Datorn stänger av sig när man råkar komma åt den

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig när man råkar komma åt den

Hejsan!

Har haft ett problem med min dator en längre tid, men nu börjar det bli riktigt irriterande. Den verkar ha två stycken rätt allvarliga fel, det ena är grafikkortsfläktarna har helt enkelt gett upp, så det felet vet jag vad det är, datorn bara stänger ned sig utan blåskärm när jag kör spel ibland.

Men nu över till det mer svåra felet, såfort jag råkar komma åt datorn med foten (har datorn under skrivbordet) så dör den på samma sätt som vid ovanstående fel. Bara svart och loggarna står det inget mer än att datorn kraschade. Jag har testat att öppna datorn och kollat så samtliga kablar och dyl sitter i ordentligt, datorn är även dammfri (nåja..)

Vad kan felet bero på? Spelar ingen roll var på chassit jag rör på den, den dör i princip av en liten stöt bara. Är det moderkortet som ligger åt knasigt eller vad är problemet? Det hela som gör det svårt att testa är att daotnr inte dör helt, utan den går typ ned i viloläge eller dyligt, så om man tar ut grafikkortet och testar så ser jag inte om datorn är död eller ej.

Min QKOD på moderkortet är förövrigt AA.

OBS: Problemen hände ej i början, datorn är bra över 2 år gammal och det är nu senaste halvåret alla problem har uppstått.

Moderkort: ASUS Maximus IV GENE-Z GEN3
GFX: EVGA GeForce GTX 580 DS SC
CPU: Intel Core i5 2500K
Minnen: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1866MHz/CL9/VENGEANCE
Nätagg: Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze

Visa signatur

Intel i5 2500K | GeForce GTX 580 | 8GB DDR3 1866MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av St00r:

Hejsan!

Har haft ett problem med min dator en längre tid, men nu börjar det bli riktigt irriterande. Den verkar ha två stycken rätt allvarliga fel, det ena är grafikkortsfläktarna har helt enkelt gett upp, så det felet vet jag vad det är, datorn bara stänger ned sig utan blåskärm när jag kör spel ibland.

Men nu över till det mer svåra felet, såfort jag råkar komma åt datorn med foten (har datorn under skrivbordet) så dör den på samma sätt som vid ovanstående fel. Bara svart och loggarna står det inget mer än att datorn kraschade. Jag har testat att öppna datorn och kollat så samtliga kablar och dyl sitter i ordentligt, datorn är även dammfri (nåja..)

Vad kan felet bero på? Spelar ingen roll var på chassit jag rör på den, den dör i princip av en liten stöt bara. Är det moderkortet som ligger åt knasigt eller vad är problemet? Det hela som gör det svårt att testa är att daotnr inte dör helt, utan den går typ ned i viloläge eller dyligt, så om man tar ut grafikkortet och testar så ser jag inte om datorn är död eller ej.

Min QKOD på moderkortet är förövrigt AA.

OBS: Problemen hände ej i början, datorn är bra över 2 år gammal och det är nu senaste halvåret alla problem har uppstått.

Moderkort: ASUS Maximus IV GENE-Z GEN3
GFX: EVGA GeForce GTX 580 DS SC
CPU: Intel Core i5 2500K
Minnen: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1866MHz/CL9/VENGEANCE
Nätagg: Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze

Använder du distanser till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Använder du distanser till moderkortet?

Ja, de var där från början åtminstone. Bör kanske kolla och se så inget har lossnat med tidens gång.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GeForce GTX 580 | 8GB DDR3 1866MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av St00r:

Ja, de var där från början åtminstone. Bör kanske kolla och se så inget har lossnat med tidens gång.

Tror knappast att distanserna har lossnat..

Det är mer troligt att du har tappat en skruv in i chassit som har lagt sig i mellan moderkort och chassi?

Kolla även om alla distanser sitter korrekt! Är 1 fel ditsatt eller flera händer dessa fenomen!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ