Permalänk

Hårdvarufel eller mjukvarufel?

Hej!

Jag har under 1-2 månaders tid nu haft ett mycket störande problem.
Min mus tappar kontakten med datorn ibland i 0-1 sek, ibland 1-3 sek och ibland helt och hållet tills jag byter USB-port. Helt slumpmässigt när detta inträffar, men det känns som att det blir intensivare när jag spelar.
Samtliga USB-portar beter sig så här och jag har googlat i timmar utan resultat.

Det här har jag gjort:
Har självklart provat med andra möss
Avinstallerade musen i enhetshanteraren
Uppdaterat alla drivrutiner
Stängt av strömspararfunktionen
Avinstallerade rotnav hubbarna i enhetshanteraren
Formaterat datorn till fabriksåterställning

Datorn är mellan 1-2 år gammal
https://www.komplett.se/acer-aspire-x3995/760747#!tab:extra fast med NVIDIA GeForce GT 630

Slutsatsen jag drar är att det är fel på hårdvaran. Men jag är ingen expert, därför vänder jag mig hit

Med vänlig hälsning
Mathias

Permalänk
Medlem

Har haft problemet också för ett tag sen. Musen stendöd innan man byter usb-port...om man byter tillbaka efter en stund fungerar den åter. Upphörde efter diverse uppdateringar.
Definitivt mjukvarufel.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du tog bort den första musen när du testade andra möss. Annars är det risk att den första musen fortsätter att ställa till det för resten av datorn.

Buggar blir ofta kvar om man bara uppdaterar / installerar ovanpå den nuvarande. Därför bör man först avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Jag hoppas att du tog bort den första musen när du testade andra möss. Annars är det risk att den första musen fortsätter att ställa till det för resten av datorn.

Buggar blir ofta kvar om man bara uppdaterar / installerar ovanpå den nuvarande. Därför bör man först avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns.

Ok! hur hittar jag dem andra i så fall? Under enhetshanteraren\möss och andra pekdon har jag endast 1 mus.

Provar just nu med en Trådlös mus i USB som jag lånat i detta syfte och det verkar funka... Blir inte klok på det här =/

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Kom på att det hände ju innan jag testade andra möss, därför jag testade med andra ^^. Samma resultat med annan mus efter formateringen och då hade endast denna mus använts.

Permalänk

Provade igår kväll med en trådlös mus via USB. Fungerade klockrent.. =S