Permalänk
Medlem

Dator i trä

Hej!

Detta är mitt 4e försök till ett eget chassi men det första som faktiskt blir färdigställt och användbart. Byggde chassit själv mestadels för att jag tycker att det är roligt att arbeta med trä och att jag kan designa helt själv och få exakt de specifikationerna jag vill ha.
Chassit var designat utifrån att ta så liten plats som möjligt men ändå ge bra luftflöde och möjlighet att bygga en riktigt tyst, semipassiv dator i det. Det rymmer fyra fläktar för insug eller utblås och moderkort upp till mATX. I efterhand kan jag tycka att vissa mått blev lite väl snålt tilltagna, bland annat så blev två av fläktplatserna näst intill oanvändbara pga platsbrist, det fanns nästan ingen plats att dra kablar och jag blev tvungen att fräsa ur försänkningar i sidopanelen för att kylaren var för hög och sidan ej gick att få på.
Chassit är byggt i vitmålad MDF med front och kanter i trä som betsats brunt.
Jag är nöjd med chassit med tanke på att det är det första ordentliga bygget som blivit färdigställt. yttermåtten blev inte jättesmå till följd av att alla sidor är minst 12 mm tjocka. Insidan blev väldigt trång och det var mycket svårt att bygga i det. Men resultatet blev en fullt fungerande dator i ett eget chassi och personligen tycker jag att det är rätt snyggt.

Det enda som jag inte alls är nöjd med är att den låter väldigt mycket då jag inte lyckas stänga av fläktarna via mjukvara. Har ni några idéer får ni gärna tipsa mig, men gör det i tråden där jag ställt en fråga om det för att undvika korspostning. (länk)

Lång och utdragen bygglogg finns också, länk till den.

Specs:
Intel core i5 4690k
Msi z97m gaming
Corsair vengeance lp 2*4GB
Be Quiet Shadow rock 2
Samsung 840 EVO 120 GB
Corsair RM 650

Grafikkort kompletteras i efterhand när eller om jag anser att jag behöver ett. Spelar inget krävande för tillfället så tills vidare klarar jag mig med integrerade i processorn.

Dator i trä

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Riktigt snyggt bygge! 5p av mig.

Ett förslag av mig är att du lägger till ett dammfilter på fronten, utan det ser det ganska "flimsy" ut då gallret har ganska stora hål. Ett dammfilter skulle både hindra damm från att komma in (cpt. obvious), och man skulle inte se in i chassit lika tydligt.

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Avstängd

snyggt

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Inget superfan av trächassin, men detta var väldigt snyggt och välgjort! Pluspoäng för högtalarna!

Permalänk

Kan man beställa ett eller..

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Kinnunen:

Riktigt snyggt bygge! 5p av mig.

Ett förslag av mig är att du lägger till ett dammfilter på fronten, utan det ser det ganska "flimsy" ut då gallret har ganska stora hål. Ett dammfilter skulle både hindra damm från att komma in (cpt. obvious), och man skulle inte se in i chassit lika tydligt.

Tack så mycket!
Egentligen skulle jag inte vilja ha filter då jag anser att det hindrar luftflödet en hel del, vilket leder till att den "naturliga" strömningen du får av värmen hindras datorn blir varmare och fläktar behöver snurra fortare/gå igång för att kyla datorn låter mer. Fast det finns ju andra vägar än fronten och det kanske skulle ge lite till det estetiska, så möjligtvis att det skulle fungera där. Men då skulle jag ju inte heller se temperaturen på moderkortet, så praktiskt att bara kunna kolla mot datorn som står alldeles bredvid mig och se tempen direkt där.

Skrivet av Haufen:

Tack!

Skrivet av jH0Ni:

Inget superfan av trächassin, men detta var väldigt snyggt och välgjort! Pluspoäng för högtalarna!

Tack, kul att du gillade det!
Högtalarna låter riktigt bra, skulle dock vilja ha lite kraftfulalre bas så blir nog en sub någon gång i framtiden..

Skrivet av Holymacaloly:

Kan man beställa ett eller..

Haha! Beställa kan du ju alltid, om det sedan blir gjort är väl en annan sak. Men det är många timmar på ett sådant här hembygge...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Är det inte bättre om du vänder på nätagget så värmen från det inte blåser på cpu kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swez:

Snyggt bygge! Är det inte bättre om du vänder på nätagget så värmen från det inte blåser på cpu kylaren?

I och med att jag för tillfället inte har något hål i botten av lådan så är det definitivt inte det, då det mer eller mindre skulle kvävas då och värmen skulle bli kvar på ett annat sätt. Hela tanken är ju dessutom lite att det skall bildas som en luftpelare från nätaggregatet, över cpu-kylaren och upp i toppen för att värmen skall få luften att av sig själv röra sig ut ur chassit, utan fläktar. Dessutom så har jag ju inte jättekrävande komponenter, så det bildas nog inte jättemycket värme av det heller. Och skulle det belastas så tungt att fläkten går igång så blåser den ut värmen ur chassit på baksidan, och tar in kall luft genom cpu-kylaren.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Skärmfästet ser ut att luta lite väl mycket, har du inte skruvat fast det ordentligt?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Skärmfästet ser ut att luta lite väl mycket, har du inte skruvat fast det ordentligt?

Jo, det har jag. Fast det stämmer som du säger, lutar riktigt mycket. Men har ju hela skärmen rakt ut från det, och tror att jag har en lite för stor skärm för vad det är gjort för också, så helt idealt är det inte. Skulle behöva spänna upp det med en tråd eller något, men blir ju knappast snyggt... :/

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Riktigt snyggt bygge! Väger inte den datorn ett ton nu när du har en massa trä i den dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swez:

Snyggt bygge! Är det inte bättre om du vänder på nätagget så värmen från det inte blåser på cpu kylaren?

Fläkten i nätagget blåser inte in, den suger ut luft som i de allra flesta nätagg. Så i detta fallet suger den luft ut ur chassit.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det här e så fint

Visa signatur

(V)
(O.o)
(><)
/_|_\

Permalänk

Hory shet det är snyggt

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt!

Jag reagerade på dina Dali Zensor 1 också. Gött med lite välljud också

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRF2k:

Det här e så fint

Skrivet av nothjarnan:

Hory shet det är snyggt

Tack så mycket!

Skrivet av Rippe3:

Grymt snyggt!

Jag reagerade på dina Dali Zensor 1 också. Gött med lite välljud också

Tack, du kan din sak du. Låter riktigt nice, skulle ha haft en sub till dem bara så hade det varit himmelriket.

Skrivet av MuffinManxD:

Riktigt snyggt bygge! Väger inte den datorn ett ton nu när du har en massa trä i den dock?

Tack. Vet inte riktigt vad stationära brukar väga över instegsklass, men så fasligt tung tycker jag inte att den är, ingen blyklump i alla fall. Skulle väl uppskatta chassit till 4 kg eller något liknande, är väl ungefär vad ett vanligt plåtchassi brukar väga.

Skrivet av netbuddy:

Fläkten i nätagget blåser inte in, den suger ut luft som i de allra flesta nätagg. Så i detta fallet suger den luft ut ur chassit.

Exakt. Fast jag belastar det inte så mycket, så för det mesta står fläkten helt still.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Hej jag skall själv bygga ett trä chassi i höst. Har du några tips?

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Hej jag skall själv bygga ett trä chassi i höst. Har du några tips?

Vad kul, hoppas att vi får se en bygglogg eller i alla fall galleri när det blir klart.
Några snabba tips är väl att försöka planera layouten, design, hur allt skall sitta och sådant i förväg in i minsta detalj och sedan vara noggrann och tålmodig vid själva byggandet för att få ett så bra resultat som möjligt. Glöm inte att ränka med en viss marginal också, bara för att två komponenter fysiskt passar bredvid varandra betyder det inte att det går att få dit dem där man tänkt sig, något som jag fått erfara. Och det ser verkligen inte bra ut om man bara slänger ihop något på en kafferast liksom, men lägger man bara ned några timmar till så kan man få ett riktigt snyggt resultat, så det är värt en del möda, tycker jag i alla fall. Lycka till!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rippe3:

Grymt snyggt!

Jag reagerade på dina Dali Zensor 1 också. Gött med lite välljud också

Skrivet av hag.com:

Tack, du kan din sak du. Låter riktigt nice, skulle ha haft en sub till dem bara så hade det varit himmelriket.

Zensor serien kom bara någon vecka efter jag köpt mina Lektor 2, var in på klubben och lyssnade för se om jag ev. skulle byta. Zensor spelar sjukt mycket välljud för pengarna!

Dock stannade jag med mina Lektor då jag förälskat mig redan.

Precis som du är inne på så saknas lite av dynamiken om man inte har en sub, jag löste detta med en liten 8" sub.

Sorry för OT, fin dator med!

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Grymt snyggt 5/5!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Borde vara grymt nöjd med

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

vart har du köpt det skärmfästet om man får fråga? och hur stor skärm är det du har med tanke på att det lutar en aning?

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt bygge! Blev riktigt imponerad av ditt hantverk. Fann även en passande mus. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45985

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelevra51:

vart har du köpt det skärmfästet om man får fråga? och hur stor skärm är det du har med tanke på att det lutar en aning?

Skärmfästet är köpt på kjell &co och var tydligen gjort för skärmar ända upp till 24", vilket är storleken på min skärm. Dock så anser jag nog att man kanske bör kolla på andra fästen om man planerar att ha så stor skärm allra längst ut åt sidan, du ser ju själv hur det lutar och det blir märken i bordet iom att plattan blir att sitta snett. Men annars så fungerar det bra.
Länk till stativet.

Skrivet av mgVoss:

Sjukt snyggt bygge! Blev riktigt imponerad av ditt hantverk. Fann även en passande mus. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45985

Haha! En sådan skulle man haft. Dock så tycker jag att musen jag har nu går rätt så bra in i resten iom det vita temat också.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Vad har du för mus?

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipandre:

Vad har du för mus?

En logitech g600. Den är bra, men rekommenderar dig dock att försöka testa den irl innan du köper, den har ett lite annorlunda grepp och tycker personligen att jag blir väldigt trött i handleden av den.
Länk.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Moderkortsplåt

Tjena! Jag håller på med ett trächassi med och undrar vart fick du tag på moderkortsplåten och vad kostade den?
Tack!

Permalänk
Medlem

Äntligen ett trächassi med bra finish! Snyggt jobbat!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragster:

Tjena! Jag håller på med ett trächassi med och undrar vart fick du tag på moderkortsplåten och vad kostade den?
Tack!

Tror att moderkortsplåten är köpt från inet, de har i alla fall en likadan där nu. 282 + frakt kostar den.

Skrivet av ZAIZAI:

Äntligen ett trächassi med bra finish! Snyggt jobbat!

Oj vilket betyg. Tack så mycket!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt
5p! (svag femma kanske, men en femma )

Ventilationen med undertryck och utblås i toppen sådär, funkar nog rätt bra nu när du inte har något grafikkort, men blir kanske lite sämre om du skulle slänga in tex ett fett två-slots grafikkort där som slåss om luften...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.