Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tappar internet en gång i timmen

Tjenare!

Nu vet jag inte riktigt vad som har hänt med datorn...eller internet. Mitt internet droppar ungefär 1 gång varje timme. Varje gång löser jag det genom att felsöka och då säger den att felet var "local area connection doesn't have a valid ip configuration" med det fixar det i alla fall. Klockan på datorn har också slutat fungera och går lite som den vill. Någon som vet hur man ska fixa detta eller?

Permalänk
Medlem

byt batteriet på moderkortet. hade exakt samma fel o löste de med hjälp av de. mitt moderkort var ca 3 månader när jag fick problemet så de kan vara kasst fast du har nya saker.

Permalänk
Medlem

När jag använde min kompis internet som bor ovanför mig så funkar internet perfekt inga dces eller något och när han använder mitt så funkar det också perfekt. Det är bara när jag använder mitt eget internet det blir såhär..

Permalänk

Har samma problem i ena huset, flera datorer.. Idag blev det så på datorn men wifi på telefonen fungerade utan problem.. Konstigt

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Hej! Nu har jag fått exakt det här problemet på min dator, jag har win 7 och det började den 25:e maj. Klockan går åt h-e fel och jag tappar min uppkoppling ungefär varje timme, ibland mer frekvent. Och jag får igång mitt internet igen genom att diagnosticera via nätverk och delningscentret. Felkoden är som i första inlägget "local area connection doesn't have a valid ip configuration".

Vad kan felet vara? Är det cmos batteriet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moddg33k:

Hej! Nu har jag fått exakt det här problemet på min dator, jag har win 7 och det började den 25:e maj. Klockan går åt h-e fel och jag tappar min uppkoppling ungefär varje timme, ibland mer frekvent. Och jag får igång mitt internet igen genom att diagnosticera via nätverk och delningscentret. Felkoden är som i första inlägget "local area connection doesn't have a valid ip configuration".

Vad kan felet vara? Är det cmos batteriet?

Tack på förhand!

Kanske det, koncentrera dig först på att få klockan att fungera eftersom det även påverkar säkerhetsfunktioner på nätverket om den går fel. Batterikoll/byte är nog inte fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske det, koncentrera dig först på att få klockan att fungera eftersom det även påverkar säkerhetsfunktioner på nätverket om den går fel. Batterikoll/byte är nog inte fel.

Tack för ditt svar! Hur menar du med att klockan påverkar säkerhetsfunktioner på nätverket? Jag har googlat en del om hur jag skall få systemklockan att gå rätt men inget har hjälpt hittills, har också sökt efter virus/malware i vanligt och felsäkert läge flera gånger om. Har också startat om min modemrouter flera gånger om utan något vidare resultat. Riktigt jävla irriterande problem =/

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moddg33k:

Tack för ditt svar! Hur menar du med att klockan påverkar säkerhetsfunktioner på nätverket? Jag har googlat en del om hur jag skall få systemklockan att gå rätt men inget har hjälpt hittills, har också sökt efter virus/malware i vanligt och felsäkert läge flera gånger om. Har också startat om min modemrouter flera gånger om utan något vidare resultat. Riktigt jävla irriterande problem =/

Säkerhetscertificat har en viss giltighet. Om certificatet är giltigt mellan 1 januari 2014 och 1 januari 2015 och klockan står på 2004-01-01 02:00 så kommer saker inte fungera.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Säkerhetscertificat har en viss giltighet. Om certificatet är giltigt mellan 1 januari 2014 och 1 januari 2015 och klockan står på 2004-01-01 02:00 så kommer saker inte fungera.

Jasså ok! Ne så illa är det ju inte. När det började krångla den 25:e maj så stannade datumet på den dagen, sen började klockan rulla runt på 21:00 > 22:00 > 21:00 > 22:00 osv osv.. Nu idag försökte jag ju att stänga av all automatik till systemklockan och ändrade sen tiden och datumet till det aktuella. Det funkade bra i drygt 40 minuter, sen började samma process återigen och den snurrar runt på samma timme.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Rekordmedlem

Lös klockproblemet hursomhelst eftersom det tyder på hårdvarustrul av nån sort och det kan vara känsligt även att klockan går relativt rätt i förhållande till servrar, om nätet försvinner med jämna mellanrum skulle det kunna bero på att dhcp förnyandet falerar, tex 1 timme i dhcp lån och sedan blir det stopp efter den timmen.
Man kan se dhcp lånetiden om man kör "ipconfig /all" i en kommandotolk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.