Permalänk
Proffsmoddare

MisterX - No. 29

Halloj! Då var det dags för ett nytt bygge! Jag har valt att kalla det för No. 29 för att koppar har nummer 29 i periodiska systemet. Färgerna kommer bli vitt, koppar och svart. Har sett den kombon ett par ggr förut så jag vet att det ser bra ut:D

Chassit jag kommer modda blir ett Cooler Master Cosmos II. Älskar verkligen utseendet och har alltid velat haft ett sen dom kom ut. Det kommer att bli en utmaning att modda Cosmos II pga alla plastdetaljer, men det är bara kul!

Jag kommer inte att berätta alla planer jag har för chassit nu, blir lite roligare så:)

Specs:
Chassi: Cooler Master Cosmos II
MB: Asus Rampage IV Extreme Black Edition
CPU: 4930K
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 2400MHz
GPU's: Zotac Geforce GTX Titan 3-Way SLI
PSU: Cooler Master V1200
SSD's: Samsung EVO 500GB + 1TB

Ett stort tack går ut till Cooler Master som sponsrar detta bygge med ett Cosmos II, V1200 psu samt en hög med vita JetFlo LED fläktar.

IceModz har nu hoppat på och sponsrar med all sleeve och kabel jag behöver. Stort tack!

Grupp foto:)

Chassit strippat, behöver bara borra ur lite nitar.

Här har jag kapat bort lite plast i fronten.

En liten förhandsvisning av vad som komma skall:) Dock så behöver jag köpa lite 10mm rör till frontgrillen, det är 12mm på bilden. Kopparrören kommer även att poleras.

Det var allt för idag. Det går ganska sakta med bygget pga långa arbetsdagar och denna otroliga hetta:)

Permalänk
Medlem

Yes please!

Ser fram emot detta

Permalänk
Medlem

Oj, oj oj!
Bevakar som vanligt med stor glädje!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk

Ser härligt ut!

Skall följas.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att följa!

Permalänk
Proffsmoddare

Grattis! Ser fram emot vad du lyckas göra med ett plastchassi. Cooler Master var snabba på att plocka upp dig efter Birdie.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Here we go again!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

MisterX + Cosmos 2 = ett fräsigt bygge

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett kopparpläterat och svärtat Cosmos 2 då

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Åååh yes! Perfekt med lite inspiration inför mitt mITX bygge som är på¨G! Lycka till och hoppas på ett fräsht bygge som vanligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är han i farten igen!! ska bli intressant det här!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Cooler Master

Oh yes, it begins! Looking forward to see updates.

Skrivet av sack:

Cooler Master var snabba på att plocka upp dig efter Birdie.

Fast is my middle name.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CM_Saku:

Fast is my middle name.

Yeah, I'm not gonna publicly argue that.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare

Kul med så mycket respons på en så pass blygsam inledning!
Om allt går som planerat blir det updates till helgen:)

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har fortsatt att jobba på frontpanelen under helgen. Detta är vad jag åstadkommit så här långt.

Frontfiltret borta för att rören ska synas bättre. Kommer troligtvis att ha fronten som utblås och taket som insug så filtret behövs inte iaf:)

En liten preview. Ignorera att rören är lite skitiga, dom ska poleras senare. Hela fronten samt taket kommer att målas i vitt. Det kommer även att sitta vit mesh framför rören.

Permalänk
Medlem

Kommer dina nuvarande komponenter sitta i det här bygget? Och i så fall, vad händer med ST10:t?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av boniz:

Kommer dina nuvarande komponenter sitta i det här bygget? Och i så fall, vad händer med ST10:t?

Nja, jag siktar på X99 när det kommer ut men jag flyttar troligtvis över några komponenter iaf. Vet inte vad jag kommer göra med ST10, det får vi se då:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Nja, jag siktar på X99 när det kommer ut men jag flyttar troligtvis över några komponenter iaf. Vet inte vad jag kommer göra med ST10, det får vi se då:)

Hehe, man lämnar nog inte fyra Titans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Proffsmoddare

I denna update tänkte jag visa hur jag gått tillväga för att vrida moderkortet till inverted ATX:)

Började med att ta bort moderkortsplåten...

...och midplaten.

Grovt kapat.

Synd att plåten var stansad så långt ut mot kanten här.

Fick göra en liten utsvängning där.

Maskerat moderkortsplåten för att göra den lite mindre.

Mycket bättre!:)

Början till den nya baksidan.

Monterad i chassit. Ser bra ut än så länge:)

Nu ska jag bara kapa fläkthålet samt hål för I/O och pci så är denna panelen klar. Måste även kapa upp chassit lite mer för att göra plats åt fläkten.
Det är många paneler kvar att göra men har semester nästa vecka så jag hoppas på att få mycket gjort då:)

Permalänk
Medlem

Skitnajs!

Blir det lightbox i denna också?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av boniz:

Skitnajs!

Blir det lightbox i denna också?

Tack så mycket!
Jag har funderat lite fram och tillbaka gällande lightbox. Då jag haft lightbox i mina två senaste byggen känns det lite tråkigt att ha det igen, men jag ska se till att fixa belysningen på något snyggt sätt ändå:)

Permalänk
Medlem

Grymt bygge! ska absolut följas har själv ett Cosmos II(vattenkylt) men ej klart. Dock inte moddat det så kraftigt som dig kul och se iaf!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Proffsmoddare

Då var det dags för en update igen:) Jag har fortsatt att jobba på diverse paneler/mods under ett par dagar nu.

Nu har jag kapat ur baksidan som numera är klar för målning.

Eftersom jag ska köra en 480 radiator i toppen måste hela taket vara ventilerat. Så jag gjorde den här panelen istället för den vanliga slide-luckan.

Handtag, ben samt toppanel målade i koppar:)

Ungefär så här kommer det att se ut. Panelen är inte åtskruvad på bilden, därför ser det ut som det glappar. Meshen och plasten ska också målas i vitt.

Kapar bort lite onödig plast från bakre toppanelen.

Mycket kvar att göra. Stay tuned:D

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det kommer bli ett lyckat bygge! Riktigt najs med koppar
Blir till att bevaka denna tråden!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Alltså.. dina byggen.. helt sjukt välgjorda och helt underbara! Kan fan inte beskriva det med andra ord, och då har jag även hängt här ett par år! All heder åt dig och dina byggen!

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grymt som alltid moon! Väntar spänt på slutresultatet. Gillade Cosmos men är ingen hantverkare som du så då har de sina brister.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Ch1p:

Ser ut som att det kommer bli ett lyckat bygge! Riktigt najs med koppar
Blir till att bevaka denna tråden!

Lycka till!

Skrivet av Ethnic:

Alltså.. dina byggen.. helt sjukt välgjorda och helt underbara! Kan fan inte beskriva det med andra ord, och då har jag även hängt här ett par år! All heder åt dig och dina byggen!

/ethnic

Skrivet av DDemis:
Skrivet av Palme_570:

Grymt som alltid moon! Väntar spänt på slutresultatet. Gillade Cosmos men är ingen hantverkare som du så då har de sina brister.

Tack så mycket grabbar! Kul att höra:)

Permalänk
Discokungen

Det ser ut som ett chassi, inte koppar och det ser allt lite "rörigt" ut. Huehue.

Men hög kvalitet som vanligt! Jag ser framemot fler uppdateringar! Keep up the good work, as always!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare

En snabb update för att visa vad som händer i bygget:)

Provmonterar baksidan igen för att försäkra mig om att allt passar som det ska.

Panelen till höger om moderkortsplåten kommer både att vara en förstärkning till moderkortsplåten samt en cover plate. Behöver bara såga ut lite hål för kablar.

Det var allt för idag. Tack till alla som följer loggen:)