Permalänk
Inaktiv

Bildredigeringsprogram

Hej Clockers,

Finns det några bra och vettiga bildredigeringsprogram där ute? Tänkte mestadels för amatörer som knappt vet hur Paint fungerar. Alltså ett program med bra help tools etc. Något som är hyfsat lätt att förstå sig på.

Dessutom så vore det inte helt fel med något som inte kostar... så mycket.

Mvh

Permalänk
Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

GIMP? Kolla en massa tutorials bara, som dem flesta andra gör.

Permalänk
Medlem

GIMP är visserligen kompetent, men själv avskyr jag det
är allt annat än användarvänligt, visserligen en vanesak men jag går bet på att hantera och lära mig GIMP

Men OK program kan vara Adobe Photoshop Elements 12 ganska prisbilligt, och finns mängder av guider.
Ett annat ganska lätt men kompetent program är Paint shop pro x6 också prisbilligt.
Lightroom är enkelt också.

Sen finns det självklart en uppsjö av bra gratisprogram också, som 9 av 10 klarar sig med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det beror lite pa vad du ska gora. 99% av min redigering gors i lightroom med mindre justeringar som vitbalans, kurvor, lokala mindre justeringar och enklare dammborttagning och liknande. Jag sorterar aven och anvander kameran tethered i lightroom. Det enda jag tar in i photoshop ar bilder som kraver lite mer avancerad clone stamp eller om man behover maskera lager for tex bruseliminering. Ar du student sa kostar lightroom runt 600kr vill jag minnas. Ladda ner 30 dagars demoversionen och se om det klarar av vad du vill

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Hej Clockers,

Finns det några bra och vettiga bildredigeringsprogram där ute? Tänkte mestadels för amatörer som knappt vet hur Paint fungerar. Alltså ett program med bra help tools etc. Något som är hyfsat lätt att förstå sig på.

Dessutom så vore det inte helt fel med något som inte kostar... så mycket.

Mvh

Eftersom du skriver något som inte kostar... & för amatörer som knappt vet hur Paint fungerar, så:

(men ha i tanke att det är inte svårt alls att lära sig dom lite mer avancerade prog , om man har intresset, kan ta tid ja, men har man intresset, är man en bra bit på väg)

Menar du bildredigeringsprogram där du tar foto med mobilkameran/kompaktkamera och vill redigera rent allmänt o lätt, så om du har Office, så finns ju Office picture manager. Det funkar fint om det bara är lite foto som ska beskäras "som ska upp på tradera" eller om man vill göra några småjusteringar till facebook.

Annars så finns Focus Photoeditor. Som har ett lättsamt gränssnitt och gör lättare saker man vill med ett lätt leende på läpparna

Har du en Nikonkamera så finns ju ViewNX 2 som är gratis och väldigt bra. (Är ingen Canonkille så kan inte uttala mig om deras mjukvara)

Kolla in Focus Photoeditor Det är ett bra program.

Jag gör själv alla mina redigeringar i Lr & Ps till 95% men det händer att jag leker med Focus Photoeditor ibland, och även ViewNX 2.

Gimp och Inkscape finns ju med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ett vanligt bildbehandlings program
Photoshop Elements 12 / PaintShop Pro X6 (16) (SEK 499,00).

och ett riktigt raw program.. är väl att rekomendera.
Lightroom 5.5 / DxO Optics Pro 9.5 (Standard Edition 99 € på erbjudande tills 15 Juli).

Finns givetvis fler raw program exempelvis:
AfterShot Pro 2 (fd. Bibble) / Silkypix Developer Studio Pro 6
/ Capture One Pro 7 (EUR 114,00 på erbjudande, annars EUR 229,00)

AfterShot är billigt (SEK 645 kr) men inte insatt nog för att verkligen rekomendera det.
dom andra kan vara kul att veta vad som finns.. men dom är inte direkt billiga.
Capture One är nog inget att rekomendera som första program, då det har en viss inlärningströskel.. men bra pris just nu.

Permalänk
Medlem

Det beror ju, som sagt, lite på vad man behöver kunna göra. De flesta bildvisningsprogram, tex Faststone, Irfanview, XNView och liknande har enklare möjligheter för justering av kontrast och färgmättnad osv. Till dessa kanske man kan räkna Picasa, men picasa har lite fler möjligheter (länge sedan jag testade det dock)

Vill man kunna göra lite mer finns GIMP, som redan nämnts, samt exempelvis paint.net. paint.net är något mindre avancerat än GIMP, men klarar av en hel del (det klarar exempelvis editering i lager).
Båda är gratis och bara att ladda ner och testa.

Det finns ju gratis program för hantering av RAW-filer åxå, men det kanske inte är aktuellt? RAWTherapee är ett och så finns ufraw som även funkar som plugin till GIMP.

Nackdelen med gratisalternativen är att det i många fall kan vara lite si och så med hantering av färgprofiler. Jag vet inte om det är implementerat i GIMP ännu, men det har åtminstone stått på attgöralistan väldigt länge. Det var/är samma sak med 16-bitars redigering och CMYK osv. Men är det gratis så får man ju ta det lite för vad det är och många har ju inte de behoven heller.

Permalänk
Inaktiv

Tanken bakom mitt inlägg är att jag vill kunna göra bilderna skarpare, fylla på färgerna och göra bilden levande liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Det beror ju, som sagt, lite på vad man behöver kunna göra. De flesta bildvisningsprogram, tex Faststone, Irfanview, XNView och liknande har enklare möjligheter för justering av kontrast och färgmättnad osv. Till dessa kanske man kan räkna Picasa, men picasa har lite fler möjligheter (länge sedan jag testade det dock)

Vill man kunna göra lite mer finns GIMP, som redan nämnts, samt exempelvis paint.net. paint.net är något mindre avancerat än GIMP, men klarar av en hel del (det klarar exempelvis editering i lager).
Båda är gratis och bara att ladda ner och testa.

Det finns ju gratis program för hantering av RAW-filer åxå, men det kanske inte är aktuellt? RAWTherapee är ett och så finns ufraw som även funkar som plugin till GIMP.

Nackdelen med gratisalternativen är att det i många fall kan vara lite si och så med hantering av färgprofiler. Jag vet inte om det är implementerat i GIMP ännu, men det har åtminstone stått på attgöralistan väldigt länge. Det var/är samma sak med 16-bitars redigering och CMYK osv. Men är det gratis så får man ju ta det lite för vad det är och många har ju inte de behoven heller.

Kan man göra bilderna skarpare, starkare färger, kontraster etc med GIMP?

Hur stor skillnad är det på Photoshop/elements/GIMP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Kan man göra bilderna skarpare, starkare färger, kontraster etc med GIMP?

Hur stor skillnad är det på Photoshop/elements/GIMP?

Man kan göra mycket mer avancerade saker än så med GIMP. Kontrast, färgmättnad, uppskärpning osv klarar nästan alla program. Största skillnaden mellan de allra enklaste vad gäller dessa funktioner är att man i många enklare program inte kan ta kontrollen över uppskärpningen själv.
GIMP är i mångt och mycket jämförbart med photoshop, men har inte alla flashiga funktioner som finns i de nyaste versionerna av photoshop, som contentaware, tex. Det är väl stöd för 16-bitars editering som fortfarande saknas, verkar det som.Det spelar inte så stor roll vid "normal" redigering, men drar man rejält i spakarna kan det spela roll.

Elements är enklare (med reservation för att de kan ha pimpat det på senare tid, jag har inte använt det på rätt länge, men klarar fortfarande det mesta som kan kan tänkas behöva.

Photoshop är i de allra flesta fall mer än man egengligen behöver om man inte är väldigt avancerad i sitt redigerande och det är svårt att motivera kostanden, som jag ser det. Testa GIMP och/eller paint.net som är gratis först och se vad du tycker. Annars finns väl både PS och PS Elements som demo åxå...

Permalänk

Jag använder gimp och tycker det är grymt. Jag saknar egentligen ingenting i praktiken. Så grova justeringar så att färgdjupet blir ett problem gör jag aldrig i gimp - det gör jag vid råkonverteringen.

Det är väl snarare så att gimp troligen är för avancerat för TS.

För den tekniske användare har gimp även bra script stöd. Jag kör själv en del script på vanliga förekommande moment som jag gör på de flesta bilder. Har man någon gångt kodat lite, så är det inte svårt att göra egna script.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Nackdelen med gratisalternativen är att det i många fall kan vara lite si och så med hantering av färgprofiler. Jag vet inte om det är implementerat i GIMP ännu, men det har åtminstone stått på attgöralistan väldigt länge.

Om du menar färghanteing med profiler för skärm, print, softproofing etc. då finns det absolut i gimp - annars hade det varit ett klart problem. Det har väl inte alltid funnits med såvitt jag har det funnits i många år. Jag har klockren färgprofilshantering i min gimp, och jag kör senaste som är 2.8.någonting

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Man kan göra mycket mer avancerade saker än så med GIMP. Kontrast, färgmättnad, uppskärpning osv klarar nästan alla program. Största skillnaden mellan de allra enklaste vad gäller dessa funktioner är att man i många enklare program inte kan ta kontrollen över uppskärpningen själv.
GIMP är i mångt och mycket jämförbart med photoshop, men har inte alla flashiga funktioner som finns i de nyaste versionerna av photoshop, som contentaware, tex. Det är väl stöd för 16-bitars editering som fortfarande saknas, verkar det som.Det spelar inte så stor roll vid "normal" redigering, men drar man rejält i spakarna kan det spela roll.

Elements är enklare (med reservation för att de kan ha pimpat det på senare tid, jag har inte använt det på rätt länge, men klarar fortfarande det mesta som kan kan tänkas behöva.

Photoshop är i de allra flesta fall mer än man egengligen behöver om man inte är väldigt avancerad i sitt redigerande och det är svårt att motivera kostanden, som jag ser det. Testa GIMP och/eller paint.net som är gratis först och se vad du tycker. Annars finns väl både PS och PS Elements som demo åxå...

Så har Photoshop elements enklare redigering? Typ som Instagram, att man bara klickar på någon knapp och genast blir bilden mycket bättre?

En amatör användare som bara vill snygga till sina fotografier klarar sig med GIMP?

Skrivet av Aristotele:

Jag använder gimp och tycker det är grymt. Jag saknar egentligen ingenting i praktiken. Så grova justeringar så att färgdjupet blir ett problem gör jag aldrig i gimp - det gör jag vid råkonverteringen.

Det är väl snarare så att gimp troligen är för avancerat för TS.

För den tekniske användare har gimp även bra script stöd. Jag kör själv en del script på vanliga förekommande moment som jag gör på de flesta bilder. Har man någon gångt kodat lite, så är det inte svårt att göra egna script.

Script - Menar du då att du korrigerat färdiga inställningar så du endast klickar på en knapp så är bilden färdig?

Permalänk
Medlem

Det finns som inget wonder program som direkt läser dina tankar och gör magi med endast ett knapptryck. Visst finns det en hel del presets att leka med som faller en på tråden. Dock får man oftast justera dom också för att limma ihop en bild efter tankarna.

Lightroom 5 är iaf en bra start tycker då jag. Det använder jag samt Topaz Labs kompletta kollektion, som jag norpade hem när det var Black friday eller någon gigantiskt stor rea. o/

Varit länge sugen på Photoshop Elements. Men många säger eller tycks vara besviken att man kan göra väldigt lite med sina RAW filer i det programmet.
Antagligen landar det kort för att de inte vill tappa kunder som köper eller nyttjar PS.

Flesta program kan man testa gratis i 30 dagar. Så ut och testa... lite överväldigt känns det i början men som t ex till LR5 så har du en hel del guider på Youtube och nätet, där man kan få idéer, inspiration och hjälp.

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Script - Menar du då att du korrigerat färdiga inställningar så du endast klickar på en knapp så är bilden färdig?

Nja...det beror på scriptet, men i princip så kan man ha ett sådant script ja - men poängen med script är att man kan automatisera saker som tar mer tid att göra manuellt, men man kommer ju inte ifrån moment där användaren (en människa) skall göra selektioner på bilden för att tala om VAD som tex ska skärpas upp eller tonjusteras.

I ett script kan du automtisera allt du kan göra manuellt med kod, och på så sätt ersätta säg "30 click inklusivera menybläddranden" med ett klick "kör script".

Jag har har några script som automatiska skapar flera olika lager tex så att jag inte för varje bild behöver gå igenom "duplicera lager; skapa lagermask - svart" etc utan att jag bara "kör script" och sen den ENDA jag behöver göra är att pensla över de delar som ska skärpas upp tex. Det spar grymt med tid. Script ska dock inte förväxlas med "autojusteringar", det är något helt annat.

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Så har Photoshop elements enklare redigering? Typ som Instagram, att man bara klickar på någon knapp och genast blir bilden mycket bättre?

En amatör användare som bara vill snygga till sina fotografier klarar sig med GIMP?

Instagrams enknappsfunktioner är väl närmast ett skämt jämfört med PS och gimp. Det är ju inget riktigt redigeringsprogram i egentligt mening utan mer skojiga effekter. Dock finns det ju gratis plugin till gimp som ger motsvarande "roliga effekter" som instagram också med om det är vad man vill.

Permalänk
Medlem

För TS och andra användare som vill ha enklare funktioner kan jag rekommendera paint.net. Ett riktigt trevligt litet program.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Så har Photoshop elements enklare redigering? Typ som Instagram, att man bara klickar på någon knapp och genast blir bilden mycket bättre?

En amatör användare som bara vill snygga till sina fotografier klarar sig med GIMP?

Att kalla instagram för redigeringsprogram är väl rätt synd. Det finns väl, som sagt, plugins till dessa program som gör liknande saker som instagram och det finns ju en del "inbyggda" filter, fast dessa filter behöver ju ställas in för att få det resultat man vill.
Hela grejen med dessa program är ju att själv ha kontroll över sin skapandeprocess. Det du vill göra är typ ta en stryk-på-bild och stryka på en canvas istället för att måla dit något själv med pensel och färg.
Även photoshop elements är mycket mer avancerat än vad du efterfrågar, men ja, det är nog det av dessa program som är mest vad du vill ha.
Du kan ju kolla själv:
http://www.adobe.com/products/photoshop-elements.html

Ladda hem demon och testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Tanken bakom mitt inlägg är att jag vill kunna göra bilderna skarpare, fylla på färgerna och göra bilden levande liksom.

Låter som att Picasa kan lösa uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Får man fråga vilken kameramodell/märke du fotar med ? (inte för det spelar nån roll) Är bara nyfiken.

Men är det mobil/kompakt/systemkamera?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aristotele:

Instagrams enknappsfunktioner är väl närmast ett skämt jämfört med PS och gimp. Det är ju inget riktigt redigeringsprogram i egentligt mening utan mer skojiga effekter. Dock finns det ju gratis plugin till gimp som ger motsvarande "roliga effekter" som instagram också med om det är vad man vill.

Tänkte mer att man kan göra bilderna skarpare och högre färgmättnad. Bilderna ser mer levande ut och får ett djup, vilket gör att bilderna inte ser så platta och tråkiga ut. Min tanke är att göra snygga skrivbordsunderlägg och fina natur/makro/djur tavlor.

Skrivet av skog1s:

Får man fråga vilken kameramodell/märke du fotar med ? (inte för det spelar nån roll) Är bara nyfiken.

Men är det mobil/kompakt/systemkamera?

Jag har skaffat mig en Canon 70D. Systemkamera dvs! Har du några bra tips?

Jag fotar också väldigt mycket med min Note 3, dock mestadels för FB och instagram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aristotele:

Nja...det beror på scriptet, men i princip så kan man ha ett sådant script ja - men poängen med script är att man kan automatisera saker som tar mer tid att göra manuellt, men man kommer ju inte ifrån moment där användaren (en människa) skall göra selektioner på bilden för att tala om VAD som tex ska skärpas upp eller tonjusteras.

I ett script kan du automtisera allt du kan göra manuellt med kod, och på så sätt ersätta säg "30 click inklusivera menybläddranden" med ett klick "kör script".

Jag har har några script som automatiska skapar flera olika lager tex så att jag inte för varje bild behöver gå igenom "duplicera lager; skapa lagermask - svart" etc utan att jag bara "kör script" och sen den ENDA jag behöver göra är att pensla över de delar som ska skärpas upp tex. Det spar grymt med tid. Script ska dock inte förväxlas med "autojusteringar", det är något helt annat.

Vet du vart man hittar GIMP för Windows 8.1 64-bit?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

Hittar endast 32-bitars!

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Vet du vart man hittar GIMP för Windows 8.1 64-bit?

http://www.gimp.org/downloads/
Direktlänken till senaste är download.gimp.org/pub/gimp/v2.8/windows/gimp-2.8.10-setup.exe

Denna version skall fungera med win 8.1 (även om jag själv kör win 7 64 bit)

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Hittar endast 32-bitars!

Ett 64 bitars operativsystem kan utan problem köra en 32 bitars applikation. Den jag länkade till skall fungera till win 8.1 64 bit

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Tänkte mer att man kan göra bilderna skarpare och högre färgmättnad. Bilderna ser mer levande ut och får ett djup, vilket gör att bilderna inte ser så platta och tråkiga ut. Min tanke är att göra snygga skrivbordsunderlägg och fina natur/makro/djur tavlor.

Gimp klarar ju det såklart + mycket mycket mer.

Tar du hem gimp så kan jag även tipsa om följade plugin
http://gmic.sourceforge.net/

Permalänk
Hedersmedlem

Något du kan kolla är Pixlr.com, du laddar inte ner något program utan allt sker i webbläsaren.

Pixlr Editor är lite som Photoshop/GIMP, deras mer seriösa alternativ. Låter dig spara bilden som .jpg, .png, .bmp, .tiff samt .pxd (deras egna dokumentformat med lager).
Pixlr Express är en simplare variant, skulle nog passa dina behov. Kan dock endast spara bilderna som .jpg. Finns även till mobil.
Pixlr O-matic är den simplaste, den är mer bara för att lägga på diverse filter och ramar. Lite för simpel enligt mig. Finns även den till mobil.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aristotele:

http://www.gimp.org/downloads/
Direktlänken till senaste är download.gimp.org/pub/gimp/v2.8/windows/gimp-2.8.10-setup.exe

Denna version skall fungera med win 8.1 (även om jag själv kör win 7 64 bit)

Väljer programmet automatiskt 64-bitars versionen?