Nvidia Shield 2 till Sverige i augusti

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Shield 2 till Sverige i augusti

Nästa version av den handhållna spelkonsolen Nvidia Shield dyker upp framåt sensommaren och denna gång kommer den även till Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på dess egen upplösning. Jag gillar verkligen konceptet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är jävligt bm av dom att det ej går att streama med radeon kort, hade köpt en shield isf.

Permalänk
Medlem

Borde redan finnas som en app till smartphones

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Samma fel som deras tidigare proprietära försök såsom 3D vision och phys-X.

Ett fåtal titlar just nu kommer ha "stöd" ( omväxlande halvbra stöd ) och sålänge de får sålt lite extra just nu så skiter de i att utveckla, underhålla eller säkra upp att det öht fungerar i framtiden så det kommer självdö efter något år.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Borde redan finnas som en app till smartphones

Project DIY Ghetto Shield Conclusion: http://youtu.be/luyDKZxf28I

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Samma fel som deras tidigare proprietära försök såsom 3D vision och phys-X.

Ett fåtal titlar just nu kommer ha "stöd" ( omväxlande halvbra stöd ) och sålänge de får sålt lite extra just nu så skiter de i att utveckla, underhålla eller säkra upp att det öht fungerar i framtiden så det kommer självdö efter något år.

Shield och fungerar som steam in home streaming vilket gör att det stöds av alla titlar. Jag tycker dock att det är synd att det är låst till nvidia-grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Shield och fungerar som steam in home streaming vilket gör att det stöds av alla titlar. Jag tycker dock att det är synd att det är låst till nvidia-grafikkort.

Alla titlar? Alla upplösningar? Alla inställningar? tillsammans med Physx och 3D visision? Flera skärmar? Gsync? Gamla Nvidia kort?

Nähä, jasså inte?

Dessutom står det faktiskt i artikeln "I dagsläget finns stöd för över 100 speltitlar." Knappast att det fungerar med alla titlar. 3D vision har också "stöd för över 100 speltitlar" för övrigt...

Nvidia borde fokusera på:
- Dels att deras olika funktioner fungerar smidigt tillsammans i alla spel och variationer.
- Dels mer öppna såsom se 3D film med 3D vision inte skall kräva 3:e parts program för 400 SEK eller att Shield inte skall vara låst till Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Shield och fungerar som steam in home streaming vilket gör att det stöds av alla titlar. Jag tycker dock att det är synd att det är låst till nvidia-grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det låst till enbart sina egna grafikkort skjuter dom sig själva i foten...

Permalänk
Entusiast

Tråkigt om det blir A15 kärnor och inte Denver. Men antar att Nvidia som vanligt med Tegra visar upp något häftigt för att sedan aldrig lansera det, eller lansera det alldeles för sent.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Borde den inte rent tekniskt kunna strömma även från Radeon grafik? Är det Nvidia som låser sin teknik ännu en gång? Skulle kunna tänka mig en sån annars det är en tuff liten maskin.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tycker det är jävligt bm av dom att det ej går att streama med radeon kort, hade köpt en shield isf.

Jag tycker det är ett ganska solklart val att enbart göra det kompatibelt för nvidia-kort ur affärsmodellsynpunkt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jag tycker det är ett ganska solklart val att enbart göra det kompatibelt för nvidia-kort ur affärsmodellsynpunkt.

tar ju inte bort hur BM det är. Dom skulle ju också få betydligt fler sålda shields så det jämnar kanske ut sig

Permalänk
Konsolgrävare

Jag kör rätt så mycket emulator appar på min Samsung Galaxy Note 3 med en Moga Pro Power:

Skulle nog sitta rätt så fint med en Nvidia Shield 2 som skulle ta över det jobbet rätt så bra, ett stort + på pc streaming också! Hoppas skärmen blir 1080p.
Shield 1 hade alldeles för dålig upplösning.
Det som är trevligt med shield 1 är att den fortfarande är i top i benchmarks även fast den är 1 år gammal! så Shield 2 kommer nog ge mycket kraft för att klara av stabil FPS i Emulators! Det sägs ju att K1 ska vara lika kraftfull som xbox 360/PS3!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Jag tycker det är ett ganska solklart val att enbart göra det kompatibelt för nvidia-kort ur affärsmodellsynpunkt.

Problemet är att ingen kommer vilja optimera för en produkt som alla inte kan använda. PhysX är ju ett praktexempel på vad som händer när man låser en plattform på det viset. Det kommer bara sluta med att den dör ut när Valve släpper sin egna streaming tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Problemet är att ingen kommer vilja optimera för en produkt som alla inte kan använda. PhysX är ju ett praktexempel på vad som händer när man låser en plattform på det viset. Det kommer bara sluta med att den dör ut när Valve släpper sin egna streaming tjänst.

Tja, nvidia lyckades ju skapa rätt bra rabalder kring sin "gameworks" i och med watch dogs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

tar ju inte bort hur BM det är. Dom skulle ju också få betydligt fler sålda shields så det jämnar kanske ut sig

Det är ju knappast det som grejen. Jag skulle gissa att Shield är ett förlustprojekt och antagligen ett planerat förlustprojekt (mer eller mindre). De vill nå målgruppen som tycker det är fantastiskt att kunna fortsätta spela från sin egen dator när de är i soffan, eller någon annan stans. För att göra det krävs det att du har ett nvidia-kort, nu vet jag inte exakt men under 600-serien tror jag inte fungerar (samma som med shadowplay).

Med andra ord så öppnar de upp för att folk uppgraderar till ett kort ifrån 700-serien om de köper nytt idag. Ett nytt kort i från den serien av de billigare slaget kostar säkert lite mer än Shield 2. Utöver att de då potentiellt får två försäljningar så förstärker de också sin position på marknaden. Ju fler nvidia-kort de säljs och finns ute i pc-maskinerna (och alla andra typer, steam machines osv), ju mer kan de trycka på att utveckla spel mer optimerade för nvidia-kort.

Nu har jag ingen aning om vad "BM" som du skriver står för, skulle gissa på bad marketing. Jag skulle vilja påstå att det är raka motsatsen, ut affärssynpunkt. Kolla på konsolmarknaden, jag tror vinstmarginalen per såld konsol är oerhört liten. Det man tjänar pengar på är att ta betalt för online-tjänster, spellicenser osv. det är samma här, Shield tror jag är avsedd att vara ett komplement till dig som äger ett nvidia-kort. En cool gimmick eller bekvämlighet för relativt liten slant, förutsatt att du har ett tillräckligt dyrt och kraftigt grafikkort från nvidia.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Problemet är att ingen kommer vilja optimera för en produkt som alla inte kan använda. PhysX är ju ett praktexempel på vad som händer när man låser en plattform på det viset. Det kommer bara sluta med att den dör ut när Valve släpper sin egna streaming tjänst.

Vilket är ju ren bull shit. Hur många AAA-titlar har inte nvidia, intel eller amds logo när du startar det upp det eller är uttryckligen optimerade för det? Battlefield 4 anyone? Hur många spel är inte exklusiva till Sony eller Microsoft på konsolsidan? Inga spelutvecklare vill nog egentligen optimera för enbart nvidia eller amd, however... företaget som släpper deras produkter kanske har en annan åsikt när ett fett exklusivt kontraktsförslag landar på skrivbordet.

Det farliga är snarare när en tillverkare börjar bli för dominant och gör lite som de själva vill och behagar just för att de kan. Förr eller senare kommer det slå tillbaka, däremot ser jag absolut inget fel eller konstigheter med Shield, bara smart - om de kan få den att fungera bra och underhålla den med tillräckligt många titlar för att den ska anses vara intressant.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

WALL OF TEXT

tänkte bara säga att bm står för bad manners. ursäkta mig, har hängt lite för mycked på reddit

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Är det låst till enbart sina egna grafikkort skjuter dom sig själva i foten...

Att låsa in sina kunder är ju nvidias affärsidé. Likt apples.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Alla titlar? Alla upplösningar? Alla inställningar? tillsammans med Physx och 3D visision? Flera skärmar? Gsync? Gamla Nvidia kort?

Nähä, jasså inte?

Dessutom står det faktiskt i artikeln "I dagsläget finns stöd för över 100 speltitlar." Knappast att det fungerar med alla titlar. 3D vision har också "stöd för över 100 speltitlar" för övrigt...

Nvidia borde fokusera på:
- Dels att deras olika funktioner fungerar smidigt tillsammans i alla spel och variationer.
- Dels mer öppna såsom se 3D film med 3D vision inte skall kräva 3:e parts program för 400 SEK eller att Shield inte skall vara låst till Nvidia kort.

Många titlar ja i princip alla som har stöd för handkontroller.
Upplösningen som stöds är 1080p/720p, om du vill streama i någon lägre upplösning så skalas den upp.
Du får välja inställningar själv i spelet.
Physx fungerar med streaming.
3D Vision fungerar inte då signalen inte har stöd för det.
Shield har stöd för en skärm så flera skärmar blir ett problem.
Gsync fungerar mellan din skärm och grafikkort inte med streaming.
Du behöver ett Kepler eller nyare för att kunna få stöd för streaming.

Om du vill att Nvidia ska ändra sin inriktning så får du nog försöka att ta kontakt med dom direkt och inte sura här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

tänkte bara säga att bm står för bad manners. ursäkta mig, har hängt lite för mycked på reddit

Ah okey, tack för det!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla hatar?

AMD har Mantle, eyefinity osv..
Nvidia har Physx, 3D och shield..

Varför skulle de skjuta sig själva i foten? De har tillräcklig med Nvidia "fanboys" som köper allt och ger dem målet de ville ha..

Och Physx är inte skit, vissa spel med de är ju grymt snyggt, t.ex. Metro Last Light... Finns inget coolare spel som ger känslan Metro Last Light ger.. just atomosfären. Spelat de med AMD kort med, men just physx lägger till grillkryddan på köttet

Att de gör Shield Nvidia only är ju bara bra? Kanske AMD släpper sin variant? Och de blir priskrig?

Permalänk

Om jag minns rätt så använder Game-Streaming teknoligin i Shield den inbyggda H.264-kodaren som finns i Kepler och nyare Nvidia-grafikkort, så det kan ju vara en ganska stor anledning till att de inte stöder Radeon-kort (bortsett från marknadsföring).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutVikingChap:

Om jag minns rätt så använder Game-Streaming teknoligin i Shield den inbyggda H.264-kodaren som finns i Kepler och nyare Nvidia-grafikkort, så det kan ju vara en ganska stor anledning till att de inte stöder Radeon-kort (bortsett från marknadsföring).

Det är helt sant, bägge påståendena. Visst finns det möjlighet att stödja AMD också men varför göra det när man försöker pusha sin egen försäljning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Om du vill att Nvidia ska ändra sin inriktning så får du nog försöka att ta kontakt med dom direkt

Så att tycka till om Nvidias inriktning kring produkter såsom Shield ( både positivt och negativt ) hör inte hemma i denna diskussionstråden då eller? :S

Allt positivt är fanboys och allt negativt är gnäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så att tycka till om Nvidias inriktning kring produkter såsom Shield ( både positivt och negativt ) hör inte hemma i denna diskussionstråden då eller? :S

Allt positivt är fanboys och allt negativt är gnäll?

Du verkade ju godhjärtat vilja att dom ska ändra sig så kom ju med ett bra förslag, tycker du inte det?

Permalänk
Medlem

Även OM nVidia inte hade låst Shield till GeForce (vilket jag inte ens vet om så är fallet), så skulle inte Radeonkort i dagsläget kunna streama till den oavsett, då dessa saknar inbyggd H.264-decoder. Vilket också är anledningen till att äldre/lägre GeForce-modeller inte heller stöds.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta är en positiv trend, men detta kanske inte är riktigt den bästa lösningen. Om Valve implementerar samma typ av streaming via Steam till exempelvis Android TV-enheter så kommer alla andra lösningar tappa kraft ganska omedelbart skulle jag tro.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Tycker dock fortfarande det är en dålig affärsidé att bara göra så det funkar med Nvidia grafikkort.
Jag som använder AMD grafikkort hade kunnat köpa en Shield mest som en kul sak men jag kommer aldrig köpa ett nytt Nvidia grafikkort för att sen köpa en Shield.
Så kul är det inte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Tycker dock fortfarande det är en dålig affärsidé att bara göra så det funkar med Nvidia grafikkort.
Jag som använder AMD grafikkort hade kunnat köpa en Shield mest som en kul sak men jag kommer aldrig köpa ett nytt Nvidia grafikkort för att sen köpa en Shield.
Så kul är det inte.

Säg åt AMD att bygga in en H.264-krets på sina grafikkort, då?