att vi bör ändra byråkratin på ett sådant sätt så att allt fler personer betalar ungdomar för att utföra sysslor åt dem, d.v.s. det vi kallar för arbete. Det går att göra ungdomarna mer konkurrenskraftigare (billigare, duktigare etc) eller göra arbetsmarknaden bättre.

Det finns inget enkelt som staten kan göra, visst minska skatteinkomsterna (bl.a. arbetsgivaravgiften) är enkelt, men då för staten samtidigt in mindre pengar. Dessutom kan det leda till att företag anställer en ungdom istället för en äldre.

Så det staten enligt mig ska göra är att se över allt slöseri, dessutom ska vi inte blöda för mycket utan bete oss som andra. Dumpar alla andra kärnavfall i Östersjön så gör vi likadant, vi bör såklart argumentera för att alla ska minska det. Detsamma gäller välgörenheten, skänker länder en viss summa i bistånd så ska vi ej skänka mer. (man kan diskutera vad vi ska gå på, pengar per individ eller bnp etc)

Ungdoms arbetslösheten oavsett om den upplevs som hög eller inte orsakas av obestämt antal faktorer men de får Valiumballong ta upp.

Men visst håller jag med om att ökad konkurrenskraft på arbetsmarknaden genom sänkta löner inte är en lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag ser snarare lösningen på problemet att från tidig ålder börja pracka på ungdomar viss vägledningen i vad de ska plugga, baserat på där jobben kommer att finnas och leda bort från jobb som håller på att fasas ut. En långtids lösning, definitivt, men så som mycket i politiken finns det oftast inga lyckade kortsiktiga lösningar som ger resultat direkt. Sen tror jag inte på metoden att ändra i ekonomin och politiken för att skapa lågkvalificerade jobb åt ungdomar i 15-24 års åldern, för att de ska kunna jobba på restauranger för att tjäna ihop till sommaren. Ett land som Sverige byggs inte på att skaffa lågkvalificierade jobb åt befolkningen i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

http://www.ukip.org/75_of_our_laws_are_made_by_eu_institution...

Eu-kommissionären Viviane Reding berättar att runt 75% av medlemsländernas lagar kommer från Bryssel.

Här kan du/ni läsa om Reding: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viviane_Reding

Det har ju varit lite diskussioner om huruvida detta stämmer. Bra att få information direkt från "the horses mouth". Särskilt från någon som själv är så Pro-EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag ser snarare lösningen på problemet att från tidig ålder börja pracka på ungdomar viss vägledningen i vad de ska plugga, baserat på där jobben kommer att finnas och leda bort från jobb som håller på att fasas ut.

Det håller jag med om och det borde vara en självklarhet! De yrken vi har brist inom och som kan antas ha brist i framtiden ska få prioritet över utbildningar som inte behövs. Antalet platser bör anpassas. Folk får gärna läsa någon obskyr utbildning som ingen efterfrågar, men då får de betala själva.

Jag vill dock gå ett par steg längre. Om du tex har utbildat dig till läkare, eller något annat bristyrke och du väljer att lämna Sverige snart efter att du examinerats, så bör du bli återbetalningsskyldig. Om Sverige investerar ett antal hundra k i din utbildning, så ska du jobba x antal år i Sverige innan du får lämna och tjäna storkovan i USA. Annars får du helt enkelt betala tillbaka.

Skrivet av Swiifty:

Ett land som Sverige byggs inte på att skaffa lågkvalificierade jobb åt befolkningen i mitt tycke.

Då bör man fråga sig varför man fyller på med extremt lågkvalificerad arbetskraft utifrån varje år i en skala som saknar motstycke i västvärlden. Svaret är naturligtvis att Alliansen, ivrigt påhejade av tex Svensk Näringsliv, gärna ser en hög arbetslöshet bland lågkvalificerad arbetskraft. Det är ju så man devalverar värdet på arbete och på så sätt sänker lönerna. I förlängningen så hoppas man att genom en allt för låg sysselsättning omöjliggöra ett samhälle med vård, skola och omsorg åt alla. Vänstern vet naturligtvis om detta, men de struntar i saken. De är bara lyckliga att få nytt röstboskap för tillfället. Och för kosmopolitiska broilers inom den regerande klassen så finns inga risker, de lever ju uppe i molnen i en annan verklighet. Fjärran från ghetton, kriminalitet, skolor utan svenskar mm mm. De skiter fullständigt i hur det går för den del av befolkningen som saknar deras möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det håller jag med om och det borde vara en självklarhet! De yrken vi har brist inom och som kan antas ha brist i framtiden ska få prioritet över utbildningar som inte behövs. Antalet platser bör anpassas. Folk får gärna läsa någon obskyr utbildning som ingen efterfrågar, men då får de betala själva.

Jag vill dock gå ett par steg längre. Om du tex har utbildat dig till läkare, eller något annat bristyrke och du väljer att lämna Sverige snart efter att du examinerats, så bör du bli återbetalningsskyldig. Om Sverige investerar ett antal hundra k i din utbildning, så ska du jobba x antal år i Sverige innan du får lämna och tjäna storkovan i USA. Annars får du helt enkelt betala tillbaka.

Icke fråga för att inte säga kontraproduktiv i den mån den knappt existerar. Att hindra läkare från kompetensutveckling i utlandet är knappast önskvärt.
Då de Svenska lärosätena inte kan tillgodose behovet av läkare så studerar många utomlands och flyttar tillbaka.

Skrivet av Ice Frontier:

Då bör man fråga sig varför man fyller på med extremt lågkvalificerad arbetskraft utifrån varje år i en skala som saknar motstycke i västvärlden. Svaret är naturligtvis att Alliansen, ivrigt påhejade av tex Svensk Näringsliv, gärna ser en hög arbetslöshet bland lågkvalificerad arbetskraft. Det är ju så man devalverar värdet på arbete och på så sätt sänker lönerna. I förlängningen så hoppas man att genom en allt för låg sysselsättning omöjliggöra ett samhälle med vård, skola och omsorg åt alla. Vänstern vet naturligtvis om detta, men de struntar i saken. De är bara lyckliga att få nytt röstboskap för tillfället. Och för kosmopolitiska broilers inom den regerande klassen så finns inga risker, de lever ju uppe i molnen i en annan verklighet. Fjärran från ghetton, kriminalitet, skolor utan svenskar mm mm. De skiter fullständigt i hur det går för den del av befolkningen som saknar deras möjligheter.

Förklaringen är helt korrekt om efterfrågan och utbud var det som styrde de Svenska lönerna men nu är så inte fallet utan att de hålls uppe och nere av arbetsmarknadens parter, oavsett invandringen så kommer lönerna ligga i linje med Metall och Inflationsmålet.

Vad det gäller resten av det du säger så lägger du dig på en sjysst konspirationsnivå, får jag föreslå den tråden istället. Du kanske tycker att det ä lite förmätet av mig att vara så näsvis men eftersom din teori om vänstern och för den delen högern hänger på att ditt första påståendet var rätt (vilket det inte var) så är det mest lämpliga att du fortsätter i konspirationstråden. Vem vet? (ja förutom ZOG) det kanske finns en koppling till 9/11?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Icke fråga för att inte säga kontraproduktiv i den mån den knappt existerar.
Att hindra läkare från kompetensutveckling i utlandet är knappast önskvärt.

Det handlar om att vi trots allt inte har oändliga resurser. Därför bör vi kräva att de som utnyttjar vårt utbildningssystem också ger tillbaka. Du spekulerar i att frågan inte existerar. Vad fint att du tror det, då blir ju inte särskilt många "drabbade". För övrigt handlar det inte bara om läkare. Samma borde gälla för alla bristyrken.

Skrivet av Huzzbutt:

Då de Svenska lärosätena inte kan tillgodose behovet av läkare så studerar många utomlands och flyttar tillbaka.

Självklart bör vi utbilda både fler och bättre läkare.

Skrivet av Huzzbutt:

Förklaringen är helt korrekt om efterfrågan och utbud var det som styrde de Svenska lönerna men nu är så inte fallet utan att de hålls uppe och nere av arbetsmarknadens parter, oavsett invandringen så kommer lönerna ligga i linje med Metall och Inflationsmålet.

Ja, Sverige är ju en isolerad ö som i evighet kan ha egna regler, helt opåverkad av omvärlden och verkligheten, right? :>

Skrivet av Huzzbutt:

Vad det gäller resten av det du säger så lägger du dig på en sjysst konspirationsnivå, får jag föreslå den tråden istället. Du kanske tycker att det ä lite förmätet av mig att vara så näsvis men eftersom din teori om vänstern och för den delen högern hänger på att ditt första påståendet var rätt (vilket det inte var) så är det mest lämpliga att du fortsätter i konspirationstråden. Vem vet? (ja förutom ZOG) det kanske finns en koppling till 9/11?

Du får vara så naiv och häcklande som du vill. Det beteendet verkar definiera dig och det har jag inget problem med. Game on man.

Du påminner mig starkt om kvinnan till vänster här http://vimeo.com/96095042

Hon avfärdar direkt all information som presenteras som hon inte gillar och hävdar att den är felaktig utan att precisera hur och utan att tillhandahålla egna data. Samtidigt försöker hon smeta allehanda epitet på sin meningsmotståndare i syfte att hämma debatten.

Hennes MO är identiskt med ditt. Heter du Soraya ?

:>

Permalänk
Medlem

SD blir det för mig, Kommer säkert vara en del moralens väktare och världens samvete som ser rött när jag lägger min röst på SD men det må så vara. Ju mer som attackerar ett demokratiskt val och särbehandlar SD desto mer övertygad är jag om att jag väljer rätt, vill inte vara del i ett samhälle där man inte kan hålla ett demokratiskt val och acceptera motståndarna och kanske se att det finns en poäng i vad de står för då de faktiskt representerar en del av folkets åsikter. Min röst kommer inte göra någon skillnad men man gör vad man kan, vill inte hjälpa in fler nickedockor någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det handlar om att vi trots allt inte har oändliga resurser. Därför bör vi kräva att de som utnyttjar vårt utbildningssystem också ger tillbaka. Du spekulerar i att frågan inte existerar. Vad fint att du tror det, då blir ju inte särskilt många "drabbade". För övrigt handlar det inte bara om läkare. Samma borde gälla för alla bristyrken.

Vad bra det vore om vetenskapen var statisk då hade din lösning sannerligen gett sina marginella effekter utan någon kostnad.

Skrivet av Ice Frontier:

Självklart bör vi utbilda både fler och bättre läkare.

Vi utbildar förstås redan de som enligt våra mätmetoder är bäst lämpade.

Skrivet av Ice Frontier:

Ja, Sverige är ju en isolerad ö som i evighet kan ha egna regler, helt opåverkad av omvärlden och verkligheten, right? :>

Det där är inte ens i knäpp connys värld en rimlig invändning. Systemet har fungerat i snart hundra år och skälet till att det fungerar är att styrande för lönerna är den konkurrensutsatta export industrin.

- Systemet är inte isolerat men det skulle förstås bli det om vi tillämpade din lösning på bristyrken.

Skrivet av Ice Frontier:

Du får vara så naiv och häcklande som du vill. Det beteendet verkar definiera dig och det har jag inget problem med. Game on man.

Du påminner mig starkt om kvinnan till vänster här http://vimeo.com/96095042

Hon avfärdar direkt all information som presenteras som hon inte gillar och hävdar att den är felaktig utan att precisera hur och utan att tillhandahålla egna data. Samtidigt försöker hon smeta allehanda epitet på sin meningsmotståndare i syfte att hämma debatten.

Hennes MO är identiskt med ditt. Heter du Soraya ?

:>

Sorry Ice_Frontier men du kan inte häckla någon precis efter att du dumförklarat dig själv. Särskilt int enär de specifika saker du anklagar Soraya och mig för är just det du själv har gjort.

(Som vanligt behöver inga källor presenteras i diskussioner med dig, det enda som krävs är tålamodet att påpeka på vilket sätt du missuppfattat data just den gången.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

SD blir det för mig, Kommer säkert vara en del moralens väktare och världens samvete som ser rött när jag lägger min röst på SD men det må så vara. Ju mer som attackerar ett demokratiskt val och särbehandlar SD desto mer övertygad är jag om att jag väljer rätt, vill inte vara del i ett samhälle där man inte kan hålla ett demokratiskt val och acceptera motståndarna och kanske se att det finns en poäng i vad de står för då de faktiskt representerar en del av folkets åsikter. Min röst kommer inte göra någon skillnad men man gör vad man kan, vill inte hjälpa in fler nickedockor någonstans.

Lite snabbt.
- Det finns ingen poäng i vad SD säger.
- Den demokratiska lyhördheten du efterfrågar är en effekt av du röstar på, det vore väldans odemokratiskt om de partier du inte röstat på gjorde som du ville och inte som sina väljare vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Nej tack, men fortsätt du gärna med dina konspirationsteorier, de är måttligt underhållande.

Permalänk
Medlem

Blir att skippa rösta i vanlig ordning. Finns inget parti som är emot övervakningen och spioneriet som som trappas upp hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Blir att skippa rösta i vanlig ordning. Finns inget parti som är emot övervakningen och spioneriet som som trappas upp hela tiden.

Va?
Piratpartiet är extremt emot detta.
Även Feministiskt initiativ om än i något mindre grad.
Sen finns det ett par liberala småpartiet som är väldigt emot detta.

Bland riksdagspartierna så har miljöpartiet och vänsterpartiet röstat och varit emot det mesta ganska mycket även om dom i viss mån varit medskyldiga till vissa saker som genomfördes under den socialdemokratiska regeringen innan 2006. Inom dessa partier finns det dock personer som alltid röstat emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Nej tack, men fortsätt du gärna med dina konspirationsteorier, de är måttligt underhållande.

Svenskt näringsliv efterfrågar öppet lägre löner bland låglöneyrken.
Reinfeldt och många andra i regeringen pratar tydligt om vikten av sänkta löner bland låglöneyrken i många fall.

Detta är helt öppen politik ifrån dessa parter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Piratpartiet är extremt emot detta.
Även Feministiskt initiativ om än i något mindre grad.
Sen finns det ett par liberala småpartiet som är väldigt emot detta.

Bland riksdagspartierna så har miljöpartiet och vänsterpartiet röstat och varit emot det mesta ganska mycket även om dom i viss mån varit medskyldiga till vissa saker som genomfördes under den socialdemokratiska regeringen innan 2006. Inom dessa partier finns det dock personer som alltid röstat emot.

https://www.youtube.com/watch?v=6_K3zYUrRlw&feature=youtu.be

Visa signatur