Sapphire lanserar Radeon R9 290 Vapor-X OC

Permalänk
Melding Plague

Sapphire lanserar Radeon R9 290 Vapor-X OC

AMD-exklusiva Sapphire utökar utbudet grafikkort med ett nytt Radeon R9 290, som bestyckas med deras senaste kylare enligt konceptet Vapor-X och spetsade klockfrekvenser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man köper det här för att säga till kompisarna att man har ett 290X med 8GB minne va? De är ju precis likadana

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Discokungen

Hm. Inte så spännande klockfrekvenser för att vara Vapor-X. Konstigt med tanke på att de flesta kort rätt lätt tar 1050MHz utan höjd spänning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hm. Inte så spännande klockfrekvenser för att vara Vapor-X. Konstigt med tanke på att de flesta kort rätt lätt tar 1050MHz utan höjd spänning.

Tycker inte AMD är speciellt spännande överhuvudtaget när det kommer till klockfrekvenser. Tråkiga att överklocka :/

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xiqt:

Tycker inte AMD är speciellt spännande överhuvudtaget när det kommer till klockfrekvenser. Tråkiga att överklocka :/

Sant sant! Vid 1150MHz så tar nästan alla 290/290X ta stopp.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Sant sant! Vid 1150MHz så tar nästan alla 290/290X ta stopp.

Inte så konstigt för då blir korten så varma att man kan steka ägg på dem:)
Förstår varför de valt vulkaner som tema för serien.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Inte så konstigt för då blir korten så varma att man kan steka ägg på dem:)
Förstår varför de valt vulkaner som tema för serien.

Även med flytande kväve så kom inte "8 PACK" Över 1350/1825MHz med ett R9 290X
Så, AMD är inte särskilt kul att överklocka överhuvudtaget tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Inte så konstigt för då blir korten så varma att man kan steka ägg på dem:)
Förstår varför de valt vulkaner som tema för serien.

Med ref kylare ja. Med eftermarknadskylare som Tri-X inte varmare än något annat på marknaden. Mitt maxar 71C vid full load och 50% fan speed överklockad till 1100Mhz(med lite spänningshöjning), knäpptyst....men som sagt svårt att nå över 1150Mhz

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Man köper det här för att säga till kompisarna att man har ett 290X med 8GB minne va? De är ju precis likadana

Nu kommer du bli påhoppad...

Rätt snyggt kort :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen, men varför har alla dessa 290(x) endast en DP?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Fidel Castro:

Inte så konstigt för då blir korten så varma att man kan steka ägg på dem:)
Förstår varför de valt vulkaner som tema för serien.

Kul. Du behöver inte vara så anti AMD. Nvidias kort kan också dra rätt enormt mycket ström! Men mina kort är på vatten och klockar inte speciellt mycket bättre. De är mycket svalare däremot,

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LudvigLindell:

Jag gillar designen, men varför har alla dessa 290(x) endast en DP?

Med en adapter så får du tre utgångar med displayport. Tyvärr tar det för mycket plats att ha det på kretskortet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

AMD börjar bli rätt tråkiga med sina klockfrekvenser...

Permalänk
Inaktiv

Det här visar att taket är nådd i nuvarande design och tillverkningsprocess. Lite när Intel slog i taket med Netburst.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon2110:

Det här visar att taket är nådd i nuvarande design och tillverkningsprocess. Lite när Intel slog i taket med Netburst.

Jag vet inte riktigt om jag vill jämföra med netburst. Allt Intel hade var höga klockfrekvenser och ändå låg de efter AMD. Det är inte riktigt samma läge här. Nvidia och AMD ligger relativt lika när det kommer till klockfrekvenser.

Men visst, det är nog svårt att krama ut mer än 1100MHz som fabriksöverklockat kort, oberoende av märke.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst kort och meningslös nyhet också för den delen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Va fan tillverka kort själv jevla gnäll hela tiden....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte riktigt om jag vill jämföra med netburst. Allt Intel hade var höga klockfrekvenser och ändå låg de efter AMD. Det är inte riktigt samma läge här. Nvidia och AMD ligger relativt lika när det kommer till klockfrekvenser.

Men visst, det är nog svårt att krama ut mer än 1100MHz som fabriksöverklockat kort, oberoende av märke.

Netburst hade en smått värdelös IPC och dessutom så gick de hyfsat varma. Netburst nådde ett tak som var så lågt att det inte ens var värt att utveckla vidare på. Att jämföra R9 2xx serien med Netburst går inte.

Skrivet av lossah:

Helt meningslöst kort och meningslös nyhet också för den delen.

På vilket sätt är detta ett meningslöst kort?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Med en adapter så får du tre utgångar med displayport. Tyvärr tar det för mycket plats att ha det på kretskortet.

Om man kopplar tre skärmar till en sådan adapter, kommer dessa då hanteras som en skärm eller tre skärmar i Windows?

Tycker ändå det är synd med så få DP. Var det inte nåt 7990 som hade sex (!!!) mini DP?
Om bilderna stämmer på R9 295X2 så har det kortet 4 mini DP samt en DVI. Underbart tycker jag som älskar DP

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LudvigLindell:

Om man kopplar tre skärmar till en sådan adapter, kommer dessa då hanteras som en skärm eller tre skärmar i Windows?

Tycker ändå det är synd med så få DP. Var det inte nåt 7990 som hade sex (!!!) mini DP?
Om bilderna stämmer på R9 295X2 så har det kortet 4 mini DP samt en DVI. Underbart tycker jag som älskar DP

http://www.tomshardware.com/news/AMD-MST-DisplayPort-Eyefinit...

Bör ge tre vanliga displayport-kontakter! Kostar ju dock en del.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast

Angående frekvenserna så tillverkar ju inte Nvidia heller kort som tar mycket högre än 1 GHz utan att värmeutvecklingen sticker. Så det är en teknisk barriär precis som att CPUerna har legat på 3-4 GHz de senaste tio åren. Det går helt enkelt inte att komma högre då kylbehovet blir ohanterligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Angående frekvenserna så tillverkar ju inte Nvidia heller kort som tar mycket högre än 1 GHz utan att värmeutvecklingen sticker. Så det är en teknisk barriär precis som att CPUerna har legat på 3-4 GHz de senaste tio åren. Det går helt enkelt inte att komma högre då kylbehovet blir ohanterligt.

Har för mig att den gränsen mer ligger i att man använder kisel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Har för mig att den gränsen mer ligger i att man använder kisel.

Ja en teknisk barriär. Sen är det kombinationen av design och val av halvledare som sätter gränsen. I slutändan är grafikkort bara termiskt begränsade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nvidia! <3

Permalänk
Medlem

Vapor-X har följande fördelar gentemot Tri-X:

  • Högre fabriksöverklockning, handplockade komponenter för egen genomsnittligt högre överklockningmöjlighet, samt dubbel bios.

  • PCB och kylare (ångkammare) utvecklade av Sapphire samt skräddarsydd 10-fas strömförsörjning.

  • Aluminiumkondensatorer av högre kvalitet för en längre livslängd.

  • PCB core kylning samt direktkontaktskylning av VRM.

  • Senaste versionen av “Black diamond” choke ( 10 % kallare och 25% mer energieffektiv).

  • Reducerad ljudnivå vid lättare använding under 60C med Intelligent fläktkontroll, endast 1 av 3 fläktar aktiverade. 5-6 grader kallare I genomsnitt vid tyngre belastning med alla fläktar på.

  • Led indikator på grafikortets logotyp som skiftar färg efter temperatur på kortet blått-gult-rött, optimalt för konsument med fönster på sida av chassi.

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Vapor-X har följande fördelar gentemot Tri-X:

  • Högre fabriksöverklockning, handplockade komponenter för egen genomsnittligt högre överklockningmöjlighet, samt dubbel bios.

  • PCB och kylare utvecklade av Sapphire samt skräddarsydd 10-fas strömförsörjning.

  • Aluminiumkapacitorerna av högre kvalitet för en längre livslängd.

  • PCB core kylning samt direktkontaktskylning av VRM.

  • Senaste versionen av “Black diamond” choke ( 10 % kallare och 25% mer energieffektiv).

  • Reducerad ljudnivå vid lättare använding under 60C med Intelligent fläktkontroll, endast 1 av 3 fläktar aktiverade. 5-6 grader kallare I genomsnitt vid tyngre belastning med alla fläktar på.

  • Led indikator på grafikortets logotyp som skiftar färg efter temperatur på kortet blått-gult-rött, optimalt för konsument med fönster på sida av chassi.

1Är ju inte helt sant klocken är rätt lik original, men hur mycket högre går det att klocka än standard (alltså tri-x vs Vapor-X)? För det är väldigt individuellt. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2612429&view=c

2. faser har både mycket och mindre med överklockning att göra (I för sig är det upp från 8 faser, men går det inte klocka högre än 1150Mhz spelar det mindre roll med många faser).

3.Har inte tri-x det med? för dom kyler ju rätt bra med. http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/03/11/sapphire..., ser ut på bilden att den kyler faserna med.

4.Det är i alla fall bra, antar inte tri-x har det eller?

5.Som jag skrev högre upp, tri-x verkare ha kylning också, men vet inte om den är lika effektiv. Dock ser jag här har dom verkar köra lite annorlunda kylning http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/06/05/sapphire...

6. är väl bra om man lyckas klocka högt.

7. riktigt bra funktion för såna som kör 3 fläktar (kör gigabyte windforce) och det märks att man kör 3 fläktar. Bra att alla fläktar går igång från 60 grader, men borde ju efter det gå att ställa in så bara två körs vid 70 och full blås vid 80 grader så fort jag går upp i temp runt 60/70 grader hörs grafikkortet mest.

8. Kul för dom som gillar led

Vet en polare med 7970, med sapphire och den låter vid 100% last (fläktarna ligger på 100% låter det som), så ja det är svårt att hitta både bra och tysta kort (som är tysta enligt en själv) Men vore kul att höra båda korten IRL och höra vilken jag tycker är tystas

Försten du glömde väl ångkammaren (för det har den väl?)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

1Är ju inte helt sant klocken är rätt lik original, men hur mycket högre går det att klocka än standard (alltså tri-x vs Vapor-X)? För det är väldigt individuellt. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2612429&view=c

Nog är det väl korrekt av mig att påstå att Vapor-X kommer med högre överklockning än Tri-x ifrån fabrik ?

Vapor-x R290 OC 1030 mhz core clock, 5600 mhz memory clock
Tri-X R290 OC 1000 mhz core clock, 5200 mhz memory clock.
Vapor-X 290X OC 1080 mhz core clock, 5640 mhz memory clock
Tri-X 290X OC 1040 mhz core clock. 5200 mhz memory clock

För vidare överklockning utöver detta kan man ju dock aldrig vara garanterad att man får ett kort som klockar bättre bara för att man köper Vapor-X istället för Tri-X. Rent statistiskt har du dock större chans eftersom de sållas ut i fabrik och de med högre kvalitet öronmärks för Vapor-x samt Toxic serien.

Skrivet av Broken-arrow:

2. faser har både mycket och mindre med överklockning att göra (I för sig är det upp från 8 faser, men går det inte klocka högre än 1150Mhz spelar det mindre roll med många faser).

Det har du förvisso rätt i,men för de som vill slänga på ett vattenblock och gasa på ytterligare så är väl ändå högre faser att föredra, eller är jag ute och cyklar nu?

Skrivet av Broken-arrow:

3.Har inte tri-x det med? för dom kyler ju rätt bra med. http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/03/11/sapphire..., ser ut på bilden att den kyler faserna med.

Mitt 3:e inlägg berörde kvaliteten på Aluminiumkondensatorer, är det måhända detta svar som är avsett för mitt 4:e inlägg ?

Skrivet av Broken-arrow:

4.Det är i alla fall bra, antar inte tri-x har det eller?

Antar att detta svar avser mitt 3:e inlägg ?

Skrivet av Broken-arrow:

5.Som jag skrev högre upp, tri-x verkare ha kylning också, men vet inte om den är lika effektiv. Dock ser jag här har dom verkar köra lite annorlunda kylning http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/06/05/sapphire...

Den är inte lika effektiv, dock är skillnaden inte förkrossande på något sätt.

Skrivet av Broken-arrow:

6. är väl bra om man lyckas klocka högt.

Sant!

Skrivet av Broken-arrow:

7. riktigt bra funktion för såna som kör 3 fläktar (kör gigabyte windforce) och det märks att man kör 3 fläktar. Bra att alla fläktar går igång från 60 grader, men borde ju efter det gå att ställa in så bara två körs vid 70 och full blås vid 80 grader så fort jag går upp i temp runt 60/70 grader hörs grafikkortet mest.

Håller med dig i vad du skriver!

Skrivet av Broken-arrow:

8. Kul för dom som gillar led

Vet en polare med 7970, med sapphire och den låter vid 100% last (fläktarna ligger på 100% låter det som), så ja det är svårt att hitta både bra och tysta kort (som är tysta enligt en själv) Men vore kul att höra båda korten IRL och höra vilken jag tycker är tystas

Försten du glömde väl ångkammaren (för det har den väl?)?

Jag valde att inte beröra ångkammaren eftersom MultiMan redan hade gjort det i sitt inlägg under Inet-tråden, jag kan lägga till det till listan så den blir mera komplett.

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Nog är det väl korrekt av mig att påstå att Vapor-X kommer med högre överklockning än Tri-x ifrån fabrik ?

Vapor-x R290 OC 1030 mhz core clock, 5600 mhz memory clock
Tri-X R290 OC 1000 mhz core clock, 5200 mhz memory clock.
Vapor-X 290X OC 1080 mhz core clock, 5640 mhz memory clock
Tri-X 290X OC 1040 mhz core clock. 5200 mhz memory clock

För vidare överklockning utöver detta kan man ju dock aldrig vara garanterad att man får ett kort som klockar bättre bara för att man köper Vapor-X istället för Tri-X. Rent statistiskt har du dock större chans eftersom de sållas ut i fabrik och de med högre kvalitet öronmärks för Vapor-x samt Toxic serien.

Det har du förvisso rätt i,men för de som vill slänga på ett vattenblock och gasa på ytterligare så är väl ändå högre faser att föredra, eller är jag ute och cyklar nu?

Mitt 3:e inlägg berörde kvaliteten på Aluminiumkondensatorer, är det måhända detta svar som är avsett för mitt 4:e inlägg ?

Antar att detta svar avser mitt 3:e inlägg ?

Den är inte lika effektiv, dock är skillnaden inte förkrossande på något sätt.

Sant!

Håller med dig i vad du skriver!

Jag valde att inte beröra ångkammaren eftersom MultiMan redan hade gjort det i sitt inlägg under Inet-tråden, jag kan lägga till det till listan så den blir mera komplett.

Inte lätt att bemöta dina punkter när det inte står siffror framför Ja ja, 4 berör numer 3 ja

Ska man generalisera så är Vapor-X lite bättre om man ska klocka och något tystare kylare än tri-x (men är väldigt individuellt med). Den blygsamma överklockningen från fabrik 30 och 40 anser jag inte är mycket, lite snålt borde varit i alla fall 100Mhz högre än tri-x (så man inte blir lika besviken om det inte går att klocka så mycket). Men minnesklocken är i alla fall 400mhz högre (även om klock på minnen inte gör så mycket, när minnena har mycket bandbredd).

Medans tri-x har bäst pris/prestanda (nästan lika tyst kylare, individuell åsikt så tar det inom parentes).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte lätt att bemöta dina punkter när det inte står siffror framför Ja ja, 4 berör numer 3 ja

Eller hur

Angående punkt 3 och 4 :

3. Aluminiumkondensatorerna på Vapor-X är av högre kvalitet med cirka 2,5 gånger längre genomsnittlig livslängd

4. Enligt Sapphires egen representant så är det enbart modellen med ångkammare som har direktkontakt-kylning av VRM samt PCB core kylning, men det är möjligt att han svamlar.

Skrivet av Broken-arrow:

Medans tri-x har bäst pris/prestanda (nästan lika tyst kylare, individuell åsikt så tar det inom parentes).

Ja, nästan lika tyst kylare med samtliga fläktar aktiverade. Vid lättare användning är ju situationen dock en annan då som jag tidigare nämnt endast en fläkt är aktiverad, och då har du en 20-29% lägre ljudnivå.

Så som prisläget är nu på Svenska marknaden är det inget snack om saken, Tri-X är det bättre valet och man ser till pris/prestanda.

290 TRI-X OC utan Never settle bundle kostar 3395:-, med spelbundle 3495:-
290 VAPOR-X OC utan Never settle bundle 4080:- , med spelbundle 4139:-

Det är närmare 700kr skillnad mellan de båda korten, och det känns tveksamt om det är värt det med tanke på att båda korten kommer med samma garantitid på 2 år. Har försökt få ett svar ifrån Sapphire varför de anser att de inte kan lämna en premium garanti på 3 år för vad dom kallar en premiumprodukt, men har tyvärr enbart möts av tystnad.

I Tyskland så är prisskillnaden på dessa kort enbart ett par hundralappar och då kan det vara värt att ta sig en funderare på om man inte skall välja ett Vapor-X istället.

Det finns dock en joker i leken, och det är Gigabyte R290 Windforce 3X OC kortet som kostar 3490:- inklusive spelbundle. Då får du ett kort som har 3 års garanti samt har en tystare fläkt än TRI-X. Dessvärre kyler den sämre än TRI-X och ligger i genomsnitt 10 grader högre gentemot Sapphires kort.