Datorn fryser/hänger sig på batterikraft

Permalänk
Medlem

Datorn fryser/hänger sig på batterikraft

Hej

Har en HP Pavilion dv6 3142

Nu är det så att datorn fryser/hänger sig när jag kör den på batteriet, det går bar att använda den fram till ca50% kvar då kraschar den. Datorn är fortfarande igång men jag kan inte göra något, bara stänga av den genom att hålla inne power knappen.

Startar jag sedan upp den igen normalt så hänger den sig nästan direkt efter att skrivbordet har laddats. I felsäkert så fungerar den.

Har testat med en senare Bios verition men det hjälpe inte.

Med kontakten i fungerar den felfritt oavsett hur mycket jag än belastar den.

Har haft problemet nu något år men märker det sällan, då den för de mestadels inte körs på batteriet

Vad tror ni det kan vara? mjukvara eller hårdvara och finns det något man skälv kan göra? är inte så bra på det här området.

Edit: får helst inte kåsta något.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Har du testat detta på HP's sida: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01781545...

Precis som "HP" skriver på sin sida så kan det bero på en defekt på moderkortet eller i batteriet, inga trevliga grejer. Och eftersom det är en HP dator så kan det vara svårt att få till bra reservdelar till ett bra pris. Att byta moderkortet på en prisvärd HP kan vara drygt men inte omöjligt om garantin gått ut.

Jag håller tummarna för att det är en enkel lösning.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk

Kom på en grej som kanske hjälper lite.
Eftersom olika operativsystem använder olika drivrutiner för att visualisera batteriet, det är kanske inte en lösning, men jag hade testat o se vad som händer med datorn om man kör linux mint eller ubuntu från usbminne eller dylikt.
Om samma fel händer med batteriet?! För då kan man nära på utesluta mjukvarofel eller tvärtom.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Har du testat detta på HP's sida: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01781545...

Precis som "HP" skriver på sin sida så kan det bero på en defekt på moderkortet eller i batteriet, inga trevliga grejer. Och eftersom det är en HP dator så kan det vara svårt att få till bra reservdelar till ett bra pris. Att byta moderkortet på en prisvärd HP kan vara drygt men inte omöjligt om garantin gått ut.

Jag håller tummarna för att det är en enkel lösning.

Ska testa dom olika alternativen och se vad jag kan få fram för resultat

Moderkorts byte är inget jag gör skälv, har verken kunskapen eller grejerna som behövs för att göra en sådan sak tyvärr
Samt att det låter dyrt.

Skrivet av MagicWizard:

Kom på en grej som kanske hjälper lite.
Eftersom olika operativsystem använder olika drivrutiner för att visualisera batteriet, det är kanske inte en lösning, men jag hade testat o se vad som händer med datorn om man kör linux mint eller ubuntu från usbminne eller dylikt.
Om samma fel händer med batteriet?! För då kan man nära på utesluta mjukvarofel eller tvärtom.

Tyvärr är inte detta heller något jag har kunskap i hur man gör. Jag kör Win7 64bit.

Tack för snapt svar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Det är troligt något med hårdvaran men skriver detta då det är lätt att testa och kanske lite kul om man har en timme över.
Pendrive linux är rätt lätt att fixa och riskfritt så länge man använder ett tomt usb minne och väljer rätt hårddisk/minne i installationen.
Går att hitta här: http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Jag rekommenderar Linux mint 64 bitars då den är lättast att använda. Det är inget permanent som görs på datorn såvida man inte gör en installation till datorns hårddisk. För annars kör operativsystemet i ram minnet och datorn är oförändrad när linux avslutas.

För att starta pen drive linux så behöver man välja den "färdiga" usbstickan när datorn startar upp. Innan den startar Windows. Det är lite olika beroende på dator till dator, men på en HP dator så ska man troligen testa att trycka ESC några gånger precis då datorn startar, eller F1.

Finns gott om videos på youtube om hur man gör för att starta linux från usbminne. Och ganska praktiskt om man ska snabbt felsöka en dator med lite udda fel som kan bero på mjukvara. I ditt fall blir det att leka runt i linux tills om batteriet börjar klaga.

Önskar lycka till

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem

Troligen problem med hårdvaran,
men testa att stänga av alla energisparfunktioner i W7 och se om det gör skillnad.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Gjorde precise en kol på batteriet i bios samt dom andra komponenterna som också var med i testet och allt var OK.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Troligen problem med hårdvaran,
men testa att stänga av alla energisparfunktioner i W7 och se om det gör skillnad.

Fo3

Får se om jag hittar dom alla, dom jag vet om är Rekommenderat av HP, Hög prestanda och Energisparar om man klickar på batteri ikonen bredvid klockan.

Edet: verkar som om problemet har löst sig (på ett magiskt vis) kunde köra på batteriet hela vägen ner till 6% då den stänger av sig skälv utan några problem fläkten gick dock på högvarv sista biten mest troligt av att batteriet var varmt då, men det blir det väll när det används.
Kan dock vara en engångsföreteelse, så ska testa några gånger till och se

TACK FÖR HJÄLPEN till alla

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.