Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tyst, kall och lätt laptop för uni.-/hemanvändande

Permalänk
Medlem

Tyst, kall och lätt laptop för uni.-/hemanvändande

Hejsan!

Är ute efter en ny laptop eftersom min gamla låter som ett jetplan nu i värmen, och inte är det mycket bättre på vintern, blir varm som attan och ofta får små perioder då den segar betänkligt. Främst kommer den nya att användas för surf, Office-paket, film och utgång till TV. Priset spelar inte så stor roll, vill dock helst inte spendera mer än 14 000. Det viktigaste är att datorn är tyst, går kallt vid låg-medel belastning, att den väger mindre än 2 kg, har en bra skärm som minst är FHD och passar bra för filmtittande samt att den har bra byggkvalitet.

De modeller jag funderar på är:

Asus Zenbook UX 301/302
HP ZBook 14
Lenovo T440s
Macbook Pro 13 med 16 GB Ram och 256 GB SSD

Letade runt lite på bl.a. Notebookcheck och alla fyra verkar ligga runt 30 dB vid vanlig användning och 40 under full belastning. Min nuvarande går på cirka 50 vid full belastning. Bara det att den ofta anser lite väl enkla grejer som nedladdningar och många öppna flikar som full belastning vilket gör att den efter 1-2 timmar nästan går där konstant.

Vilken tror ni är bäst av dessa modeller vad det gäller de områden jag räknat upp? Finns det andra modeller att överväga? Är inte intresserad av Clevo, Sager och liknande utan jag är enbart intresserad av Apple, Asus, HP, Lenovo eller Samsung.

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Välj den av de datorer du tycker ser roligast ut Alla kommer vara väldigt lika i hur de låter och så. Generellt kan man nästan säga att om datorn har en haswell processor kommer den jobba mycket passivt eller väldigt tyst(dvs mindre än 30 dB).

Jag kör en Surface Pro 2 och den är jättetrevlig. Fläktarna startar endast när man gör lite för mycket i matlab eller spelar hearthstone.

Kan också rekommendera Asusen, många vänner som har den och den är väldigt tyst, kall, fin skärm och bra fart. Även macbookarna tycker många är bra!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MTH.H:

Hejsan!

Är ute efter en ny laptop eftersom min gamla låter som ett jetplan nu i värmen, och inte är det mycket bättre på vintern, blir varm som attan och ofta får små perioder då den segar betänkligt. Främst kommer den nya att användas för surf, Office-paket, film och utgång till TV. Priset spelar inte så stor roll, vill dock helst inte spendera mer än 14 000. Det viktigaste är att datorn är tyst, går kallt vid låg-medel belastning, att den väger mindre än 2 kg, har en bra skärm som minst är FHD och passar bra för filmtittande samt att den har bra byggkvalitet.

De modeller jag funderar på är:

Asus Zenbook UX 301/302
HP ZBook 14
Lenovo T440s
Macbook Pro 13 med 16 GB Ram och 256 GB SSD

Letade runt lite på bl.a. Notebookcheck och alla fyra verkar ligga runt 30 dB vid vanlig användning och 40 under full belastning. Min nuvarande går på cirka 50 vid full belastning. Bara det att den ofta anser lite väl enkla grejer som nedladdningar och många öppna flikar som full belastning vilket gör att den efter 1-2 timmar nästan går där konstant.

Vilken tror ni är bäst av dessa modeller vad det gäller de områden jag räknat upp? Finns det andra modeller att överväga? Är inte intresserad av Clevo, Sager och liknande utan jag är enbart intresserad av Apple, Asus, HP, Lenovo eller Samsung.

Tack på förhand

Ska den hålla länge så rekommenderas en Macbook men en surface Pro kan vara trevligt att ha med och anteckna på osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ingen annan som har erfarenhet av HP ZBook? Hade en HP för länge sedan, en företagsmodell, men där fick i princip hela datorn bytas ut: skärm, moderkort, tangentbord osv. efter 2 år så är lite tveksam även inför deras lite dyrare modeller. Hade varit kul att veta hur de fungerar nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite på Macbooks och det verkar som att mellanmodellen passar mig bäst med 8 Gb Ram och 256 Gb hårddisk. Kom på att jag helst vill kunna köra Inventor på min laptop. Gick in på Autodesks hemsida och till min förvåning så står det i systemkraven för Inventor via Boot Camp att man behöver minst 500 Gb hårddisk och helst 16 Gb Ram. Jag tycker att det låter som väldigt höga krav.

Windows 7 + Inventor kanske tar 25 Gb tillsammans och jag kan enkelt köra Inventor på min nuvarande laptop som endast har 4 Gb Ram. Någon som vet varför kraven är så höga och varför det inte skulle kunna gå med 256 Gb hårddisk och 8 Gb Ram?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

GB = Gigabyte
Gb = Gigabit

Surface Pro 3 kanske kan vara något?

Annars hade jag valt en något från Lenovo eller en Asus Zenbook.

Permalänk

Lite fler förslag som kan vara skoj att titta på, trots att du var väldigt specifik angående märkena:
Dell Inspiron 14 7437. På Dells hemsida kan du fortfarande få 15% i studentrabatt vilket gör datorn ganska prisvärd. Den har även en 32GB mSATA disk som man lär kunna byta ut senare mot en större, riktig disk om man vill. Verkar vara riktigt trevlig i övrigt.
Microsoft Surface Pro 3. Denna hade jag valt själv om jag inte redan hade min egna hybrid-dator. Älskar att ha penna till föreläsningar! Finns även den med studentrabatt.
Lenovo Yoga 2 Pro. Riktigt trevlig maskin enligt mig. Det enda jag tycker att den saknar är aktiv digitizer. Finns studentrabatt på Mecenats hemsida också.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MTH.H:

Tack på förhand

Jag har förra årets modell av denna dator och det är den absolut bästa datorn jag har använt. Den är alltid knäpptyst, har otroligt bra batteritid(ca 4 timmar vid maximal ljusstyrka efter snart 1½års användning) och är otroligt lätt.

Jag är väldigt nöjd med den upplösningen som jag har på min dator(1600x900) men jag kan tänka mig att 1920x1080 är snäppet skarpare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

GB = Gigabyte
Gb = Gigabit

Surface Pro 3 kanske kan vara något?

Annars hade jag valt en något från Lenovo eller en Asus Zenbook.

Skrivet av ddaniel91:

Lite fler förslag som kan vara skoj att titta på, trots att du var väldigt specifik angående märkena:
Dell Inspiron 14 7437. På Dells hemsida kan du fortfarande få 15% i studentrabatt vilket gör datorn ganska prisvärd. Den har även en 32GB mSATA disk som man lär kunna byta ut senare mot en större, riktig disk om man vill. Verkar vara riktigt trevlig i övrigt.
Microsoft Surface Pro 3. Denna hade jag valt själv om jag inte redan hade min egna hybrid-dator. Älskar att ha penna till föreläsningar! Finns även den med studentrabatt.
Lenovo Yoga 2 Pro. Riktigt trevlig maskin enligt mig. Det enda jag tycker att den saknar är aktiv digitizer. Finns studentrabatt på Mecenats hemsida också.

Skrivet av NiftyNips:

Jag har förra årets modell av denna dator och det är den absolut bästa datorn jag har använt. Den är alltid knäpptyst, har otroligt bra batteritid(ca 4 timmar vid maximal ljusstyrka efter snart 1½års användning) och är otroligt lätt.

Jag är väldigt nöjd med den upplösningen som jag har på min dator(1600x900) men jag kan tänka mig att 1920x1080 är snäppet skarpare.

Tack för fler förslag, jättetrevligt!

Tittade in på Dustin och de har ett bra erbjudande på Dell Latitude E7440:
http://www.dustinhome.se/product/5010754834/dell-latitude-e74...
Verkar vara bra specs på den, riktigt lätt på 1.63 kg och 3 års på plats service verkar inte helt fel. Är Dells företagsdatorer av samma kvalitet som Lenovos?

Permalänk
Skrivet av MTH.H:

Tack för fler förslag, jättetrevligt!

Tittade in på Dustin och de har ett bra erbjudande på Dell Latitude E7440:
http://www.dustinhome.se/product/5010754834/dell-latitude-e74...
Verkar vara bra specs på den, riktigt lätt på 1.63 kg och 3 års på plats service verkar inte helt fel. Är Dells företagsdatorer av samma kvalitet som Lenovos?

Jag har inte använt just den datorn, men vi har liknande datorer på jobbet. De fungerar bra, är smidiga och trevliga, men de kan föra ett himla oväsen om man börjar göra saker på dem. Att sitta med Visual Studio, diverse terminaler och textredigerare samt lite annat igång gör att fläkten slås på. Börjar du sedan kompilera saker börjar den låta ytterligare. Det är först här som ljudet börjar bli irriterande högt.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag har inte använt just den datorn, men vi har liknande datorer på jobbet. De fungerar bra, är smidiga och trevliga, men de kan föra ett himla oväsen om man börjar göra saker på dem. Att sitta med Visual Studio, diverse terminaler och textredigerare samt lite annat igång gör att fläkten slås på. Börjar du sedan kompilera saker börjar den låta ytterligare. Det är först här som ljudet börjar bli irriterande högt.

Aj då, tack för informationen. Kommer ihåg när jag köpte min nuvarande för 3 år sedan, då lät den enbart vid hög belastning. Nu låter den nästan hela tiden trots att jag rengjort fläktarna och gjort flera ominstallationer under åren. Men det är klart, affärsdatorer kanske används i lite mer högljudda miljöer än hemma och i "tysta salen" på högskolan så man stör sig väl inte lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Lite fler förslag som kan vara skoj att titta på, trots att du var väldigt specifik angående märkena:
Dell Inspiron 14 7437. På Dells hemsida kan du fortfarande få 15% i studentrabatt vilket gör datorn ganska prisvärd. Den har även en 32GB mSATA disk som man lär kunna byta ut senare mot en större, riktig disk om man vill. Verkar vara riktigt trevlig i övrigt.
Microsoft Surface Pro 3. Denna hade jag valt själv om jag inte redan hade min egna hybrid-dator. Älskar att ha penna till föreläsningar! Finns även den med studentrabatt.
Lenovo Yoga 2 Pro. Riktigt trevlig maskin enligt mig. Det enda jag tycker att den saknar är aktiv digitizer. Finns studentrabatt på Mecenats hemsida också.

Då är det tur att Lenovo Yoga 2 PRO finns som thinkpad variant, dvs riktigt bra kvalitet samt med aktiv digitizer! Har själv beställt hem en sådan för studierna! http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/yoga-series/yog...