Skatteåterbäringen är här - hur mycket planerar du att bränna på datorrelaterade produkter?

Permalänk
Medlem

Skatteåterbäringen är här - hur mycket planerar du att bränna på datorrelaterade produkter?

För mig och antagligen en hel del andra innebär den här tiden på året då man har ett mycket större ekonomiskt utrymme för uppgraderingar. Nästan alla uppgraderingar har för mig varit vid den här tidpunkten och det fick mig att fundera eftersom vi nordbor lägger rätt mycket pengar på entusiastsidan för datorer och kringutrustning... Hur mycket bränner ni?

Själv har jag planerat att köpa ett nytt chassi samt att vattenkyla mitt system. Gissad kostnad på ca 7000:-. Vad planerar du att investera i?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ska köpa lite saker begagnat så jag kan köra igång med mitt nya projekt men samtidigt kunna boosta min ekonomiska buffert. Lagom spenderade blir bäst för mig:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Lägger pengarna på hög tills jag kommer på något värdigt. Kanske en resa i höst, eller senare.

Permalänk
Medlem

Resa till hösten! Woop woop!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Lägger pengarna på hög tills jag kommer på något värdigt. Kanske en resa i höst, eller senare.

von Anka-style. Själv är jag sämst på att spara. För att citera Pellefant; "-Bäst att handla upp pengarna innan dom tar slut!"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Alla extrainkomster som skatteåterbäring, årsbonus och andra extra ersättningar går direkt till sparande. Jag sätter av ett fast belopp varje månad som får spenderas på kläder/teknik och bara för att jag får in mer pengar så kommer inte mer att spenderas. Så det blir en rätt stor klump till sparandet nu, även om skatteåterbäringen blev låg så kommer bonusen och semesterlönetillägg denna månad.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer använda det för att byta däck på motorcykeln och besikta den. Sen resten går till att överleva

Permalänk
Medlem

Ska slänga in det på fonder så jag blir ekonomiskt oberoende om 50år

Permalänk
Medlem

Skatteåterbäringen är här - hur mycket planerar du att bränna på datorrelaterade produkter?
Inget är det väl tänkt. Planerar att åka till New York. En fem dagars tripp till hösten för pengarna. Så det blir sparbössa fram till dess.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Får man det redan? Är det inte samma vecka som midsommar?
Kommer spendera 0 då jag får betala tillbaka

Permalänk
Medlem

Pengarna går till möbler i det nya huset. Kommer väl till pass.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tyvärr bor jag i Finland och får ingen skatteåterbäring nu. Dessutom är jag i stor sett pank efter alla inköp och utgifter den senaste månaden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Tandläkarvård. Allt annat har jag redan så jag klarar mig. Ingen vill riskera att tappa sina tänder.

Permalänk
Medlem

Stoppar på hög f.n. Funderar lite på att skaffa bil så ev. kommer slantarna gå till det.

Permalänk
Medlem

Mikrovågsugn och resten kommer nog gå åt på festivaler mm. Fick "bara" tillbaka 5600 i år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

von Anka-style. Själv är jag sämst på att spara. För att citera Pellefant; "-Bäst att handla upp pengarna innan dom tar slut!"

Jag har så hopplöst svårt att hitta något jag vill ha/behöver, så om det inte är akut så stoppar jag undan pengarna och velar ett tag. Det är faktiskt en oerhört effektiv metod, för när jag väl bestämt mig så brukar prylen ha utgått och jag får hitta något annat att vela bort istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Får man det redan? Är det inte samma vecka som midsommar?
Kommer spendera 0 då jag får betala tillbaka

Började betalas ut igår, jag fick mina vid lunch.

Skrivet av Zalice:

Tandläkarvård. Allt annat har jag redan så jag klarar mig. Ingen vill riskera att tappa sina tänder.

Smart drag. Jag gjorde genidraget att inte gå besöka tanläkaren på 10 år, efter fyra-fem blev jag rädd att det skulle bli dyrt. Jag fick rätt! Mer än vad jag nog hade behövt, blev en slutnota på ca 12000:- (då är det ändå 50% rabatt efter 3000:-).

Skrivet av keyser:

Jag har så hopplöst svårt att hitta något jag vill ha/behöver, så om det inte är akut så stoppar jag undan pengarna och velar ett tag. Det är faktiskt en oerhört effektiv metod, för när jag väl bestämt mig så brukar prylen ha utgått och jag får hitta något annat att vela bort istället...

Blir ekonomiskt att vara så velig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Får skatteåterbäring var och varannan dag på runt 5000Kr. Synd bara att det är spam/fishing mejl haha
Själv fick jag betala tillbaka nån hundring typ.

Permalänk
Medlem

Själv ska jag göra något så roligt som att spendera allt hos tandläkaren...
Fyfan, inte varit där på 10+ år och gissar att det kommer bli dyrt. Alla ni som tvekar att gå dit. Tvinga er själva, annars blir det dyrt

Om det blir några kronor över kommer jag köpa mig en större SSD, kanske 500gb.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Alla pengar går till MC-kort tills det är klart, får se vad som blir över efter det.

Edit: Fast det är klart, har funderat på någon dator till TV:n i sovrummet, kanske en enkortsdator av något slag det kostar ju knappt något ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Ska faktiskt inte lägga några pengar alls då jag nyss uppgraderade dator. Pengarna kommer åka in på sparkontot

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det var länge sen jag tänkte på det viset, nu köps teknik bara när det är absolut nödvändigt, något går sönder ex vis..

Finns så mycket annat bättre och roligare att bränna pengar på

Främst bättre då, och nödvändigare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ska inte köpa något alls. 22 000kr i restskatt detta året pga lägenhetsförsäljning.

Permalänk
Medlem

Inget, sen i höstas har det lagts rekordmycket pengar just vid datorn så kommer lägga undan, blir kanske nån resa eller annat kul senare under året.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Blir eventuellt ett nytt chassi, något i stil med Corsair Carbide 450r då mitt nuvarande chassi är lite trångt och jag behöver en fotpall under skrivbordet. Resten åker in på sparkontot, ska byta jobb och går från lön samma månad till lön en månad frammåt, köket ska bytas och badrummet ska eventuellt renoveras...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att lönen är bra mycket högre än de hundralappar som skatteåterbäringen brukar vara så blir det inga större investeringar i år heller. Har fastnat lite i en "vet inte vad jag ska köpa"-snurra när jag inte hittat något som är bra nog för att kasta några större mängder pengar på.

I år blev det dock lite mer skatteåterbäring, men ändå inget som räcker till mycket mer än lite småprylar som jag antagligen ändå inte behöver

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Blir att spara pengarna till en resa som ska göras nästa vår.
Planerar att resa till Japan och vara där i 1 månad, så kommer väl behöva lite extra cash!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Fick runt 8k som kommer gå till att betala av skulder.

Det ända jag vill ha är ett bättre modem men har bredbandsbolaget så måste ändå använda deras skitmodem.

Permalänk
Avstängd

ett nytt skrivbord men resten spara

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."