Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Experthjälp efterlyses. Har jag brickat min laptop? asus g75. winflash. boot. bios 223

Permalänk

Experthjälp efterlyses. Har jag brickat min laptop? asus g75. winflash. boot. bios 223

Min laptop blev nyligen installerad (idag) med windows 7 istället för windows 8 för att jag tröttnade.
Och laddade inte drivrutinerna (många flera gånger för att det var ett tidigare problem med optiska läsaren som jag gjorde att laptopen inte stängde av sig efter drivrutinerna (på ett bra sätt så blev orolig, fixade optiska läsaren som påverkade avstängningen och gjorde systemåterställningar för att få datorn att

Den rullade på fint, men bestämde mig att försöka flasha om till asus ROG bios av nån dum anledning.

läste inte på om svårigheten och om vad som kunde hända utan laddade ner biosprogrammet från asus drivrutinshemsida.

Dvs Winflash. och sedan laddade jag ner ROG Bios länken (version 223)...

Det jag gjorde som misstag var att jag flyttade filen till min hårddisk istället för ett usb minne.
(som sagt, läste inte på något om att man inte skulle flytta den zippade filen + att den skulle vara på usb minne fat 32 formaterat, läste om det efter.

Hur som helst så gick det iaf att använda programmet (winflash) och jag flashade alltså filen (223) från hårddisken
tryckte exit efter och efter det startade datorn om sig och jag fick upp det här meddelandet:

Tryckte enter och hamnade där jag är nu (bios bilden under), vet inte hur jag ska ta mig vidare ... om det ens går?

En till bild på bios.

Nån som vet om jag kan göra något för att ta mig ut ur mitt helvete som jag skapat?
(har aldrig använt bios innan så har verkligen inte nån koll på vad jag bör göra. (läste att asus / Rog biosen var bra när man ska fixa med ytterligare uppgraderingar av ssd, som jag hade tänkt göra om nån vecka.) (men borde läst på vad som hade kunnat hända.)

Just nu står dator brevid mig och brummar i bios och svar vore oerhört tacksamt, behöver ni mer info så är det bara att skriva så fyller jag på så gott jag kan,

Har som sagt inte lyckats ta mig ur bios och komma tillbaka till skrivbordet (har bara gått till save and exit ... och kommit tillbaka till samma sak.)

Så något måste göras , men vet inte vad.

Hoppas på något positivt i hettan.
Och ett stort tack för att du har kollat upp denna tråden och att du bryr dig.

Permalänk
Medlem

Flasha med rätt BIOS?

Permalänk

menar du att det kan gå att rädda och att den inte är död?

Något tips om hur då?
Inser ju att jag är helt oduglig på att förstå av att läsa liknande händelser på engelska.
så skulle man kunna få en step by step beskrivning möjligen?

Och hur menar du med rätt?
Har som sagt, misslyckats med att flasha en gång för mycket. och kan för lite om hur det bör göras så all hjälp vore uppskattad.

tacksam iaf!

Permalänk

Vad exakt är det för laptop du har? Model beteckning/part nummer o.s.v.

Permalänk
Hedersmedlem

Provat Load Optimized Defaults?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska kunna gå till Boot menyn och ta bort Secure boot.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Genom att bios gick att använda var inte datorn brickad utan bara ändrad av bios updateringen.

Nu fungerar den igen.
Lösningen var att den bios inställningarna hade ändrat så att hårddisken inte bootade korrekt, så behövde ta SAFE BOOT DISABLED och CSM ACTIVCERAT, sedan spara och exit´a.
Det bootade och sedan reparerade jag windows + systemåterställde.

Slutsats.
GE FAN I BIOS OM DU INTE VET VAD DU GÖR och DEFINITIVT OM DU INTE HAR NÅN ANLEDNING TILL ATT UPPDATERA BIOS.

den var inte brickad.
BIOS FUNGERAR = DEN FUNGERAR.