Permalänk

Kommer min processor bottlenecka?

Hejsan clockers!
Jag kommer inom kort skaffa mej 8GBx2 ram, och ett GTX 750 TI, funderar nu om min nuvarande AMD Phenom II x4 965 BE, kommer bottlenecka något? Har inte direkt lust/pengar att också uppgradera min processor, så skulle vara tacksam med ett svar!
Kommer också köra också 3 skärmar om det är relevant

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem

Njae.. Troligtvis inte. Ska du spela på tre skärmar så är det nog gpu:n som tar emot först i de flesta spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
99:e percentilen

Vad som flaskar av CPU och GPU beror generellt på spel, upplösning och inställningar: Hög upplösning, höga grafikinställningar (exempelvis MSAA, texturer och skuggor), GPU-tungt spel och sämre GPU bidrar till att GPU flaskar; låg upplösning, låga grafikinställningar, CPU-tungt spel och sämre CPU gör att CPU flaskar.

I ditt fall har du inte en jättesnabb CPU, men du tänker köra väldigt hög upplösning. Tre skärmar med ett 750 Ti är inget jag skulle satsa på om du tänkt spela krävande spel (exempelvis BF4). Det kortet är snarare till för 1080p med medelhöga inställningar. Om du inte redan har skärmarna skulle jag istället lägga pengarna på en bättre plattform, antingen Devil's Canyon eller en begagnad Sandy Bridge, och nöja mig med en ensam skärm, varvid ett 750 Ti räcker ganska långt.

Och strunta i 16 GiB RAM; i ditt fall är bättre CPU, bättre grafikkort eller SSD (om du inte redan har det) mycket mer värt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Njae.. Troligtvis inte. Ska du spela på tre skärmar så är det nog gpu:n som tar emot först i de flesta spelen.

Kommer endast använda 3 skärmar, dock inte vid spelande, kommer endast använda 1 skärm att spela på

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vad som flaskar av CPU och GPU beror generellt på spel, upplösning och inställningar. Hög upplösning, höga grafikinställningar (exempelvis MSAA, texturer och skuggor) och sämre GPU bidrar till att GPU flaskar; låg upplösning, låga grafikinställningar och sämre CPU gör att CPU flaskar.

I ditt fall har du inte en jättesnabb CPU, men du tänker köra väldigt hög upplösning. Tre skärmar med ett 750 Ti är inget jag skulle satsa på om du tänkt spela krävande spel (exempelvis BF4). Det kortet är snarare till för 1080p med medelhöga inställningar. Om du inte redan har skärmarna skulle jag istället lägga pengarna på en bättre plattform, antingen Devil's Canyon eller en begagnad Sandy Bridge och nöja mig med en ensam skärm, varvid ett 750 Ti räcker ganska långt.

Och strunta i 16 GiB RAM; i ditt fall är bättre CPU, bättre grafikkort eller SSD (om du inte redan har det) mycket mer värt.

Har redan skärmarna, och kommer endast spela på 1 skärm.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MikroPizza:

Har redan skärmarna, och kommer endast spela på 1 skärm.

OK, då är 750 Ti plötsligt mycket mer lämpligt. Se till att du köper ett med 2 GiB VRAM bara.

965:an räcker till en hel del men jag skulle helt klart rekommendera att du klockar upp den. Och som sagt, lägg inte pengar på 16 GiB RAM utan köp en SSD istället. Balansering är A och O!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alling:

OK, då är 750 Ti plötsligt mycket mer lämpligt. Se till att du köper ett med 2 GiB VRAM bara.

965:an räcker till en hel del men jag skulle helt klart rekommendera att du klockar upp den. Och som sagt, lägg inte pengar på 16 GiB RAM utan köp en SSD istället. Balansering är A och O!

Om vi vänder på frågan, vilket grafikkort skulle ni rekommendera? För runt 120-130€?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Om vi vänder på frågan, vilket grafikkort skulle ni rekommendera? För runt 120-130€?

om du kan gå upp med nån hundring: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266020 lika snabbt som ett 760. annars en GTX 660, eller en 750 Ti, i den ordningen.

Ser att du skriver i euro : http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00FL8H49Q?ie=UTF8&tag=pri...

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk
Skrivet av MDrad:

om du kan gå upp med nån hundring: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266020 lika snabbt som ett 760. annars en GTX 660, eller en 750 Ti, i den ordningen.

760 (670) är snabbare än 270X (7870).

EDIT: Rättelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ah det är det, men inte mycket, 270x är väldigt mycket billigare. Kunde ha uttalat mig bättre där. Bättre än 750 ti iaf

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

760 är inget rebrandat 670. 670 är några procent snabbare!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

760 är inget rebrandat 670. 670 är några procent snabbare!

Tack för rättelsen! 760 är dock fortfarande betydligt snabbare än 270X.

Visa signatur