Hjälp! Jag hittar ingen lämplig liten lätt dator.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag hittar ingen lämplig liten lätt dator.

Hej!
Min Acer Aspire One ZG8 AO531h 10,1” med XP från 2009 hänger sig och blir blå flera gånger om dagen. Jag vill skaffa en ny innan den dör helt, och letar därför efter något liknande fast lite ”bättre” – men det finns inte!

Det jag söker är:
Vikt: max. 1,2 kg – helst mycket lättare. (min gamla väger 1,18 kg, men har en mycket tung laddare)
Batteritid: 7+ timmar – helst mycket längre (min gamla har 6 timmar).
Pris: helst under 3000 kr (jag kommer att få betala mer, men det är dumt då jag ofta inte har någon inkomst. Jag får väl sätta den absoluta gränsen vid 5000 kr. Min gamla kostade 2400kr, om jag minns rätt.)
Lagringskapacitet: minst 150 GB (min gamla har 143 GB, av vilka jag nu använder 44,2 GB)
Minneskortläsare: vanligt stort SD (jag kan inte köpa ny kamera också).
Skärm: 10” – 12”
Windows 8.1 (bäst att ha det senaste så det tar tid innan jag blir ”förföljd” som jag nu blir på FB där det hela tiden dyker upp annonser om att jag måste sluta med XP. Hur många år kan det ta?)

Dessutom verkar det vara bra med SSD, ”touch” när man har 8:an – och det vore också bra med en skärm som inte blänker för extremt mycket utomhus.

Det jag behöver göra är att surfa, skriva, lagra bilder och dokument, se på film samt bråka i sociala media. Jag spelar inte spel. Låg vikt och lång batteritid är av största vikt då jag vill vara rörlig på ställen där det inte finns elektricitet. Tyvärr har jag ofta så mycket saker med mig att jag nästa inte orkar bära.

Jag har ett tag funnit Acer Aspire V3-111P 11,6" HD touch, a.k.a V11, vara närmast det jag söker, men med 1,39 kg är den för tung! https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-111p-116-hd-touch/8160... Acer sade att laddaren är en av marknadens lättaste, medan Komplett sade att den väger 417g, vilket är jättetungt, så jag vet inte vad jag ska tro. Jag kommer att ångra mig om jag inte köper lättast möjliga dator. 3495 kr.

De datorer som liknar min nuvarande har sämre batteritid - så de går bort, bort, bort. T.ex. den här fina rosa. http://www.siba.se/product/17328978/asus-x200ma-kx050h?ref=se... 2990 kr.

Asus Transformer Book T100 är liten och har mycket bra battteritid. Till skillnad från andra hybrider som skramlar ihop då jag petar på dem känns den som en stabil, icke baktung, bärbar dator då jag känner på den på Mediamarkt. Tyvärr har den löjligt liten hårddisk och bara kortläsare för ”micro SD” – men nyligen fick jag reda på att det finns en version som utöver 64 GB SSD i plattan också har 500 GB HDD i tangentbordsdockan. Problemet med minneskort återstår, men det finns externa minneskortläsare (jag hoppas att de är lätta och inte alltför dyra) eller så kan man använda sladd från kameran – men då uppstår ett annat problem, med att det bara finns en fullstor USB-port, så man kan inte använda USB-stickor, minneskortläsare o.dyl. samtidigt med mobilt internet i USB-form… Jag har sett att man kan skaffa en USB-hub för att få fler portar, men hur tunga och dyra är sådana? Kommer jag att ångra mig om jag skaffar en dator som man måste krångla så mycket med? Är det något annat viktigt som saknas utan att jag har förstått det? 3995 kr.
https://www.komplett.se/asus-transformer-book-t100-101-hd/808...

Förra veckan då den kostade 4990 kr på Elgiganten var jag lite intresserad av en röd Samsung Ativ Book 9 Lite. Den är inte mycket tyngre än V3-111P och har en lätt laddare – men den är fortfarande för stor och tung och dyr. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Hoppas att ni kan berätta för mig vad jag ska göra, och att jag har missat någon otroligt bra dator! Tack på förhand.
/Susanna

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1971840/acer-aspire-switch-10-1-32... Vad tycker du om den här då? 10.1" touchskärm som man kan använda både som en dator med tangentbordet och ta ur den så att det blir en platta! 2 stycken usb, inkopplad i tangentbordet så väger allt 1,17 KG. Endast 32GB SSD men man måste väl göra en kompromiss någonstanns tyvärr

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Saminydator! Tyvärr så går det inte med bara 32GB då jag redan nu använder 44,2GB.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/asus-transformer-book-t100-101-hd/808...

Tycker Asus håller mycket bättre kvalite, sen mer garanti ( världstäckande dessutom ) och för en liten slant till jämfört med liknande så får du även 500 GB extra lagring inbyggt i tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Tack Gunior! Tycker du att jag ska slå till och köpa den trots att jag måste krångla med USB-hub och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susanna:

Tack Gunior! Tycker du att jag ska slå till och köpa den trots att jag måste krångla med USB-hub och sånt?

Gällande om du behöver mycket USB portar, tror fortfarande Elgiganten har en USB 3.0 hub för 200 kr som drivs både via USB och via eluttag, har den själv och fungerar super både för USB 2 och USB 3, sen kan du annars kolla efter en begagnad/ ny Windows Surface på tex Blocket, där kan du göra ett bra klipp.

Annars kolla även begagnad marknaden alt. om du redan har laptop som krånglar, sälj den till annan eller vän och med dem pengarna investera i den dator/surfplatta/hybrid som är bäst lämplig för ditt behov och ekonomi

Permalänk
Medlem

PS, om du vill spara 500 kr på extra disken så har Inet samma utan hårddisk för 3490 kr just nu, och då Komplett har med hårddisk så kanske du kan förhandla med Inet om något extra på köpet som du kanske kan behöva, kanske en hub

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/malmo/_Surface_Pro_2___Datordelar___Dat...

Kan vara en bra kompromiss och deal på SP2 Har själv fått känna och testa, är en superb maskin för sitt pris, inte minst vackra skärmen och byggkvaliten

Permalänk
Medlem

Tack Gunior! Det var en Surface som skramlade ihop när jag petade på den på Elgiganten och sedan kunde jag inte sätta fast den igen.

Jag är inte så säker på att någon skulle betala en krona för min laptop.

Kan man alltså bara sätta en hub i USB-porten så att det blir flera portar? Jag blev lite osäker då du nämnde eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

http://www.blocket.se/malmo/_Surface_Pro_2___Datordelar___Dat...

Kan vara en bra kompromiss och deal på SP2 Har själv fått känna och testa, är en superb maskin för sitt pris, inte minst vackra skärmen och byggkvaliten

Fast en Surface som har varit så dyr kanske är bra!

Permalänk
Medlem

Haha dem på plats i butik har ju varit använda lite så kan skramla, har du den personligen så tar man mycket bättre hand om den XD

Gällande huben, för att förtydliga: USB hubben är av USB 3 typ, dvs den kan helt strömförsörjas av en USB 3 port, men om du behöver mer ström eller, säg använda på en USB 2 port som kräver extra ström, så kan du även koppla hub till ett eluttag med medföjande eladapter, och sedan med vanlig USB kabel till USB porten.

Ja om du gör en snabb deal kanske du kan fixa det fraktfritt från han som säljer Sen om din dator, finns säkert alltid någon som vill ha en slant, man vet aldrig !

Hoppas det hjälpt, lycka till !

Skrivet av Susanna:

Tack Gunior! Det var en Surface som skramlade ihop när jag petade på den på Elgiganten och sedan kunde jag inte sätta fast den igen.

Jag är inte så säker på att någon skulle betala en krona för min laptop.

Kan man alltså bara sätta en hub i USB-porten så att det blir flera portar? Jag blev lite osäker då du nämnde eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Haha dem på plats i butik har ju varit använda lite så kan skramla, har du den personligen så tar man mycket bättre hand om den XD

Gällande huben, för att förtydliga: USB hubben är av USB 3 typ, dvs den kan helt strömförsörjas av en USB 3 port, men om du behöver mer ström eller, säg använda på en USB 2 port som kräver extra ström, så kan du även koppla hub till ett eluttag med medföjande eladapter, och sedan med vanlig USB kabel till USB porten.

Ja om du gör en snabb deal kanske du kan fixa det fraktfritt från han som säljer Sen om din dator, finns säkert alltid någon som vill ha en slant, man vet aldrig !

Hoppas det hjälpt, lycka till !

Tack Gunior! Min nuvarande är så långsam att jag ser svar här långt efter att de postas... Nu måste jag ta och omstarta Google Chrome så att det blir lite bättre - men det tar tid. Jag måste kolla upp vikt och sånt på Surfacen i annonsen. Tyvärr är jag inte mycket snabbare än min dator!

Permalänk
Medlem

Sussan varför köper du inte bara en Ipad väldigt krångligt med dator i min åsikt ifall man bara ska surfa.

Sedan med med minnet, köp en extern hårdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Denna köpta jag förra veckan och bytte ut ssd disken på 64Gb till 120Gb.
Rapp liten maskin med 4 kärnig intel cpu och 4Gb ram samt win8 64 bit, som även blir en surfplatta.

2000kr billigare på Multitronic mot billigaste på prisjakt. leveranstid tog för mig 4 dagar.

http://www.multitronic.se/?prod=F1D82EA%23UUW

Permalänk
Medlem

Tack Fafne! Android vet jag knappt vad det är, trots att jag har det i min telefon. Det är nog att krångla till det. Jag vill ha med mig alla mina dokument utan att behöva internetuppkoppling, så Chromebook vill jag inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Sussan varför köper du inte bara en Ipad väldigt krångligt med dator i min åsikt ifall man bara ska surfa.

Sedan med med minnet, köp en extern hårdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Ginga! Jag vill ha en riktig dator med tangentbord, och tillgång till alla dokument. Jag har en extern hårddisk som backup utifall datorn tvärdör - vilket den snart kommer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Denna köpta jag förra veckan och bytte ut ssd disken på 64Gb till 120Gb.
Rapp liten maskin med 4 kärnig intel cpu och 4Gb ram samt win8 64 bit, som även blir en surfplatta.

2000kr billigare på Multitronic mot billigaste på prisjakt. leveranstid tog för mig 4 dagar.

http://www.multitronic.se/?prod=F1D82EA%23UUW

Tack Decimal! Pavilion är för tung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susanna:

Tack Decimal! Pavilion är för tung!

300 gram för mycket, eller 1.5kg totalt är ju ingenting. Börja träna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

300 gram för mycket, eller 1.5kg totalt är ju ingenting. Börja träna istället

Det är inte det enda jag bär på, och flygbolag bryr sig också om vikt. Jag ska börja träna..., men jag vill i alla fall ha lättast möjliga dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susanna:

Det är inte det enda jag bär på, och flygbolag bryr sig också om vikt. Jag ska börja träna..., men jag vill i alla fall ha lättast möjliga dator.

Har du kollat på denna http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... ?

Den är ju inget fartmonster direkt, med dom kraven du har så finns det inte så mycket att välja mellan, verkar vara hybrid surfplatta/bärbar som gäller i dom små datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har du kollat på denna http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... ?

Den är ju inget fartmonster direkt, med dom kraven du har så finns det inte så mycket att välja mellan, verkar vara hybrid surfplatta/bärbar som gäller i dom små datorerna.

Tack Silcan. En sådan skulle jag vilja ha om den hade bra batteritid, men den är till och med sämre i det avseendet än min gamla.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det närmaste du kommer dina krav är en Atom-hybrid. De faller främst på lagring men en 64 GB med lika stort Micro-SD borde räcka till det du beskriver. Hybrider har grymt bra batteritid och är vid lättare belastning snabba och responsiva, väger lite och har minimala laddare. De är helt enkelt vad du efterfrågar. Tyvärr har de oftast ganska låg upplösning även om skärmarna i sig brukar vara bra.
Hade jag inte haft den dåliga vanan att vilja spela på min laptop hade jag köpt en hybrid. Nu lånar jag min frus till surf (Acer W510, 18 timmar batteritid)

Nackdelen med dessa datorer är väl att om det kommer nya videoformat som inte stöds av hårdvaruacceleration i dem knappast kommer flyta på då CPU sannolikt inte är stark nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Tack Videoapan! Jag hade inte tittat på W510. Förmodligen därför att den sorteras under surfplattor istället för hybrider. Varför? 18 timmars batteritid är ju otroligt bra. Håller den ihop som om den vore en vanlig laptop? Den verkar ha samma problem med minneskort och USB-port som Asus Transformer Book T100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susanna:

Tack Videoapan! Jag hade inte tittat på W510. Förmodligen därför att den sorteras under surfplattor istället för hybrider. Varför? 18 timmars batteritid är ju otroligt bra. Håller den ihop som om den vore en vanlig laptop? Den verkar ha samma problem med minneskort och USB-port som Asus Transformer Book T100.

Den har tangentbordsdocka innehållande batteri vilket står för 9 av timmarna och totalt två usb, en på plattan och en på dockan. Överlag en välbyggd historia förutom en sak, musplattan suger anka minst sagt.
Nu rekommenderar jag inte ett köp av just den då den nu börjat bli lite gammal, är förra generationen cpu och de nyare är mycket bättre om du vill ha datorn många år.
Minneskortsläsare är små och lätta, sd-läsare är ofta samma storlek som usbminnen.

Jag har själv inte testat asus varianter men de är sannolikt ett bättre köp. Har även hört bra saker om Dell i detta segment.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Tack Videoapan.

Det får väl bli Asus Transformer Book om inget bättre dyker upp.

Surface Pro 2:an på Blocket verkat har mycket bra vikt, 900g, om allt är inräknat i det. Batteritiden är någon sämre en Transformer Book. Jag skulle vilja testa hur bra den hänger ihop då jag inte har några som helst planer på att bara använda plattan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

300 gram för mycket, eller 1.5kg totalt är ju ingenting. Börja träna istället

Själva plattan väger bara 820 gram med sina grymma 11.6 tum ips skärm. 1.5Kg är med tangentbordet på tryck då det har ett batteri i sig med så det är tok bra batteritid när tangentbordet är i plattan.

Asus Transformer Book måste bli lite seg med 2Gb ram bara, Pavilion x2 har 4Gb.

Permalänk
Medlem

Tack Decimal. Pavilion är fortfarande för tung och har för litet lagringsutrymme. Det senare kan åtgärdas som du gjorde (även om jag tycker det verkar krångligt), men inte vikten. Jag hade inte ens tänkt på RAM... Nu vet jag verkligen inte vad jag ska köpa. Jag tror att min gamla bara har 1GB RAM, så det skulle i alla fall bli en förbättring. Acer Aspire V3-111P har 4GB RAM, men den är också för tung. Helst skulle jag vilja ha en riktig laptop som sitter ihop och inte en hybrid.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad "3300 mAh 33 Whrs" motsvarar för batteritid? Förmodligen dåligt då det inte ens är utskrivet.

Permalänk
Medlem

Tack Fafne.
Jag har betalat 500:- till en professionell datorfixare utan att det blev någon förbättring. Han gjorde ingen ominstallering då jag var rädd att allt jag hade på datorn skulle försvinna. Det var kanske dumt… Jag vet inte riktigt vad han gjorde, men fixaren själv påstod att datorn blev mycket bättre. Den enda skillnaden jag såg var att två mystiska frågerutor som kom då jag startade den försvann. Annars är den lika långsam med ”sidan svarar inte” som tidigare och hänger sig lika ofta. Jag brukar köra verktyget för att kontrollera och reparera ”fel på volymen”.

Lenovon är väldigt tung. Jag vill göra ett köp som jag ska vara nöjd med i flera år, men jag kan inte ens hitta någon dator som jag skulle vara nöjd med i en timma efter att ha köpt den…

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringarna Fafne! Frågan är om det är värt att fixa till min gamla dator för att fortsätta med XP som inte verkar säkert längre.