Permalänk
Medlem

BOOTMGR saknas

Hej, jag har byggt ihop en dator och försöker att få igång den.
Jag kom fram till BIOS och gick in på advanced settings och kollade runt, tänkte sedan gå tillbaka till "vanliga" BIOS, inte advanced, tryckte då EXIT och kom sedan till en svart skärm där det står:

BOOTMGR saknas
Tryck ned Ctrl+Alt+Del för omstart.

När jag trycker ner de knapparna kommer jag tillbaka dit.
Moderkort: ASUS Sabertooth 990fx R2.0 om det kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du installerat något operativsystem?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har installerat windows 7 på ett usb minne, då jag inte har en dvd läsare i datorn

Permalänk
Medlem

Trollar TS?

Om du installerat OS så välj att starta ( i BIOS) från den disk du installerat på. Annars installera OS.

Permalänk
Medlem

Om du har skapat en windows 7 sticka bara att stoppa in den i en 2.0 port och installera os på hårddisken/ssd om det redan inte är gjort, ta givetvis bort alla partitionerna och installera inte över befintlig windows så det blir kvar en massa skräp, glöm inte att hämta hem drivers också annars äre bara tacka för kaffet

Permalänk
Medlem

I BIOS får jag bara upp antingen USB minnet nere vid Boot Priority, eller så måste jag ta ut USB minnet för att då hårddisken ska visa sig.
Och nej jag trollar inte. jag kan bara inte så mycket om datorer

Permalänk
Medlem

Men vad är problemet? bootar inte minnet eller? hårddisken kommer du ju se sen vid installationprogrammet, kolla att den syns i bios, om den syns där stoppa bara in usb och boota sedan ta bort alla partitioner som finns på hdd och installera fresh windows

Permalänk
Medlem

Tryck F11, välj Usb stickan, installera windows.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

I BIOS kan jag se både USB och hårddisk när jag går in på Boot Menu.
problemet är att jag inte vet vad problemet är. Jag försöker installera windows 7 ifrån ett USB.
Vad är partitioner och hur gör man det?
Tack för alla snabba svar.

Permalänk
Medlem

Menar du att jag ska trycka F11 i BIOS?
Det händer absolut ingenting då tyvärr.
Trycker jag F12 i BIOS kommer det upp "Please ensure that USB flash drive with available space is plugged in, and try again".

Permalänk
Skrivet av angbwa:

I BIOS kan jag se både USB och hårddisk när jag går in på Boot Menu.
problemet är att jag inte vet vad problemet är. Jag försöker installera windows 7 ifrån ett USB.
Vad är partitioner och hur gör man det?
Tack för alla snabba svar.

Välj USB-minnet i Boot Menu så kommer datorn rimligtvis boota från detta och starta installation av Windows 7.

Permalänk
Medlem

Har testat det, men då kommer
"BOOTGMR saknas
Tryck ned Ctrl+Alt+Del för omstart"

Och det enda jag kan göra därifrån är att trycka ner de för att starta om datorn och sedan gå in i BIOS igen.

Permalänk
Medlem

Då har du inte lagt in Windows 7 på USBn som man ska troligtvis.

Ladda ner Windows 7 USB DVD Downloader sen är det bara göra som det står.

http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag skrev in alla kommandon i CMD så som man ska enligt Sweclockers guide, tror jag at det var. Sedan drog jag Windows 7 filen till USB filen och så började den att föra över Windows till USB.

#Edit. Jag såg att han kopierade filerna och lade in

Permalänk
Skrivet av angbwa:

Jag skrev in alla kommandon i CMD så som man ska enligt Sweclockers guide, tror jag at det var. Sedan drog jag Windows 7 filen till USB filen och så började den att föra över Windows till USB.

Men du måste använda verktyget "Windows 7 USB/DVD Download Tool", vilket också framgår i Sweclockers guide (http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne).

Det låter som att du bara "drog över" iso-filen till usb-minnet, vilket givetvis inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Ok, då får jag göra ett till försök. Jag återkommer när jag är klar. Då antar jag att jag måste ta bort Windows från USB innan jag installerar om det?
Tack för svaren hittills!

Permalänk
Skrivet av angbwa:

Ok, då får jag göra ett till försök. Jag återkommer när jag är klar. Då antar jag att jag måste ta bort Windows från USB innan jag installerar om det?
Tack för svaren hittills!

Bara läs igenom guiden noga och följ stegen exakt, så skall det nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jag lånade en extern dvd-läsare och testade installera windows genom skivan, men då kom det upp att det fattas drivrutiner.
Frågan är då, kan jag få ner drivrutinerna som fattas genom att installera skivan man fick med moderkortet? Och sedan ladda ned windows?
Bara något som ploppa upp i huvudet.
Tyvärr misstänker jag att man måste ladda ned drivrutiner ifrån internet.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

Jag lånade en extern dvd-läsare och testade installera windows genom skivan, men då kom det upp att det fattas drivrutiner.
Frågan är då, kan jag få ner drivrutinerna som fattas genom att installera skivan man fick med moderkortet? Och sedan ladda ned windows?
Bara något som ploppa upp i huvudet.
Tyvärr misstänker jag att man måste ladda ned drivrutiner ifrån internet.

Tack!

Du har PM

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

Jag lånade en extern dvd-läsare och testade installera windows genom skivan, men då kom det upp att det fattas drivrutiner.
Frågan är då, kan jag få ner drivrutinerna som fattas genom att installera skivan man fick med moderkortet? Och sedan ladda ned windows?
Bara något som ploppa upp i huvudet.
Tyvärr misstänker jag att man måste ladda ned drivrutiner ifrån internet.

Tack!

Se till så att du kör genom USB2, annars måste du nog ladda in drivrutiner