Permalänk
Medlem

OS till hem server?

(Ber om ursäkt om det är i fel område på forumet)
Hej Sweclockers, är ny på forumet fast har kikat ganska länge. Jag har inte heller så bra kunskaper inom ämnet.

Specifikationerna som datorn har just nu är:
CPU: 1035T AMD (2.6 ghz 6 kärnor)
RAM: 6GB 1333Mhz.
MOBO: S3220 från PackardBell (duger för min användning)
HDD: OS disk 256GB RAID 1 (gamla diskar, planerat ny inköp av 2x2tb lagringsdisk och ev. 2 nya OS diskar)
(100/100 fiber)

Det den ska användas för främst är:
1: Teamspeak3 Server
2: Ventrilo Server
3: Lättare apache hemsida
4: Medium/Lätt minecraft server (3GB RAM max till den, inga stora världar/med mycket saker, vid behov kan jag strippa ner Minecraft servern så inte lika många kan vara inne, eller strippa ner MAX RAM som den får använda)
5: FTP? Eller alternativ för att spara filer på servern när man inte är hemma. T.ex. när man är i skolan / semester.
6: Fjärrstyrning till servern

Rekomenderar ni något speciellt operativ system?
Jag är oerfaren med linux och har tillgång till Windows Server 2008, eller Windows 7 64bit installation.

Jag har kunskap i att strippa ner och ta bort funktioner som jag inte är intresserad av i Windows 7.
Jag vill ha GUI på servern då jag finner det mycket mer användar vänligt.
Jag vill inte stöka med Debian.

Kan jag styra vilka program/"servrar" som kör på vilka kärnor med OSet som tipsats? (ej intresserad av att köra saker i virtuella servrar)

Vore tacksam för svar, kan uppge mer info om det finns behov, inga aggressiva toner nu tack!

Permalänk
Medlem

Även om du inte vill köra virtuellt så vill jag nästa tvinga dig till att göra det. Det blir så mycket enklare att ta backup på dina prylar, allokera precis så mycket RAM och CPU som du behöver till respektive tjänst (om du kör en tjänst per burk) etc. Om du gör fel någon stans är det så mycket enklare att backa servern (snapshot eller backup). Du får ut mycket mer prestanda för pengarna genom att köra virtuellt och du blir mer flexibel om du vill sätta upp nya, eller ta bort gamla servrar.

Sen till själva OS:et. Till webbservern är det Linux som gäller. Att köra Apache på Windows blir ingen vidare (jag har kört både och). Det är helt enkelt bara "learning by doing". Övriga system väljer du själv. Eftersom du föredrar Windows så och ska ha det till server så ska du inte välja Windows 7 (eller något annat klient-OS för den delen) Välj Windows Server. Är det 2008 eller 2008 R2 du har? 2008 motsvarar Windows Vista och fungerar sådär, medans 2008 R2 motsvarar Windows 7 och fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Även om du inte vill köra virtuellt så vill jag nästa tvinga dig till att göra det. Det blir så mycket enklare att ta backup på dina prylar, allokera precis så mycket RAM och CPU som du behöver till respektive tjänst (om du kör en tjänst per burk) etc. Om du gör fel någon stans är det så mycket enklare att backa servern (snapshot eller backup). Du får ut mycket mer prestanda för pengarna genom att köra virtuellt och du blir mer flexibel om du vill sätta upp nya, eller ta bort gamla servrar.

Sen till själva OS:et. Till webbservern är det Linux som gäller. Att köra Apache på Windows blir ingen vidare (jag har kört både och). Det är helt enkelt bara "learning by doing". Övriga system väljer du själv. Eftersom du föredrar Windows så och ska ha det till server så ska du inte välja Windows 7 (eller något annat klient-OS för den delen) Välj Windows Server. Är det 2008 eller 2008 R2 du har? 2008 motsvarar Windows Vista och fungerar sådär, medans 2008 R2 motsvarar Windows 7 och fungerar klockrent.

Jag har 2008 R2. Tack för svaret.
Får googla upp lite, kanske processorn inte orkar med riktigt att köra saker virtuelt.

Permalänk
Avstängd

I den perfekta världen så är virtualisering det bästa du kan göra. Bara en sån sak som att starta om en maskin med Server X inte påverkar Server Y kan vara guld värt. Men i en hemmamiljö så duger faktiskt Windows 7 som ensamstående operativsystem väldigt långt. Då är det bättre att schemalägga omstarter vid tider då det är lite eller inget tryck på servern.

Permalänk
Medlem

Man kan väl göra ett mellanting. Installera Vmware Workstation på en Windows 2008 eller vad det nu var du körde.
Kör Apache i Linux på en VM och sen kan du välja om du vill ha de andra tjänsterna på den "fysiska" installationen eller en ny VM med Windows på.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det lättaste vore nog att köra Ubuntu på den? Teamspeak, ventrilo och minecraft har serverprogramvara som funkar under det. Apache funkar utan problem och fjärrstyrning/filöverföring görs enklast via ssh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Man kan väl göra ett mellanting. Installera Vmware Workstation på en Windows 2008 eller vad det nu var du körde.
Kör Apache i Linux på en VM och sen kan du välja om du vill ha de andra tjänsterna på den "fysiska" installationen eller en ny VM med Windows på.

Ingen dum idé för TS. Installera Windows Server 2008 R2 och dra sen in Hyper-V (är en roll man bara aktiverar). Sen kör du valfritt på Windows-burken och sen i Hyper-V kan du sätta upp en virtuell Ubuntu eller liknande. På så vis behöver du inte krångla med VMWare ESXi om du tycker det är krångligt (rekommenderar dig dock att köra VMWare ESXi och virtuallisera fullt ut).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Ingen dum idé för TS. Installera Windows Server 2008 R2 och dra sen in Hyper-V (är en roll man bara aktiverar). Sen kör du valfritt på Windows-burken och sen i Hyper-V kan du sätta upp en virtuell Ubuntu eller liknande. På så vis behöver du inte krångla med VMWare ESXi om du tycker det är krångligt (rekommenderar dig dock att köra VMWare ESXi och virtuallisera fullt ut).

Skickades från m.sweclockers.com

Är faktiskt i liknande läge som TS med skillnaden att jag har en WHS2011 kärra som jag vill lite mer med. Håller på att migrera över grunden till Win Server 2012R2, tanken är att sen köra Hyper-V med ett antal maskiner på. Går bra än så länge med migreringen, mitt största bekymmer är att planera hur funktionerna skall fördelas över olika VM men får testa mig fram lite.
Mediaportal TV server
TS3
Web
Mediastreaming
Mail
Backup till LAN klienter
Osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelapro:

(Ber om ursäkt om det är i fel område på forumet)
Hej Sweclockers, är ny på forumet fast har kikat ganska länge. Jag har inte heller så bra kunskaper inom ämnet.

Specifikationerna som datorn har just nu är:
CPU: 1035T AMD (2.6 ghz 6 kärnor)
RAM: 6GB 1333Mhz.
MOBO: S3220 från PackardBell (duger för min användning)
HDD: OS disk 256GB RAID 1 (gamla diskar, planerat ny inköp av 2x2tb lagringsdisk och ev. 2 nya OS diskar)
(100/100 fiber)

Det den ska användas för främst är:
1: Teamspeak3 Server
2: Ventrilo Server
3: Lättare apache hemsida
4: Medium/Lätt minecraft server (3GB RAM max till den, inga stora världar/med mycket saker, vid behov kan jag strippa ner Minecraft servern så inte lika många kan vara inne, eller strippa ner MAX RAM som den får använda)
5: FTP? Eller alternativ för att spara filer på servern när man inte är hemma. T.ex. när man är i skolan / semester.
6: Fjärrstyrning till servern

Rekomenderar ni något speciellt operativ system?
Jag är oerfaren med linux och har tillgång till Windows Server 2008, eller Windows 7 64bit installation.

Jag har kunskap i att strippa ner och ta bort funktioner som jag inte är intresserad av i Windows 7.
Jag vill ha GUI på servern då jag finner det mycket mer användar vänligt.
Jag vill inte stöka med Debian.

Kan jag styra vilka program/"servrar" som kör på vilka kärnor med OSet som tipsats? (ej intresserad av att köra saker i virtuella servrar)

Vore tacksam för svar, kan uppge mer info om det finns behov, inga aggressiva toner nu tack!

Jag hade helt klart kört Linux-baserat. Exempelvis Debian. Jag kör detta själv och har kört detta i alla år, är supernöjd

Permalänk
Medlem

2012 R2 Standard tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Ingen dum idé för TS. Installera Windows Server 2008 R2 och dra sen in Hyper-V (är en roll man bara aktiverar). Sen kör du valfritt på Windows-burken och sen i Hyper-V kan du sätta upp en virtuell Ubuntu eller liknande. På så vis behöver du inte krångla med VMWare ESXi om du tycker det är krångligt (rekommenderar dig dock att köra VMWare ESXi och virtuallisera fullt ut).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Tror att många krånglar till det med virtualisering, man ska vara ball och köra allt på en host, samtidigt ska man passthrougha grafikkort och diskkontrollers hit och dit.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelapro:

(Ber om ursäkt om det är i fel område på forumet)
Hej Sweclockers, är ny på forumet fast har kikat ganska länge. Jag har inte heller så bra kunskaper inom ämnet.

Specifikationerna som datorn har just nu är:
CPU: 1035T AMD (2.6 ghz 6 kärnor)
RAM: 6GB 1333Mhz.
MOBO: S3220 från PackardBell (duger för min användning)
HDD: OS disk 256GB RAID 1 (gamla diskar, planerat ny inköp av 2x2tb lagringsdisk och ev. 2 nya OS diskar)
(100/100 fiber)

Det den ska användas för främst är:
1: Teamspeak3 Server
2: Ventrilo Server
3: Lättare apache hemsida
4: Medium/Lätt minecraft server (3GB RAM max till den, inga stora världar/med mycket saker, vid behov kan jag strippa ner Minecraft servern så inte lika många kan vara inne, eller strippa ner MAX RAM som den får använda)
5: FTP? Eller alternativ för att spara filer på servern när man inte är hemma. T.ex. när man är i skolan / semester.
6: Fjärrstyrning till servern

Rekomenderar ni något speciellt operativ system?
Jag är oerfaren med linux och har tillgång till Windows Server 2008, eller Windows 7 64bit installation.

Jag har kunskap i att strippa ner och ta bort funktioner som jag inte är intresserad av i Windows 7.
Jag vill ha GUI på servern då jag finner det mycket mer användar vänligt.
Jag vill inte stöka med Debian.

Kan jag styra vilka program/"servrar" som kör på vilka kärnor med OSet som tipsats? (ej intresserad av att köra saker i virtuella servrar)

Vore tacksam för svar, kan uppge mer info om det finns behov, inga aggressiva toner nu tack!

Skulle lätt rekomendera Server 2012R2. du kan tanka hem en trail här för att se om det fungerar bra för dig. 120 Dagar

http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/dn205286.aspx

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Skulle lätt rekomendera Server 2012R2. du kan tanka hem en trail här för att se om det fungerar bra för dig. 120 Dagar

http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/dn205286.aspx

Borde gå att re-arma den 3 gånger som tidigare utgåvor av Windows server 2008 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Borde gå att re-arma den 3 gånger som tidigare utgåvor av Windows server 2008 också

exakt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200