Grafikdrivrutinen har slutat svara och har återställs. Kernel mode driver

Permalänk

Grafikdrivrutinen har slutat svara och har återställs. Kernel mode driver

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och hyfsat nya drivrutiner
Processor: Intel Core i5-2500
Moderkort: ASUS P8Z68-V
Minne: Kingston ValueR DDR3 1333MHz 4GB KIT CL9,2X 2GB 1,5 240 pin, single rank (Jag vet inte vad jag skulle skriva så jag skrev allt.)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 560 ti
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.12 1TB
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Övrig kylning: Testar att kyla den genom att öppna upp chassit, men funkar inte.
Temperatur : Normalt för det mesta, grafikkortet brukar inte överstiga 70 grader när jag spelar WoW.

Hej Sweclockers. Nu har jag dataproblem igen. Detta problem förekommer oftast när jag spelar de flesta spelen som kräver ett helt ok grafikkort (WoW, D3, etc.). Det som händer är att skärmen slocknar en sekund, tillsammans med ett sånt där statiskt ljud. Efter den sekunden så kommer jag tillbaka till spelet i några sekunder, innan samma problem händer igen. Ibland så gör detta så att datorn stänger av sig, men det händer inte ofta. När den väl stänger av sig, så kan min dataskärm inte få någon signal från min data, även fast datan är på. "No signal detected" brukar den säga. Efter kanske 10 minuter, så brukar man kunna starta om datan och dataskärmen får kontakt med datorn.

Någonting som jag måste säga som är ganska intressant, är att efter mitt grafikkort slutar svara och återställs (efter dataskärmen har slocknat och kommit tillbaka.) så kan jag se en spik i grafikkortets usage och temperatur. Temperaturen brukar dock vara normal generellt, så jag kan nog säkert säga att mitt grafikkort inte blir överhettat. Den brukar ligga på 68 grader när jag spelar, och 36 grader när jag är internetsurfar på Google chrome. Jag tror inte att den får otillräckligt med ström, eftersom jag har haft samma grafikkort och agg ända sedan jag skaffa min data, viilket var drygt 2 år och ett halvt år sedan. En teori är att mitt moderkort kan vara trasigt, men jag är inte säker.

Det här problemet händer inte alltid, vissa gånger så kan jag spela en hel natt utan några problem, men sen nästa dag så kommer problemen tillbaks. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med det här, för jag vill kunna spela dataspel med mina kompisar utan att varna för att min data kan hålla på. Det kanske har något att göra med grafikkortsdrivrutinen jag har, men vilken version ska jag använda då? Tack i förväg, Sweclockers! Om det är någonting jag har glömt att lägga till i mitt meddelande, tveka inte att hojta till!

//elgene

EDIT: Det kanske har något att göra med Timeout detection and recovery? Hmmm

Permalänk
Medlem

***bort/moderator***

I övrigt TS: Jag har fått samma sak med watch dogs nu under kvällen/natten. Sitter också på ett GTX-kort. Störande! Prövat att ominstallera drivisarna? Och självklart med en swipe innan...

Tagit bort citat
Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av rabbe_1:

I övrigt TS: Jag har fått samma sak med watch dogs nu under kvällen/natten. Sitter också på ett GTX-kort. Störande! Prövat att ominstallera drivisarna? Och självklart med en swipe innan...

Det är väldigt störande! Jag har ominstallerat, men jag har läst att man ska installera äldre drivrutiner, vet dock inte vilken drivrutin. Swipe? Vad betyder det, och hur utför man en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elgen9999:

Det är väldigt störande! Jag har ominstallerat, men jag har läst att man ska installera äldre drivrutiner, vet dock inte vilken drivrutin. Swipe? Vad betyder det, och hur utför man en sån?

Hajjar! Mer en "ren" installation av drivrutinerna till grafikkortet. Är halft berusad så inget comes to mind just nu vilket program man ska använda. Är på sista uppdraget av watch dogs och det krashar tamefan hela tiden. Mäkta frusterande!

Tagit bort citat
Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av rabbe_1:

Hajjar! Mer en "ren" installation av drivrutinerna till grafikkortet. Är halft berusad så inget comes to mind just nu vilket program man ska använda. Är på sista uppdraget av watch dogs och det krashar tamefan hela tiden. Mäkta frusterande!

Jaha... Ja men det har jag gjort! Jag installerade på Nvidias hemsida, och bockade i clean install eller nåt sånt. Det verkade inte funka, dock. Får hoppas att någon kommer och hjälper oss, så du kan klara av Watch Dogs!

Permalänk

Jahapp, där uppstod problemet igen, denna gången när jag loggade in på min Priest på WoW. Då fick man starta om datorn för att det skulle komma tillbaka till vanligt.

Permalänk
Skrivet av elgen9999:

Jahapp, där uppstod problemet igen, denna gången när jag loggade in på min Priest på WoW. Då fick man starta om datorn för att det skulle komma tillbaka till vanligt.

Testa att rensa med DDU.

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Har du testat å fixa kylpastan? Det kanske finns något i bios. Har du testat att dra ur kablarna ur datorn och sedan sätta dit dom igen?
Jag hade ett sådant här problem förut. ***bort/moderator***

.
Permalänk
Skrivet av PhilCollinsFan#1:

Har du testat å fixa kylpastan? Det kanske finns något i bios. Har du testat att dra ur kablarna ur datorn och sedan sätta dit dom igen?
Jag hade ett sådant här problem förut. ***bort/moderator***

Okej! Nu har jag rensat med DDU, och sedan installerat om drivrutinerna. Version 340.52 installerade jag rent. Det kanske är den version det är fel på? I så fall, vilken version borde jag installera?

Jag testade att dra ut kablarna ur datorn och sätta in dem, vilket hjälpte inte. Jag vill helst inte byta ut kylpastan, eftersom jag inte är så kunnig när det kommer till sånt. Såklart, om det är min enda utväg, så får jag väl kolla om någon jag känner kan hjälpa mig. Tror dock inte att temperaturen är problemet, den ligger på 40 grader när jag är inne på Chrome och runt 65 grader när jag spelar WoW.

Permalänk

att man får medelandet att drivrutinen har krachat och återställts brukar dyka upp pga 3 olika fel.

1. Drivrutinen.
- Prova ett gäng olika om ingen av dem löser problemet så är det inte denna som är problemet.

2. Överhettning.
- Kolla historiken noga i t.ex msi afterburner och kolla att temperaturen inte skenat iväg precis innan krashen.

3. Trasigt grafikkort.
- Kassera kortet och köp nytt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av elgen9999:

Någonting som jag måste säga som är ganska intressant, är att efter mitt grafikkort slutar svara och återställs (efter dataskärmen har slocknat och kommit tillbaka.) så kan jag se en spik i grafikkortets usage och temperatur. Temperaturen brukar dock vara normal generellt, så jag kan nog säkert säga att mitt grafikkort inte blir överhettat. Den brukar ligga på 68 grader när jag spelar, och 36 grader när jag är internetsurfar på Google chrome.

"Byta kylpasta". Inte det första förslaget jag hade sagt, max temperatur på en gtx 560ti är spec'ad till 99 grader. Däremot säger du inget om temperaturen på processorn.
Har det alltid varit så här eller kommer mer och mer nu på slutet?
Tråkigt att det förekommer oregelbundet men har du testat Unigine Heaven(några varv för att vara säker) eller 3DMark å sen ser om det händer något där då de testprogrammen belastar mer än vad spel kanske gör.

Några tips på: Fixing the Nvlddmkm Error (Display driver stopped responding and has recovered) Kör testprogrammen först och skulle de alltid kracha kan det vara minnena(det blev bättre för mig då jag bytte) men det kan å andra sidan vara vad som helst men min dator kunde inte ens köra prime95 från början

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt gtx 660. Kom till slut fram till att kortet var trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa/tveksamma inlägg enligt §1 & 9 i forumreglerna
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har haft likande problem med mitt 680. Jag flashade till ett nyare bios och aldrig haft problemet igen.

Även brorsan hade samma problem med sitt 770. Flashning hjälpte även där.

Självklart är det inte utan risk

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet kan också bero på en trasig profil till någon GPU-överklockningsverktyg typ MSI AfterBurner eller EVGA Precision, om du nu kör ett sådant. Har haft liknande problem tidigare med ett gammalt install av EVGA Precision trots att jag körde default clocks.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av elgen9999:

Okej! Nu har jag rensat med DDU, och sedan installerat om drivrutinerna. Version 340.52 installerade jag rent. Det kanske är den version det är fel på? I så fall, vilken version borde jag installera?

Jag testade att dra ut kablarna ur datorn och sätta in dem, vilket hjälpte inte. Jag vill helst inte byta ut kylpastan, eftersom jag inte är så kunnig när det kommer till sånt. Såklart, om det är min enda utväg, så får jag väl kolla om någon jag känner kan hjälpa mig. Tror dock inte att temperaturen är problemet, den ligger på 40 grader när jag är inne på Chrome och runt 65 grader när jag spelar WoW.

Har du fått ordning på det? Jag avinstallera drivisarna helt samt körde det där programmet som folk rekommenderat ovan. Därefter installerat nya drivisar och har nu inga probs. Märkte att problemen började när jag körde en lätt överklock i BIOS med asus egna tuning wizard. Har du kört något sånt?

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk

Hej! Nu har jag i princip testat allt. Testade guiden som Punnisher skickade, inget av stegen verkade hjälpa. Tyvärr så har jag nog inget grafikkort eller RAM-minne som jag kan testa att byta med för att identifiera problemet. Jag har aldrig sysslat med överklock så det kan omöjligen vara orsaken. Jag tror jag får ringa Komplett och kolla om dem kan skicka ett nytt grafikkort till mig, eftersom det var där jag köpte datorn och garantin ska nog fortfarande gälla. Tack för hjälpen allihopa, jag återkommer med en post när jag har fixat nytt grafikkort eller RAM-minne.

Permalänk
Medlem

hade samma problem med mit gtx 580 googla sönder mig bästa svar jag hitta var hjöj volten på grafikkortet vart stabilare men vart inte bra förens jag bytte till en bättre kylare men kortet levde inte mer en 5 månader efter det starta med driver resetts

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem

Prova att gå in i BIOS och ändra från "Automatic Detection" till "PCI-E 2.0" under dina GPU-inställningar. Detta är något som har fixat problemet för mig och ett helt gäng andra som har haft problem med att kernel drivern startar om/crashar.

Permalänk
Skrivet av XMPK4:

Prova att gå in i BIOS och ändra från "Automatic Detection" till "PCI-E 2.0" under dina GPU-inställningar. Detta är något som har fixat problemet för mig och ett helt gäng andra som har haft problem med att kernel drivern startar om/crashar.

Jaha, då stötte jag på ett till problem! Det finns bara inställningar till min CPU i BIOS, hittade inget alls angående GPU. Kanske detta har något att göra med mitt stora problem?

Permalänk

yt: ASUS P8Z68-V PRO UEFI BIOS
Ser det ut så här i ditt bios?
System agent configuration, inte mycket där men iGPU Multi-monitor ska kanske vara disabled om man bara kör med en skärm.

Och undrar om du har kollat bios versionen, Version 3603(Only for Win7 & Win8) verkar vara det senaste från 2012.
Vilket meck alltså... vad händer om man inte gör som det står här.

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V/HelpDesk_Download/
P8Z68-V BIOS 3603(for Win7 & Win8) notera att det finns en för (for WinXP & Vista) oxå.
For proper operation, please ensure to update Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207 and BIOS to version 3603 before enabling Intel Smart Response Technology.

Update procedure for users needing Intel Smart Response Technology:
(1) Enter OS, and ensure Intel Smart Response Technology has been turned off under Intel Rapid Storage Technology interface.
(2) Install version Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207
(3) Reboot the system, and update BIOS to version 3603, then reboot.
(4) Enter the BIOS setup screen, press F5 to load BIOS default, then change the Intel SATA Port to RAID mode.
(5) Boot into OS, and re-enable Intel Smart Response Technology under Intel Rapid Storage Technology.

Dold text
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Testat att söka på nätet eller i forumet? Tror att det är fjärde gången som jag svarar på detta...http://support.microsoft.com/kb/2665946

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

yt: ASUS P8Z68-V PRO UEFI BIOS
Ser det ut så här i ditt bios?
System agent configuration, inte mycket där men iGPU Multi-monitor ska kanske vara disabled om man bara kör med en skärm.

Och undrar om du har kollat bios versionen, Version 3603(Only for Win7 & Win8) verkar vara det senaste från 2012.
Vilket meck alltså... vad händer om man inte gör som det står här.

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V/HelpDesk_Download/
P8Z68-V BIOS 3603(for Win7 & Win8) notera att det finns en för (for WinXP & Vista) oxå.
For proper operation, please ensure to update Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207 and BIOS to version 3603 before enabling Intel Smart Response Technology.

Update procedure for users needing Intel Smart Response Technology:
(1) Enter OS, and ensure Intel Smart Response Technology has been turned off under Intel Rapid Storage Technology interface.
(2) Install version Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207
(3) Reboot the system, and update BIOS to version 3603, then reboot.
(4) Enter the BIOS setup screen, press F5 to load BIOS default, then change the Intel SATA Port to RAID mode.
(5) Boot into OS, and re-enable Intel Smart Response Technology under Intel Rapid Storage Technology.

Dold text
Skrivet av epkmack:

Testat att söka på nätet eller i forumet? Tror att det är fjärde gången som jag svarar på detta...http://support.microsoft.com/kb/2665946

Förlåt för sent svar! Jag har kollat upp det där med att uppdatera sitt bios, och det står att man inte ska ge sig in på detta om datorn kan hänga sig helt plötsligt. Vill inte utsätta burken för en så stor risk, så jag tror att jag får skicka in mitt grafikkort till Komplett. Dem kan nog se om det är grafikkortet som är problemet.

Jag har sökt på nätet, en hel del faktiskt! Efterssom det här problemet kan bli orsakad av så många grejer, så har jag inte hittat en tråd som har kunnat hjälpa mig, vilket är anledningen till att jag gjorde en egen tråd!

Jag