Bästa Äventyr/RPG spel ni har spelat?

Permalänk
Medlem

Bästa Äventyr/RPG spel ni har spelat?

Hej!

Jag är nyfiken på vad ni tycker är bästa äventyr/rpg spel ni har spelat. För att göra det lite svårare så får man bara välja ett spel! Det spelar ingen roll vilken plattform det är. Ni får också förklara varför ni tycker spelet är bäst. Jag börjar först:

Min favorit är Legend of Zelda: Wind Waker till GC och Wii U. Jag älskar charmen och grafik stilen spelet har. När man börjar spela så känns det verkligen som att man ska ut på riktig äventyr. Storyn är grymt bra och ger goda minnen när man har klarat spelet. Finns även många sidequests i spelet man kan göra. Om man har aldrig spelat Zelda förr så rekommenderar jag att man spelar Wind Waker först med tanke på att det är bra för nybörjare.

Här finns en kort video: https://www.youtube.com/watch?v=IkVt1s_ZFbw

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Mass Effect: Hela serien

Inget annat spel har fått mig att bli osäker på val i spelet pga min egna moral. Spelade som renegade, och valen som jag tvingade mig själv att göra var väldigt svåra ibland, efter som man kommit nära karaktärerna under spelets gång.

Permalänk
Medlem

Mass Effect 1-3 inkl DLC's.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag lägger nog min röst på S.T.A.L.K.E.R Clear Sky. Så jävla roligt spel där man kan sabba main storyn för att du kan döda nyckel personer och sen är det väldigt stor karta och kul att utforska.

Spelade det mycket när jag var liten och har inte hittat något roligare än iaf

Visa signatur

Chassi: Fractal design define r4 svart, GPU: Msi gtx 980 twinfrozr @1300mhz, Cpu: 4670k @4,5ghz, CPU kylare:Noctua NH U14-S, MOBO: Msi Z87-G45, Ram: Crucial Ballistix 8gb @1866mhz, PSU: EVGA supernova G2 750w. SSD: Crucial m500 240gb, HDD: Seagate Barracuda 1tb, Skärm : Asus VG248QE 144hz :)

Permalänk
Medlem

Spelserie: Pokémon
Spel: Skyrim

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

an det heta Knight of the old republic 1, SW. Vet inte om det berodde på att jag drack rödtjut hela genomspelningen, men bra var det!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Hej!

Jag är nyfiken på vad ni tycker är bästa äventyr/rpg spel ni har spelat. För att göra det lite svårare så får man bara välja ett spel! Det spelar ingen roll vilken plattform det är. Ni får också förklara varför ni tycker spelet är bäst. Jag börjar först:

Min favorit är Legend of Zelda: Wind Waker till GC och Wii U. Jag älskar charmen och grafik stilen spelet har. När man börjar spela så känns det verkligen som att man ska ut på riktig äventyr. Storyn är grymt bra och ger goda minnen när man har klarat spelet. Finns även många sidequests i spelet man kan göra. Om man har aldrig spelat Zelda förr så rekommenderar jag att man spelar Wind Waker först med tanke på att det är bra för nybörjare.

Här finns en kort video: https://www.youtube.com/watch?v=IkVt1s_ZFbw

Har man aldrig spelat Zelda förr ska man börja med The Legend of Zelda!

Permalänk
Medlem

Monkey island på amiga500

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Skyrim helt klart

Permalänk
Medlem

Dark souls 1. Även tvåan är bra, men ettan är i en klass för sig.

Permalänk
Medlem

För mig står valet mellan tungt moddat Skyrim och World of Warcraft. Framförallt på grund av den enorma mängden kvalitetsinnehåll. Har inte spelat WoW på flera år nu, men jag tycker ändå det är ett av tidernas bästa spel trots att jag inte gillat hur fördummat det blivit efter TBC. Men Skyrim har något magiskt som jag alltid kommer att älska. Har precis installerat det igen för att avnjuta nätterna i Tamriel!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

FinalFantasyVII som klar vinnare.
Mass Effect var absolut trevligt, och hamnar väl iallafall.. top5.
Baldurs Gate på top3.

Nu lämnar jag några hål i rankingen här, men det är för att jag vet att jag glömmer spel..

Till TS så måste jag säga att jag tyckte inte storyn var mycket att hänga i granen när det gällde WindWaker, men smaken är ju olika.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Skyrim helt klart

Utan minsta tvekan. Först oblivion sen skyrim. Har dock inte vågat pröva nya den nya onlineversionen då man hört så mycket negativt.. ville bara ha ett nytt skyrim med multiplayerläge egentligen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Well om det räknas så är det faktiskt Pokemon när det kom ut. Finns inget spel som har sugit mig in så mycket i dess värld och fått mig att köpa allt möjligt runtomkring genom åren. Har nog inte "klarat" ut ett pokemonspel på 6-7 år nu men det är något magiskt men dess värld (i alla fall i de första 2 generationerna, inte spelat de nya, dock funderar jag skarpt på det)

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Måste varit äventyret Svavelvinter till Drakar och Demoner. Beror iof helt på vad man har för spelledare.
Det gamla rollspelet CHOCK var också en höjdare. Fy fan vad rädd man blev när vi som 14åringar.

På dataspelsfronten så är det Skyrim helt klart.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk

Inte spelat så många, men Pokémon och Dragon Quest VIII var mycket underhållande.
Om jag bara får välja ett så måste jag säga Pokémon.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

Mass Effect-serien
Skyrim
Dark Souls 2
South Park: The Stick Of Truth

När det gäller bara äventyr:

Brothers: A tale of two sons
Journey

Dessa två spel är för mig inte bara spel, de är konstverk.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Hej!

Jag är nyfiken på vad ni tycker är bästa äventyr/rpg spel ni har spelat. För att göra det lite svårare så får man bara välja ett spel! Det spelar ingen roll vilken plattform det är. Ni får också förklara varför ni tycker spelet är bäst. Jag börjar först:

Min favorit är Legend of Zelda: Wind Waker till GC och Wii U. Jag älskar charmen och grafik stilen spelet har. När man börjar spela så känns det verkligen som att man ska ut på riktig äventyr. Storyn är grymt bra och ger goda minnen när man har klarat spelet. Finns även många sidequests i spelet man kan göra. Om man har aldrig spelat Zelda förr så rekommenderar jag att man spelar Wind Waker först med tanke på att det är bra för nybörjare.

Här finns en kort video: https://www.youtube.com/watch?v=IkVt1s_ZFbw

Fallout!!

Alla av dom

Permalänk

Baldurs Gate, det var omöjligt att släppa det

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Knights of the Old Republic
Beyond Good & Evil
Mass Effect

Permalänk
Medlem

Final Fantasy 3/6 (Olika namn i olika regioner, det är den med Terra som huvudkaraktär och Kefka som boss)

Chrono Trigger

Knights of the old republic 1 & 2

Dragon Age 1

Money Island 1-5

Grim Fandago

Full Throttle

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

RPG: Baldur's Gate 2,
Äventyr: Sam & Max Hit the road

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

System Shock 2 och Fallout 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Vanilla wow..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Xenogears.

Permalänk
Medlem

Måste nog nästan bli Mass Effect serien, den är bara allmänt episk och man fick snabbt favoritcompanions som man körde med ofta.
Att man kunde importera in sina val serien igenom var klockrent också, det enda negativa är slutet (som dom dock har gjort mindre horribelt med dlc)
Hade inte slutet varit så dåligt hade det inte ens varit något snack om saken.

Annars är ju Baldurs Gate serien och Fallout serien väldigt bra också, Elder Scrolls Morrowind/Oblivion var väldigt sköna, Skyrim var bra men det går helt klart åt fel håll med allt borttag av skills osv. Omoddat Skyrim är helt ospelbart enligt mig, det är väldigt bra med mods dock.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Testpilot

Multiplayer; World of Warcraft.
Warcraft universumet är så otroligt rikt på allt vad man kan tänka och önska sig från en Fantasy-saga. Vill man inte spela spelen så finns det även tonvis med böcker och dylikt att läsa, riktigt mysig atmosfär överlag.

Singleplayer; Zelda - Ocarina of Time.
Detta spel är för mig barndom i ett nötskal, det är ett spel jag fortfarande 16 år senare kan starta upp och bencha mig igenom på en helg. Bra story, underbar musik och allmänt trevlig gameplay än idag.

Men om en lite modernare titel ska få kronan så går den nog till Skyrim. Vanilla spelet är inte dåligt, kommer ihåg att jag ringde in sjuk 1 vecka från skolan på Gymnasiet när spelet kom för det var så otroligt häftigt. Och nu med alla mods ute är spelet ännu bättre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Witcher 2

Permalänk
Avstängd

Phantasy star 3 på sega megadrive var/är nog världens bästa rpg spel alla kategorier.Tyvärr har man inte kvar den gamla godbiten sen många år:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift