Permalänk
Medlem

mITX - Max 10 000 kr

Asus Z97I-Plus 1 239:-
EVGA Hadron Air 500W (Svart/Transparent) 1 190:-
Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB 1 199:-
Silverstone Argon AR02 252:-
Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB 1 020:-
Asus GeForce GTX 750 Ti OC HDMI 2xDVI 2GB 1 399:-
Intel Core i7 4790 3,6GHz Socket 1150 Box 2 479:-
Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB 695:-

Totalt: 9 473:-
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2587926&view=m

Tänkt att vara en liten och tyst men ändå kompetent gaming dator. Ska använda den hemma och på lan. Anledningen till jag inte valde en K processor är jag inte tycker att de extra 300 kronorna och den ökade värmebildningen och elkonsumtionen är värd den extra prestandan. Grafikkortet hade jag tänkt byta ut inom cirka 2 år ändå så det behöver inte vara något prestanda monster. Något i mellanklassen duger. Typ 750 ti, 760 eller 280x. Jag vill ha något tyst, svalt och energisnålt, så just nu lutar det mot ett 750ti. Vet dock inte vilket av 750 ti modellerna som är bäst. Tips uppskattas!

Sen var det ju snack om billigare grafikkort nu i sommar jag, men jag har inte sett mycket av det hittills. Någon som vet något om det.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

Tänk på att 4790K också är 0,4Ghz högre klockat i grund o därför en snabbare CPU.
men skall du inte ha "K" modellen behöver du heller inget Z97 kort..H97 räcker.

750Ti är rätt långsamt ändå. . inte många hundra upp till ett http://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-dir...
Som är ett tyst o fint kort som är nästan dubbelt så snabbt som 750Ti

Behöver du en i7a föresten?

Permalänk
Medlem

sedan är ju 4790k mycket högre klockad från fabrik (4ghz), har bättre värmeavledning som kommer leda till en kallare processor, kommer klara sig längre om du överklockar den och har högre andrahandsvärde.

du får vara väldigt försiktig med det här chassit. den extrema formfaktorn och evgas små missar gör att man inte kan ploppa i vilken hårdvara som helst. den där kylaren kommer du nästan garanterat inte få i. moderkortet kan också bli problematiskt. det enda man kan garantera kommer fungera i den här lådan är moderkort från evga och kylare från evga (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2554127) då det inte använder sig utav en vanlig monteringsanordning för processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Tänk på att 4790K också är 0,4Ghz högre klockat i grund o därför en snabbare CPU.
men skall du inte ha "K" modellen behöver du heller inget Z97 kort..H97 räcker.

750Ti är rätt långsamt ändå. . inte många hundra upp till ett http://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-dir...
Som är ett tyst o fint kort som är nästan dubbelt så snabbt som 750Ti

Behöver du en i7a föresten?

r9 280 har jag kikat på också. Vet inte om jag behöver i7. Har inte tänkt att video redigera precis, så jag behöver inte dubbeltrådad. Ville bara har något som ska hålla länge. Hade tänkt att datorn ska va rätt kompetent i minst 5 år.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Här är ett alternativ, tyvärr så blir priset lite högre när jag bara använder Inet!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6946596/2014-07-16

Jag rekomenderar vattenkylning i m-itx chassin då luftflödet brukar vara ganska dåligt!
Som dom sa innan Grafikkortet här är väldigt prisvärt!

Permalänk
Medlem

Okej. Ni har övertalat mig till att köra på en K-processor.

Skrivet av versions:

sedan är ju 4790k mycket högre klockad från fabrik (4ghz), har bättre värmeavledning som kommer leda till en kallare processor, kommer klara sig längre om du överklockar den och har högre andrahandsvärde.

du får vara väldigt försiktig med det här chassit. den extrema formfaktorn och evgas små missar gör att man inte kan ploppa i vilken hårdvara som helst. den där kylaren kommer du nästan garanterat inte få i. moderkortet kan också bli problematiskt. det enda man kan garantera kommer fungera i den här lådan är moderkort från evga och kylare från evga (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2554127) då det inte använder sig utav en vanlig monteringsanordning för processorkylare.

Vad jobbigt med kompatibiliteten. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Vill gärna ha en liten dator som går ner i ryggsäcken.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D

Permalänk
Medlem

Du kommer inte behöva i5:an eller 16 gig ram i en speldator! i5:an med vattenkylning som klockas kommer ge mer prestanda i spel en en i7:a utan K och utan klockning gör!

Permalänk
Medlem

Gjorde ett paket för dig men tog lite stund så den är längre upp i forums tråden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar, men det ser inte ut som något jag får ner i ryggsäcken ändå. Då kan jag lika gärna köra på en tower känner jag. Vad tycks om detta förslaget? http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2544911&view=m

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D

Permalänk
Medlem

Tipsar om chassit EVGA Hadron Air, väntar själv på ett sådant bör gå ned i en väska modell större utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tipsar om chassit EVGA Hadron Air, väntar själv på ett sådant bör gå ned i en väska modell större utan problem.

Vilka komponenter har du valt till den? Berätta gärna hur det går med bygget sen!

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Vilka komponenter har du valt till den? Berätta gärna hur det går med bygget sen!

Just nu tar jag mina gamla delar och köper något ITX moderkort till det (socket 1155), så det blir en 2500k, 16 GB ram, Samsung 830 Pro SSD och ett MSI 660 Ti med Twin Frozr kylaren (skall dock helst ha ett med utblås där back till detta chassi). I höst planerar jag att införskaffa ett 880/880 Ti eller vad som nu släpps då, och Broadwell till våren.

Tänkte även sleeva nätagget osv, får se om det blir någon vattenkylning när alla delar är inhandlade, är lite sugen på det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Just nu tar jag mina gamla delar och köper något ITX moderkort till det (socket 1155), så det blir en 2500k, 16 GB ram, Samsung 830 Pro SSD och ett MSI 660 Ti med Twin Frozr kylaren (skall dock helst ha ett med utblås där back till detta chassi). I höst planerar jag att införskaffa ett 880/880 Ti eller vad som nu släpps då, och Broadwell till våren.

Tänkte även sleeva nätagget osv, får se om det blir någon vattenkylning när alla delar är inhandlade, är lite sugen på det faktiskt.

finns hadron hydro så du bara vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

finns hadron hydro så du bara vet

Den är större och jag tycker den är väldigt ful så det vill jag inte ha. Fungerar att ha vattenkylning i Air med, behöver bara ta bort HDD-buren som jag ändå tänkte göra då den är onödig.