Dark Souls II - Officiella tråden

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Detta är helt stört men jag är helt stuck på smelter demon eller vad den kallas. Vägrar fortsätta förren den är död och det verkar vara mycket svårt. Är redan SL 100 och har ett Claymore 10+ lightning så gör ordentligt med skada men han dödar mig ändå alltid förr eller senare. Ett misstag och man är slut liksom

Fixa en Gyrm sköld som har 100% fire resistance. Smelter demon blev busenkel efter jag fixade den där skölden.

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoArmsButCookies:

Detta är helt stört men jag är helt stuck på smelter demon eller vad den kallas. Vägrar fortsätta förren den är död och det verkar vara mycket svårt. Är redan SL 100 och har ett Claymore 10+ lightning så gör ordentligt med skada men han dödar mig ändå alltid förr eller senare. Ett misstag och man är slut liksom

Träna på bossen genom att lämna din summon sign, lär dig sluta göra misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Detta är helt stört men jag är helt stuck på smelter demon eller vad den kallas. Vägrar fortsätta förren den är död och det verkar vara mycket svårt. Är redan SL 100 och har ett Claymore 10+ lightning så gör ordentligt med skada men han dödar mig ändå alltid förr eller senare. Ett misstag och man är slut liksom

om du nu har så stora problem med han så ska du nog köra med en bra 100% block sköld (bra fire block med) och eytt halv snabbt vapen, t.ex. ett longsword, mace eller bastardsword. ett slag i taget, ta det lungt, rotera runt han och lär dig hans attackmönster så gott du kan.

han är lite seg, man måste ha tålamod

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

älskar Picards Rapier special attack ! Engarde !!!!!!

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/843/ajj5.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Detta är helt stört men jag är helt stuck på smelter demon eller vad den kallas. Vägrar fortsätta förren den är död och det verkar vara mycket svårt. Är redan SL 100 och har ett Claymore 10+ lightning så gör ordentligt med skada men han dödar mig ändå alltid förr eller senare. Ett misstag och man är slut liksom

Förutom sköldar med hög fire block hjälper Flame Quartz ring (kan köpas av NPC i Majula) och Alonne Knight settet som droppas av monstren före Smelter, ger dig en stor boost i fire defense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Detta är helt stört men jag är helt stuck på smelter demon eller vad den kallas. Vägrar fortsätta förren den är död och det verkar vara mycket svårt. Är redan SL 100 och har ett Claymore 10+ lightning så gör ordentligt med skada men han dödar mig ändå alltid förr eller senare. Ett misstag och man är slut liksom

Han tog ett par attempts men det handlar mest om att vara tålmodig och att läsa hans beteende. Så fort han stannar upp och stab:ar marken eller sig själv ska du backa undan för hans aoe-attack (lite som Quelaag från DkS1). Hans andra attacker är rätt lätta att rulldodgea. Tvinga dig själv att inte försöka slå honom mer än en gång innan du backar undan.

Alternativ strategi skulle kunna vara att skaffa red eye ringen från Sweet Shalquoir, summona in en eller två till och sedan tanka Smelter Demon och låta dem andra göra skadan eftersom han kommer fokusera enbart på dig om du har den ringen på dig. Rekommenderar high stability sköld och kanske rustning från Alonne Knights före Smelter Demon, de har ganska hög fire resistance. Lycka till!

Praise the sun!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte end game pvp i 2an.
Nu springer alla ( i stort sett ) med full havel / valfri sköld / chime/staff etc med medium rolls eller tom light beroende på hur mkt VIT de har pumpat in på.

Har sj en 230+ SL character som jag pvpar med och med builden jag kör så har jag totallt förlorat ca 10 fighter ( ja builden är sjukt lame ) , varav 2-3 st var 1v3 , 1v2 är enkelt då man i stortsett kan förgöra någon på 1-2 träffar sen gå vidare till nästa person.

Grejen med demon souls och dark souls var ju att körde du SL 150 så kunde du inte vara en köttmur men samtidigt kasta spells som 1 shottar folk och även springa runt i bästa armorn i spelet med light roll . Man fick offra antingen defensivt eller offensivt vilket känns ganska solklart enligt mig. Nu går det mest ut på den som "cheesar" mest vinner fighten, batfog / monastery scimitar / parry backstep osv you name it

Enda grejen som är bra med SM är att nybörjare / låg lvl's inte blir invadade av pimpade SL1or som i 1an

Ett tips till er som är nya men kanske även " veteraner " gör en gubbe och stoppa inte ut en enda poäng i hp, använd ej sköld och bra armor heller. Ni vill i stort sett bli one shottad av allt om man klantar sig ( det kommer vara jobbigt i början men när ni lärt er hur och när man ska rulla/backstep så kommer ni undvika ALLT tids nog ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Gillar verkligen inte end game pvp i 2an.
Nu springer alla ( i stort sett ) med full havel / valfri sköld / chime/staff etc med medium rolls eller tom light beroende på hur mkt VIT de har pumpat in på.

Har sj en 230+ SL character som jag pvpar med och med builden jag kör så har jag totallt förlorat ca 10 fighter ( ja builden är sjukt lame ) , varav 2-3 st var 1v3 , 1v2 är enkelt då man i stortsett kan förgöra någon på 1-2 träffar sen gå vidare till nästa person.

Grejen med demon souls och dark souls var ju att körde du SL 150 så kunde du inte vara en köttmur men samtidigt kasta spells som 1 shottar folk och även springa runt i bästa armorn i spelet med light roll . Man fick offra antingen defensivt eller offensivt vilket känns ganska solklart enligt mig. Nu går det mest ut på den som "cheesar" mest vinner fighten, batfog / monastery scimitar / parry backstep osv you name it

Enda grejen som är bra med SM är att nybörjare / låg lvl's inte blir invadade av pimpade SL1or som i 1an

Ett tips till er som är nya men kanske även " veteraner " gör en gubbe och stoppa inte ut en enda poäng i hp, använd ej sköld och bra armor heller. Ni vill i stort sett bli one shottad av allt om man klantar sig ( det kommer vara jobbigt i början men när ni lärt er hur och när man ska rulla/backstep så kommer ni undvika ALLT tids nog ).

Skill > cheese. Det fanns cheesebuilds i dks också, det har inte ändrats. Jag tycker min passiva pvp har varit rätt rolig än så länge, jag har blivit invadead flertalet gånger har både vunnit och förlorat.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag kom på att vi mest haft direkta frågor och svar här i officiella tråden och tänkte därför också bidra med lite balla grejer det fantastiska internetet har att bidra med på egen hand:

Bonfireside Chat Dark soulspodcast med Gary och Kole, pratar episodiskt om spelet, område till område och diskuterar både gampeplay och lore, med och utan gäster.

Lobos Jr är en youtubare som sysslar med challengeruns, darrk- och demon's soulsveteran som gjort fler challengeruns än någon annan verkar det som, väldigt nördigt och ibland underhållande.

VaatiVidya förklarar lore och listar "hemligheter" man lätt kan missa.

Vageta311 gör komplicerade challengeruns och väldigt underhållande mechanicsexperiment. Han har parryat grisarna i Mejula, han har parryat två Heide Knights eller vad de nu heter i en parry. Han har parryat den stora grisen i Royal Army Campsite. ALLT går att parrya i DkS2 och han har gjort det.

Sunlightblade listar veckovis "Top 10" listor baserade på pvpreplays. Underhållande och inspirerande på sina ställen.

De grejerna jag kom på from the top of my head bara. Någon som har något annat att tipsa om?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

De grejerna jag kom på from the top of my head bara. Någon som har något annat att tipsa om?

EpicNameBro. Gör walkthroughs, guider, reder ut lore osv. Han var även med och jobbade på officella guiden till DS2. Han har ett trevligt sätt att kommentera sina walkthroughs på, förutom gameplay tips och dylikt går en stor del av tiden åt till att diskutera lore och små detaljer i spelet man själv kanske inte ens tänkt på.

Permalänk

Woho, lyckades slå Smelter Demon!

Gjorde tillslut så att jag plockade av all rustning jag hade och körde bara med mitt Claymore svärd. Jäklar vad det gick att rulla efter det, då gick det ganska smidigt. Sedan dog jag såklart direkt av Pursuer när jag kom tillbaka till samma plats igen. Rinse & repeat, av med rustningen för att rull dodga hans slag. Gick också ganska lätt tillslut.
Problemet är att jag känner mig sjukt klumpig när jag tar på rustning igen, köpte Alva armor för att den skulle vara lätt etc men tycker också att den förstör, har man ingen rustningen så rullar man ju så förbannat långt.

Förövrigt, kör ni mycket med "hopp" (B knappen)? Jag har i princip aldrig använt den, inte slaget med skölden heller, är det bra grejor?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Woho, lyckades slå Smelter Demon!

Gjorde tillslut så att jag plockade av all rustning jag hade och körde bara med mitt Claymore svärd. Jäklar vad det gick att rulla efter det, då gick det ganska smidigt. Sedan dog jag såklart direkt av Pursuer när jag kom tillbaka till samma plats igen. Rinse & repeat, av med rustningen för att rull dodga hans slag. Gick också ganska lätt tillslut.
Problemet är att jag känner mig sjukt klumpig när jag tar på rustning igen, köpte Alva armor för att den skulle vara lätt etc men tycker också att den förstör, har man ingen rustningen så rullar man ju så förbannat långt.

Förövrigt, kör ni mycket med "hopp" (B knappen)? Jag har i princip aldrig använt den, inte slaget med skölden heller, är det bra grejor?

Keep rollin rollin rollin

Det finns många lättare rustningar man kan ha, uppgraderar du dem hos blacksmith så skyddar de mer utan att väga mer. Om du blir bra på att dodga behöver du dock ingen rustning och kan bära tyngre vapen utan att bli för långsam. Balansera det som passar dig bäst personligen!

Jag kör inte så mycket hopp (har ställt tillbaka det till DkSkontroll där springa/rulla/hoppa är på samma knapp) men just utanför Smelter Demonarenan, på ledgen innan du går in till SD så kan man om man inte har någon rustning på sig springa åt motsatt håll och hoppa över till nästa ledge. Där finns en kista innehållandes ett VÄLDIGT viktigt item.

Sköldslaget, tja, det är väl ok mot fiender som turtlar bakom sköld mycket, men det är helt situationellt och beror på bilken spelstil/vapenpreferens du har. Tänk på att det är VÄLDIGT stor skillnad i blunt/slash/piercing damage i DkS2, om du har problem med en boss, testa en annan vapentyp. Maces och clubs är förvånansvärt bra på många bossar när man går bet med en claymore +10.

Edit: fan vad jag blev besviken när de hade ändrat movesetet för claymore för övrigt, det var mitt standardvapen i DkS i typ fyra olika playthroughs

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Haha nu måste du ju säga vad det är för sjukt viktigt item. Antingen har jag tagit det och inte fattat att det var viktigt eller så har jag helt missat det.

Tycker förövrigt att iron keep är det tråkigaste stället i spelet hittills, kan ju också bero på att jag har dött hur mycket som helst och inte har ens i närheten nog med fire def för att komma åt alla items.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Haha nu måste du ju säga vad det är för sjukt viktigt item. Antingen har jag tagit det och inte fattat att det var viktigt eller så har jag helt missat det.

Tycker förövrigt att iron keep är det tråkigaste stället i spelet hittills, kan ju också bero på att jag har dött hur mycket som helst och inte har ens i närheten nog med fire def för att komma åt alla items.

Oj, bra att du sade det, jag har inte hämtat upp någonting alls ur lavan, det ska jag se till att göra med flash sweatprymonacys, smelter demon armor och lite extra ringar Men viktiga itemet hittar du i spoilerrutan.

Itemet är en ember. Det du behöver ge till McDuff i Lost Bastille för att han ska kunna enchanta vapen åt dig.

Dold text
Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Tack! Det har jag hittat!

Sjukt bra spel förövrigt, jag gillar när det blir små sidouppdrag i spelet av sig självt. På Chariot-bossen var jag tex Hollow och hade skitsvårt att klara av den, slutade med att jag gjorde den som phantom och (nästan) klarade den ett tiotalgånger. Sedan blev jag tillslut human och tänkte att ja, nu kan jag äntligen få hjälp, men då hade jag lärt mig exakt hur jag skulle göra för att klara den och fixade det själv

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Tack! Det har jag hittat!

Sjukt bra spel förövrigt, jag gillar när det blir små sidouppdrag i spelet av sig självt. På Chariot-bossen var jag tex Hollow och hade skitsvårt att klara av den, slutade med att jag gjorde den som phantom och (nästan) klarade den ett tiotalgånger. Sedan blev jag tillslut human och tänkte att ja, nu kan jag äntligen få hjälp, men då hade jag lärt mig exakt hur jag skulle göra för att klara den och fixade det själv

Bra det, och ja, det är en bra strategi. Det har blivit nästan mer regel än undantag att jag "tränar" som phantom på en boss innan jag gör den själv.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

lite info om equipload:

Citat:

- The higher your percentage, the slower your stamina bar will recover stamina. The change appears to be linear.
- The higher your percentage, the shorter your roll distance
- If your equip load percentage is greater than 70%, your roll will be significantly slower. Up to 70%, all roll speed is the same.
- If your equip load percentage is greater than %100, your walk, run, and sprint speeds become slower

Note: Decrease in walk, run and sprint speed become greater capping at over encumbered at 120% rendering you unable to run, sprint and use evasive actions. Combo attacks that utilize the roll and jump back can still be used at own risk.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

lite info om equipload:

Bra tips, har inte riktigt reflekterat kring procenten utan bara försökt hålla mig ifrån röda siffror.

Känns som att tråden dog för övrigt, slutade alla spela plötsligt eller är spelet för lätt för att folk ska behöva hjälp med grejer?

Själv har jag haft en paus på två veckor och tänkte nu dra igång NG+ och testa dualwieldingmekaniken, jag har förstått att det funkar olika beroende på vilken typ av vapen man har i händerna. Har någon några tips till mig? (Jag kör en sorc/hexbuild just nu med ca 20/20 i strength/dex)

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Hmm.. En fråga, Hur länge måste man vänta för att få en ny Bone Of Order? det jag har läst om, så måste man vänta minst 6-8 timmar innan man kan få en ny bone of order?. Men det står massa saker om detta så jag har ingen aning om man får en sån.. Nån här som vet hur länge man behöver väntar i spelet?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Hmm.. En fråga, Hur länge måste man vänta för att få en ny Bone Of Order? det jag har läst om, så måste man vänta minst 6-8 timmar innan man kan få en ny bone of order?. Men det står massa saker om detta så jag har ingen aning om man får en sån.. Nån här som vet hur länge man behöver väntar i spelet?

Det jag läste indikerade att tid utanför things betwixt kanske inte räknas. Övrigt tips: sluta d/ca när du blir invadead? ;D

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Det jag läste indikerade att tid utanför things betwixt kanske inte räknas. Övrigt tips: sluta d/ca när du blir invadead? ;D

Jag hatar invaders men det stämmer, jag trycker på Alt + F4 och säger, Nej nej försök inte jävla Invader helvete.. typ :P.. jag tror att jag har väntat nu i ca 420 minuter i cardinal tower nu.. Invadingen borde dom uppdatera bort från spelet..

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Keeper of Traditions

Är det bara jag som känner mig helt vilsen när jag startar spelet?

Har spelat några timmar och flummat runt, utan minsta aning om vad historien är, vad som ska göras eller någon aning om vem ens karaktär är... Är det för att jag inte spelat ettan eller är det bara dålig speldesign?

Jag fick dödat två av de stora bossarna som jag gissar är två av de fyra som man tydligen har i uppdrag att döda, men om man efter så kort tid redan gjort hälften så kan inte spelet vara särskilt långt?

Sen förstår jag inte varför man ska förvandlas till någon sorts zombie (har vi inte fått nog av det temat vid det här laget?) så fort man dör... Varför lägga in en avancerad "karaktärskapare" om man aldrig ser ut som den karaktär man skapade?
Det känns mest som ett slappt sätt att få spelet att verka svårare...

EDIT: Och kontrollerna sen... Att man är tvungen att koppla in en handkontroll för att kunna spela då utvecklarna tydligen aldrig sett ett tangentbord känns extremt skumt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Jag hatar invaders men det stämmer, jag trycker på Alt + F4 och säger, Nej nej försök inte jävla Invader helvete.. typ :P.. jag tror att jag har väntat nu i ca 420 minuter i cardinal tower nu.. Invadingen borde dom uppdatera bort från spelet..

Antingen blockerar du Dark Souls med brandvägg, eller om du har spelet i Steam så startar du Steam i Offline-läget, så kan du spela Dark Souls utan att bli invaderad, förutom NPC-invasioner förstås. Finns till och med vissa NPC som bara invaderar om man spelar offline.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det bara jag som känner mig helt vilsen när jag startar spelet?

Har spelat några timmar och flummat runt, utan minsta aning om vad historien är, vad som ska göras eller någon aning om vem ens karaktär är... Är det för att jag inte spelat ettan eller är det bara dålig speldesign?

Jag fick dödat två av de stora bossarna som jag gissar är två av de fyra som man tydligen har i uppdrag att döda, men om man efter så kort tid redan gjort hälften så kan inte spelet vara särskilt långt?

Sen förstår jag inte varför man ska förvandlas till någon sorts zombie (har vi inte fått nog av det temat vid det här laget?) så fort man dör... Varför lägga in en avancerad "karaktärskapare" om man aldrig ser ut som den karaktär man skapade?
Det känns mest som ett slappt sätt att få spelet att verka svårare...

EDIT: Och kontrollerna sen... Att man är tvungen att koppla in en handkontroll för att kunna spela då utvecklarna tydligen aldrig sett ett tangentbord känns extremt skumt.

DU är karaktären. Du bestämmer själv vem där är, din spelstil, DIN berättelse. Det var väääldigt tydligt redan i början, men du kanske bara klickar förbi alla dialoger?

Om jag har räknat rätt så är det 31 "major" bossar i Dark souls 2.

Zombie? va?
Varför det blir så? Ja, om du faktiskt pratar med karaktärerna och lyssnar noga så borde du förstått vad som pågår. Det berättas ju redan i början.
Men en kort version: När du dör så förlorar du lite av dig själv, din mänsklighet. Den förbannelse du bär gör att du inte kan "dö", utan du återföds om och om igen tills din mänsklighet är helt borta, och du blir en Hollow. Hollows, dom där hjärndöda flaxande soldaterna i början, t.ex.

Du kan återfå din mänsklighet genom att använda Human Effigy, eller bli summonad till någon annans värld och hjälpa dom med deras äventyr.

Men det ligger i Dark Souls natur att vara kryptisk. Du måste prata med folk (dom har mycket att säga), läsa beskrivningar på föremål osv. Tjejen som hjälper dig levla upp berättar också en hel massa. Så kanske dags att börja snacka?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Jag hatar invaders men det stämmer, jag trycker på Alt + F4 och säger, Nej nej försök inte jävla Invader helvete.. typ :P.. jag tror att jag har väntat nu i ca 420 minuter i cardinal tower nu.. Invadingen borde dom uppdatera bort från spelet..

På riktigt, och jag förstår verkligen dina känslor kring detta, när jag spelade Demon's Souls på ps3, det fanns inget som gjorde mig mer illa till mods än meddelandet "you've been invaded by..." De hade ju för fan en OBLIGATORISK BOSS som var en invasion (om någon invader fanns tillgänglig). Men någonstans halvvägs genom Dark Souls (1) började jag se annorlunda på invasions. Typ när npc-invasion-Leeroy för tredje gången knuffade mig över en kant i Tomb Of Giants eller nåt, och jag till slut förstod att även PLAYER invasions var en planerad del av spelets svårighetsgrad. From räknar kallt med att en del människor är onda jävlar som bara vill förstöra för andra om de får chansen, och att folk som du och jag störs ut så in i helvete när vi försöker lära oss alla fienders rörelsemönster och attackpatterns, börjar spela spelet mekaniskt för att vi till slut kan ta oss igenom det mörka helvetet Tomb Of Giants med förbundna ögon för att man faktiskt KAN springa förbi varenda jävla fiende som inte är en boss i spelet och ÄNDÅ klara sig level- och gearmässigt. Invasions är den sista lilla biten RIKTIG RNG som verkligen får oss us balans.

Mitt råd till dig är: börja välkomna invasions. Lär dig varje invasionpoint på kartan, förbered riktiga CHEESEstrategier och skratta högt varje gång du ser meddelandet på skärmen. För den arma stackare som invadear oss ska inte tro att han kan göra oss rädda. Han ska inte tro att han kan trycka på "well? what is it?" efter att han dödat oss för vår reaktion är inte att höja skölden och backa tills det inte finns någonstans att ta vägen. Vår reaktion ska ALLTID vara att möta honom med kallt stål (eller svartmagi affinity och pursuers, för all del. Lites ost, någon?) och vi ska ALDRIG BACKA för FROM SOFTWARE HAR FAN INTE FÅTT MIG ATT GE UPP! MIN GIANTDAD ÄR FANIMIG STARKARE ÄN DIN GIANTDAD!

Dold text
Skrivet av Dunder:

Är det bara jag som känner mig helt vilsen när jag startar spelet?

Florrpan besvarade din fråga i bra ordalag. Väl rutet. Men kommentaren om handkontroll, första spelet i serien var playstation3-exklusivt, det är KLART att det är optimerat för handkontroll. Hur många konsol till pc-portade third person adventurerpgs har du spelat som haft bra mus+tangentbordkontroller de senaste tio åren?

Skrivet av Florrpan:

DU är karaktären. Du bestämmer själv vem där är, din spelstil, DIN berättelse. Det var väääldigt tydligt redan i början, men du kanske bara klickar förbi alla dialoger?

Om jag har räknat rätt så är det 31 "major" bossar i Dark souls 2.
...

Jag önskar att jag kunde trycka Gilla mer än en gång på ditt inlägg i diskussionen. Väl rutet!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Release:

Florrpan besvarade din fråga i bra ordalag. Väl rutet. Men kommentaren om handkontroll, första spelet i serien var playstation3-exklusivt, det är KLART att det är optimerat för handkontroll. Hur många konsol till pc-portade third person adventurerpgs har du spelat som haft bra mus+tangentbordkontroller de senaste tio åren?

Nej, inte direkt

Ja, att det är optimerat för en handkontroll förstår jag, men även där är kontrollerna sega och inte särskilt responsiva... Och att de inte ens kan ändra texterna i spelet för att reflektera att man spelar på PC är bara pinsamt.

Flera stycken faktiskt, Mass Effect t.ex. hade helt okej styrning, de krånglade inte till det mer än vad som behövdes.

Skrivet av Florrpan:

DU är karaktären. Du bestämmer själv vem där är, din spelstil, DIN berättelse. Det var väääldigt tydligt redan i början, men du kanske bara klickar förbi alla dialoger?

Fast det funkar inte när det är ett så instängt spel. Det känns som ett konstigt designbeslut att ge så lite historia och lore när man har en så instängd och kontrollerad värld.
Dialogerna hittills har bestått av gamla tanter som mumlat domedagsprofetior...

Skrivet av Florrpan:

Om jag har räknat rätt så är det 31 "major" bossar i Dark souls 2.

Okej... För någonstans sa karaktärerna att det var fyra man hade i uppgift att döda.

Skrivet av Florrpan:

Zombie? va?
Varför det blir så? Ja, om du faktiskt pratar med karaktärerna och lyssnar noga så borde du förstått vad som pågår. Det berättas ju redan i början.
Men en kort version: När du dör så förlorar du lite av dig själv, din mänsklighet. Den förbannelse du bär gör att du inte kan "dö", utan du återföds om och om igen tills din mänsklighet är helt borta, och du blir en Hollow. Hollows, dom där hjärndöda flaxande soldaterna i början, t.ex.

Du kan återfå din mänsklighet genom att använda Human Effigy, eller bli summonad till någon annans värld och hjälpa dom med deras äventyr.

Ja, grönhudad, orc, odöd, zombie, kalla det vad man vill... Trist är det i alla fall att de valt den slappa vägen att direkt gå till slutstadiet istället för att använda en gradvis försämring som de gör med hälsan.
Sen tror jag du missförstod frågan, det handlade inte om varför man förändrades när man dog, utan varför det var en sån trist förändring. Just urholkningen är ju i princip det enda som beskrivits.

Skrivet av Florrpan:

Men det ligger i Dark Souls natur att vara kryptisk. Du måste prata med folk (dom har mycket att säga), läsa beskrivningar på föremål osv. Tjejen som hjälper dig levla upp berättar också en hel massa. Så kanske dags att börja snacka?

Jag har pratat med alla jag mött hittills, och visst de har väl mycket att säga om sig själva, men få verkar ju veta någonting alls om världen runtomkring.

Ska det nu vara ett rollspel så är det ett rollspel som det är väldigt svårt att spela en roll i, det är ju ett som är säkert...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast det funkar inte när det är ett så instängt spel. Det känns som ett konstigt designbeslut att ge så lite historia och lore när man har en så instängd och kontrollerad värld.
Dialogerna hittills har bestått av gamla tanter som mumlat domedagsprofetior...

Jag håller med dig om att dom kunde vara mindre kryptisk och försöka berätta mer med hjälp av cutscenes eller större dialoger. Men Så här har dom alltid gjort. Du kommer till ett land med ett mål; All bli fri förbannelsen. Du går, som med många andra, mot samma öde; Att dö om och om igen. Bara minnet om vem du ä'r kan hålla dig vid liv och driva dig att fortsätta. Sanningen är nog att ingen i denna värld vi vandrar i vet mycket mer än oss. Det finns gamla berättelser om krig och kungar, och ursprunget till förbannelsen, men det är så långt bort i tiden att ingen längre vet.

Meningen är nog att utmana dig som spelare att vara kreativ, leta reda på trådarna och knyt ihop dom. Skapa en egen berättelse.. vad tror du allt handlar om?

Dom gamla tanterna är firekeepers, dvs, dom som vaktar bonfires. Man får inte veta mycket om dom i andra spelet, dom är mer aktiva storymässigt i första spelet.

Skrivet av Dunder:

Okej... För någonstans sa karaktärerna att det var fyra man hade i uppgift att döda.

Det finns 4 väldigt värdefulla själar som behövs för att komma vidare i storyn, men det finns väldigt många bossar längs vägen.

Skrivet av Dunder:

Ja, grönhudad, orc, odöd, zombie, kalla det vad man vill... Trist är det i alla fall att de valt den slappa vägen att direkt gå till slutstadiet istället för att använda en gradvis försämring som de gör med hälsan.
Sen tror jag du missförstod frågan, det handlade inte om varför man förändrades när man dog, utan varför det var en sån trist förändring. Just urholkningen är ju i princip det enda som beskrivits.

Det är en gradvis urholkning i ditt utseende. Har du ens tagit en titt i ditt eget ansikte och kött? Ju mer du dör, desto mer urholkad ser du ut.
Men det är du som drar parallelerna till zombies, orcer osv. Men det är ju långt ifrån sanningen.

Skrivet av Dunder:

Ska det nu vara ett rollspel så är det ett rollspel som det är väldigt svårt att spela en roll i, det är ju ett som är säkert...

Andra spel håller dig i handen och ger dig en roll. Kan du inte vara mer kreativ? Detta spel är unikt på så många sätt, försök inte relatera till hur det BRUKAR vara.

Du verkar lite ytlig, eller så är du bara väldigt inlåst på det klassiska berättarspelen. Försök vara mer kreativ och tolka saker som du bäst vill.

Här är en video som kan klargöra saker, Dark Souls 2 story förklarad, och den drar några paralleller mellan Dark souls 1 och 2.
OBS: Kan innehålla spoliers.
http://www.youtube.com/watch?v=s8vPJwTKy8w

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Release:

På riktigt, och jag förstår verkligen dina känslor kring detta, när jag spelade Demon's Souls på ps3, det fanns inget som gjorde mig mer illa till mods än meddelandet "you've been invaded by..." De hade ju för fan en OBLIGATORISK BOSS som var en invasion (om någon invader fanns tillgänglig). Men någonstans halvvägs genom Dark Souls (1) började jag se annorlunda på invasions. Typ när npc-invasion-Leeroy för tredje gången knuffade mig över en kant i Tomb Of Giants eller nåt, och jag till slut förstod att även PLAYER invasions var en planerad del av spelets svårighetsgrad. From räknar kallt med att en del människor är onda jävlar som bara vill förstöra för andra om de får chansen, och att folk som du och jag störs ut så in i helvete när vi försöker lära oss alla fienders rörelsemönster och attackpatterns, börjar spela spelet mekaniskt för att vi till slut kan ta oss igenom det mörka helvetet Tomb Of Giants med förbundna ögon för att man faktiskt KAN springa förbi varenda jävla fiende som inte är en boss i spelet och ÄNDÅ klara sig level- och gearmässigt. Invasions är den sista lilla biten RIKTIG RNG som verkligen får oss us balans.

Mitt råd till dig är: börja välkomna invasions. Lär dig varje invasionpoint på kartan, förbered riktiga CHEESEstrategier och skratta högt varje gång du ser meddelandet på skärmen. För den arma stackare som invadear oss ska inte tro att han kan göra oss rädda. Han ska inte tro att han kan trycka på "well? what is it?" efter att han dödat oss för vår reaktion är inte att höja skölden och backa tills det inte finns någonstans att ta vägen. Vår reaktion ska ALLTID vara att möta honom med kallt stål (eller svartmagi affinity och pursuers, för all del. Lites ost, någon?) och vi ska ALDRIG BACKA för FROM SOFTWARE HAR FAN INTE FÅTT MIG ATT GE UPP! MIN GIANTDAD ÄR FANIMIG STARKARE ÄN DIN GIANTDAD!

Florrpan besvarade din fråga i bra ordalag. Väl rutet. Men kommentaren om handkontroll, första spelet i serien var playstation3-exklusivt, det är KLART att det är optimerat för handkontroll. Hur många konsol till pc-portade third person adventurerpgs har du spelat som haft bra mus+tangentbordkontroller de senaste tio åren?

Jag önskar att jag kunde trycka Gilla mer än en gång på ditt inlägg i diskussionen. Väl rutet!

Rådet du gav mig är igentligen en sann instingt, Man ska ju självklart försvara sig och inte vara rädd för att dö, Men det är INTE roligt när dom kommer med alla möjliga magier, Dark Power te,x som är målsökande som man inte kan blocka knappt, och rull attack kan jag ju göra, men dock rullar jag långsamt eftersom jag kör med Grass Night Armor + Havel´s Shield, och DragonTooth vapnet och samt Great Lightning Spear 32st.. Men som du skriver det gäller och hitta nån slags mönster i det hela och försöka hitta en öppning som funkar!!

Förästen.. Dom som är intresserade och spela co-op? lägga gärna till mig på steam

OBS: Har precis påbörjat New Game+4

Steam: nystedt86

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

[ ... ]

Fast det funkar inte när det är ett så instängt spel. Det känns som ett konstigt designbeslut att ge så lite historia och lore när man har en så instängd och kontrollerad värld.
Dialogerna hittills har bestått av gamla tanter som mumlat domedagsprofetior...

[ ... ]

Ja, grönhudad, orc, odöd, zombie, kalla det vad man vill... Trist är det i alla fall att de valt den slappa vägen att direkt gå till slutstadiet istället för att använda en gradvis försämring som de gör med hälsan.
Sen tror jag du missförstod frågan, det handlade inte om varför man förändrades när man dog, utan varför det var en sån trist förändring. Just urholkningen är ju i princip det enda som beskrivits.

[ ... ]

Ska det nu vara ett rollspel så är det ett rollspel som det är väldigt svårt att spela en roll i, det är ju ett som är säkert...

Det verkar som att du inte har spelat så långt in i spelet än så länge, jag tycker personligen att man får mer kött på benen (hue hue) lite längre in i spelet. Storyn i Souls-spelen är ganska passiv och om man engagerar sig får man leta lite för att hitta den och bilda sig en uppfattning om historien. För mig har storyn aldrig varit det drivande, utan gameplay är det som har fått mig att komma tillbaka om och om igen. Jag hoppas du hittar något som griper dig i spelet. Om du är intresserad av lore och story kan jag rekommendera Prepare To Cry-videorna på youtube och de borde också ha ett par diskussioner om det på somethingawful-forumen.

Kontrollerna känns nog sega med avsikt, du har en stat du kan levla som heter adaptability som påverkar hur snabbt man höjer sin sköld, slår med sitt vapen etc., det var väldigt frustrerande i början innan jag hade upptäckt det, kändes som mycket segare kontroller än Dark Souls (1).

Första steget till undead är ett ganska stort, men om du inte har hjälm på dig så kommer du se en gradvis degradering, där mer och mer hår faller av, där mer och mer hål dyker upp i din kropp.

Min rekommendation är att du spelar lite till och hoppas att du hittar vad som gör det här spelet för dig, tanken med diskussionen är ju att hitta något du kan komma att gilla med spelet.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns någon go själ ute här som har lust att droppa en black witch straff till mig? Har saker att byta mot om ni vill ha något skulle vara jätte snällt för lyckades inte få den av Fantomen i shrine of anama eller häxorna i undead crypt så är ganska platt där Är på ng+ och SM på 7m ungefär och på PC. Skype och steam är bra och där hörs vi om någon vill byta, bara citera/pm mig så hör jag av mig på tack i förhand mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner