Vad ska jag välja/åtgärda för att få min setup att funka?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag välja/åtgärda för att få min setup att funka?

Hej.

Jag har mkt låg kunskap inom detta (nästan obefintlig...) och hoppas därför på hjälp här.

Vill kunna streama media hemma. Som det är idag funkar det VÄLDIGT hackigt (så pass att det är oanvändbart skulle jag säga) när jag försöker strömma film på TV:n från såväl Laptop till Boxee:n som från WD:n till TV:n.

Utrustningen idag:
Panasonic smart TV
Boxee Box
WD My Cloud
Tele2 25/10 vägg-jack
Netgear WGR 614 v9 Router

Ska snart flytta och kommer då kunna välja nytt bredband (vägg-jack).
Det jag undrar nu är:

Vad tror ni är orsaken till mitt hackande och trassel?
Ska jag i nya lägenheten skaffa bredband med bättre upp-hastighet? (t ex 100/100) eller räcker 100/10? Det är trots allt mkt billigare...
Eller ska jag investera i en ny router?

Permalänk
Medlem

Har du materialet (filmen) liggande lokalt på PC så spelar ditt bredband ingen som helst roll.

Hur är dina enheter inkopplade? Med kabel eller wifi?
Om du kör wifi så beror ditt problem troligtvis på det. Testa med kabel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik0240:

Hej.

Jag har mkt låg kunskap inom detta (nästan obefintlig...) och hoppas därför på hjälp här.

Vill kunna streama media hemma. Som det är idag funkar det VÄLDIGT hackigt (så pass att det är oanvändbart skulle jag säga) när jag försöker strömma film på TV:n från såväl Laptop till Boxee:n som från WD:n till TV:n.

Utrustningen idag:
Panasonic smart TV
Boxee Box
WD My Cloud
Tele2 25/10 vägg-jack
Netgear WGR 614 v9 Router

Ska snart flytta och kommer då kunna välja nytt bredband (vägg-jack).
Det jag undrar nu är:

Vad tror ni är orsaken till mitt hackande och trassel?
Ska jag i nya lägenheten skaffa bredband med bättre upp-hastighet? (t ex 100/100) eller räcker 100/10? Det är trots allt mkt billigare...
Eller ska jag investera i en ny router?

100/10 räcker långt. En hemanvändare behöver inte 100mbit upload.

Hur har du dina enheter inkopplade? Kör du trådlöst och i så fall till vilka enheter?
När du pratar om att strömma, menar du då att du öppnar en fil över nätverket eller strömmar du genom mediaspelaren på din laptop till TV'n?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

100/10 räcker långt. En hemanvändare behöver inte 100mbit upload.

Hur har du dina enheter inkopplade? Kör du trådlöst och i så fall till vilka enheter?
När du pratar om att strömma, menar du då att du öppnar en fil över nätverket eller strömmar du genom mediaspelaren på din laptop till TV'n?

Väggjack till router, WD till router.

Resten står i andra rum. Vill ju slippa ha kablar och så.
Med strömm menar jag att jag kommer åt WD:n eller laptopen från min TV eller Boxee ja... Så jag kan spela filerna via dem.

Skrivet av madtop:

Har du materialet (filmen) liggande lokalt på PC så spelar ditt bredband ingen som helst roll.

Hur är dina enheter inkopplade? Med kabel eller wifi?
Om du kör wifi så beror ditt problem troligtvis på det. Testa med kabel.

WIFI. Vill komma från kabel!

Permalänk
Medlem

En snabb koll är att koppla via kabel och se om problemet kvarstår?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik0240:

WIFI. Vill komma från kabel!

Jaha - det var ju synd för kabel hade nog löst ditt problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik0240:

Väggjack till router, WD till router.

Resten står i andra rum. Vill ju slippa ha kablar och så.
Med strömm menar jag att jag kommer åt WD:n eller laptopen från min TV eller Boxee ja... Så jag kan spela filerna via dem.

WIFI. Vill komma från kabel!

Den där routern har ju inte världens snabbaste trådlösa nätverk. 54mbit som mest. Det borde funka att läsa filer från WD'n om inga andra enheter snackar trådlöst, men om du har många störningskällor runt omkring (tex om du bor i lägenhet), allmänt dålig WiFi-täckning eller många enheter uppkopplade på WiFi så kan det nog bli svårt.

Personligen hade jag dragit en sladda alla dagar i veckan. Det är några timmars jobb om man ska göra det snyggt, men sedan ligger den där och du har tagit bort många potentiella problem. Envisas du med WiFi så ska du börja med att köpa dig en bättre router. Chansen att det funkar är större med en router med n-standard WiFi eller bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jaha - det var ju synd för kabel hade nog löst ditt problem.

Skrivet av giplet:

Den där routern har ju inte världens snabbaste trådlösa nätverk. 54mbit som mest. Det borde funka att läsa filer från WD'n om inga andra enheter snackar trådlöst, men om du har många störningskällor runt omkring (tex om du bor i lägenhet), allmänt dålig WiFi-täckning eller många enheter uppkopplade på WiFi så kan det nog bli svårt.

Personligen hade jag dragit en sladda alla dagar i veckan. Det är några timmars jobb om man ska göra det snyggt, men sedan ligger den där och du har tagit bort många potentiella problem. Envisas du med WiFi så ska du börja med att köpa dig en bättre router. Chansen att det funkar är större med en router med n-standard WiFi eller bättre.

Ok. Har du/ni nått tips på en bra router i detta läge? Gärna av känt märke men såklart så billig som möjligt....

Skrivet av Maho:

En snabb koll är att koppla via kabel och se om problemet kvarstår?

Men hur skulle jag dra kablar då?! Med tanke på att de e så pass många olika enheter jag vill kunna spela/köra mellan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik0240:

Men hur skulle jag dra kablar då?! Med tanke på att de e så pass många olika enheter jag vill kunna spela/köra mellan....

Det är ju lite svårt att ge tips om utan att veta planlösning, antal enheter och i vilket rum de står.

Men i princip:
Router - switch - TV & Boxee (förutsätter att TV och Boxee står bredvid varandra)
Router - NAS

Du får en dubblering av wifi-kapacitet om du drar kabel till någon av dina enheter
Idag: PC - wifi - router - wifi - TV (filmen går två gånger över wifi)
Alt1: NAS - wifi - router - kabel - TV (filmen går en gång över wifi)
Alt2: NAS - kabel - router - kabel -TV (filmen går noll gånger över wifi)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik0240:

Ok. Har du/ni nått tips på en bra router i detta läge? Gärna av känt märke men såklart så billig som möjligt....

Men hur skulle jag dra kablar då?! Med tanke på att de e så pass många olika enheter jag vill kunna spela/köra mellan....

Svårt att rekommendera en router som ska vara bra men så billig som möjligt, men ger mig på ett försök.
http://www.inet.se/produkt/5401439/netgear-wnr3500l-n300-rang...
Denna har sina begränsningar, men ger mycket router för pengarna tycker jag.

I din tråd har du bara pratat om fyra enheter, varav en förstår jag det som står vid routern. Så hur kan det vara så många enheter att dra kabel till? I min värld står din Boxee vid TV'n, så du drar en kabel dit och sätter en switch som kan serva både TV och Boxee. Sedan evetuellt en kabel till den bärbara beroende på hur du brukar använda den. Kabeln till den kan också utgå ifrån switchen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

I hallen sitter tele2-jacket, så där står routern och WD:n.

TV, Boxee och laptopen är sen i vardagsrummet - vilket vid kabeldragning skulle innebära massvis med kabel som pckså går över golv... Kommer bli meckigt/fult. Vill därför gärna lösa det trådlöst...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik0240:

I hallen sitter tele2-jacket, så där står routern och WD:n.

TV, Boxee och laptopen är sen i vardagsrummet - vilket vid kabeldragning skulle innebära massvis med kabel som pckså går över golv... Kommer bli meckigt/fult. Vill därför gärna lösa det trådlöst...

Du ska så klart dra kabeln via väggarna. Det blir inte den kortaste vägen, men det är så man får göra om man vill ha det snyggt. De flesta har ljusa väggar eller ljusa golvlister. Köper du en vit kabel och spikar fast längs med listen så syns den bara om man vet att den är där. Och du behöver bara dra en kabel in till TV och sätta en switch där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska så klart dra kabeln via väggarna. Det blir inte den kortaste vägen, men det är så man får göra om man vill ha det snyggt. De flesta har ljusa väggar eller ljusa golvlister. Köper du en vit kabel och spikar fast längs med listen så syns den bara om man vet att den är där. Och du behöver bara dra en kabel in till TV och sätta en switch där.

OK. Så jag borde alltså få bättre lösning om jag löper en ny router och sen kopplar:

Väggjack-kabel-router & WD:n-kabel från router-switch-kabel-TV & Boxee.
Eller?

Borde streamandet från laptop till Boxee gå smidigare då? Tänker det är färre "resvägar" för WIFI:et då....(?).

WD:n är ju byggd för att bara gå trådlöst så den lär ju vara så.
Strömmningen av media från WD:n till TV:n är ju oförändrat vad gäller koppling.... men en nyare router kanske löser besväret där(?).

Har en Airport som jag ibland använder för att streama musik från Iphone... den torde man väl då också kunna jacka i switchen och slippa de hack i musiken som kommer ibland....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik0240:

OK. Så jag borde alltså få bättre lösning om jag löper en ny router och sen kopplar:

Väggjack-kabel-router & WD:n-kabel från router-switch-kabel-TV & Boxee.
Eller?

Borde streamandet från laptop till Boxee gå smidigare då? Tänker det är färre "resvägar" för WIFI:et då....(?).

WD:n är ju byggd för att bara gå trådlöst så den lär ju vara så.
Strömmningen av media från WD:n till TV:n är ju oförändrat vad gäller koppling.... men en nyare router kanske löser besväret där(?).

Har en Airport som jag ibland använder för att streama musik från Iphone... den torde man väl då också kunna jacka i switchen och slippa de hack i musiken som kommer ibland....

Varför är WD'n byggd för att gå trådlöst? Kollade på dem på nätet och kan inte hitta någon som inte har nätverksport.

Bor du i lägenhet? Finns det många trådlösa nätverk i din närhet? Kolla med InSSIDer 3.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du bör kanske fundera på homeplug - ger oftast bättre prestanda än wifi.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför är WD'n byggd för att gå trådlöst? Kollade på dem på nätet och kan inte hitta någon som inte har nätverksport.

Bor du i lägenhet? Finns det många trådlösa nätverk i din närhet? Kolla med InSSIDer 3.

Den har bara ett ethernetuttag. Där internet kopplas in. Den går alltså inte och koppla direkt till t ex en dator för filöverföring tyvärr.

Men tror ni kopplingen...
Väggjack-kabel-router-kabel-switch-kabel-WD, TV & Boxee.

... Borde göra saker bättre i kombination med nyare router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik0240:

Men tror ni kopplingen...
Väggjack-kabel-router-kabel-switch-kabel-WD, TV & Boxee.

... Borde göra saker bättre i kombination med nyare router?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, det var ju det jag föreslog för 3 dagar sedan.

Ovan koppling innebär att trafiken mellan WD och boxee inte ens kommer att passera routern utan den vänder i närmaste switch. Routerns prestanda är mao helt ointressant när du tittar på filmer som ligger på WD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Självklart, det var ju det jag föreslog för 3 dagar sedan.

Ovan koppling innebär att trafiken mellan WD och boxee inte ens kommer att passera routern utan den vänder i närmaste switch. Routerns prestanda är mao helt ointressant när du tittar på filmer som ligger på WD.

Och så borde media från WD till TV:n också slippa onödiga vägar?
Men WD:n ska väl fortfarande gå att föra över material till trådlöst(?).
Och jag kan väl koppla in Airporten i switchen också då? Så slipper den få sin internetuppkoppling trådlöst...

Tack!