[Löst] Sapphire Radeon R9 280x Dual-X OC Fryser med jämna mellanrum

Permalänk

[Löst] Sapphire Radeon R9 280x Dual-X OC Fryser med jämna mellanrum

Lösning: Nätaggregatet Aerocool Templarius Imperator 1150W är en hemskt nätagg. Den ger inte ut 1150W och strömen är inte 12V samt ostabil och varierande.

Tjenare! Jag byggde en ny dator i November förra året och har strul med vissa applikationer. Det som sker är att efter ett tag in i spelet så fryser en viss frame och sen blir det svart ett par sekunder och sedan blinkar mellan spelets frames och den svarta. Ibland kraschar det och säger att DirectX har stött på ett problem eller "AMD Driver has Stopped Responding and Successfully Recovered", eller så återhämtar spelet sig och samma sak sker efter ett par minuter igen. De spelen jag vet påverkas är:

- CoD MW
- CoD MW2

Medan hundratals fungerar klockrent. Exempel på dessa är:

- Borderlands
- Borderlands 2
- LoL
- Minecraft

Om jag däremot inaktiverar t.ex Skuggor, Bullet Impacts, Specular Mapping etc så fungerar CoD.

Det jag prövat är:

- Uppdatera Catalyst och AMD drivers (både senaste, äldre och beta)
- Uppdatera DirectX (9.0c, 10, samt 11)
- Inaktivera OC (GPU och CPU)
- Ändrat alla möjliga inställningar i Catalyst
- Ändra minnesklocken till 1150 respektive 1250 från 1500 MHz
- Spenderat hundratals timmar på Google

Och nu är jag här. Är det någon som har en aning om detta mycket underliga beteende? Är det DirectX som strular?

Specs:

CPU: AMD FX-8350 (Kyld med Corsair H80i vattenkylare)
GPU: Sapphire Radeon R9 280x Dual-X OC
RAM: Corsair 4x4GB DDR3 1333 MHz
PSU: Aerocool Templarius Imperator 1150W
Mobo: ASUS M5A97 R2

Permalänk
Medlem

Kortet som krashar av för hög clock eller värme. Dom spel som det inte krashar på är mindre grafikkrävande spel medans dom som det krashar på förmoderligen pressar grafikkortet 100%

Permalänk

Har tre program som håller koll på temperaturen och den ligger stadigt på 60-65 grader så tror inte det är problemet.

Permalänk
Medlem

Har du program som kan kolla temeratur på både GPU och VRAM?
Jag använder Asus GPU Tweak för att se temperaturen för både GPU och VRAM

Jag har ett Asus 7970 Matrix Platinum som ger mig artefakter när jag spelar BF4.
Det är tyvärr så att Asus gjort ett designfel i dessa korten (7970 DCII-kylaren) och kyler inte 4 VRAM-kapslar...
Se video:
http://www.youtube.com/watch?v=tz2ybPrjhdw

Kanske har du ett liknande problem?

Permalänk

Lirade BF4 på Ultra inställningar inatt och GPUn låg mellan 70-80 grader. Inga kraschar. Drog igång Borderlands 2 i 4 timmar och inga kraschar. Har haft sessioner på 12+ timmar och ingenting händer. MW och MW2 är de enda spelen som ställer till problem, tror inte att det är GPUn längre, utan CoD spelen själva. Idag frös MW2 datorn helt och strömknappen var den enda vägen ut. En stillbild på den sista renderade framen samt ett 'bzzzzz' ljud i ett par sekunder som sedan försvann var resultatet efter ca 16 minuter.

Permalänk
Medlem

Hejsan Seikun,

Skrivet av SeiKun:

Lirade BF4 på Ultra inställningar inatt och GPUn låg mellan 70-80 grader. Inga kraschar. Drog igång Borderlands 2 i 4 timmar och inga kraschar. Har haft sessioner på 12+ timmar och ingenting händer. MW och MW2 är de enda spelen som ställer till problem, tror inte att det är GPUn längre, utan CoD spelen själva. Idag frös MW2 datorn helt och strömknappen var den enda vägen ut. En stillbild på den sista renderade framen samt ett 'bzzzzz' ljud i ett par sekunder som sedan försvann var resultatet efter ca 16 minuter.

Lyckost....
Mitt 7970-kort ballar ur när VRAM hamnar upp mot 65

Kanske lite desperat men vad kör du för OS?
http://www.eightforums.com/gaming/38771-problems-all-games-wi...

Det kan vara så att MW och MW2 inte är stabila i nya OS.

Permalänk

O shit... Jo, burken gick på över 10,000 så lite må den kunna hantera

Jag kör Windows 7 64 Bit (SP1)

Skulle kunna pröva köra spelet i kompabilitetsläge för Windows XP (SP3) och andra kompabilitetsinställningar. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Jag kör dual boot i min spelburk, Win 7 64bit på SSD för "nyare" spel och XP 32bit på HDD för "äldre" spel.