XBOX One eller Playstation 4 för mig?

Permalänk
Medlem

XBOX One eller Playstation 4 för mig?

Hej,

Jag idag PC(Windows), Wii(första) och 2 st XBOX 360. Tidigare spelade jag främst på PC men på grund av skada försöker jag använda XBOXen mer vilket faktiskt varit väldigt lyckat. Spel som jag spelat mest till XBOX 360 är Fallout, Mass Effect, Toca car racing, UFO, GTA(samtliga), Battlefield och state of decay.

Jag har alltså aldrig ägt någon Playstation troligen främst för att jag fått för mig att de generellt är lite mer manga inspirerade.

Nu funderar jag på att köpa ny konsol för att få upp grafiken(Har en Panasonic Plasma 65").

Det jag inte gillar med XBOX 360 är att live kostar pengar men vad jag förstår så har även Sony infört detta för Playstation?

Jag vet ju att Playstation 4 har starkare hårdvara men XBOX One verkar ha en del stöd för TV? Hur fungerar det? Är det CA-modul man använder då? Kan man spela in program?

Finns det anledning att vänta tills MS släpper XBOX One i Sverige? Kan det vara så att de släpper en annan version som är mer anpassad?

Förövrigt så verkar Playstation taget över marknaden? XBOX One ser ut att ligga en bit efter?

Vad tror ni kan vara bästa valet för mig? Är det kanske rakt av att vänta ett tag till?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har alltså aldrig ägt någon Playstation troligen främst för att jag fått för mig att de generellt är lite mer manga inspirerade.

Vet inte vart du fått det här ifrån, PS4 har mer eller mindre samma spel som Xbox one (hädanefter XBONE).
Finns ett par exklusiva titlar som kan vara värt att kolla på om du har svårt att välja.
Själv har jag alltid haft playstation då både UI:t och handkontrollen tilltalar mig mer.
Om du inte hittar något spel till någon av konsolerna som tilltalar dig, då skulle jag vänta tills det kommer ett sådant.
Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Det första du ska titta efter är exklusiva titlar, är det inget som spelar roll så skulle jag säga PS4 alla dagar i veckan förutom om du tänkt använda Kinect för den slår Sonys motsvarighet. PS4ans prestanda kommer du inte märka av att den är till någon större skillnad i dagsläget (en viss skillnad i en del spel t.ex högre upplösning, kanske mer/stabilare fps) men i framtiden kommer denna konsol garanterat slå Xbone i alla spel då den är snabbare och om ett par år kommer utvecklare optimera spelen mycket mer än vad man gör just nu.

Båda kostar pengar för Online, men det är en liten kostnad och det kommer vara ett eller flera (gissar på 1-3) olika spel varje månad som du får ladda hem gratis (och när du väl gjort detta äger du dom så länge du betalar för Online).

Permalänk
Medlem

PS3 är fortfarande gratis att spela online med, däremot för PS4, så måste du ha Playstation Plus för att spela online förutom vissa specifika speltitlar och free-to-play. Däremot inkluderat i Playstation Plus får du även backup på sparfiler från alla Playstation-enheter, exklusiva beta/demo, testa fulla spel, vissa gratisspel varje månad och rabatter, så att betala för Playstation Plus är mer än att bara betala för att få spela online.

Nja manga-inspirerat, Sony är ju japanskt så kan ha lite med det att göra, att japanska utvecklare föredrar släppa spel din Playstation mer än Xbox samt att Xbox inte är lika populärt i Japan. Sen se det mer som vilken målgrupp konsolerna mest riktat sig mot, Xbox är ju jänkarnas favorit med alla shooters som dem älskar, medan Playstation mer kanske breddar ut sin kundgrupp och i mitt tycke även tar lite mer risker med vissa speltitlar, vilket är ju bara bra för Playstation ägare och gynnar konkurransen.

PS3 vet jag såldes en extern enhet som man kunde spela in med till extern/intern hårddisk, vet inte hur det ligger till med PS4, och dem TV tjänsterna som XBOX One visat kommer mestadels USA får ta del av och vi i Europa får inte lycka mycket valuta för pengarna på den fronten men den kanske lär ändras i framtiden.

Med officiellt lansering kanske priset går ner lite mer eller en bättre bundle, så det viktigaste just nu är mer för dig om du kan hålla dig att spela dem titlar som finns ute till PS4/XO eller om du kan vänta tills det kommer en prissänkning/bra bundle/mer spel ute. För är trots allt spelen som är viktigast, finns det inga eller få som du vill spela så kommer enheten samla lite damm innan du får tag på nästa spel att sätta tänderna i.

Du nämnde att du har PC och att du vill spela för bättre grafik, dem pengarna du skulle behöva investera för ny konsol med spel och tillbehör kan du både uppgradera dator samt köpa kontroll och då spela från soffan, kanske tills som sagt det kommer fler spel eller bättre pris.

Kan även säga att bild i all ära, men jag själv har sakta uppgraderat mig till ett riktigt bra 5.1 surround system, och jag lär inte underskatta ljud igen, oavsett från konsol, tv eller PC, så har du inget bra ljudsystem så kanske även det kan vara något att investera.

Om du ska ändå köpa PS4 så se till direkt att köpa Playstation Plus, har det till PS3 och är sjukt nöjd med det !

Hoppas det hjälpt !

Skrivet av Neon:

Hej,

Jag idag PC(Windows), Wii(första) och 2 st XBOX 360. Tidigare spelade jag främst på PC men på grund av skada försöker jag använda XBOXen mer vilket faktiskt varit väldigt lyckat. Spel som jag spelat mest till XBOX 360 är Fallout, Mass Effect, Toca car racing, UFO, GTA(samtliga), Battlefield och state of decay.

Nu funderar jag på att köpa ny konsol för att få upp grafiken(Har en Panasonic Plasma 65").

Det jag inte gillar med XBOX 360 är att live kostar pengar men vad jag förstår så har även Sony infört detta för Playstation?

Jag vet ju att Playstation 4 har starkare hårdvara men XBOX One verkar ha en del stöd för TV? Hur fungerar det? Är det CA-modul man använder då? Kan man spela in program?

Finns det anledning att vänta tills MS släpper XBOX One i Sverige? Kan det vara så att de släpper en annan version som är mer anpassad?

Förövrigt så verkar Playstation taget över marknaden? XBOX One ser ut att ligga en bit efter?

Vad tror ni kan vara bästa valet för mig? Är det kanske rakt av att vänta ett tag till?

Permalänk
Medlem

The last of us remastered är värt en ps4 tyckte iaf jag

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: PowerColor RX 9070 XT Red Devil LE, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: 2x Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Keris II Ace, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG STRIX Scope II 96 Wireless, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta på den här godbiten

Dold text
Permalänk
Medlem

Om du vill få upp grafiken och inte är ute efter några speciella exklusiva titlar så rekommenderar jag dig att köra TVn in till datorn och köra en handkontroll till det.

http://www.inet.se/produkt/6605179/microsoft-gamepad-tradlos-...

Har du datorn en bit bort så kan du kika på närmare på Steams In-Home Streaming, vilket verkar förbannat smidigt
http://store.steampowered.com/streaming/?l=swedish

Permalänk
Medlem

Tv-grejen på Xbone är typ bara för USA.. Likt de flesta apparna som kommer till den (som att boka pizza direkt i konsol m.m)

Så jag skulle rekommendera PS4.

Förutsatt att du inte är intresserad av typ Halo eller Scalebound eller liknande spel som är Xbone exklusiv.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som att de har mer eller mindre samma spelutbud än sålänge? Kan ni komma på några exklusiva titlar? Annars är ju The last of us nog det ända som jag verkligen velat prova och som jag vet är exklusivt för Playstation.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ser ju ut som att de har mer eller mindre samma spelutbud än sålänge? Kan ni komma på några exklusiva titlar? Annars är ju The last of us nog det ända som jag verkligen velat prova och som jag vet är exklusivt för Playstation.

Isåfall, förklara för mig varför du vill köpa en konsoll istället för att koppla in datorn till tvn och spela med handkontroll?

Av vad jag kan läsa så verkar grafik prioritet nummer ett för dig?

Permalänk
Medlem

PS4 är väl överlag ett bättre val enligt mig, dock har jag alltid tyckt Playstation-handkontrollen är bland det sämsta jag någonsin använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Isåfall, förklara för mig varför du vill köpa en konsoll istället för att koppla in datorn till tvn och spela med handkontroll?

Av vad jag kan läsa så verkar grafik prioritet nummer ett för dig?

Hur väl fungerar en XBOX kontroll till PC spel? Går det att få till samma styrning/mappning i alla spel? Och finns de flesta konsol spel även till PC? Finns det inte mer exklusivt än jämfört med XBOX One VS PS4?

Skrivet av Jixie:

PS4 är väl överlag ett bättre val enligt mig, dock har jag alltid tyckt Playstation-handkontrollen är bland det sämsta jag någonsin använt.

Ja det verkar som att playstation har en klar fördel bland folk men XBOX one har inte riktigt släppts här än tyvärr. Det vi ser är importerade maskiner som inte är anpassade till Sverige. Som vissa säger så är en del av XBOX one TV delen och den vet man inte ens hur det blir med.

Just nu verkar det som PS4 är bästa valet.

När det gäller handkontroll kan jag inte hålla med dig bättre, XBOX kontroll är riktigt bra! mycket längre batteritid och dessutom fungerar konect extremt bra jämfört med motsvarigheterna på PS4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur väl fungerar en XBOX kontroll till PC spel? Går det att få till samma styrning/mappning i alla spel? Och finns de flesta konsol spel även till PC? Finns det inte mer exklusivt än jämfört med XBOX One VS PS4?

I stort sett alla spel som du kan styra med handkontroll på XBOX/PS kan du styra med en handkontroll till datorn. Fungerar hur bra som helst verkligen

Det finns självklart några exklusiva spel som du enbart kan spela på PS4 eller XBOX, men PC måste ha övertaget även här när det gäller speltitlar. Tänk bara alla spel man inte kan spela utan handkontroll tillexempel, då är det bra att lägga lite extra pengar på PCn och kunna vara dynamisk.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hej,

Först och viktigast frågan du måste ställa dig själv:
Vilken konsol spelar mina vänner på?

Sen kommer frågan om vilka exklsuiva spel som tilltalar dig mer.
Lista över spel som finns och kommer till båda konsolerna
www.listwar.com

Sen för att svara på några av dina andra frågor.
Jepp. Att spela online på ps4an kostar. kallat PS+. Med en PS+ prenumeration så får du bland annat tillgång till: cloudsaves, Rabatt på spel i PS store, 2 kostnadsfria spel varje månad (som du har tillgång till så länge du har ps+) m.m.

Ps4an har starkare hårdvara än xbox one.

För att få TV via Xboxen måste du ha en digitalbox kopplad till konsolens hdmi-in port. Räcker alltså inte med en CA-modul. Inspelningen av program är jag osäker på.

Enda skillnaden som kommer med x1 när den officiellt lanseras i sverige är att den kommer att ha stöd för den svenska marketplacen och att du kan ha den på svenska.

PS4 har sålt ganska mycket mer än X1 så på det viset kan man ju säga att PS har övertaget på marknaden.

Det bästa valet för dig? Svara på de 2 frågorna jag ställde dig först av allt. När du har svaret på dom har du även svaret på den frågan.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

In short, det finns inget som säger egentligen att PS4 är bättre än XBONE även om jag själv tillhör skaran Sony-riddare. Allt handlar idag i princip enbart om exklusiva speltitlar. De flesta av spelen är dock multiplatform så det spelar inte så jättestor roll. Hårdvaran är snäppet bättre vilket innebär att det i teorin borde flyta och se något bättre ut med spel på PS4.

Som tidigare nämnts så kostar PS+ numer pengar, men du får två spel i månaden "gratis". Du har en månad på dig att utnyttja erbjudandet om att ladda ned det, däremot kan du bara påbörja nedladdningen och sedan avbryta den för att tanka och installera spelet fem månader senare t ex när du är intresserad. Spelet kommer för alltid finnas tillgängligt.

F2P kräver dock inget PS+-medlemsskap, men å andra sidan kostar det drygt 500 spänn om året och för det får du väldigt mycket tillbaka. XBL var bättre än PSN just därför att de tog betalt och därför kunde hålla en mycket högre kvalité på servrar och tjänster överlag. Som också tidigare nämnts så är XBONE bättre ur mediaspelarsperspektiv... om du bor i USA. Det lär säkerligen ta 1-2 år till innan det börjar ploppa upp tjänster för oss i Sverige, men de kommer ändå vara gravt undermåliga mot USAs tjänster skulle jag gissa.

En fördel också med PS4 är att du har friheten att byta hårddisk. Är du inte nöjd med 500GB mekanisk så kan du alltid hiva in en motsvarande SSD t ex. En riktigt bra fördel som gör att den blir lite mer framtidssäker. Jag köpte min PS3a när den precis var lanserad, kan säga att 40GB HDD inte räckte så långt de sista åren

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av stn1337:

I stort sett alla spel som du kan styra med handkontroll på XBOX/PS kan du styra med en handkontroll till datorn. Fungerar hur bra som helst verkligen

Dock måste det ju även nämnas då att om han någonsin vill spela t.ex online FPS spel eller andra typ av shooters så ligger han i klart underläge mot någon som spelar med mus och tangentbord

Visa signatur

Delat konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur väl fungerar en XBOX kontroll till PC spel? Går det att få till samma styrning/mappning i alla spel? Och finns de flesta konsol spel även till PC? Finns det inte mer exklusivt än jämfört med XBOX One VS PS4?.

Xbox 360 kontroll fungerar utmärkt till dator. Xbox One kontroll släpptes det drivrutiner för ngåra dagar sedan så den ska också fungera.

Exklusiva PC-spel:
1977-2013 (4457 st)
https://docs.google.com/document/d/1Oak-3zZAQdud79EA_x_Ewp9el...

2000-2013 (2381 st)
https://docs.google.com/document/d/105oDn_pPAm5mwphk9zwSO_oex...

Så det är lite fler än vad konsollerna kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Kanske ska ta o prova STEAM IN-HOME STREAMING först och se hur det går. Har ju ett par XBOX360 kontroller och även en USB sladd. I vardagsrummet har jag en Intel NUC I3 som borde kunna stå för streamingen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Neon:

postar länken igen här för synlighet så kan du kolla själv vad som finns till vilken konsol
www.listwar.com

EDIT: innehåller inte nyheterna från E3 ännu. Kommer senare i veckan står det på sidan

Visa signatur

Delat konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kanske ska ta o prova STEAM IN-HOME STREAMING först och se hur det går. Har ju ett par XBOX360 kontroller och även en USB sladd. I vardagsrummet har jag en Intel NUC I3 som borde kunna stå för streamingen.

Låter som en bra idé

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det finns självklart några exklusiva spel som du enbart kan spela på PS4 eller XBOX, men PC måste ha övertaget även här när det gäller speltitlar. Tänk bara alla spel man inte kan spela utan handkontroll tillexempel, då är det bra att lägga lite extra pengar på PCn och kunna vara dynamisk.

Förutom FPS-spel där du har ett rejalt handikapp med handkontroll, mängder av RPG där allt från styrning till skills/hotkeys inte är skapt för handkontroll på PC medans användargränsnitten på konsoller är designat för just en gamepad sen även ditt inventory i många RPG är obrukbart med handkontroller och menygränsnitt i stora mängder spel.

Trött på att folk konstant kastar ut sig "i stort sätt alla spel" när det finns mängder med spel som inte lämpar sig för handkontroller.

Någon dag borde jag sätta mig ner och verkligen göra en lista och installera/prova på alla spel jag kommer över som finns på både konsol och PC, väldigt mycket jobb dock.

Edit: Jag är verken förespråkare av konsoller eller datorer då jag har båda och är retro samlare ovanpå det, men båda har sin användning vi är alla olika, jag lägger mycket pengar på mina datorer men inte bara för spel (servers, arbetstationer och dyl) och har en dator som är rätt ordentlig till spel men ändå äger jag konsoller som jag även spelar på.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Bästa valet för dig? Mitt råd till dig är att du väntar ett år eller så och ser vad som finns ute då för just nu är det så knapert med spel som verkligen rättfärdigar prislappen på så pass undermåliga "next-gen" konsoller.

Skrivet av Mixan:

The last of us remastered är värt en ps4 tyckte iaf jag

Låter ju intelligent att köpa en peasantstation 4 för ett spel. Har du fler kloka råd?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

det du ska fråga dig är faktist "vilka spel vill jag spela" sen väljer du efter det

Permalänk
Medlem

Många pekar på att man ska titta igenom vilka spel man vill spela och se om det matchar, problemet är att utbudet är dåligt idag till de nya konsolerna och man vet aldrig vad som komma skall. Därför får man basera ett eventuellt köp på vad konsolerna verkligen erbjuder idag och då fundera över vad deras tidigare generationer har erbjudet.

Som någon säger så är det troligen bäst att vänta 1 år innan man verkligen gör ett köp om man nu inte ska köpa båda i vilket fall som helst.

Jag köper konsol i förstahand för att spela singelplayer, anser inte att det finns något multiplayer spel som jag uppskattar på konsoler tyvärr. Jag ser inte häller någon anledning till att anpassa mitt köp efter kompisar då väldigt få av mina kompisar spelar konsol faktiskt.

Jag ska prova steams tjänst, fungerar det inte så lever jag troligen vidare med XBOX 360 ett tag till för att se hur marknaden utvecklas.

Men skulle jag köpa en konsol nu så hade jag troligen köpt en Playstation 4, det känns som säkraste kortet just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Xbone har allt och lite till (TV, bra appar, kinect etc) enda fördelen med PS4 är starkare GPU som inte spelar så stor roll när man behöver jämföra screenshots sida vid sida för att se skillnad. ALLT annat är smak sak. Själv tycker jag du ska kolla på vilka exklusiva du tycker är mer intresserade av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

postar länken igen här för synlighet så kan du kolla själv vad som finns till vilken konsol
www.listwar.com

EDIT: innehåller inte nyheterna från E3 ännu. Kommer senare i veckan står det på sidan

Här är från E3:
http://i.imgur.com/0vz5Lcg.jpg

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att gå igenom alla kommande spel du vill spela och bestäm dig efteråt, som sagt va är det några spel du vill spela och en ekonomi som funkar så säger jag, varför välja en plattform?

Dock du som har missat PS3 så skulle jag rekommendera PS3, betydligt mer exklusiva spel än Microsoft och väldigt många helt underbara spel som man måste spela.

Skrivet av betan:

Den listan vart något ofantligt inkomplett på exakt alla plattformar, vet inte riktigt vad den försöker symbolisera förutom att den saknar merparten av alla spel. Den saknar ju även större plattforms definierade spel som LittleBigPlanet 3 på T.ex. Playstation o.s.v.

Här är ett par betydligt mer kompletta listor för nuvarande konsol plattformar för PC saknas tyvärr lista på Wikipedia men finns bland annat GameFAQS.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_4_games ( Kan köra en drös PS3 spel genom Playstation NOW, USA enbart än så länge)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_One_games
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wii_U_games ( Kan Köra alla Wii spel )
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_3DS_games ( Kan spela alla DS spel, en hel del äldre spel finns att få tag på också )
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vita_games (Kan också spela alla PS1, PSP (De på PSN), Playstation Mobile, och Strema alla PS4 Spel, PS3 spel kommer senare)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När det gäller handkontroll kan jag inte hålla med dig bättre, XBOX kontroll är riktigt bra! mycket längre batteritid och dessutom fungerar konect extremt bra jämfört med motsvarigheterna på PS4.

Själv tycker jag dock att nya handkontrollen för PS4 (DualShock 4) är mycket skönare och bättre än den till PS3 (DualShock 3). Den sitter mycket skönare i handen. När jag går tillbaka till min PS3 så börjar jag störa mig på att den inte är mer som kontrollen till PS4.

Men vad man tycker om handkontrollerna är ju väldigt personligt så jag rekommenderar att du går till någon spelbutik och testar hålla i kontrollen först för att själv känna hur den känns i dina händer (om du nu inte redan har provat en DualShock 4).

Permalänk
Medlem

DS4 kontrollen kan du köra på PC till alla Pc spel som stödjer 360 kontrollen och dessutom trådlöst om du vill.

Xboxens TV funktioner skulle jag inte hänga i julgranen varken i USA och ännu mindre i Sverige.

Kinect håller på att dö en långsam död medans playstation camera är en braksucce, främst på grund av streamingmöjligheter. Sony storsatsar dessutom på Project Morpheus vilket är deras motsvarighet till Oculus rift och där är playstation kamera en del av paketet.

I övrigt är PS4 den bästa konsolen sett till prestanda, funktioner och även lukrativaste konsolen för 3e parts utvecklare så den är utan tvekan det säkraste kortet som det ser ut nu.

Att välja konsol beroende på vilka exklusiva spel som utannonserats än så länge som många föreslår kan du ju få viss glädje av men det säger ingenting om vart konsolerna står om 2 år. I övrigt kör på bara och köp det du känner för, sitta och vänta på bättre tider har ingen tjänat på inom spelbranchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Ganska missvisande här. För det första funkar det inte hur bra som helst utan buggar sig emellanåt samt att i de flesta spel på pc är inte kontrollen optimerad för en handkontroll. Så sluta "pc-trolla" i en konsoltråd

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti